Myxamatose of Syfilis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Myxamatose of Syfilis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:03

Gisteren hebben mijn vriend en ik een konijn opgehaald. Een vlaamse reus. We hebben hem gekocht op de kinderboederij bij ons in de buurt.

Hij had daar wat pusoogjes en hij zag er slecht verzorgt uit. Gisteravond werden zijn oogleden wat dikker en kwamen daar kleine bobbeltjes op.
Bij zijn anus en penis heeft hij kleine wondjes zitten die lijken een beetje op schaafwondjes. Wij hebben contact opgenomen met de dierenarts en die dacht dat het syphillis was.

Nu vanmiddag is hij wat suffer en krijgt hij ook kleine bobbeltjes en wondjes in zijn oren. Zijn ogen zijn meer gezwollen en hij is wat suffer. Ook heeft hij nu 2 bobbels bij zijn kaaklijn (tegen zijn lip aan).

Nog een keer de dierenarts gebeld en die vind dat we best tot morgen kunnen wachten Rolleyes Maak me toch wat zorgen en hoop dat jullie kunnen vertellen naar welke ziekte het meer nijgt...
Ik heb wat foto's gemaakt

http://img177.imageshack.us/img177/6083/vlaam1eh5.jpg

http://img399.imageshack.us/img399/5716/vlaam2pb6.jpg

http://img399.imageshack.us/img399/5716/vlaam2pb6.jpg

http://img399.imageshack.us/img399/9122/vlaam4hj8.jpg

Zwartwitje

Re: Myxamatose of Syfilis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:11

Het ziektebeeld van syfillis bij konijnen ken ik niet, maar ik vind het toch wel verdacht veel lijken op myxomatose. Ik kan de foto's niet zo heel goed zien hier, maar gezien je beschrijving zou het dat best eens kunnen zijn. Verdikkingen en ontstekingen in de oren, bij de neus, ogen, anus, geslachtsdelen en in de bek, dat zie je bij myxomatose en dat kan snel verslechteren, bij mijn weten.

Ik zou niet twijfelen en snel weer naar de DA gaan (het is dus binnen een dagje alweer erger geworden?), weet je ook iets van eventuele andere konijnen waar hij bij heeft gezeten? Zijn die ook ziek?

Myxomatose is hoogst besmettelijk en ik heb in de loop der jaren veel konijnen gezien die ermee besmet waren. Allemaal zijn ze dood gegaan, op eentje na. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, gaan de dieren dood omdat ze door verdikkingen in de mondholte moeilijk of niet meer kunnen eten, maar als je er heel snel bij bent en je konijn aan het eten en drinken houdt, hoeft dat niet te gebeuren.

Sterkte ermee, arm diertje Ach gut

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:43

Alle andere konijnen waarbij hij heeft gezeten zijn gezond en hebben nergens last van. Volgens de gozer die hem aan ons heeft verkocht.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:45

Hmm, dan zou ik even aan hem melden dat jouw konijn nu ziek is, misschien stelt hij dat wel op prijs. Voor hij het weet staat hij met een hele buts zieke konijnen bij de DA Knipoog
Ja, of natuurlijk het konijn terugbrengen en je geld terugvragen. Maar of hij beter af is bij de kinderboerderij dan bij jullie thuis, betwijfel ik.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:49

ik denk ook myxomatose, daar krijgen ze vaak ook bultjes van, en binnen een paar dagen zitten de ogen vol met troep. deze ziekte tast de hersenen aan, daar gaan ze aan dood.

wil je je konijn langer houden dan direct beginnen met rode biet (hele biet) en wilgentakken!!! wilgen zijn in veel gevallen goed werkzaam als natuurlijk geneesmiddel en het is sowieso gezond.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:56

Moet je met myx er niet gewoon zo snel mogelijk bij zijn?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:08

Ja, volgens mij ook. De myxomatosekonijntjes die ik iig gezien heb waren vaak wilde konijnen, en al best ver heen. Die gingen dus allemaal dood uiteindelijk.. het enige konijn die ik het heb zien overleven was een tam voskonijntje, die nog niet heel ver heen was, maar bij haar duurde het herstelproces heel lang en was erg moeizaam.
Wat ik me afvraag Tiffany, ben je bij de DA geweest of heb je hem alleen aan de telefoon gehad? Als ik jou was zou ik morgen meteen even langsgaan, maar dat zei ik al eerder Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:12

Ik zie op de dierenambulance ook heel veel myx konijntjes, op het moment dat wilde konijnen zo ziek zijn dat ze op te pakken zijn door mensen dan is het natuurlijke foute boel en ze worden dan ook allemaal ingeslapen.

De dierenartsen die ik er over spreek zijn allemaal ook niet positief over mogelijk herstel. Alleen in het prille beginstadium.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:13

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 20:31

Zwartwitje schreef:
Hmm, dan zou ik even aan hem melden dat jouw konijn nu ziek is, misschien stelt hij dat wel op prijs. Voor hij het weet staat hij met een hele buts zieke konijnen bij de DA Knipoog
Ja, of natuurlijk het konijn terugbrengen en je geld terugvragen. Maar of hij beter af is bij de kinderboerderij dan bij jullie thuis, betwijfel ik.

