De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:54

Even voor de duidelijkheid, lees dit verhaal goed voor je gaat reageren, want dit gaat niet over álle loslopende katten.

Kort samengevat, zoals sommige wel weten heb ik een aantal bengalen (raskatten dus) waar ik mee fok en show. Alles blijft lekker in huis en de tuin, voor een aantal honderden euro's schrikdraad aan laten leggen.

Gisterenavond stoof 1 van de dames met veel geweld de keuken door, de bijkeuken in. Tot mijn verbazing loopt daar een beer van een vreemde kat.
De tuin doorgejaagd, schrikdraad door en opgeduveld. Vanochtend kom ik mijn bijkeuken in en zie hem heel brutaal op mijn koelkast liggen. Toen was ik nog niet gealarmeerd.

Vanavond kwam ik thuis en was hij druk bezig met het, jawel, dekken van 1 van mijn poezen. Zij heeft in oktober een nest gehad, geboren met keizersnee en is totaal niet toe aan een nest en helemaal niet van 1 of andere buurtkater.

Ondertussen is het huis hermetisch gesloten en loopt zowel hij als een andere open kater flink te gillen rond de schutting. Ook mijn eigen kater doet lekker mee, want die raakt hier flink frusto van, al die concurrentie. Let wel, hiervan heb alleen ik last van, want hij zit binnen.

Al met al is dus mijn bengaalpoes gedekt en heb ik maar een paar opties die allemaal flinke nadelen hebben. Dierenartskosten zullen sowieso flink oplopen (of afspuiten a 100 euro, met behoorlijke bijwerkingen ten nadele van haar gezondheid, of sterilisatie of nest laten komen met risico op keizersnee weer).

Sorry dat ik het zeg, maar als je dan je kat laat loslopen zorg dan in ieder geval dat hij geholpen is. Mijn buurt zal ook niet al te happy zijn met dit geschreeuw. Maatregelen gaan er in ieder geval wel getroffen worden, waarschijnlijk kunnen de eigenaren deze katers gecastreerd en al in het asiel gaan halen, tenzij ik ze tijdig weet te vinden en weet te overtuigen van het nut van castreren (waarbij ik zelfs nog bereid ben om dit, deels, te betalen).

Lynn_Nikita

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:55

hoe kan die kater eigenlijk binnenkomen?
en waarom zet je hem niet meteen buiten?

weet je niet van wie die kater is? anders ook even contact met hun opzoeken

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:58

Hoe die binnen kan komen? Mijn tuindeur is open voor mijn eigen katten, zodat zij mijn, met schrikdraad afgezette, tuin in kunnen.

En ik heb hem ook direct buiten gezet, wat denk jij dan. Alleen kon ik in het halfduister aanvankelijk niet zien dat dit een ongecasteerde kater is.

Maar al met al is dit toch duidelijk niet mijn verantwoordelijkheid, om een andermans kat uit mijn tuin te houden (waar overigens het schrikdraad ook voor dient).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:58

Ze heeft hem weggejaagd. Knipoog

Ben het er wel mee eens dat als je je kat/poes buiten laat lopen dat ie geholpen moet zijn. Jij zit echt niet op een nestje te wachten van zo'n kater...Scheve mond
Ik snap je wel...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:59

Helaas weet ik niet van wie de kater is, heb hem ook nog nooit eerder gezien. Hij staat ook niet als vermist vernoemd bij Amivedi of het Zeeuwse prikbord, too bad.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:02

Mijn tante heeft ook eens zoiets gehad, die heeft bij de kater toen een bandje omgedaan met een adreskokertje eraan waarop stond: Ik wil gecastreerd worden.

Echt idioot als mensen hun kater niet laten helpen, volgens mij worden ze ook heel uithuizig van die balletjes en ze gaan toch sproeien?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:02

Dat is balen...Denk je dat je poes zwanger is?

@lieveli: dat is een goeie *LOL*

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:03

sorry dat ik het zeg maar ik vind het eigenlijk niet de schuld van de eigenaar. Jij hebt je deur open staan, en tsja ik vind ook niet dat die gene dan zijn kater moet castreren omdat jou kat niet geholpen is..

Ik snap wel dat je er van baalt hoor Knipoog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:04

Ze heeft notabene schrikdraad om de tuin. Om haar poezen binnen te houden en anderen erbuiten...

En jij vind het niet erg dat er nog meer katten bijkomen omdat men hun katers ongecastreerd naar buiten laat Verward

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:06

sarah_m schreef:
sorry dat ik het zeg maar ik vind het eigenlijk niet de schuld van de eigenaar. Jij hebt je deur open staan, en tsja ik vind ook niet dat die gene dan zijn kater moet castreren omdat jou kat niet geholpen is..

Ik neem aan dat ze fokt met die bengalen..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:08

Ik heb even in je profiel gekeken en zie dat je 5 poezen en 2 katers hebt.

Dat je krolse poes wel blij is met het bezoekje van de vreemde kater snap ik.

Maar ik snap eigenlijk niet dat die kater bij je in huis kan komen.
Mijn twee katten zijn schatten maar als een vreemde kat het ook maar zou wagen om 1 poot binnen het huis te zetten loeien ze de hele boel bij elkaar en wordt die ander echt wel weggejaagd. Bovendien heb je ook nog schrikdraad ook. Stond dat niet aan?

Snap dat je baalt. Hoop voor je dat je de eigenaar van de vreemde kater kan achterhalen.
Dan zou ik de eigenaar aansprakelijk stellen voor de dierenartskosten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:11

Lijkt me dat ze het schrikdraad 24/7 aan heeft staan. Knipoog
Of iig als de katten naar buiten mogen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:13

Zo zout heb ik het nog niet gegeten...damn, je kat gewoon verkracht door de buren!
Vanaf nu hou ik mijn mond maar. Het 'enige' wat ik meemaak is dat er vreemde katten in de etensbakken van die van mij zitten, dat er in de keuken gespoten wordt door echte katers en dat mijn poezebeest met regelmaat gestesst voor het raam zit omdat die vent van de overkant meer van haar dan zij van hem...
Persoonlijk vind ik het asociaal als je je beesten ongeholpen laat rondbanjeren. Volgens mij hebben de mensen die dat doen ook geen flauw benul wat voor een last ze veroorzaken (of het kan ze geen fluit schelen, zou me ook niets verbazen)...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:14

Jeetje, ben je mooi klaar mee zeg!! Scheve mond

Ik vind die optie met kokertje om de nek wel een goed trouwens!! Hoop dat ze toch geen kittens krijgt, ik kan het goed indenken dat je daar niet op zit te wachten!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:15

sarah_m schreef:

Niet mijn schuld? Sorry hoor, maar ik heb alle maatregelen getroffen om mijn katten een lekker leven te geven, ook in de buitenlucht. Vind jij het normaal dat iemand een HTK kater ongecastreerd rond laat lopen. Los van het feit dat deze kittens zal geven, is ook het geschreeuw en gesproei niet echt bevordelijk voor het humeur van de maatschappij. Er zit voor meer dan 300 euro schrikdraad op mijn schuttingen waar deze gek dwars door heen gaat. Laat het duidelijk zijn dat ik hier onder geen enkele voorwaarde schuldig aan ben.

Lindsey, mijn katten zijn wel 'vreemd volk' gewend. Gaan op shows en ik heb ondertussen ook 2 logees van een vriendin. Er zit nog wel eens wisseling in de groep. Overigens zit de 2e kater niet bij mij thuis, maar bij een goede vriend. Heb maar 1 kater en die zit apart.

Lieveli, ik fok er inderdaad mee :'j

Het schrikdraad staat idd 24/7 aan, ook als ze niet naar buiten mogen. Wanneer een poes erg geluidruchtig krols is, zorg ik dat ze niet gaat staan schreeuwen in mijn tuin. Ik ben ondertussen gewend aan het getik, kastje hangt in de woonkamer. Heb vanavond zelf nog even getest en de sterkte is vergelijkbaar met paardenschrikdraad. Ook voor mij een rotgevoel, die schok.

Een kokertje om zijn nek gaat niet lukken vermoed ik, krijg hem niet 1,2,3 te pakken. Wordt denk ik een vangkooi huren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:16

sarah_m schreef:

Dat vind ik echt onzin hoor. De TS heeft van alles gedaan zodat haar katten veilig naar buiten kunnen en geen overlast bezorgen voor de buurt en dan moet ze haar deur maar dichthouden omdat anders katten van andere mensen bij haar naar binnen komen en haar poes dekken? Ik vind dit wel degelijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kater. Zij willen een kat, zorg er dan ook voor dat dit dier geen overlast bezorgt bij andere. Het zou mooi worden dat je je eigen deur niet meer open kunt zetten zondat dat andermans katten naar binnen schieten om je poes te dekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:16

Leonoor schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar als je dan je kat laat loslopen zorg dan in ieder geval dat hij geholpen is. Mijn buurt zal ook niet al te happy zijn met dit geschreeuw. Maatregelen gaan er in ieder geval wel getroffen worden, waarschijnlijk kunnen de eigenaren deze katers gecastreerd en al in het asiel gaan halen, tenzij ik ze tijdig weet te vinden en weet te overtuigen van het nut van castreren (waarbij ik zelfs nog bereid ben om dit, deels, te betalen).

