Konijn bijt/knaagt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette_

Konijn bijt/knaagt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 15:35

Hoi iedereen!
Mijn konijn is zo dominant als ik weet niet wat Tong uitsteken
Maar we laten hem vaak ( iig 1x per dag ) op de grond loslopen ( ik blijf er zelf wel bij dat ie geen kabels door knaagt ofzo).
Maar als ik hem dan op wil pakken uit zijn kooi om op de bank te zetten gaat ie spartelen/bijten/krabben etc. etc.
Dan heb ik hem eindelijk op de bank gaat ie aan mijn broek knagen.
En het is heel iritant want hij is nu oud genoeg dat zijn nageltjes een beetje te lang zijn dus wil ik ze knippen alleen als ik hem op z`n rugje wil draaien bijt hij dus.

tips?

alvast danku Lachen

groetjes Arlette

Anoniem

Re: Konijn bijt/knaagt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:20

Geef hem eens een wilgentak of een tak van een onbespoten fruitboom, om op te knagen. Kijk verder uit met het optillen van een konijn als hij altijd tegenspartelt. Til je hem wel goed op?
Als een konijn erg spartelt, kan hij een hernia oplopen, dus pas op. Laat hem verder gewoon eens naar jou toe komen, misschien vindt ie jou maar 'eng 'en spartelt ie daarom, hij vindt het iig niet prettig.

Geef hem ook veel hooi, ik zie in je profiel dat je je konijn te dik vindt. Vaak helpt het minderen van droogvoer en geef hem onbeperkt hooi.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:24

De meeste konijnen hebben er een hekel aan als je ze optilt.
Pak hem bij zijn nekvel en houd meteen je andere hand onder zijn onderlijf. Meestal spartelen ze dan minder. Over dat bijten heb ik geen advies. Gelukkig doet dat mijn konijn niet.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:29

en niet op zijn rugje draaien terwijl je de nageltjes knipt! Dit kan ook gewoon terwijl hij op de grond zit. Als je het moeilijk vind om ze te knippen kun je het ook met zijn tweeen doen; een houd konijn vast (op de grond) ander pakt pootje en knipt nageltjes.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:30

Chonelly schreef:
en niet op zijn rugje draaien terwijl je de nageltjes knipt! Dit kan ook gewoon terwijl hij op de grond zit. Als je het moeilijk vind om ze te knippen kun je het ook met zijn tweeen doen; een houd konijn vast (op de grond) ander pakt pootje en knipt nageltjes.

waarom mag je hem eigenlijk niet op zijn rugje draaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:32

Ze lopen megasnel een hernia op. Zelfs van een rare bokkesprong kunnen ze hun rug al verdraaien. Ten tweede vraag je aan het konijn (prooidier) dat hij zich op zijn zwakst toont op de rug, geen enkel dier doet dat bij iets wat hi niet leuk vindt en zal dan meer gaan spartelen.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:35

Dat wist ik nog niet. Dank je!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 17:32

@ Nikita73, als ik hem zo oppak ( of poging tot iig Tong uitsteken ) rent hij weg...

@ Mindim, maar hoe kom je dan aan een wilgentak of een tak van een onbespoten fruitboom ?
en hoeveel bedoel je ongeveer met veel ?

dat van die rug wist ik ook niet Bloos!
bij mijn vorige konijntje deden we dat wel op zijn rug, en die spartelde niet ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:09

Heel veel konijnen krijgen alleen droogvoeren daar worden ze snel dik van, das niet gezond, het is het minst belangrijke onderdeel van het voer.
Altijd 24 uur per dag hooi, verder mogen ze broccoli, boerenkool, paksoi, wortel met loof, andijvie, witlof en wat andere dingen. Kool is niet goed, daar krijgen ze om even in paardentaal te blijven, koliek van. Veel hooi net als bij paarden, die geef je ook niet alleen biks, hooi is het belangrijkst!!
Verder geen prei, bieslook of ui, geen bonen of erwten, rabarber is dodelijk voor ze, een geen aardappels of aardappelschillen en geen gemaaid gras.
Fruit met mate. Snoepgoed voor konijnen is weer niet zo gezond.

Ze mogen niet alle soorten takken, de paastakken mogen bijvoorbeeld, de wilg, dennenappels, onbespoten appelboom, eik, hazelaar en berk. Ik knip ze gewoon van de boom en mijn zus heeft een grote boomgaard waar ik de onbespoten appeltakken weg haal. Ik gooi altijd een hele bult takken in de ren, wanneer ze schoongeknaagd zijn, gooi ik er nieuwe in.

De rug is een hele gevoelige plek van het konijn. Ik ga in de ren zitten en dan worden ze vanzelf nieuwsgierig, vooral als ik wat lekkers heb. Uiteindelijk als je dat vaak doet, komen ze wel bij je op schoot en kun je ze gewoon aaien, bij de een duurt het wat langer dan bij de ander.
Misschien helpt een maatje ook wel tegen het wat agressieve gedrag.

Dit zijn mijn konijnen, allemaal uit de opvang en die met de wildkleur van iemand die er van af wilde.
http://www.mijnalbum.nl/Album=4CEFPK3B

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 21:31

even offtopic: die wit met zwarte is mooi! Haha!

wij gaan binnekort verhuizen, en mijn konijn zit nu even tijdelijk binnen in een gewone konijnenkooi.
Als we verhuist zijn begint mijn broer en een kennis van hem direct aan een buitenren voor mijn konijntje. Nu kan ik dus nog niet in zijn kooi gaan zitten Tong uitsteken

Jammer genoeg ken ik niemand die een boomgaard heeft... Ik weet anders ook niet echt waar ik die takken vandaan moet halen want waar ik nu woon zijn niet zo veel bomen.

Een maatje gaat niet helpen, ik weet bijna zeker dat ze gaan vechten. Hij is zo dominant... Wij hebben ook een grote boxer ( hond he Tong uitsteken ) en die bijt hem. Onze hond is ook heel dominant maar hij is echt gewoon bang van mijn konijn, laat staan een maatje erbij. Vroeger toen mijn konijn echt klein was kon ie goed met hem overweg, maar nu is mijn hond echt een held op sokken Huilen van het lachen Ze kunnen wel samen loslopen, maar mijn hond durft echt niet te gaan liggen of zitten als konijnlief losloopt Tong uitsteken