'Vliegende' hond...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

'Vliegende' hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:36

Ja, rare titel, maar kon even niets anders bedenken.

Vandaag weer eens een buitenrit gemaakt. Gisteren hadden we les gehad, dus ik dacht dat ze wel spierpijn zou hebben.
Integendeel, ze was juist heel vrolijk, en voorwaarts.
Ik besloot dan ook om over de zandpaden te gaan, zodat ze zich lekker even uit kon leven. Lachen

Nu kwam ik op de terugweg een hond tegen.
Ik wist al dat hij ging blaffen, dus reed er met een grote bocht omheen.
Nu ging de hond helemaal 'van zijn stokje' en hing werkelijk in de staart van mijn paard.
Ipv dat ze wegrende, trapte ze keihard naar achteren. Nagelbijten / Gniffelen
De arme hond vloog werkelijk door de lucht. Bloos Hij liep piepend weg, een beetje mank, maar verder geloof ik niets.

Er zijn een aantal mensen die het gezien hebben. Ja Ik was er wel van geschrokken, dus was even blijven staan.
Toen onstond er een 'discussie' ;
Als die hond nou iets ernstigs had, was ik dan aansprakelijk?
Het was tenslotte mijn paard.
Máár, zij horen hun hond op hun terein te houden, volgens een man. Die hond mag zijn terrein dan bewaken, maar daarbuiten niet. In dit geval was hij er zelfs ver buiten.

Is het nu dus mijn fout? Of hadden zij hun hond bij zich moeten houden?
Ik kan hier namenlijk best wel mee zitten..

Groetjes Danielle.

fjordnina

Re: 'Vliegende' hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:38

Nee, de eigenaar van de hond is verplicht het dier onder controle te hebben net zoals jij dat met je paard moet.

Jij had het dier echter onder controle in deze situatie. De hond werd niet eens begeleidt dus dan is het echt een probleem van de eigenaar van de hond.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:44

fjordnina schreef:
Nee, de eigenaar van de hond is verplicht het dier onder controle te hebben net zoals jij dat met je paard moet.

Jij had het dier echter onder controle in deze situatie. De hond werd niet eens begeleidt dus dan is het echt een probleem van de eigenaar van de hond.

Heel goed gezegd.... Niets aan toe te voegen!

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:53

iik ben het hier ook mee eens

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:51

Ik ook, de eigenaar hoort gewoon te zorgen dat hij zijn hond onder controle heeft en dat de hond niet van het terrein af kan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:18

Jij bent als bezitter van het paard wel degelijk aansprakelijk. Je hebt alleen geen schadevergoedingsverplichting omdat er 'eigen schuld' speelt aan de zijde van de hondeneigenaar. Deze 'eigen schuld' zal in dit geval zondermeer 100% zijn zodat jouw schadevergoedingsverplichting geheel vervalt.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:58

Ik heb eenzelfde situatie ooit meegemaakt met mijn paard. Ik ben er ook van overtuigd dat de baas op zijn hond moet letten. In mijn geval had ik de eigenaar zelfs al twee keer gewaarschuwd de hond vast te doen en dat deed ze, maar vervolgens deed ze hem tien meter verder weer los, waardoor de hond kei hard naar me toe kwam rennen en in mijn paards staart ging hangen. Hij sloeg ook en de hond belandde ergens in de bosjes. Zielig voor de hond, maar ik heb op zo'n moment ook geen medelijden met de eigenaar. Wie weet wat ons had kunnen overkomen door 'zijn' fout! Nu is het nog met een sisser afgelopen.