Weinig vlees konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Weinig vlees konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:46

Het klinkt misschien een beetje cru de titel maar het verwoord wel mijn vraag Clown Vanaf de zomer hebben mijn vriend en ik twee konijnen. Eerst zelf een hok gebouwd van 2 meter lang, 2 meter hoog (3 verdiepingen) en 1 meter diep. Bovenin geisoleerd, onderste deel is helemaal ren en deze herfst is er nog een ren bijgekomen van 2 meter lang en 1,5 meter breed. Ruimte genoeg iig!
De een is een voedster, hangoor en de ander een uit het asiel gehaalde gecastreerde ram. Dit gaat heel goed samen al is mijn voedster af en toe wat bangig (terwijl dat nergens voor nodig is)

Ze eten allebei heel goed, krijgen 's ochtends een handje Hope Farms brokjes en 's middags een handje science selective. Verder eten ze natuurlijk heel veel hooi op een dag en krijgen ze dagelijks wat groente of fruit. Wat me nu opvalt bij mijn voedster is dat ze wel een wam ontwikkeld (liever niet en de grootte wisselt ook wat) maar eigenlijk maar weinig vlees op haar rug en heupen heeft?? Ze krijgen weinig snoepgoed en al helemaal geen spul waar suiker inzit. Mijn man is echter goed doorvoed en voelt mooi vol aan.

Anderhalve maand geleden hebben ze nog een pipetje gehad tegen alle ecto- en endoparasieten omdat ze wat aan hun oren zaten te krabben, dit ging ook helemaal over, dus wormen zullen het ook niet zijn (kleinere kans iig)

Zijn er ook konijnenexperts op Bokt die mij een tip kunnen geven om mijn voedster beter in het vlees te kunnen laten zitten?

Alvast bedankt!

mardeleintje

Re: Weinig vlees konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 01:03

volgens mij is het heel normaal dat een vrouwtje dat heeft. Het is extra vet ( lekker warm in de winter)en haar (voor een nestje en warmte).
Zo lang het soepel aan voelt en niet hard is het niet iets ernstig.
Zo ver ik weet kan de grote van de wam wisselen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:29

ik sluit me aan bij mardeleintje.
hoe groot is ze? wat is haar gewicht nu?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:25

Mijn konijntjes kwamen ook zo binnen, maar die lopen nu bijna 24 uur per dag buiten en maken ze meer spieren en vlees aan. Ik weet niet hoeveel beweging jou konijntje krijgt?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:31

Haar wam maak ik me ook niet zo'n zorgen over maar ze voelt zo dunnetjes op haar rug.
Zelf loopt ze niet zoveel in de ren, dus ze wisselt vooral tussen de drie verdiepingen en die zijn 2 meter lang.. 6 vierkante meter waar ze vooral op zit. De man is echt veel actiever, vooral druk met graven Clown

Zal vanavond even een foto proberen te plaatsen. Gewicht weet ik niet precies, 2,5 a 3 kg zal ze wel zijn denk ik.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:34

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:39

Je niet te veel zorgen maken.
Bij mij is de man ook een stuk actiever.
Zij vindt het heerlijk om lekker te luieren.
Als ze beide los zijn is ze ook actief, maar mijn mannetje is de actieveling.Bij konijnen voel je de rug goed zitten.
Dat is ook bij die van mij zo en die krijgen echt genoeg.
Ik denk dat je gewoon moet kijken of ze gezond is en ook lekker rondscharreld.
Zorg dat ze ook lekker kunnen rennen, want dat is goed voor hun bespiering.
Ik woon op een flat, maar ze crossen elke avond even door het huis. Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:56

Ze kunnen dag en nacht in de ren van twee bij anderhalf die nog naast hun 6 vierkante meter tellende hok ligt. Ruimte genoeg iig al gebruikt zij het minder..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:15

Hierbij een foto van Bernie: Afbeelding

Zij is de witte hangoor, Blitz is de wildkleur man.

Edit: Deze is beter te beoordelen Afbeelding

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 23:25

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:52

't Is altijd lastig te beoordelen van een foto, maar ik krijg het idee dat je konijn er juist super uitziet!
De meeste huisdieren zijn (veel) te dik (waaronder de mijne.... Knipoog), en dan ga je dat al snel als 'normaal' zien. Alle dieren die iets minder doorvoed zijn, worden dan voor je gevoel 'mager' terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is.
Ze zit ook mooi in haar vacht en ze kijkt prachtig uit haar oogjes. Ik zou me daar zeker geen zorgen om maken Lachen

Jouw konijnen hebben het trouwens wel super voor elkaar hoor Knipoog
Prachtige ren, heel veel speelgoed, een maatje om mee te spelen...... daar zijn heel veel konijnen jaloers op, dat weet ik zeker Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 23:54

Bedankt voor jullie adviezen! Ik zal me geen zorgen meer maken Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 01:08

Ik heb juist een ram war het vet niet echt op wil, gecastreerd rammetje. Maar ik heb het idee dat we ze snel te mager vinden. Zijn vachtje en alles is prima, ik heb twee opgroeiende Lotharingers in de ren en ben af en toe wel eens bang dat ze hem niet bij de voerbak laten. Maar na af en toe spieken zie ik dat hij wel degelijk zijn plek op eist.

Ik vind jouw voedster er prima uitzien hoor! En een wam is een teken van welvaart zeg maar, dus dat zit wel goed. Activiteit helpt ook een eind, ook voor de darmwerking, dus worden ze niet gauw te dik. Ik heb mijn hok buiten, een hok van 1.5x 1.5 meter met 2 verdiepingen en aangrenzend een ren van 3 bij 7 meter en daar kunnen ze dag en nacht in. Dus door al dat heen en weer gezoef komen ze niet zo veel aan, maar dat is eerder gezond dan een te dik konijn.
Afbeelding

De wit met bruine is het rammetje, hij spingt en bokt wat af Haha!

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 01:40

Jou voedster ziet er goed uit. En dat is echt beter dan te dik, want dat was mijn voedster toen ik haar van iemand overnam die geen konijn meer wilden. Nu is ze gelukkig keurig op gewicht en springt zelfs op mijn bed.
Trouwens geweldig hok.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:36

je nijn ziet er geweldig uit! en wat een mooie ren. zal kijken of ik ook mijn ren op de foto kan zetten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 23:55

Dat ziet er ook gezellig uit Nimdim, met z'n viertjes Haha!

Er zijn idd ook een heleboel konijnen echt vet, maar meestal echt door gebrek aan beweging...

Ben benieuwd wat jij gemaakt hebt Benangelique via pb maar?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:29

ik plaats ze gewoon hier, met het risico dat de foto's verwijderd worden....

het hok zoals het was: kant en klaar gekocht:
Afbeelding

we vonden het hok al heel snel te klein voor onze (toen nog) 2 konijnen, dus hebben we er een flinke ren aangebouwd:
Afbeelding

Vanaf zolder is dit op de momenten dat we thuis zijn het uitzicht. De ren kan op allerlei manieren geopend, de tuin is volledig konijn-proof gemaakt en zo hebben ze dus een uitloopt van ruim 30 vierkante meter.
Afbeelding

Nu zijn er 3 konijnen, nadat er helaas een jonge dame is overleden in het najaar. Hopelijk kunnen we binnenkort weer succesvol koppelen en komt er een voedster bij. Ruimte zat!