Kitten en volwassen poes bij elkaar, vraagje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Kitten en volwassen poes bij elkaar, vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:47

Hallo,

Sinds gisteren heb ik een kitten, wat natuurlijk heel erg leuk is.
Nu hebben wij hier ook een poes rondlopen, die nog niks van het kleintje moet hebben.
Ze blaast en bromt naar haar als ze dichtbij komt ( de poes valt de kitten niet aan!!)

Nou hebben wij vannacht Bailey ( zo heet mijn kitten) mee naar boven genomen.
Maar nu dacht ik, is het geen idee om ze beide mee naar boven te nemen ?
Bedoel, het is eigenlijk een neutrale ruimte, zonder de volwassen poes haar geur.

Ik laat Bailey absoluut niet beneden, ik wil in kunnen grijpen, mocht het echt vechten worden.

Wat vinden jullie ? De poezen hoeven echt niet elkaars beste maatjes te worden, ben allang blij als ze elkaar kunnen verdragen.

Trouwens, de volwassen poes blaast nu ook naar ons ( valt niet aan, blaast alleen)
Hoe kan dit?

Liefs

smano

Re: Kitten en volwassen poes bij elkaar, vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:50

Meestal is het een kwestie van wennen. In het begin grommen en blazen maar op een gegeven moment word dat steeds minder. Ze zullen misschien niet elkaars dikste maatjes worden maar accepteren ze elkaar na verloop van tijd wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:50

wennen na tijdje vanzelf
mijn volwassen kat heeft 6 mnd lang het hele huis genegeerd en bleef buiten wonen
nu zijn t nog geen beste vriendjes, maar ze leven tenminste met elkjaar en slapen zelfs vaker naast elkaar op t bed
ik zou gewoon bij elkaar laten, de kleine leert snel genoeg dat die niet bij de volwassen kat in buurt moet komen, anders krijgt ie een mep

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:12

Geef het de tijd. Ik heb vorig jaar een kitten in huis genomen bij 2 volwassen katten.
De ene accepteerde hem na 2 dagen, de andere pas na 6 maanden. En dan was het soms nog mis.
Ze steeds uit elkaar halen als het misgaat is geen oplossing. Laat ze het maar een keer 'uitvechten'. De kleine weet dan waar hij aan toe is.
Wel alleen bij elkaar doen als je zelf aanwezig bent. Mocht het een keer misgaan dan ben je er in ieder geval snel bij.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:14

Heb je geen bench waar je de kleine in kunt zetten zodat de grote eraan kan wennen?

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:21

Wij hebben net hetzelfde meegemaakt met onze katten, de volwassen kat deed ook heel vijandig naar de kitten. We hebben ze gewoon langzaam aan elkaar laten wennen door ze af en toe samen te zetten. Na twee weken was de vijandigheid volledig weg en nu komen ze echt heel goed overeen in liggen vaak samen te slapen.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:24

Ze moeten inderdaad gewoon wennen, en dat heeft tijd nodig. Een van de katten van mijn moeder was ook altijd van slag als er nieuwe kat bij kwam, die deed dan ook een tijd echt lelijk naar ons, maar uiteindelijk kwam het altijd goed.

Wel denk ik dat je de kleine als je er niet bij bent beter in een bench in dezelfde ruimte kunt laten met de volwassen poes (dus kitten in de bench, volwassen poes gewoon los). Dan kunnen ze wennen, maar kan de volwassen poes de kleine niets aandoen. Een kitten krijgt vaak erg veel aandacht van eigenaars, meer dan de poes die er al was. Als de poes altijd alleen was lijkt het me voor haar ook wennen dat ze ineens de aandacht moet delen. Als je dan ook het kitten nog meeneemt naar boven en de poes achterlaat versterk je dat. Door de kleine in de bench in dezelfde ruimte te laten voorkom je zoiets. Misschien klinkt dit allemaal raar, en is het een rare gedachtenkronkel van mij Clown maar bij mijn moeder thuis deden we het altijd zo en dan werkte het super.

Succes Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:35

Dat is niet raar hoor, zo werkt het gewoon het beste. Zo heb ik het ook gedaan. De kleine kan de wereld vanuit de veilige bench bekijken, en de grote poes kan op haar eigen tempo de kleine gaan bekijken.
Geef ze allebei naast elkaar te eten, de grote poes steeds dichterbij de bench, en geef haar extra lekker te eten. (natvoer ipv brokjes bijv) Als ze zonder te blikken of blozen vlak naast elkaar kunnen eten, doe je dat op den duur zonder bench ertussen. Zo wennen ze aan elkaars aanwezigheid, en associeert de grote poes de kleine met iets leuks (lekker eten)

succes!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:58

Geef ze gewoon even de tijd om te wennen, die kleine is er net een paar dagen, voor jou oudere kat is het nogal raar ineens zo'n klein druk ding om dr heen, ff wennen dus.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:23

Oei Oei.. die is jaloers Clown

Toen wij ons kleintje mee naar huis namen en los lieten in de kamer (grote poes zat er gewoon bij) sprong grote poes van de bank en ging onder de tafel zitten en ging demonstratief met zijn rug naar ons zitten. Als we in de buurt kwamen blies en kromde ze naar ons en als we nog dichter bij kwamen haalde ze uit (jaloers Clown )
We hebben ze gewoon laten gaan.. kleine heeft af en toe een paar klappen gehad als ze te dichtbij kwam, maar daar leert ze gelijk van dat ze uit de buurt moest blijven van de grote kat.
Probeer evenveel aandacht te geven aan je grote kat en niet alleen aan je kleintje, hoe schattig deze ook is!

Overigens is het bij ons helemaal goed gekomen hoor.. onze grote poes kroop zelfs bij de kleine als deze lag te slapen en sloeg zelfs haar pootje over de kleine heen. Nu kunnen ze het samen goed vinden, ze spelen met elkaar maar af als de kleine (inmiddels groot Clown ) irritant is dan wordt ze 'ge-attacked' en zijn de verhoudingen weer goed Clown

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:34

Allereerst, hartstikke bedankt voor de reacties !!

Zelf ben ik er een beetje op tegen om een dier in een bench te stoppen Bloos
Vandaar ook de keuze om dat niet te doen.

Bailey loopt hier overdag ook gewoon rond, maar gelukkig is hier overdag iemand thuis, die ze in de gaten kunnen houden.
Bailey mag nu iets dichter bij komen, dat vind Kiddy ( de andere poes) wel best.
Behalve dan als bailey met een vaart aan komt hollen Haha!

Ze blaast nog wel tegen d'r maar het gaat toch al ietsje beter.
Vanacht blijft Bailey dan ook voor het eerst beneden.

Kiddy is volgens mij idd jaloers, maar ja... wat wil je.
Iedereen die hier binnen komt gaat eerst op het kleintje af, best sneu

zap: Fijn dat het toch allemaal goed gekomen is Ja

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:43

bij ons was het juist anders om..
de kleine kitten ging juist de baas spelen Ach gut
en onze volwassen kat was gewoon bang voor hem Ach gut