[Rat] Nieuw huisdier, Scooby

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

[Rat] Nieuw huisdier, Scooby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 21:03

Ik wou al een tijdje opnieuw een knaagdier, heb al konijnen, verschillende hamsters, cavia's en ratten gehad maar een ratje had ik eigenlijk het liefste. Maandag ben ik om paardenvoer geweest en was aan het kijken naar de verschillende kooien, had een hele leuke chinchilla kooi gezien (én duur Clown ) toen ik zei dat ik eigenlijk een rattenkooi zocht vertelde de verkoopster dat er vrijdag ratjes en andere knagers en kooien binnenkwamen.
Gisteren ben ik dan mijn ratje gaan ophalen, tegen mijn vaders wil in Nagelbijten / Gniffelen . Eerst vond ik geen kooi, dan maar gaan vragen of ze al binnen waren, de verkoopster is speciaal voor mij in de stock (ze hadden nog geen tijd gehad om alles uit te pakken) gaan zoeken naar een rattenkooi. Er was 1 binnengekomen, die heeft ze uit het karton gehaald en toen ben ik mijn ratje gaan uitkiezen. Eigenlijk had ik maar 2 wensen, een 2kleurig meisje en raad eens er zat toevallig een 2kleurig meisje tussen, de rest waren allemaal jongetjes Clown (ze zaten wel apart in kooien, zij zat samen met enkele gerbils).
Gisteren al het hoognodige gekocht zoals een drinkflesje, eten, houtvezel, een knaagsteen en een huisje. Vandaag ben ik nog eens geweest want ik wilde toch perse een kleiner eetbakje, snoepjes en een laddertje zodat ze op haar huisje kon. Het enige wat ik nog wil is een hangmat en een toilet maar dat komt nog Clown . Vandaag heb ik dus haar kooitje heringericht en vind het persoonlijk nu wel mooier.

Ook heb ik met haar gespeeld en ben ik begonnen met tam maken. Ze begint al naar me toe te komen als ze op mijn bed zit en heeft al kennis gemaakt met appel, een knaagstok en een dropje Haha! .

Het is trouwens een 4-5 weken oude donkere japanner, met 4 broertjes en 1 zus (de zus was al verkocht). De naam was het moeilijkste ik, mijn mam én mijn pap moesten akkoord zijn met de naam.. Vandaag is het dan Scooby geworden, genoemd naar Scooby Doo en mijn eerste ratje Knipoog .

Hier de foto's, sommige foto's zijn een beetje donker en heel wat foto's zijn wazig heb namelijk een flutcamera Hamer . Ps: als jullie weten welk kleur ze is mag je het zeker vermelden! Zit namelijk nog te twijfelen tussen donkergrijs en zwart..

Foto's van gisteren
1. De eerste foto Lachen
Afbeelding
2. De linkerkant van haar kooitje
Afbeelding
3. De rechterkant
Afbeelding
4. De binnenkant van haar buis + roze nestmateriaal
Afbeelding
Foto's van vandaag.
5. De linkerkant met zelfgemaakte verdieping
Afbeelding
6. De rechterkant (etensbak staat nu gewoon weer op de grond)
Afbeelding
7. Close-upje van haar kooi
Afbeelding
8. Op mijn bed
Afbeelding
9. Ze speelt graag verstoppertje Clown
Afbeelding
10. Op punt om weer weg te spurten in mijn richting
Afbeelding
11. Nog eens op mijn bed
Afbeelding
12. Zoek de rat Koe
Afbeelding
13. Nog half in haar buis
Afbeelding
14. En de laatste, de binnenkant van haar huisje + roze nestmateriaal
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie van mijn nieuwe aanwinst vinden Haha!

Odysseus

Re: [Rat] Nieuw huisdier, Scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:06

Erg leuk beestje! Heb zelf ook een jaar of 2 geleden ratjes gehouden!

Wat ik wel minder vind is dat ze helemaal alleen is. Zéker ratten zijn groepsdieren, minimaal met zijn 2en houden, het liefst altijd met meer. Als mens kun je wel 24/7 met 'm lopen spelen maar een andere rat kun je niet nabootsen. Het gezamelijk elkaar wassen, kriebelen en samen slapen dat kun jij niet. Zou je nog naar de 'winkel' kunnen en nog een partner zoeken?

