Een kat binnen houden, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een kat binnen ...

... is geen probleem!
44 (25%)
... kan mits ze niet gewend is om buiten te gaan
63 (36%)
... kan mits ze veel aandacht of een speelkameraadje heeft
43 (25%)
... is eigenlijk moeilijk, ze missen het toch wel
10 (5%)
... kan niet!
12 (6%)

Totaal aantal stemmen: 172

poes

Een kat binnen houden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:37

Ik heb thuis altijd katten gehad. En die brengen de helft van hun tijd in de tuin door, de andere helft binnen op de bank of voor de kachel. De één deed niets anders dan rondzwerven en spelen, de andere lag gewoon onder een struikje in de zon te soezen. Maar al mijn katten genoten van enkele uurtjes buiten (nu ik eraan denk, 1 siamees zat eigenlijk liever binnen).

Vorig jaar ben ik alleen gaan wonen op een appartementje. Nu ja appartementje, het zijn 2 erg ruime verdiepingen:
Bovenste verdieping: ruime woonkamer, keuken en eetkamer
Beneden:
2 ruime slaapkamers, badkamer en flinke hal.
Klein heb ik het dus niet. Ik heb bovendien 4 balkonnetjes, waar je telkens een klein tafeltje en stoelen op kan plaatsen als je dat wenst. (maar daar laat ik liever geen kat op ronddwalen aangezien we op het 7e en 8e zitten)

Na ruim een half jaar hier wonen, begint het toch wel erg te kriebelen! Ik wil een kat of misschien zelfs twee. Maar wat me tegenhoudt: gaat dat wel als ze niet buitenkunnen? Ruimte is er zat: ze mogen de hele dag in de woonkamer, keuken, traphal en 1 slaapkamer. Kattenbak kan ik netjes "verstoppen" onder de trap in de traphal, dus daar kunnen we ook niet echt last van hebben. Ik woon hier samen met een vriend die in de horeca werkt: die is elke dag over de middag een paar uur thuis, mijn lief woont hier haast en die is er ook vaak (heeft niet elke dag de hele dag les) en ikzelf ben er 's avonds meestal en in het weekend.
Supervaak zijn we allemaal niet thuis wegens een druk leven maar we spenderen hier toch ook veel uurtjes als je het eens bekijkt. Bovendien zou ik er eerder twee nemen zodat ze veel gezelschap hebben aan elkaar en vooral kat kunnen zijn.

Ik dacht zelf om ergens katten uit een asiel te adopteren, liefst wat oudere, rustige katten of liefst katten die altijd al binnengewoond hebben en het dus niet gaan 'missen' dat ze niet buiten kunnen.

Maar ergens in mijn hoofd blijft het zeuren: Een kat hoort buiten!

Hoe zien jullie dat? Heb je zelf een binnenkat en hoe gaat dat?
Heb je ooit een kat gehad die duidelijk treurde?

Dank je voor de reacties!

tamara16

Re: Een kat binnen houden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:39

een kat binnen houden kan idd, wij hebben ook 1tje thuis, een 4 jarige poes die nog nooit buiten is geweest, (hebben haar overgenomen) en ze vermaakt zich prima binnen, mits ze wel voldoende afleiding hebben.
maar het kan prima Knipoog

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:50

Wij wonen in een appartement en hebben ook 2 katten.

Beide komen ze uit het asiel. De 1 weten we dat die nooit is buiten geweest. En de ander is buiten gevonden.
Het huis is groot genoeg om te spelen, rennen etc. Ze vervelen zich echt niet.
Het moet dus makkelijk kunnen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:54

