welke (kleine) auto kan de hond in de achterbak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linlovesyou

welke (kleine) auto kan de hond in de achterbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:23

Hallo,

Ik denk dat er wel een heleboel paarden liefhebbers zijn die ook een hond hebben, dus vandaar dat ik het vraag.
Ik ben op zoek naar een klein (stads) auto'tje.
Dus geen jeep of een station.

Ik wil alleen de hond (een kleine labrador) graag in de achterbak hebben.
Wat voor auto rijden jullie waar de hond wel in de achterbak kan?

We hebben ook een grote auto, maar dit is gewoon echt voor vervoer naar kantoor en naar de paarden.
Mijn vriend word er werkelijk helemaal gek van dat ik altijd een baggerzooitje maak van de auto (ik vieze voeten en hond behoorlijk modderig na een middagje ravotten op stal)
Ik wil nu dus gewoon een kleine auto voor mijzelf en de hond erbij kopen!

Ik ben heel benieuwd!

Oh ja wat ik er nog vergeet bij te zetten is dat ik wel een veilige auto zoek!
En een niet al te oud model, maximaal 5 jaar oud!
Laatst bijgewerkt door linlovesyou op 13-03-08 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zabbie

Re: welke (kleine) auto kan de hond in de achterbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:26

ik heb een tijdje de Suzuki alto ( model 2004 ) van de mijn moeder geleend toen mijn eigen auto ( stationwagon ) in de garage stond, en heb daar tot mijn verbazing, onze rhodesian Ridgeback van 72 cm. hoog gemakkelijk in kunnen vervoeren. De bank van de alto kan namelijk heel makkelijk plat en dan heeft je hond een zee van ruimte !!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:31

In een peugeot 106 past een labrodor goed in de achterbak, niet voor lange stukken, maar kleinere stukken hebben ze genoeg ruimte.
Een vw lupo kan ook, iets krapper maar het pas goed. (zo ook seat arosa, maar is bijna zelfde auto als de lupo)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:33

Officieel mag de hond niet meer in de achterbak !!!!!!!!
maar moet op de bank in zo'n hondentuigje aan de gordel.
Als je politie tegen komt kan je er narigheid mee krijgen ..
en hoe ik dit weet ??? ik heb dit te horen gekregen van een politie agent gelukkig is het bij een waarschuwing gebleven Vork

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:34

mag wel in achterbak, maar dan moet er wel een net gespannen zijn zodat de hond niet door de voorruit vliegt bij ongeluk

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:35

Lynn_Nikita schreef:
mag wel in achterbak, maar dan moet er wel een net gespannen zijn zodat de hond niet door de voorruit vliegt bij ongeluk

Mij werd dus verteld van niet !!!!
hondje moet vast in een tuig. Knipoog

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:35

Mijn hond zit achterin mijn VW Lupo (kruising windhond/herder). Ik heb de bank neergeklpat en zo'n hondenrek geplaatst. Ik heb er eerst 2 honden in gehad en dat ging ook prima. Ze hebben genoeg ruimte.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:40

Dat het al verplicht is weet ik niet, wel dat het eraan zit te komen.

Ik snap sowieso niet waarom mensen honden in de achterbak stoppen. Er zou maar een auto achterin rijden.
Voor jezelf en kinderen wil je het aller beste en veiligste, maar voor de hond maakt het niets uit.

Mijn hond zit al jaren op de achterbank in de gordels. Ik heb een speciaal tuig gekocht, die niet eens zo duur zijn. Ik zorg gewoon dat er handdoeken in de auto liggen als hij modderpoten heeft. Gaat hij daar maar op zitten.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:43

Het is echt niet dat ik niet het beste wil voor mijn hond.
Ik begreep juist altijd dat het veel veiliger was om een hond in de achterbak te vervoeren. Uiteraard wel met een rek en dergelijke.

Hond zit nu ook gewoon op de achterbank, met een kleed, en een tuig maar het leek mij prettiger voor de hond als ze lekker achterin kan.

@ puppetje als jij je achterbanken naar beneden hebt geklapt waar zit jou rek dan? Direct achter je voorstoelen?

Ik zal is gaan kijken naar een lupo, heb echt geen idee van ruimte daarin.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:05

Hey, Lindsey. Ik zie nu pas dat jij het bent Haha!

Zolang je hond vast zit, zit hij op 1 plek. Zo hoeft hij ook niet constant zijn evenwicht te zoeken.
Als de auto echt voor jezelf wordt, zou ik toch gewoon kijken of de hond niet op de achterbank kan blijven.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:18

Ik heb een Daewoo Matiz en een Dalmatier Knipoog. Als ik de bank omhoog laat is het erg krap, maar als ik hem plat leg (wat je in 2 klikjes gedaan hebt) heeft ze heeeel veel ruimte. Lekker dik kussen erin en karren maar Knipoog.

Zelfs de Bullmastiff van mijn ouders past er met gemak in!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:22

Wij hadden een kruising Pyrenese Berghond/ Berner Sennen, no way dat die op de achterbank paste hoor, hoe zeer dat misschien ook moet van meneer agent, dat is niet haalbaar.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:44

Onze Simba is qua formaat een kleine labrador en zij past mákkelijk in de kofferbak van mijn Corsa. Kan daar ook heerlijk liggen slapen..