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:40

Gaaf! Super mooi dier!

wat Focussed boven mij zegt is waar.. jammer dat je het ratje alleen houd, ratten horen samen te zitten, zijn gezelschaps diertjes.

Enne,, mooie kooi, een ferplast mary! Daar ben ik altijd al verliefd op geweest, op die kooi, maar me net wat te duur geweest. Maar erg gaaf!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 23:36

Er waren alleen nog maar jongetjes, haar broertjes. Ze heeft nog een zusje maar die was onder voorbehoud al verkocht Knipoog wil er graag 2 maar dan moet ik m'n ouders nog overhalen en dan moet er ook nog een meisje beschikbaar zijn. Ik wil namelijk geen jongen en zeker niet haar broer, zou niet graag met een (inteelt) nestje zitten Haha! .

Het is inderdaad een Ferplast Mary, hoe wist je het? Clown Het is wel een dure kooi maar het was of dit ofwel een chinchilla kooi van z'on 180€ (ook met toebehoren) ofwel een hamsterkooi ofwel een simpel konijnenkot en daar kruipen ze gewoon door de traliesen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:53

Het is een leuk ratje, maar er 1 houden is echt geen optie, als je een gezond en gelukkig diertje wilt hebben. Ratten zijn enorm sociaal, ze hebben echt minstens 1 maatje nodig. Echt, zorg dat je je ouders overhaalt, want een ratje alleen kan gewoon niet.

alegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:14

Wat een schatje Lovers
maar idd ratten zijn groepsdieren,
hoop dat je een leuk vriendinnetje voor der vind.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:59

Leuk beestje , maar ik vind idd dat ze samen moeten zitten , want het zijn hele sosialen dieren , dus ik vind dat je er een ratje bij moet nemen !! Anders moet je hem er heeel erg vaak uit halen .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:01

idd een 2e erbij halen....
en deze rat is zeker weten geen Japanner.... eerder een mismarked japanner...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:04

Leuk dat je een ratje hebt. Maar ik ga ook mee dat ze met zijn 2en moeten zitten.
Ik heb sinds 1.5 week ook 2 ratjes, maar deze zijn altijd samen.

edit: verder is zaagsel veel te stoffig voor ratten, en zover ik weet is dat spul in de buis ook niet geschikt voor ratten maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:06

sannekeee schreef:
Leuk beestje , maar ik vind idd dat ze samen moeten zitten , want het zijn hele sosialen dieren , dus ik vind dat je er een ratje bij moet nemen !! Anders moet je hem er heeel erg vaak uit halen .

Ook geen optie Een mens vervangt een andere rat niet. Je kan zelf niet bij de rat in een nestje liggen, elkaar likken en kroelen en je spreekt simpelweg geen 'rattentaal'.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:09

Wat een leukerd Lovers Ratjes zijn echt zo leuk! Helaas is de mijne vorig jaar doodgegaan mis haar nog steeds heel erg! Je hebt echt een mooie kooi, daar kan toch wel een 2e in of niet Haha! ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:10

http://www.ratten.nl
http://www.tammeratten.nl
http://www.vsro.nl

Leuk beestje!

Even wat kritiek wat je echt moet veranderen voor het welzijn van je beestje:

- Andere kooi, deze is echt te klein.. kan echt niet. Dit is de ferplast mary en voldoet niet aan de minimale afmetingen van een rattenkooi. ( minimaal de ferplast jenny )
- Andere bodembedekking, zaagsel is te stoffig en slecht voor een rat met zijn gevoelige luchtwegen. ( bijv corbo of happy ferret biolitter )
- Een 2e ratje erbij.
- Knaagsteen eruit, Een knaagsteen is slecht voor dieren door het gruis wat eraf komt. Geef haar liever wat knaaghout of knaagstengels met zaadjes.

Als je deze 4 dingen binnen zeer korte termijn veranderd... veel plezier met je 2 mooie lieve nieuwe huisdieren!