Mijn ervaring is dat een kat die nooit buiten is geweest er zeker prima tegen kan. Zelf heb ik 1 kat op een flatje maar deze kan wegens een angsstoornis niet tegen andere katten (kan niet normaal communiceren...) en durft niet eens naar buiten dus die is heel erg gelukkig binnen! Als ik jou was zou ik idd 1 of 2 katten uit het asiel halen die het liefst binnen zijn, want dit soort katten zijn er genoeg! Zolang ze hun basisbehoeftes binnen kunnen uitvoeren (eten, drinken, lekkere ligplek, ruimte om te rennen en te spelen e.d.) en zelf niet continu naar buiten willen kan dit heel erg goed hoor en kunnen ze een heel gelukkig leventje leiden. (en zo te horen heb je ruimte zat)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:02

Ruimte heb ik volgens mij idd zat Ja Mijn kat bij mijn moeder leeft in de living + tuintje en das in totaal kleiner dan het appartement.
In de poezenboot hier in Gent hebben ze twee zusjes zitten die binnenkatten zijn, dus ik ga vanmiddag even kennismaken en kijken. De katten zijn 5 jaar dus dat klinkt me ideaal. Maar eerst maar eens kijken uiteraard want het is toch altijd een verantwoordelijkheid en ik wil het goed overwegen en overleggen met mijn 2 huisgenootjes.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:08

kan makkelijk ! ik heb allemaal zwervers...echte zwervers, schuwe die niet aan mensen gewend zijn. Ze WILLEN niet eens naar buiten, kan de deur rustig open laten staan, die lopen echt niet weg.

Sowieso zijn oude katten al snel tevreden met een warm plekje op de kachel, een jonge kat heeft wel een speelkameraadje nodig natuurlijjk!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:09

Die van ons is ook altijd binnen. Deze wil niet eens naar buiten, alleen als we zelf mee gaan. Zorg voor een krabpaal, speeltjes e.d. zodat de katten zich niet gaan vervelen. En dan kan het prima

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:24

Mijn ouders hebben een kat en die is ook altijd binnen (bijna dan) ze kan alleen nog in de tuin, maar ook niet daarbuiten. Ze heeft nooit problemen gehad en wil ook niet eens verder dan de tuin.

De buren hebben wel een kat en dat is een kat die niet binnenkan (is een echte buitenkat en komt alleen binnen om te eten en te slapen), dus het ligt ook een beetje aan de kat en wat die is gewend.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:27

Ben vandaag even een kijkje gaan nemen op de poezenboot te gent en heb een hele leuke kater gezien wiens baasje overleden was... Ze waren wel niet zeker of ie met een andere kat kon, en hij is nogmaar anderhalf... dus daar moet ik even over nadenken, ik wou er eigenlijk twee omdat ze dan gezelschap hebben.
Maar voor mij is het nu wel zeker: er komt iig 1 kat.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:17

ik heb sinds november mijn poes in huis. lang verhaal, om het kort te maken:

ze is 4 jaar geleden geboren bij mij op de wei. haar moeder was een echt wilde kat, ook in het wild geboren en zo opgevoed. zij heeft mijn kat ook zo opgevoed, dus leven van muizen, en de aangeleerde angst voor mensen. in 3 jaar tijd heb ik deze poes helemal tam gekregen, en het laaste jaar laten steriliseren, daardoor bleef ze steeds in de buurt van de weide. ik wilde haar graag in huis nemen, maar mijn vader was hiertegen. nu zijn mijn ouders uit elkaar, en mocht ze van mijn moeder wel komen. lag tetobt, wan maak je een kat die altijd buiten is, lekker kan jagen enz wel lij door haar binnen te zetten? Met verschillende mensen overlegd, en uiteindelijk besloten om het toch te doen. Omdat de weide ook aan een drukke weg ligt, waar een paar jaar gelede ook al een zwervertje dat bijmijn kwam eten aan is gereden, was ik toch bang dat datmet haar ook zou gebeuren.

dus zo gezegd, zo gedaan. in het begin was het erg lastig, want ze was erg bang en onrustig. natuurlijk altijd dag en nacht buiten gezeten en ze voelde zich opgesloten en alles was nieuw en raar (andere mensen, en bijvoorbeeld tv waar ze panisch van was)

nu echter, ligt ze de hele dag te slapen en te luieren. als je haar buiten zet, staat ze binnen 1 tel weer bij de achterdeur te miauwen dat ze naar binnen wil. dus ik zeg ja, je kunt je kat prima binnehouden, maar de kat moet dit duidelijk wel zelf willen.

