Maak kennis met de Extatosoma tiaratum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Maak kennis met de Extatosoma tiaratum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:30

Oftewel, de Australische Doorntak.
Al tijden was ik op zoek naar een nieuw insect. In eerste instantie dacht ik aan een bidsprinkhaan, een miljoenenpoot of een of andere grote kever soort. Uiteindelijk kwam ik op een beurs de Autstralische Doorntak tegen. Ik was opslag verliefd. Mede door het formaat dat deze dieren kunnen bereiken, vond ik ze wel leuk. Na wat vragen over het houden te hebben gesteld, heb ik een terrarium aangeschaft (waar ze straks niet meer in komen als ze groter zijn, dan lopen ze los op mijn kamer) en 2 van deze interessante diertjes gekocht. Het zijn nog maar jonkies.

Korte informatie:
Lengtje: Vrouwtjes tot 16 cm, mannetjes tot 12 cm
Voedsel: Braam, eik, meidoorn, roos, appel en eucalyptusbladeren
Tempratuur: Kamertempratuur
Geslachtsonderscheid: de mannetjes zijn gladder, kleiner en hebben grotere vleugels. De vrouwen zijn dus groter, hebben meer stekels en kleine vleugels waarmee ze niet kunnen vliegen. Vrouwtjes kunnen zich ook voortplanten zonder man, maar dan krijgt ze alleen maar vrouwtjes
Deze diertjes zijn eigenlijk vooral nachtactief.

Genoeg gepraat, tijd voor foto's!
En het is een geluksdag, het mannetje is vandaag voor het eerst bij mij vervelt! En dat laat hij graag aan jullie zien:
Afbeelding

Het mannetje nog een keer:
Afbeelding

Het vrouwtje:
Afbeelding

Inmiddels is mijn mannetje dus groter dan mijn vrouwtje.... Daar moet maar een keer verandering in komen...

Natje_Spirit

Re: Maak kennis met de Extatosoma tiaratum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:14

Leuk zeg Lachen vind het mannetje er wel liever uitzien dan het vrouwtje. Hebben ze een speciale eigenschap zoals bv mieren die x aantal keer hun eigen gewicht kunnen dragen? Ik heb die diertjes al eens gezien in een tekenfilm maar had nooit een idee wat het was Haha!.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:32

ag wat raar! Haha! lang niet gezien.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:20

Natje: het zijn vliegende wandelende doorntakken Tong uitsteken Of nou ja, de mannetjes. Dat is al een speciale eigenschap. Vrouwtjes kunnen zich voortplanten zonder het mannetje. ook al een speciale eigenschap! En verder veranderen ze ook nog van kleur. 's nachts zijn meer groen dan overdag, dan zijn ze bruin. Het maakt niet uit of je ze dagen lang vanaf het begin af aan in het donker hout, ze verkleuren toch 2x per dag! Ook al speciaal Tong uitsteken

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:02

Jeetje, wat een huisdier! *LOL*

Wel gaaf, wij hadden ze vroeger (maar dan de gewone variant Huilen van het lachen ) ook op school. Lollige diertjes Haha! Al ben ik meer van de harige vierpoters Huilen van het lachen

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:33

Heey wij hebben ze ook op school, ik ben panisch voor insectn maar deze niet vind ze wel grappig als je ze op je hand hebt dan wiegen ze heen en weer om een blad in de wind te imiteren.

Leuke beestjes Tong uitsteken

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:43

Joyckuh schreef:
Natje: het zijn vliegende wandelende doorntakken Tong uitsteken Of nou ja, de mannetjes. Dat is al een speciale eigenschap. Vrouwtjes kunnen zich voortplanten zonder het mannetje. ook al een speciale eigenschap! En verder veranderen ze ook nog van kleur. 's nachts zijn meer groen dan overdag, dan zijn ze bruin. Het maakt niet uit of je ze dagen lang vanaf het begin af aan in het donker hout, ze verkleuren toch 2x per dag! Ook al speciaal Tong uitsteken

Gaaf zeg Haha! 2x per dag verkleurende vliegende wandelende doorntakken das pas een mond vol Clown *LOL*

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 15:29

Natje_Spirit schreef:
Joyckuh schreef:

Gaaf zeg Haha! 2x per dag verkleurende vliegende wandelende doorntakken das pas een mond vol Clown *LOL*

2x per dag verkleurende AUSTRALISCHE vliegende wandelende doorntakken Knipoog

_Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:55

whaha aparte dieren Knipoog wel grappig!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:57

haha wat grappig!
laat je ze straks echt los in je huis, niet bang dat ze wegvliegen of dat je erop gaat staan of dat ze in de stofzuiger komen?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:59

Waarom dacht ik al: Dat is vast een topic van Joyce Huilen van het lachen
Ik had eigenlijk je muis verwacht Tong uitsteken

Leuk beestje maar dat wist je al Ja

Oodrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:01

Hey, mijn vriend heeft die ook =)
Ik vind ze geweldig en volgend jaar ga ik een paar eitjes van hem krijgen.

Voer jij ze echt appel? dat heb ik nog nergens gezien.
Wij geven ze alleen maar braam en eik. (Op eik zijn ze dol!)

Hoe groot is jou terrarium?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:22

Oei... oud topic Huilen van het lachen