Dat heb ik als eerste gedaan, ook om uit te zoeken waar het beestje vandaan kwam want volgens hem was hij al 3 keer verhuist. Ze doen er alleen erg makkelijk over.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:05

Oh wat jammer. Nou, gelukkig dan maar dat hij nu bij jullie zit. Ach gut

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:11

Voor zover ik weet hebben konijnen bij myxamatose gezwollen, tranende ogen en gaan steeds slechter eten. Is zeer besmettelijk en bij ons waren ze met een week allebei dood omdat er gesnuffeld was met een wild konijn. Hoop dat je er iets aan hebt en sterkte met je konijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:25

Symptomen Syfilis±
Gezwollenheid en roodheid rondom de geslachtsopening
Verzweringen rondom het geslachtsorgaan anus en voorpoten
korsten aan de oogleden, lippen en snuit

Behandeling
Quarantaine
frequent ontsmetten van alles wat met het konijn in aanraking komt, ook kleding
pennicilline (procaine) 5x om de 5 dagen.

Symtomen Myxomatose
Dikke, vochtige zwellingen op hoofd en snuit, gezwollen oogleden (slaperige ogen). Daarna zwellen de lippen op er ontstaan kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor. Rond de anus en geslachtorganen komen dikke zwellingen. Binnen enkele dagen kunnen de zwellingen zo erg worden dat er misvorming ontstaat bij de snuit mond oren en neus. Na verloop van tjid begint het verkleven.

Kans op genezing is klein tot nihil.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:48

We zijn er vrijwel zeker van dat het myxamatose is.. .
Hij eet en drinkt nog goed en is actief. Hij zit in quarantaine en we zijn begonnen met een antibiotica kuur. Helaas is hij pas 8 maanden en niet in superconditie. Toch willen we het proberen. De kans dat die het red is klein maar is er wel. Morgenochtend gaan we meteen naar onze eigen dierenarts voor pijnstillers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:53

Nou succes, ik weet dat er konijnen zijn die het hebben gered!! Hopelijk redt jouw vlaam het ook, beterschap.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:56

je hebt konijn net, en die man heeft dus een ziek konijn verkocht
ga je geen kosten op hem verhalen?
Kan best duur grapje worden namelijk

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 23:06

Lynn_Nikita schreef:
je hebt konijn net, en die man heeft dus een ziek konijn verkocht
ga je geen kosten op hem verhalen?
Kan best duur grapje worden namelijk

Ojawel Knipoog
Ik wil zowiezo het aankoopbedrag terug.
Ik ben heel de dag al bezig met bellen etc. Maar ook al was het syfilis wat goed te behandelen is lieten ze hem inslapen, want hij wou hem wel terugnemen.
Ik heb weinig tot geen vertouwen meer in die mensen. Waarschijnlijk als ik hem terug breng laten ze hem ergen achteraf doodgaan , want ze willen geen dierenartskosten maken.
Hij heeft het konijn ook particulier aan ons verkocht. Als je het hele verhaal (wat erg vaag is) wil horen plaatst ik het wel. Ik ga zowiezo even uitzoeken wat mijn rechten zijn..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 01:22

Dat zou ik ook doen, want zoals Lynn_Nikita al zegt, de kosten bij de DA kunnen hoog oplopen. Om maar niet te spreken over de extra zorg die je eraan hebt.

Hou je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd of je konijn het redt, (ik hoop natuurlijk van wel) en wat de DA verder zegt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:21

Fijne kinderboerderij

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 08:59

Ja stomme idioten, ze doen er zo makkelijk over.
En tuurlijk had ik het ergens wel kunnen weten. Hij was wat aan de magere kant en hij zag er niet uit wat onstoken ogen maar verder was hij schoon en begonnen de symptomen bij ons thuis pas.

We gaan straks naar de dierenarts en ergens hoop ik dat het iets anders is.. maar ik vrees het ergste. Ik moet ook denken aan me andere konijnen. Hij zit wel apart in quarantene maar toch..

En met de kinderboederij heb ik nog wel een appeltje te schillen..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:46

Oeh, ja, pas op voor je andere konijntjes idd. Goed je handen wassen en het liefst nog andere kleren aan trekken voor je naar de andere konijnen gaat, of ze door iemand anders laten verzorgen.
Of het nu myxomatose is of niet; dit ziet er sowieso uit als een infectieziekte, dus als de rest van jouw konijnen gezond zijn lijkt het me dat hij het wel op de kinderboerderij moet hebben opgelopen. Gezellige kinderboerderij idd Nagelbijten / Gniffelen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:47

Volgens mij is het geen Myxomatose. Die konijnen eten vaak al zeer snel niet meer en zie je achteruit gaan. Ook is de kans zeer klein dat ze het op dit moment krijgen. De tijd zit er wel weer aan te komen. Maar er zijn nu nog niet echt muggen die het overdragen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 18:24

We zijn naar onze eigen dierenarts geweesd.

Ze kon me niet met zekerheid vertellen dat het geen myx was dus zijn we aan de behandeling voor sypfillis begonnen.

Hij heeft een injectie gehad en donderdag moeten we terug...

Hij had al antibiotica van ons gehad dus het was niet verslechterd... maar nu een paar uur na de injectie knapt hij op

Zijn ogen zijn minder gezwollen en hij is veel actiever

Haha! Haha! Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:50

Dat is mooi om te horen.

Als het Myxo is dan knappen ze meestal niet op en zeker niet zo snel.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 18:53

Wilawander schreef:
Volgens mij is het geen Myxomatose. Die konijnen eten vaak al zeer snel niet meer en zie je achteruit gaan. Ook is de kans zeer klein dat ze het op dit moment krijgen. De tijd zit er wel weer aan te komen. Maar er zijn nu nog niet echt muggen die het overdragen.

Helaas wel, Verdrietig vlooien en teken kunnen het ook overdragen .. en wilde konijnen zijn ook al besmet.