en het hoeft dus niet zo te zijn, dat een kat die gewend is om naar buiten te gaan, ook per se naar biten wil, want de ijne wil alle behalve dat.

msschien niethelemaal te vergelijken met een tamme kat, die vanaf kitten af buiten heeft ogen spelen en elke dag naar binnen komt 's avonds. maar ik denk dat mijn poes echtgenoeg heeft van het buitenleven, omdat ze zich 4 jaar in weer en wind heeft koeten redden, en nu eindelijk wat rust heeft gevonden

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:22

wij hadden eerts 4 katten waarvan drie 3 weken oude katten
alle drie zwervers en we hebben ze zelf opgevoed!
maar we zijn toendetijds verhuist naar boerderij en daar naastt lag een weg helaas zijn twee zwervertjes aangereden voor dat ze 1 werden!
toen hebben we 2 katten gekocht en die zitten swinters binnen en zomers overdag lekker in een buiten ren!
gaat prima en ze vermaken zich super!!
eente geen zwervertje is nu 16 en heeft wel buiten gekent maar mist het niet!!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:24

Het kan wel denk ik, als ze maar genoeg te doen hebben Ja

We hebben hier al een poes rondlopen en aankomende Zaterdag ga ik mijn kitten ophalen.
Het is de bedoeling dat mijn kitten en de poes in de zomer naar buiten gaan.
Mijn vriend gaat een ren maken voor die 2, zodat ze van binnen ( ons huis dus ) naar buiten kunnen ( in die ren ), dus echt op straat komen ze niet.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:25

Volgens mij kan het best. Onze poezen komen ook regelmatig buiten maar er zijn best veel katten die volgens mij tevreden zijn met hun binnenleventje.
Als ze veel alleen zitten zou ik ze toch in elk geval een maatje gunnen. Ja
Ex-Zwerfkatten hebben vaak besmettelijke ziektes, uitkijken dus!
Je kan ze ook nog meer ruimte geven door driedimentioneel te werken: hoge krabpaal, loopplanken aan de muur,...

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:26

Een kat binnehouden kan makkelijk, mits ze genoeg te doen hebben!
Ons huis staat vol met 'krabpalen' en speeltjes. We hebben een ren achter aan het huis, waar ze zelf via een luikje naartoe kunnen en daar lekker toch buiten kunnen zitten. Vinden ze heerlijk! Maar andere mensen hebben geen last van onze katten, en we hoeven niet bang te zijn dat ze overreden worden of weglopen!
We hebben trouwens 4 katten.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:27

Jahoor, geen probleem. Vroeger woonden wij aan een hele drukke weg en de katten bleven ook gewoon binnen. Als je het vanaf het begin doet, weten ze niet beter.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:27

Ik heb ook 2 binnenkatten. Ze worden dit jaar 17 en ik heb ze al van kitten af (2 broers). In de zomer komen ze in de tuin, maar nu zitten ze alleen binnen, geen probleem hoor, ze talen er niet naar. Zorg dat ze genoeg ruimte en aandacht krijgen, zou persoonlijk ook voor 2 proberen te gaan. Volgens mij zit het wel goed bij jou hoor Knipoog

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:30

Ik kan me niet voorstellen dat het gaat zonder sloopacties.

Wij hebben 2 jonge katten. 1 is inmiddels 1,5 jaar en een is nu een half jaar.

Beiden katten waren tot een maand of 5 vrij braaf binnen. Hadden eigen speelgoed en beiden een hond die heel graag met ze speelde.
Genoeg prikkels, maar na 6 maanden begonnen ze het raam uit te vinden, eerst kijken.. nou dat begon ook te vervelen. Geen nieuwe prikkels meer..
Renpartijen door het huis etc etc..

