Kat is tand verloren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Kat is tand verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:00

Ik zag vandaag iets op de grond liggen en toen ik het oppakte zag ik dat het een tandje van mijn kat was. Het is zijn onderhoektand. Mijn kat is 9 jaar.
Is het erg dat hij zijn hoektandje kwijt is? Het bloed niet en hij eet gewoon goed.
De tand zag er ook schoon uit zonder aanslag.
Hij lijkt er ook geen last van te hebben.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en kan het kwaad?

PBA_

Re: Kat is tand verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:01

kan gaan ontsteken dus zou het even voorleggen aand e DA

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:04

Dierenarts is een heel groot probleem, ik heb hem nu 8 jaar en hij is uit het asiel. Hij is zeer bang, ik kan hem niet oppakken en voor vreemden komt hij niet eens onder het bed vandaan.
Ik krijg hem dus niet in een reismand. Ik kon niet eens in zijn bekkie kijken, dus toen hij at merkte ik op dat het zijn onderhoektandje was.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:18

er moet mogelijk toch iets aan gedaan worden. Kan je hem niks geven zodat hij wat duffer wordt zodat hij nagekeken kan worden?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:22

Geen idee, misschien wel, ik zal anders de DA wel even bellen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:23

Waarschijnlijk hoeft er niets aan gedaan te worden, speeksel is goed voor wonden (daarom likken dieren ook altijd aan wondjes)
Het kan zijn dat het gaat ontsteken maar die kans is klein. Het is maar een klein wondje. Ik zou het in de gaten houden, al is dat bij jouw kat natuurlijk niet zo makkelijk...
Onze hond verloor zo veel tanden toen toen ie wat ouder begon te worden, nooit problemen mee gehad Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:28

Dat is fijn te horen Naranga, ik begon me al zorgen te maken hoe ik dat kleine bange beest in de reistas moest krijgen.
Ik kijk het idd dan even aan en als hij moeite krijgt met eten of gaat kwijlen ga ik alsnog langs de DA.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:33

Onze kat is ook een onderhoektand kwijt. Dat zagen we toevallig toen hij een keer gaapte. Ik zou het even in de gaten houden. Als het gaat ontsteken kan je proberen een antibiotika kuur aan te vragen bij de DA zonder langs te komen. Mocht je toch langs moeten komen kan je het net als een vriendin van mij doen: ze heeft ook een zeer bange kat die je echt niet op kan pakken. Nu is ze een paar keer verhuist en die kat moest ook echt mee. Ze heeft van de dierenarts een pilletje voorgeschreven gekregen (heb geen idee wat het is) waarvan ze heel slaperig worden. Zo heeft ze de kat de 1e keer in een kussensloop gelokt Clown en de 2e keer in het reismandje. Succes verder.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:37

Onze kat komt uit het asiel en is waarschijnlijk een jaar of negen. Ze heeft helemaal geen boventanden meer en mist onder ook het één en ander. Ze red zich prima en eet gewoon harde brokjes, omdat we eerst helemaal niet door hadden dat ze bijna geen tanden had.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:38

Als die zijn tand is verloren door tandvleesontsteking, waarna de tand los is gaan zitten en eruit is gevallen, is het met wortel? Of lijkt de tand eruit gevallen door een of andere reden en is er verder niets met het tandvlees en belangrijker, de andere tanden aan de hand? Is het tandvlees er rood (als het bekijken lukt) en/of hebben de tanden veel aanslag erop?
Want wanneer de tand eruit is gevallen door een onsteking, heb je kan dat anderen er ook uit zullen vallen. Is de tand eruit gevallen door een andere reden en dus geen 'gevaar' voor de andere tanden, dan kan je het aankijken, misschien een tijdje geen hard voer geven (zal wel zeer doen om dat te kauwen) en misschien de da vragen voor een antibiotica kuurtje zodat je een mogelijke ontsteking voor bent.

Het leven zonder een tand kan heel goed hoor. Harde brokjes kan je snel genoeg weer geven, wanneer de plek goed dicht is.

Wij hadden ook een kat die tegen de keukenkastjes op klom wanneer het reismandje eraan kwam. Ik denk dat je in dit geval genoeg hebt aan een telefonisch consult Knipoog
Succes!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:05

bedankt voor alle adviezen!!!

Vooral goed om te weten dat er pilletjes bestaan die hem slaperig maken, als ik ooit moet verhuizen zal ik dat zeker nodig hebben.
Ik hou Lucky verder goed in de gaten, het is een hoektandje dus ik denk niet dat hij last heeft van het kauwen op harde brokjes. En het tandje was ook mooi schoon, hij kwam er met wortel en al uit.
Als het niet goed gaat zal ik idd eerst wel het telefonisch spreekuur bellen.
Ik denk eigenlijk dat hij het heeft opgelopen tijdens het spelen/ravotten met de poes van mijn vriend die hier vaak in de weekenden is.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 01:03

Ik zou nooit preventief een antibiotica kuur doen, die dingen zijn best heftig voor je lichaam. Je darmen hebben na een kuur maanden tot een jaar nodig om de darm flora (en dus je afweer/immuun systeem weer op orde te brengen.
Antibiotica is goed spul als je iets hebt maar anders is het eigenlijk alleen maar schadelijk voor je lichaam en je wordt resistent...