Teckel blaffen afleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

Teckel blaffen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 22:30

Hoe kan dit op de juiste manier? Mijn teckel van 1 jaar oud blaft tegen ALLES wat hij ziet en wat beweegt. Ik merk dat hij dit voornamelijk doet omdat hij 'bangig' is. Hij is namelijk erg klein en tsja de wereld om hem heen is wel groot. Hij doet dit tegen ALLE andere honden en andere mensen.

Verder is het wel een echte macho, maar met een klein hartje Lachen en hij is erg waaks. We hebben geen cursus met hem gevolgt, over het algemeen luistert hij wel redelijk goed. In de bossen kan hij nog steeds los rond lopen, op de stukken waar dat dus mag. Verder oefenen we het loslopen en 'hierrrrr' ook tijdens het wandelen (en dus niet alleen als het echt nodig is).Maar zodra hij iets ziet wat 'eng' is vergeet hij alles om zich heen en spurt met hard geblaf op het andere af.

Erg vervelend voor die persoon/andere hond maar ook voor het baasje.

Help!!!

Joyckuh

Re: Teckel blaffen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:28

Anti blafband?

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:31

Anti blafband lijkt me niet verstandig als je hond blaft omdat hij angstig is.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:33

Volgens mij is die hond niet echt bang als hij op het ''enge'' afrent en naar blaft.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:02

Joyckuh: Daar vergis je je in.
Honden die angstig zijn kunnen juist blaffend op iets afrennen in de hoop dat het 'gevaarte' schrikt. En dat geeft natuurlijk een flinke ego boost als je met je eigen angst iets anders kunt laten schrikken.
Daarom komt het voor dat honden uit angst blaffend op iets afrennen om zo hun angst te onderdrukken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:04

Teckels zijn nou eenmaal beste blaffers Clown
Ik denk dat de beste methode is om het blaffen zelf te negeren en om hem te belonen zodra hij stil is?
Dus negeren wat fout is en belonen wat goed is

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:06

Honden die blaffen uit angst rennen er bijna altijd op af. Dit om te laten zien aan de 'vijand' dat ze stoer zijn en zeker niet bang.
Als het angst is moet je het gewoon engeren geen andacht aan geven. Als hij stil is en er gebeurt iets. Juist belonen.

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:01

Kan zijn dat ze blaffen om die adrenaline eruit te laten, die stress te laten afvloeien en inderdaad misschien ook de andere te imponeren. Maar leuk is het idd. niet. Even die situaties dus gaan opzoeken, neem een dosis lekkere snoepjes mee. Ga op een afstandje van die 'enge' prikkels staan (hond aan de leiband) of zit op een bankje. Vanaf je merkt dat ze gaat blaffen dan vraag je direct en opgewekt haar naam en een eenvoudige oefening bv. 'zit'. Doet ze dit? De hemel inprijzen en een paar lekkertjes geven. (je kan dit ook doen door gewoon te wachten tot ze uit zichzelf naar je gaat kijken om steun te zoeken, dat moment haar belonen. Welke methode de hond het beste ligt...) Blaft ze toch en negeert ze je? Dan ben je al te dicht gegaan en hoef je dus iets verder er van weg te gaan. In elk geval dit blaffen puur negeren, dus niet strelen en geen troostende woordjes. Dit systematisch gaan herhalen en op allerhande plaatsen gaan oefenen. Ze moet inzien dat kijken naar je en gaan zitten haar veel meer opleveren dan te gaan blaffen. Als dit goed gaat, dan kan je die prikkels wat dichter laten komen, en weer dezelfde oefening vragen.
Succes! Haha!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:59

antiblafband = nooit de oplossing.
Krijg ook een beetje de kriebels dat mensen dit als 1e optie roepen...
Het is een hond, een hond blaft net zoals een paard hinnikt.

Je hebt een teckel en van teckels is nou eenmaal bekend dat ze, inderdaad: blaffen!
Wij hebben er 2. Eéntje blaft naar van alles en nog wat, omdat hij het altijd al gedaan heeft en het gewoonte is.
De ander blaft omdat hij grotendeels angstig is ook.
Hij maakt zich groot, rent erop af, maar owee als er een reactie dreigt te komen, dan gaat ie blaffend/piepend achter je benen staan. Het is dus een beetje (erg) schijn ophouden. Nagelbijten / Gniffelen

Natuurlijk kan je proberen dmv training/afleiding het blaffen te minderen, maar er 100% vanaf komen, kan je denk ik wel vergeten.
Ik denk dat je er beter aan kan wennen en je buren met je mee, dat je teckeltje blaft.
Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:01

Blaffen afleren?????
Je leert een paard het hinikken toch ook niet af.. Verward

Anti/blafband bezorgd mij de kriebels, zeker als dat meteen als eerste optie noemen.
Je kunt hier inderdaad wel op gaan trainen, maar afleren zal niet lukken.
Lijkt me ook logisch..

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:28

stembanden eruit, zoals je in de USA kan doen, lol Lachen grapje ...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:13

Antiblafband zou ik zowieso echt never nooit mee beginnen. Je hebt een teckel, die blaffen nou eenmaal best veel, maar ik ben wel benieuwd hoe zijn staartje staat als hij blaffend ergens naartoe rent.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:19

Natuurlijk kun je een hond wel afleren om te blaffen. Ik heb zelf een regelrechte keffer (dwergkees), maar zij blaft zo goed als nooit. Tenzij we aan het spelen zijn (maar ik vind het dan alleen maar logisch dat ze blaft).
Eigenlijk ben je al te laat met het afleren. Bij mij heb ik het binnen twee dagen afgeleerd, door consequent NEE te zeggen. Dat was zodra ik haar als pup had, en ze had het razendsnel door. Op dit moment is het heel belangrijk dat je hier goed en duidelijk mee aan de slag gaat. Ik vind de oplossing van AstraGirlie heel erg goed, op deze manier kun je blaffen op een positieve manier afleren.
Je hebt veel geduld en consequentie nodig, maar dan kun je alles aanleren aan jouw hond.
Succes! Lachen

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:32

Nou dat nee helpt bij mijn chihuahua ook niet... Als hij in de tuin is blaft hij standaard... Je kan nee roepen wat je wil maar hij stopt niet! Hij doet het ook uit angst..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:53

Als een hond de Nee niet kent, zal hij daar ook niet reageren, ja misschien als je hard genoeg roept, maar je zal hem toch echt eerst moeten leren wat nee betekend, een beetje een goeie hondenschool kan je dit ook wel leren, is een erg handige oefening vind ik zelf.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:58

klinkt raar maar leer hem te blaffen op comando dan leerd hij alleen te blaffen als je t vraagt

een herder die ik getraind heb was vreselijk aan t blaffen altijd
ik leerde haar luid en dan dus ook stil, je beloond alleen wat jij goed vind de link is dan vaak snel gelegt. als hij iets eng vind probeer hem dan toch bij je te roepen en laat hem op jou concentreren, dit is erg goed te trainen.

heel veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:22

Joyckuh schreef:
Anti blafband?

Daarmee neem je het probleem misschien wel weg, maar de oorzaak niet.

@ xdenisex
Maar als jij NEE roept, geef je hem juist aandacht. Negatieve aandacht is ook aandacht.
Of hij denkt 'oh het baasje gaat ook hard blaffen, dan zal het wel echt nodig zijn!'

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:29

wij hebben ook een teckel Clown DIe gaat blaffen als er iemand langloopt/fiets/rijd maar hoe je het af moet leren.. geen idee Ach gut

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 21:34

Ja die stembanden eruit... dat lijkt me wel wat.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

hehe nee natuurlijk niet, en ik zou ook al HELEMAAL NIET voor een anti blafband gaan. Blaffen van waaksheid, grommen en knorren dat mag hij allemaal Lachen Haha! dat hoort erbij en idd zeker bij een teckel maar niet tegen alles en iedereen als je zomaar ff wil kletsen met iemand of veel andere mensen tegenkomt met honden. Van heel groot tot heel klein,

Maar de laatste dagen probeer ik het allemaal al goed te negeren en dat scheelt al een hoop. Hij loopt op het moment ff iets minder los, wel aan de extra lange riem. En zodra hij erg afgeleid wordt en erop af wil sjezen en al gaat blaffen dan roep ik hem extra vrolijk. Hij reageert wel oke erop.

Zo toch maar doorgaan dus.

En ach, het heeft wel iets... de meeste mensen moeten er erg om lachen dat hij zo'n attitude heeft Lachen