Dus wij hebben beide katten na een maand of 6 buitengezet, eerst aan touwtje en uiteindelijk tot los.

Binnen zijn ze een stuk rustiger nu. Geen ren en vliegpartijen meer.. dat doen ze nu buiten.
Ze komen binnen om te slapen en om te eten, ze mógen naar buiten, moeten niks..

Maar toch verkiezen ze buiten voor binnen Lachen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:30

Vroeger, toen ik nog bij mijn ouders woonden gingen de katten nooit naar buiten. Hooguit op het balkon. Die van mijn moeder komen nu overigens nog steeds niet buiten (zijn anderen dan toen Knipoog )

Mijn eigen kat komt over het algemeen ook niet buiten. Mijn huis is groot genoeg voor bewegingsvrijheid, dus daar heeft hij geen last van.
Hij vind het alleen soms wel eens lekker buiten, dan mag hij aan een tuigje de tuin in. En dat gaat bij hem heel goed.
Ik wil niet dat hij losloopt en bij anderen in de tuin gaat zitten schijten. Daar hou ik zelf ook niet van namelijk

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:31

Mijn kat mocht vroeger altijd naar buiten maar nu ik aan een doorgaande weg woon waar men graag 80 rijdt ( 50 mag) blijft hij mooi binnen. Wel heb ik een rennetje waar hij door een kattenluikje in kan en dat vond hij geweldig. Je zou kunnen overwegen om 1 van je balkonnetjes af te zetten, mijn moeder had dat ook op een flat 6 hoog, gewoon palen op de hoeken van het balkon en gaas erom spannen.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:11

Als je 4 balkonnetjes hebt, kun je er dan niet ééntje helemaal afzetten met gaas en er een kattenren van maken? Toen ik nog in een flat woonde kwamen mijn katten erg graag op het balkon, ze konden er ùren doorbrengen met luieren in de zon en kijken naar de langsvliegende vogeltjes.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:12

Ik en mijn vriend hebben ook een kat op een appartement met twee verdiepingen, deze poes is nooit buiten geweest dus dat kent ze niet en mist ze niet echt geloof ik. Ze laat het niet merken althans! Maar het is ook een echte knuffelpoes dus dat scheelt denk ik ook wel.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:13

Wij hebben ook 3 katten. Allemaal binnen. We hebben ze af en toe buiten gehad, ging prima tot dat de buurman kwam klagen. Binnen hebben ze het prima naar hun zin hoor Lachen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:16

Wij hebben twee katten die niet los buiten mogen lopen. Achter ons huis hebben we wel een grote ren met allemaal dingetjes erin waar ze in kunnen. Onze kater wil wel vaak naar buiten, maar de poes zit liever binnen. Ik denk niet dat onze katten het erg vinden zo. De katten van de buren mogen bijna niet in huis en zij zitten de hele dag voor de achterdeur te mauwen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 23:22

Dat van dat balkon afzetten vind ik een goede! Dat kan idd best Ja Dan neem ikw el het balkon aan mijn slaapkamer Ja En moeilijk is het niet want je moet gewoon het gaas spannen tot het plafond van het volgende balkon zeg maar.

Ik heb dus al een leuke kater gezien maar ik denk dat ik ga doorzoeken tot ik twee broers of zusjes hebben die elkaar en binnenzitten gewend zijn Ja Want alleen is toch maar alleen, ik werk fulltime en das toch een flink stuk van de dag.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:25

De 2 zusjes van vanmiddag waren niets?

Leuk! Krijg zelf ook de kriebels om op zoek te gaan haha.
Lijkt mij ook later ideaal, 2 van die leukerds bij het assiel halen. Echt een voordeel, je weet dan al hoe een poes is etc.
En naar mijn mening kan binnen prima, zeker als ze niet anders gewend zijn, kattenbak, lekker ligplaatsjes, krab/klimtoren.. echt een poezenleven!

Ik heb optie 3 genomen. Maar dat ben ik bij elke diersoort van mening. 2 nemen.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 09-03-08 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt