Poes heeft geen kiesjes meer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Poes heeft geen kiesjes meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:06

Vorig jaar had ik een topic geopend over onze poes die steeds haar tandvlees ontstokenheeft , nare spuiten kreeg en andere vervelende dingen moest ondergaan. Ze moest 2 keer onder narcose om het gebit te reinigen. Ik heb toen een tijdje homeopathische druppels gebruikt en toen ging het redelijk goed. Toen konden we 3 maanden zonder Moderin.
(Arme poes heeft alweer een ontstoken bekkie )
Vorige maand stopte ze weer met eten, dus maar weer naar de DA voor een shotje Moderin. Afgelopen weekend ging het weer mis. Maar nu had ze duidelijk kiespijn. Soms als ze iets zacht at of gewoon speeksel wegslikte gilde poes het uit. Maar weer gebeld, want die kies moest eruit. Gisteren poes naar de DA gebracht. We zijn bijna plat gebeld door de Da waarom wij dachten dat het aan de kiesjes lag, want haar tandvlees was niet overdreven rood en ontstoken ( Muts, kijk dan in haar kaart, staat alles in). Later hebben ze weer gebeld met allerlei dingen, hele verhalen enz enz enz. Enige tijd later weer een telefoontje van de DA of ze bloedonderzoek mochten doen, hadden ze toestemming voor nodig. Als hun dat nodig achtten... ja dus. Later werd het gebeld over de uitslag. Het positieve eraan was dat de nierfunctie in 2 jaar niet verslechterd is!!!! En ze zouden vandaag poes opereren. oke. Later rond half 4 een telefoontje van de Da: alles was goed met poes, had de operatie overleefd (ze heeft ook een hartkwaaltje) en alle kiesjes zijn eruit. Nou ja, ze zouden haar vandaag helpen en dus niet gisteren. Dat maakt verder ook niet uit. Verder moet ze een paar daagjes daar blijven om aan te sterken en ze kunnen haar dan makkelijker medicijen toedienen. Het bleek dus dat poes een soort erosie van haar kiezen had, waardoor 1 voor 1 alle kiezen worden aangetast en afbreken. Ik hoop dat het nu weer beter gaat met haar. Ook zaten er een paar snijtandjes los, die zijn er ook uit. Ze heeft dus haast geen gebit meer over. Morgen (donderdag) kunnen we haar weer ophalen. Ze mag dan voorlopig alleen zachte dingen eten, maar dan geeft niet. ik hoop dat ze voorlpig van haar klachten af is en dat ze weer kan eten en wat dikker gaat worden, want ze is tamelijk mager. Ze is van zichzelf al niet zo dik, maar nu was ze echt dunnetjes.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Poes heeft geen kiesjes meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 00:23

inmiddels is onze poes weer thuis. Eerst wilde ze niet eten. Ze had wel honger, maar wilde niks. Toen kwam ik met een plakje kaas en dat was wel lekker. Toen een plakje ham, ook dat ging er wel in. Ik had vis gekookt en dat voor gezet en dat wilde ze ook wel eten. Als toetje nog wat lamshart en toen was het wel even genoeg. Gelukkig maar, ze at weer. Het stomme was alleen dat we tabletjes AB meekregen. Dat moesten we maar fijnprakken door het eten! En dat bij een kat die slecht eet.... En je pakt haar ook niet even vast om het in haar bekje te proppen (erg auw!)En pijnstillers in vloeibare vorm ( Metacam) en dat spul is zo slecht (volgens de bijsluiter) dat je het ook niet met plezier geeft. Gelukkig eet ze wel lekkere dingen en daar doe ik de AB door en dat eet ze. Waar mijn eega (die haar ophaalde) niet blij van werd was de rekening.... Dat deed erg pijn in zijn portemonnee. Maar goed, ik hoop dat ze nu van een boel ellende af is en dat we voorlopig even geen Da hoeven te zien.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:27

Is de knipkies er ook uit? Mijn poes is ook een paar kiezen en wat tanden kwijt en moet juist speciale Hills Dental eten en geen zacht voer. Zij heeft eerst 10 dagen Tylosine gehad voor de operatie, haar zuster is overleden aan acuut hartfalen, maar zelf heeft ze gelukkig geen last van het hart. Ze is ook een moeilijke eter, maar gelukkig lust ze wel Nature's Best van Hills en ze krijgt maar heel af en toe nat. De kaken van katten zijn vrij hard. De Tylosine gaf ik overigens door het in een balletje tartaar te steken, want deze lieve poes is behoorlijk scherp en neemt al wantrouwig de benen als je ademhaling anders is dan normaal Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:59

Mijn kater heeft ook last van deze tandrot kwaal (FORL) en hij verliest ook elk jaar met een heftige ontsteking een kies...hij is ook al 2 hoektanden verloren hierdoor...
Echt beter hoor alles dr uit, mijn Sim is ook erg opgeknapt (heeft alleen nog 2 kiezen en 2 hoektanden) en hij eet gewoon weer!!
Moderin is regelrechte bende, kunnen ze goed last van krijgen en zelfs nier en suikerproblemen door krijgen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:05