Ik twijfel wel eens inderdaad of dit een veilige manier is om je hond te vervoeren. Zéker met zo'n rek kunnen ze echt geen kant op. Maar ja, als je je hond vast zet als passagier in een gordel en er rijdt een auto je zijkant in, is je hond ook de pineut, toch?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:49

Citaat:
Veiligheid voor je hond en jezelf

Het is nog niet eens zo lang geleden dat het verplicht werd een gordel te dragen op de achterbank. Kinderen zitten in een autostoeltje of vast in de veiligheidsgordel. Voor honden is deze verplichting er nog niet in Nederland. In duitsland wel, daar mag een hond niet meer los in de auto worden vervoerd.

Heel verstandig want bedenk eens wat er gebeurt bij een botsing! Een hond van 30 kilo wordt bij een snelheid van slechts 50 km per uur een dodelijk projectiel van 600 kilo! Een botsing bij deze snelheid overleven veel honden niet als zij los in de auto zitten. De hond klapt door de voorruit, tegen het hondenrek, de stoelen of tegen de passagiers in de auto aan.

Bron: http://www.dierinbalans.nl/hondenautogordel.html

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:50

mijn hondjes rijden vw polo,volgens mij bevalt het ze goed.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:56

Fiat Uno, gaat mijn duitse herder vaker in, ik leg wel altijd een fleece deken over de bank. Lachen
Super auto's, niet te traag, niet zwaar, en zuinig!
De hond kan ook in de kofferbak, maar heb daar een hoedenplank, kan die er wel uithalen maar tis maar een klein stukje naar de paarden voor mij.
Maar met een kleinere hond heb je wel weer meer mogelijkheden Knipoog

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:11

Ja wat ik me nu dus echt afvraag wat nou daadwerkelijk veilig is.
Nu zit mijn hond ook in een gordel op de achterbank. Maar als er nu een auto van de zijkant op me in rijd, dan is ze toch ook plat?

Ik ga nu beetje twijfelen.
Ik vind het zelf handiger om der in de achterbak te stoppen, maar als het veiliger is om der gewoon op de achterbank te vervoeren dan word het gewoon een 5 deurs auto en heb je wel gelijk alle keus denk ik.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:14

Niks is veilig, auto rijden is nou eenmaal een risico.
Als de hond achterin zit met een rek, zoals mijn moeder heeft in de station, en er rijd een(vracht)wagen van achter tegen je aan is de hond ook plat.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:18

Er kan altijd wat gebeuren, maar ik blijf erbij dat als een hond vast zit de schade beperkt wordt.

1. hond zit in achterbak, auto wordt van de zijkant aangereden. De hond schiet naar achter en klapt vol op de wand in de achterbak. Als er geen interne bloedingen zijn, zullen er een hoop botten gebroken zijn.

2. hond zit op de achterbank in de gordel, auto wordt van de zijkant aangereden. Gordel doet zijn werk en schiet dus in lock. De hond beweegt nog maar minimaal en de gordel vangt de klap op. De schade aan de hond zal vele malen minder zijn.

Als je dan echt wilt dat je hond nog veiliger zit, kan je een auto nemen met zij-airbags achterin of je zet de hond vast met een driepuntsgordel in het midden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:44

Ik heb een toyota aygo en mijn duitse herder ligt gewoon op de achterbank. over de achterbank ligt een plastic afdekzeil en gelijk achter de voorstoelen zit een hondenrek.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:30

Wij vervoeren de honden ook gewoon op de achterbank ( met tuig ).
Ik vind dit VEEL veiliger dan een hond in de achterbak vervoeren.

Ik zelf heb een Renault Clio, kan best veel in in de achterbak.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:04

In onze Opel Corsa past een berner in de koffer Haha!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:43

Twingo.
(heb er zelfs nog een trekhaak opzitten, extra handig voor als je van achter wordt geramt)
Veel ruimte van binnen, de achterbank is te verschuiven, dus kan je kiezen voor veel beenruimte op achterbak, kleine kofferbak, of weinig beenruimte achterbank en grote koffer ruimte.

Zelf zit ik ook altijd te twijfelen hoe ik het beste met hond kan rijden. Misschien toch een auto gordel kopen voor de hond. Niet zo'n slecht idee

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:41

Mistic schreef:
Dat het al verplicht is weet ik niet, wel dat het eraan zit te komen.

Ik snap sowieso niet waarom mensen honden in de achterbak stoppen. Er zou maar een auto achterin rijden.
Voor jezelf en kinderen wil je het aller beste en veiligste, maar voor de hond maakt het niets uit.

Mijn hond zit al jaren op de achterbank in de gordels. Ik heb een speciaal tuig gekocht, die niet eens zo duur zijn. Ik zorg gewoon dat er handdoeken in de auto liggen als hij modderpoten heeft. Gaat hij daar maar op zitten.

Je hebt het nu over geramd worden (in ander stukje), wat nou als je te water beland en je hond zit vast in een tuig

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:44

mijn ex heeft een suzuki swift, hondenrek er in en onze honden passen er in (zie profiel, grote maat hond)
en in de alto van mn vader kan de hond ook.
je moet alleen inderdaat wel rekening houden met de veiligheid.
wij hebben een univerzeel hondenrek. bevalt uitstekend