4 tot 5 weken oud ratje is echt te jong. Rittens moeten minimaal 5 a 6 weken zijn en 75 a 100 gram wegen voor ze naar een eigenaar mogen.
Heb je wel echt rattenvoer?
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 16-03-08 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:14

mirriejj schreef:
edit: verder is zaagsel veel te stoffig voor ratten, en zover ik weet is dat spul in de buis ook niet geschikt voor ratten maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Zaagsel in inderdaad niet goed, ratten hebben zeer gevoelige luchtwegen. Over dat spul wat in de buis zit doen verhalen over verstrikte pootjes (snijwonden) de rondte, ik heb het zelf nooit gebruikt dus dat weet ik niet.

Natje_Spirit: Ik raad je aan om zo snel mogelijk informatie over ratten op te zoeken. (had je beter van te voren kunnen doen, maar nu in elk geval zo snel mogelijk) Huisvesting, voeding, gedrag; allemaal heel belangrijk. Iedereen begint ergens, dus het wordt je niet kwalijk genomen, maar je bent het je beestje (en hopelijk binnenkort beestjes) verplicht om er zo goed mogelijk voor te zorgen, en met een beetje kennis kan heel wat leed voorkomen worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:14

sannekeee schreef:

Moet je zoiezo doen, vaak eruithalen.
1 rat kan gewoon echt niet, je vervangt niet de soortgenoot.
Wat zegt men hier op bokt over een paard wat altijd alleen staat in stal en wei? Nooit eens een ander paard ziet of aanraakt? Geen andere maatjes heeft? Zielig toch...

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:15

Ratje zit nu lekker in mijn haar te prutsen Clown , 2de ratje komt eraan want ik heb mijn mams kunnen overhalen. Morgen (maandag) ga ik gaan kijken of Scooby's zusje er nog zit en als ze er zit neem ik haar direct mee. Zit ze er niet zal ik nog even moeten rondkijken voor een 2de ratje. De andere ratjes waren namelijk allemaal jongetjes en die zet ik er echt niet bij!

Liezel1, kan zijn dat het geen japanner is, ik heb het gewoon via een site gehaald. Als het geen japanner is dan is het een gewone bonte volgens de Huisdierengids: http://nl.wikibooks.org/wiki/Huisdieren ... /Variaties

Mirriejj, ik begrijp je en ik kan zeggen dat het volledig veilig is, zowel de bodembedekking als het nestmateriaal. Het is speciaal houtvezel die stof vrij is gemaakt én aardig duur spul Clown , en volgens de verpakking van het nestmateriaal is het gschikt voor kleine knagers incl. ratten. Dat was ook mijn vereiste dat alles veilig was voor mijn rat.

Hannanas, ik wil graag een andere kooi en het liefste de furet plus maar voorlopig heb ik geen budget genoeg om een grotere kooi te kopen en kan ze er nog wel even aangezien ze nog een echte ritten is.

Btw, er staat in m'n 1ste post dat er alleen maar nog jongetjes waren, haar zusje was onder voorbehoud verkocht en aangezien mijn ratje een vrouwtje is ga ik beslist geen jongen in huis halen want dan heb ik een inteeltnestje en is het nestje slangenvoer en dat wil ik niet...
Zou het dus leuk vinden moest niet iedereen zeggen dat ik een 2de rat erbij moet hebben want die komt er zeker bij maar we moeten geduld hebben, als er maar 1 meisje (oké ja 2 maar die was verkocht) is kan ik daar niet aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:17

Natje_Spirit schreef:
Btw, er staat in m'n 1ste post dat er alleen maar nog jongetjes waren, haar zusje was onder voorbehoud verkocht en aangezien mijn ratje een vrouwtje is ga ik beslist geen jongen in huis halen want dan heb ik een inteeltnestje en is het nestje slangenvoer en dat wil ik niet...
Zou het dus leuk vinden moest niet iedereen zeggen dat ik een 2de rat erbij moet hebben want die komt er zeker bij maar we moeten geduld hebben, als er maar 1 meisje (oké ja 2 maar die was verkocht) is kan ik daar niet aan doen.

Prima dan Lachen Maar ik denk dat iedereen reageerde op het feit dat je zei dat je je ouders nog moest overhalen om een tweede ratje te kopen, het leek er namelijk op of het nog niet zeker was dat er een tweede kwam.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:18

Natje_Spirit schreef:
Ratje zit nu lekker in mijn haar te prutsen Clown , 2de ratje komt eraan want ik heb mijn mams kunnen overhalen. Morgen (maandag) ga ik gaan kijken of Scooby's zusje er nog zit en als ze er zit neem ik haar direct mee. Zit ze er niet zal ik nog even moeten rondkijken voor een 2de ratje. De andere ratjes waren namelijk allemaal jongetjes en die zet ik er echt niet bij!

