Vlaamse reus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Vlaamse reus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:46

ik mag een vlaamse reus gaan halen
nu wou ik nog wat meer info erover. ben benieuwd wie er hier allemaal een vlaam heeft en in wat voor hok ze gehouden worden
ik wil graag een voedster. ze komt dan bij nog 3 andere konijnen. 2 voedster en 2 gecasteerde rammen
ik wil haar dan over een tijd halen omdat het nu nog te koud voor ze is buiten

hoe kan je ze dan het beste aan elkaar wennen zonder dat ze met elkaar gaan vechten

ze krijgen een grote ren om in de lopen

Urko

Re: Vlaamse reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:52

om te beginnne ze op neutraal terein zetten (bijvoorbeeld de keuken waar ze nooit komen)
Ik maak ondertussen dan het hok schoon (schoon: ontsmetten met chloor!) zodat het nietmeer naar de oude bewoners ruikt.

En ze kunnen nu prima buiten hoor Lachen die van mij zitten altijd buiten en heb er nooit problemen mee!

Vlaamse reuzen zitten meestal in te kleine traili kooien omdat ze gefokt worden voor het vlees. Maar een goed tochtvrij hok met meerdere uitgangen en een ren eraan is prima voor een groep konijnen hoor.

Weet niet wat voor rassen de andere konijnen zijn. Ik heb zelf 2 rasloze knuffelkonijnen en heb me bezig gehouden met het fokken van franse hangoren (nog groter ras dan de vlaamse reus) maar daar ben ik even mee gestopt ivm buitenlandse stage

edit: zie trouwens dat je op dierverzorging zit.. vind jet het dan niet een beetje raar om te vragen in wat voorhok een vlaam moet en hoe je konijnen ana elkaar laat wennen? Volgens mij leer je zoiets in je eerste jaar maargoed Bloos

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 23:11

die andere 3 zijn huis tuin keuken konijnen middel maat. ik heb nu wel een groot hok met 2 verdiepingen met trapje van 1.44 lang. ik heb al vaak de ren moeten verbouwen omdat 1 altijd overheen sprong of er onderdoor graafde. we willen van het weekend het weer gaan omheinen zodat ze op de tegel kunnen lopen.

dit gebied wordt weer omheind met tegels. dus die 3 hokken zijn weg. het gaat om de oppervlakte
Afbeelding
dit zijn de andere 3 konijnen
Afbeelding

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:21

Wij hebben 2 franse hangoren,qua formaat dus bijna hetzelfde als een vlaamse reus,
en we hebben ze in dit hok zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Ook mogen ze elke dag even los in de tuin.

Vlaamse reuzen en andere grote konijnen kunnen goed tegen kou,alleen niet tegen tocht.
Zou inderdaad kennis laten maken op neutraal terrein,ergens waar je andere konijnen ook nog nooit geweest zijn.
Veel plezier met je grote knuffel Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 23:35

mijn vriendin fokt met vlamen. dus over paar weken verwacht ze haar 1e nest. dus het duurt nog wel even voordat ik een vlaam heb. eerst wel ik de omheining plaatsen en een apart hok maken waar de vlaam in kan slapen. want als hij volwassen is kan hij geen trapje meer op lopen:d.

mooi groot hok zeg WouOele

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:04

Ik heb een vlaam gehad en die zat ook buiten in een grote ren met een groot nachthok van 1.20 erin.
Als nachthok zou je ook een kleiner hondenhok kunnen pakken, wel even opletten dat je ze goed schoon kan maken, want dat is niet bij allemaal even handig.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 11:18

nee indd. het moet wel een hok zijn die makkelijk schoon te maken is en niet dat ale urine in het hout trekt. en ik moet uikijken dat mijn andere konijnen niet op dat hok springt en dan over de omheining. want ik heb 1 heel slim konijn die hoog kan springen. mijn omheining wordt ongeveer tussen de 1m en 1..40

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:13

mijn franse hangooren spronen ook gewoon over 1.20 en zo atletisch zijn ze niet Geld, geld! zal je hek wat hoger maken of met ene schuine rand naar bninnen, dan durven ze vaak al niet meer te springen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:16

hoe groot hok hebben jullie voorje vlaamse reus? ik wil ook een vlaamse reus straks, maar moet eerst een hok kopen of maken. en hij moet dus op de grond omdat ze niet kunnen springen? of wel en klein beetje hoger (zeg 10 cm?)? want op de grond is het kouder toch?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:55

@ Urko
Franse Hangoren zijn echt kleiner als Vlamen, weet niet of je ook op de TT's gelopen hebt, maar daar zie je ze vaak naast elkaar zitten en zie je echt het verschil. Een flinke Vlaam heb je wel van 9 a 10 kilo een Franse rond de 6 a 7 kilo uitzonderingen of te zware dieren daar gelaten.

Konijnen zijn onwijze springers dus ik zou boven goed afsluiten idem onder. Ook tegen roofdieren. Als ze buiten geboren zijn kunnen ze nu direct buiten blijven dat is geen probleem.
Wat voor kleurslag Vlaam krijg je? Zijn geweldige dieren.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 15:29

umh daar ben ik nog niet over uit
ik wil geen witten. het liefste een bruin kleur/grijs of een zwart witte.

ik wil me eerst goed informeren en mijn ren bouwen wil ik een vlaam nemen. ze worden namelijk groot dus aanpassingen zal ik moeten maken. ik laat ze natuurlijk ook enten. die andere 3 moeten binnenkort geent worden.

heeft iemand een foto van zijn/haar vlaam

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:00

Omdat je vriendin fokt met Vlamen neem ik aan dat die bepaalde kleurslagen heeft zitten? Let erop dat bonte Vlaamse Reuzen niet bestaan, dus een zwart met witte Vlaam zal het nooit worden. Dan zou je meer kunnen kijken naar een Lotharinger.

Een ding waar je heel goed moet opletten is het voeren. Je hebt 3 kleine konijntjes die een stuk minder eten als een Vlaam. De Vlaam moet wel de kans krijgen om alle voeding op te kunnen eten, want vaak eten ze niet alles in 1 keer op terwijl ze het echt nodig hebben.