konijn op vlas?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

konijn op vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:09

Ik wil in de konijnen kooi als bodembedekking vlas doen. En dan natuurlijk
wel om te knabbelen hooi en eventueel een beetje stro.
Heb ergens gelezen dat houtkrullen namelijk niet goed zijn voor konijnen.

Dus mijn vraag is: Is vlas een goede bodembedekking voor een konijnenkooi
in huis? Of heeft iemand andere tips?
Alvast bedankt!

Boktpony

Re: konijn op vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:10

ik heb vlas in mijn caviakooi en vind het echt ideaal Pling het blijft veel droger en mooier vind ik!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:13

ja ik heb het altijd in de paardenstal gehad en was er daar altijd heel tevreden over. Maar weet dus niet hoe een konijn het ervaart. Het heeft absoluut een hoog aborptie vermogen en blijft lang mooi.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:14

en als je er wat te knabbelen oplegt dan is het toch goed! mijn caviaatjes hebben nog nooit van het vlas gegeten volgens mij...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:58

ik heb mijn nijnen een half jaar op vlas gehad, maar ben daar toch van terug gekomen. Bij een paardenstal kan je een beetje een potbodem maken, van zo'n 10 cm dik. in mijn konijnenhok kan dat niet, met het gevolg dat het vlas niet goed kon inklinken en de urine dus niet voldoende opnam. iedere keer was de bodem van mijn hok nat. haalde er dus iedere dag de natte plek uit en deed er een nieuw bakje vlas bij in.

ik heb nu kattenbakkorrels van geperste houtvezel in de plashoek en het toilet en in de rest van het hok heb ik fijne berkensnippers. ideaal!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:49

@ Benangelique: Die fijne berkensnippers waar haal je die? Hoe zien die eruit, en hoe duur zijn ze? En de kattenbakkorrels van geperste houtvezel is gewoon op de kattenafdeling van de dierenwinkel te vinden neem ik aan? en de stank valt dan wel mee? als je de kooi gewoon 1 a 2 keer per week schoon maakt?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:55

die geperste kattenbakorrels haal ik inderdaad bij de dierenwinikel. Wel alleen die van geperst hout halen, de andere vormen klonten als ze er per ongeluk van eten met alle nare gevolgen van dien.
De fijne berkensnippers zijn ook te halen bij de dierenwinkel.

Ik verschoon het hok met mijn 4 konijnen 2x per week. De berkensnippers laat ik dan meestal liggen, want hier doen ze hun behoeftes niet op en dat blijft dus mooi schoon.
De kattenbakkorrels vallen uit elkaar tot een soort pulp en zetten dan iets uit. je hebt dus maar een heel dun laagje nodig op de bodem (echt alleen de bodem bedekken, geen dubbele laag). ik schep de hele natte plekken er soms tussendoor nog uit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:00

zo zien de kattenbakkorrels eruit:

Afbeelding

ik betaal voor een zak 6 euro en doe hier een maand mee. Ik doe dan dus 2x per week het hok verschonen en op eens stukje van 50x140 cm. liggen de korrels.

dit zijn de BEUKENSNIPPERS (en dus geen berkensnippers zoals ik eerder zei...)

Afbeelding

voor zo'n zak van 25 liter betaal ik 8 euro en daar doe ik bijna 3 maanden mee.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:09

Bedankt voor de informatie! Heb nu nog tijdelijk stro en vlas in het hok, maar ga toch eens naar deze optie kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:12

Zou vlas niet een beetje prikken voor zo'n konijn? Ik vind het zelf altijd bijzonder vervelend als ik vlas in m'n schoenen heb, prikt dwars door m'n sokken heen Knipoog .

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:15

ik merkte niet dat mijn nijnen het vervelend vonden, maar vlas vind ik zelf ook irritant in mijn sokken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:18

ik heb idd ook de houten kattenbakkorrels, en beukensnippers, daar heb ik heel tevreden over Ja mijn konijn wil het hok nog wel eens overhoop halen, en met vlas word dat zo'n rotzooi..

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 18:54

is aubiose van dezelfde structuur als vlas of is dit grover? En heeft iemand hier ervaringen mee?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:57

Ik denk dat vlas misschien iets te fijn is voor konijnen? Wij gebruiken Hennep/ Hemparade. Dat is wat groffer. Dat bevalt ons erg goed.
Wij hebben onze konijnen wel los door huis lopen en slapen doen ze in kattenmandjes Knipoog maar we hebben Hemparade in het toilet liggen Haha! .

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:00

@leonieke: hoe lang deden jullie erover om de konijnen zindelijk te maken? En moet je een ram perse casteren om hem zindelijk te maken? zoiets las ik namelijk op internet!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:23

konijnen zijn meestal van zichzelf zindelijk. 2 van mijn konijnen zijn zindelijk, nummer 3 heeft zijn hele leven in een heul klein hokje gezeten voordat hij bij ons kwam en weet zich echt niet te gedragen. die plast overal en blijft er het liefste nog in zitten ook! Clown

hemparade was hier geen succes. was erg snel verzadigd en dan weer nattig.