Ik dacht ook al, "even" een shotje Moderin halen en je dan zorgen maken over de metacam Clown . Maar goed, ik hoop dat poes goed opknapt van de operatie, en ze redden zich meestal prima zonder kiesjes hoor. Sterkte er mee!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 10:22

Orri: ik weet niet of de knipkies er ook uit is. ik mag niet aan haar bekkie komen. Voorlopig eet ze zacht voer. Ze haalt haar schade aardig in: ze eet 4 keer per dag of zo. Onze poes is ook zo wantrouwig. Als ik op haar afloop met een spuitje met medicijnen is ze weg. en komt dan ook niet meer tevoorschijn. Ze houdt me precies in de gaten. Nu eet ze wel haar eten met een fijngeprakt pilletje AB, normaal zou ze dat echt niet doen. Ze heeft altijd in de gaten als er iets in zit. Echt erg.

Ellebel: ik weet hoe slecht de moderin is. Dat heeft de DA mij ook al 10 keer verteld, maar als poes stopte met eten, was dat het enige wat echt hielp. Dan moet je toch wat. Van niet eten gaan ze ook dood. Maar ik viel bijna van mijn stoel toen ik de bijsluiter van Metacam las. Ze weten dat poes hartkwaal heeft en slechte nieren en dan schrijven ze dat voor!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:31

Mijn kat heeft ook jarenlang geleefd zonder kiezen, ze kauwde er zelfs gewoon harde brokjes mee met wat ze overhield aan gebit (geloof alleen voortanden). Het is verder gewoon uitproberen wat ze lekker vindt, die van mij vond tot moes gekookte kipfilet erg lekker.

Van bijsluiters krijg je vrijwel altijd de schrik van je leven.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:34

De dierenarts kan je vertellen of de knipkies eruit is Knipoog dat lijkt me een stuk makkelijker. Mijn poezenbeest heeft een slecht gebit ondanks dat ze eigenlijk alleen maar goed eten heeft gekregen, dus de dierenarts raadde me Hills Dental aan omdat die dus extra groot en hard zijn om meer op te moeten kauwen. En juist geen zacht voer. Zij heeft echter wel nog de knipkiezen, er waren bij haar 4 kiezen verwijdert een aantal tanden is ze ook al kwijt.

Katten kauwen niet met hun tanden Vork de kaken zijn hard genoeg om zonder kiezen ook brok te kunnen eten. Maar de knip kiezen zijn wel belangrijk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:41

Ik beweer ook niet dat ze met hun voortanden kauwen, ze had alleen tanden en at evengoed knoertharde brokjes (en mij bijten ging ook nog uitstekend Clown)

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:20

Ja die kaken zijn ook gewoon keihard Tong uitsteken moet ook wel, ik heb nog nooit een kat een vogel of muis zien fileren voor ze hem opeten Knipoog

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 23:33

orri: wat is Nature's Best van Hills? En waar kan je dat kopen, bij de DA of ook bij een goede dierenwinkel?
Poes eet verschillende soorten blik, lamshart van Rodi en gekookte vis. Ik heb wel harde brokjes staan, maar daar komt ze nog niet aan.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:40

Ik moest eigenlijk Dental van Hills voeren als aanrader van de dierenarts, alleen verkrijgbaar bij de dierenarts ook. Maar mijn poes weigerde dus om die voldoende te eten omdat ze niet zoveel moeite wil doen Knipoog Nature's Best is ook van Hills en de dierenarts heeft bij ons proefzakjes en dat vond ze wel lekker.
http://www.zooplus.nl/google/-7795/shop ... 1AodJCsFeQ
Ze moest van mijn dierenarts gewoon direct harde brokjes eten, maar omdat ze zo zielig was kreeg ze van mij een blikje Applaws.
http://www.zooplus.nl/google/-7798/shop ... 1Aod6SLXgw
Ik koop de Hills bij mijn dierenarts, krijg ik ook stempels en bij volle kaart 10 euro korting en de Applaws meestal bij Casper dierenspeciaal zaak.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 13:07

Orri: bedankt voor de info. ik geloof dat onze poes ook niet zoveel moeite wil doen om te eten. Knipoog Dus voorlopig maar even op het eten wat ze eet. ik ben allang blij dat ze zo lekker eet.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 23:46

Poes knapt goed op! Ze at gisteren weer eens harde brokjes. ik was zeer verbaasd toen ik het zag, maar ben helemaal blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:55

dat is mooi zie je wel dat het weer goedkomt!!!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:00

ik had ook wel hoop dat het goed zou komen. Maar het blijft toch je "poezenkind" en dan ben je als "poezenmama" toch wel bezorgd.