Liezel1, kan zijn dat het geen japanner is, ik heb het gewoon via een site gehaald. Als het geen japanner is dan is het een gewone bonte volgens de Huisdierengids: http://nl.wikibooks.org/wiki/Huisdieren ... /Variaties

Mirriejj, ik begrijp je en ik kan zeggen dat het volledig veilig is, zowel de bodembedekking als het nestmateriaal. Het is speciaal houtvezel die stof vrij is gemaakt én aardig duur spul Clown , en volgens de verpakking van het nestmateriaal is het gschikt voor kleine knagers incl. ratten. Dat was ook mijn vereiste dat alles veilig was voor mijn rat.

Hannanas, ik wil graag een andere kooi en het liefste de furet plus maar voorlopig heb ik geen budget genoeg om een grotere kooi te kopen en kan ze er nog wel even aangezien ze nog een echte ritten is.

In opvangcentra zijn genoeg ratten. Je hebt namelijk een ratje gehaald uit de dierenwinkel waar velen dierenliefhebbers op tegen zijn, maargoed dat ter zijde. Dus je hoeft toch niet persé bij deze winkel te halen......?? Ik zou je ratje niet nog 1,2,3,4 of meer weken alleen laten zitten.... zo snel mogelijk is het beste.

Houtvezel/zaagsel wat ontstoft is is ook niet goed. Tevens ( heb je het over plospan? ) is dit kankerverwekkend.
Zodra dit op is zou ik andere kopen, zoals Corbo.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:20

Dat er geen geld is voor een grotere kooi vind ik geen reden, dan had je niet aan ratjes moeten beginnen.

De mijne zitten met zen 2en in een gabber jolly super, en deze vind ik net aan, kleiner moet het niet worden. Rittens hebben juist de ruimte nodig om lekker te klimmen en te spelen.
Ook moet je oppassen dat je ratje niet gedekt is, ratten zijn met 4.5 week al vruchtbaar, en je weet niet hoe ze zaten voor ze in de winkel kwamen.

Jammer dat je je er niet eerst in verdiept hebt Lachen

Dit is niet bedoeld om je af te kraken, maar om je advies te geven om het je ratje(s) nog fijner te maken.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:26

Super schattig beestje! Heb altijd 1 rat gehad, geen problemen verder mee. Mijn laatste ratje was ook gewoon alleen en was bijna 4,5 jaar Knipoog En dat is erg oud voor een rat. Dus het zou wel beter zijn als je een ratje erbij koopt maar als je er geen kan vinden of het mag niet van je ouders is het niet zo'n heel groot probleem mits je hem voldoende aandacht geeft. Veel plezier met hem Haha!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:29

Redpassion, hoe weet jij dat ik op voorhand geen info heb gehaald over ratten? Ik weet dat ze met minstens 2 moeten zijn per geslacht, dat ze een kooi van min 60 op 40 moet zijn. Dat je zeer goed moet opletten bij het kopen van een kooi (oa de groote en de dikte van de traliesen) en bodembedekking en voer. Dit is niet aanvallend bedoeld maar ik geloof dat het zo wel een beetje klinkt Bloos .
Over mijn ouders overhalen dat klopt, dat moest ik nog doen maar zelfs zonder instemming van mijn ouders ging ik er nog een ratje bij kopen, mss had ik dit moeten vermelden Knipoog .

Hananas, ja ze komt uit een dierenwinkel maar ze komt wel recht van de fokker vandaan (neen het is geen oepsnestje of zo). Waarom zou en ratje niet uit een winkel mogen komen? Ik vind dat ze evenveel recht heeft als een rat uit een rattery... Ik wist niet dat onstofte houtvezel niet goed was, dit heb ik namelijk niet kunnen vinden op internet (ofwel heb ik niet goed gelezen, kan ook Bloos ). Er komt zo snel mogelijk andere bodembedekking én een 2de rat Lachen . Het is ook geen plospan.

