Jonge cavia groet slecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

carlosje

Jonge cavia groet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:21

Ik heb sinds een maand 2 jonge beertjes van 6 en 7 weken oud. De jongste was bij de aankoop al een stuk kleiner, maar er werd verteld dat ze al weg mochten. Nu een maand later is de oudste mooi aan het groeien, maar de jongste groeit heel langzaam en blijft zo klein. Verder is hij wel lekker vrolijk en ziet hij er goed uit.

Ik geef ze genoeg groenvoer en hooi, dus ik weet niet wat ik er aan kan doen..

gipsyboy

Re: Jonge cavia groet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:13

ik zou niet te veel groenvoer geven als ze nog jong zijn.
en mij is altijd verteld dat ze geen koolsoorten mogen.
heb je de jongste bij de moeder vandaan gehaald of was ie al bij de moeder weg?
is erg jong zou netaan wegmogen. met onze caaf hebben we gewacht tot 8 weken met weggeven.

je moet wel gewoon caviavoer geven en dan is het beter gewone brokjes dan weet je zeker dat ze alles binnen krijgen en het niet uit kunnen zoeken.
en eventueel extra vitamine C druppeltjes erbij. die kunnen cavia's niet zelf aanmaken en hebben het zeker nodig

loveyoutoo

Re: Jonge cavia groet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:56

gipsyboy schreef:
ik zou niet te veel groenvoer geven als ze nog jong zijn.
en mij is altijd verteld dat ze geen koolsoorten mogen.

Zoveel mogelijk (wel opbouwen) afwisselende groentes is juist heel goed, vooral voor zo'n jonge cavia!

gipsyboy schreef:
heb je de jongste bij de moeder vandaan gehaald of was ie al bij de moeder weg?
is erg jong zou netaan wegmogen. met onze caaf hebben we gewacht tot 8 weken met weggeven.

Dat is zeker niet te jong!
8 weken is juist veel te oud! Bij 4 weken kunnen mannetjes al vruchtbaar zijn en zodoende de moeder en/of zusjes dekken. Cavia's zijn nestvlieders en eten meteen mee van het groenvoer, het hooi en de brokjes. En 4 weken is wat dat betreft een prima leeftijd om bij de moeder weg te gaan.

gipsyboy schreef:
je moet wel gewoon caviavoer geven en dan is het beter gewone brokjes dan weet je zeker dat ze alles binnen krijgen en het niet uit kunnen zoeken.
en eventueel extra vitamine C druppeltjes erbij. die kunnen cavia's niet zelf aanmaken en hebben het zeker nodig

Druppels vervliegen erg snel!
Als ze voldoende groenvoer krijgen en brokjes met extra vitamine C is het niet nodig om ze nog eens extra te geven. Te veel is natuurlijk nooit goed Knipoog

Hoe zit de cavia in haar vel? Eet ze wel goed, heb je er wel eens bij gezeten als ze aan het eten waren? Het kan wel zo zijn dat ze probeert te eten maar het niet weg krijgt. Dan zou er iets met de kiezen kunnen zijn. Maar die kans is erg klein aangezien ze nog zo jong is. Hoe zwaar zijn ze? Net als bij mensen heb je kleine en ook wat grotere cavia's. Het kan zijn dat deze cavia gewoon klein blijft. Houd wel goed in de gaten dat ze blijft groeien, dus weeg haar regelmatig. Maar als ze er voor de rest goed uit ziet, mooi in de vacht en heldere oogjes, geen diaree of wat dan ook, en ze groeit goed, dan zou ik me niet zo heel veel zorgen maken.