Meen je dat serieus? Zowel het gedeelte dat ze gecastreerd af te halen zijn in het asiel als het deel dat je wilt meebetalen aan het castreren van andermans kater?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:18

Ja dat meen ik serieus, ook van het meebetalen. Heb er alles voor over mijn om mijn katten een goed leven te bieden zonder dat ik bang hoef te zijn voor ongewenste nesten en ziekten. Want wie weet wat die kater meedraagt.

Kan dus poeslief binnenkort laten testen (voor de duidelijkheid, a 60 euro)

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:52

jeetje leo wat een gedoe....snotverdikkemu ik zou laaiend zijn!!!!!
En zelfs de eigenaar (wanneer ik die zou vinden) laten meebetalen aan jouw schade...
Hopelijk valt de schade mee en is de poes niet dragend....
succes!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:54

Maar dan kun je alle katers uit de buurt wel laten castreren op jouw kosten, dat is toch niet te doen?
Mensen horen zelf voor hun kat te zorgen.
Overigens vind ik wel twee kanten aan het verhaal zitten, je hebt wel gelijk dat mensen hun kat moeten laten castreren en ervoor moeten zorgen dat hun kat niet een ander lastigvalt. Maar aan de andere kant, je kunt je kat ook niet binnen opsluiten en je kunt wel stroomdraad hebben gespannen maar als je een krolse poes hebt lopen kun je verwachten dat daar katers opaf komen en die willen echt wel wat moeite doen om zo'n lekker poesje te kunnen 'pakken'.

Overigens; heeft je eigen kater zijn poesje niet verdedigd?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:58

Mijn eigen kater kan niet bij deze dame, anders zou hij haar wel gedekt hebben en dat wil ik voorlopig nog niet. De kittens uit haar vorige nest zijn pas 4,5 maand.

Overigens was deze poes niet overduidelijk krols nu, terwijl ze normaal dit wel is! Daarbij was ze 2 weken geleden ook krols geweest en heeft ze een prima gelijkmatige cyclus, om de 4,5 week krols. Ik hoor ze nu in huis ook niet purren, kirren of schreeuwen.
Als een poes krols is houd ik ze altijd binnen tot ze hier weer vanaf zijn. Op die manier probeer ik dus ook een beetje rekening te houden met andere katers in de buurt. En natuurlijk ook met de buren Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 01:00

En als het moet breng ik gerust 5 katers naar de DA om te laten castreren, boeit me geen zier, ondanks dat het me niet op mijn rug groeit. Krijg ik wellicht nog groepskorting ook Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 01:03

Leonoor schreef:
Mijn eigen kater kan niet bij deze dame, anders zou hij haar wel gedekt hebben en dat wil ik voorlopig nog niet. De kittens uit haar vorige nest zijn pas 4,5 maand.

Overigens was deze poes niet overduidelijk krols nu, terwijl ze normaal dit wel is! Daarbij was ze 2 weken geleden ook krols geweest en heeft ze een prima gelijkmatige cyclus, om de 4,5 week krols. Ik hoor ze nu in huis ook niet purren, kirren of schreeuwen.
Als een poes krols is houd ik ze altijd binnen tot ze hier weer vanaf zijn. Op die manier probeer ik dus ook een beetje rekening te houden met andere katers in de buurt. En natuurlijk ook met de buren Knipoog

Dan was het dus gewoon verkrachting!!! Bloos Bloos Arme poes! Ach gut

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 01:05

Wie weet, zou vervelend zijn voor poeslief maar ook wel weer beter, kans op zwangerschap een stuk kleiner.

Maar simpel gezegd laat zij zich normaliter niet dekken als ze niet krols is, is best een haaibaai.

Afgelopen zaterdag nog samen met mijn eigen kater (en de rest van de groep) rond gelopen en die moest echt niet in de buurt komen. Dus dat verbaast me wel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 01:52

sarah_m schreef:

pardon ?

sorrie hoor maar ik heb 3 jeweetwel katers en 2 GEHOLPEN poezen
hoe vaak wij wel niet een ongeholpen kater binnen gehad hebben
ook in de zaak , hele boel ondersproeien
en 2 verkrachte GEHOLPEN NIET KROLSE dames

een halve straat wakker ivm de gillende kater

en ook een eigenaar welke zei
de natuur zijn gang laten gaan

neh .. als je zo graag een kater wilt zorg je dan of dat die niet buiten kan komen
of je laat m helpen