Mirriejj, z'on 100€ vind ik behoorlijk wat geld voor een kooi voor de eerste weken, ze kan klimmen en spelen zoveel ze wilt Knipoog , ze hadden eigenlijk maar 1 rattenkooi (ben in meerdere winkels geweest en 1 wilde me zelfs een hamsterkooi aansmeren voor mijn toen nog niet gekochte rat Gestoord !) moest ze er geen gehad hebben zou ik haar nog niet gekocht hebben want ik vind het zielig moest ik haar in z'on transportkooitje hebben gestoken waar ze helemaal niet kan spelen. Ze is zeker niet gedekt, toen de ratten 3 weken oud waren zijn ze gesplitst Knipoog .

Amy, dank je Lachen, mijn eerste rat die op gewoon zaagsel zat en in een gewone simpele kooi is ook z'on 4 jaar geworden en ze zat ook alleen. Is wel alweer z'on 7-8 jaar geleden, dit is nu weer mijn eerste rat sinds 3-4 jaar.
Laatst bijgewerkt door Natje_Spirit op 16-03-08 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:31

2e hands zijn ook genoeg kooien te vinden Knipoog zo heb ik mijn GJS voor 20 euro gekocht Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:35

ik heb mijn ratten in een kamervolière zitten...
van Ferplast.. voor een prikkie gekocht op marktplaats...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:36

Natje_Spirit schreef:
Redpassion, hoe weet jij dat ik op voorhand geen info heb gehaald over ratten? Ik weet dat ze met minstens 2 moeten zijn per geslacht, dat ze een kooi van min 60 op 40 moet zijn. Dat je zeer goed moet opletten bij het kopen van een kooi (oa de groote en de dikte van de traliesen) en bodembedekking en voer. Dit is niet aanvallend bedoeld maar ik geloof dat het zo wel een beetje klinkt Bloos .
Over mijn ouders overhalen dat klopt, dat moest ik nog doen maar zelfs zonder instemming van mijn ouders ging ik er nog een ratje bij kopen, mss had ik dit moeten vermelden Knipoog .

Zo kwam het over, excuses dan. Maar als ik dan dit lees:

Natje_Spirit schreef:
Amy, dank je Lachen, mijn eerste rat die op gewoon zaagsel zat en in een gewone simpele kooi is ook z'on 4 jaar geworden en ze zat ook alleen. Is wel alweer z'on 7-8 jaar geleden, dit is nu weer mijn eerste rat sinds 3-4 jaar.

Lijkt of je het allemaal bagetalliseert.

Het gaat om de kwaliteit van leven. Mooi dat je ratje 4 jaar is geworden, maar een ratje alleen en op zaagsel in nou eenmaal niet ideaal. Als je inderdad informatie hebt verzameld weet je dat nu en kan je het deze keer anders doen.

(En een dierenwinkel die gerbils en ratten in 1 hok houdt vind ik niet goed trouwens, ook dat is een gebrek aan kennis of misschien zelfs onwil. Ik zou daar geen dieren halen.)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:50

Natje_Spirit schreef:
Ik weet nu ook dat dit niet kan, maar toen wist ik het niet Knipoog was toen ook maar een jaar of 11 (ja geen excuus maar toch).
De gerbils zaten bij mijn rat omdat ze zo dan niet alleen hoefde te zijn, het verkochte ratje zou normaal vrijdag middag worden opgehaald (toen ik savonds ging zat ze er nog maarja) het was dus een voorzorgmaatregeling moest het verkochte ratje al weg zijn Knipoog.
ps: wat is bagetalliseert? Ik vind het zelfs niet in het woordenboek Bloos .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:00

Natje_Spirit schreef:
De gerbils zaten bij mijn rat omdat ze zo dan niet alleen hoefde te zijn, het verkochte ratje zou normaal vrijdag middag worden opgehaald (toen ik savonds ging zat ze er nog maarja) het was dus een voorzorgmaatregeling moest het verkochte ratje al weg zijn Knipoog.

Dan zelfs liever een ratje alleen dan met gerbils Knipoog Had heel fout af kunnen lopen!

Natje_Spirit schreef:
ps: wat is bagetalliseert? Ik vind het zelfs niet in het woordenboek Bloos .

Sorry spelfoutje Bloos Bagatelliseren

http://www.encyclo.nl/begrip/bagatelliseren