Welke voerbak voor vraatzuchtig konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Welke voerbak voor vraatzuchtig konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 18:20

Wij hebben hier thuis een voerbakken dilemma. Ons nijntje is een ontzettende macho en laat het direct weten als hij het ergens niet mee eens is. En hij houdt niet van voerbakken. We hebben alle bakken uit de dierenwinkel geprobeerd, maar 1 voor 1 leggen ze het loodje.

We begonnen met een loodzware stenen bak. Gisteren had meneer een boze bui en heeft hij hem uit zijn hok gesmeten (Hoe? Opgetild met zijn tandjes. Nors opkijken ), in 3 stukken. Niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk want we hebben meer dieren lopen en als iemand (of hijzelf) een bak op zijn kop krijgt is het einde verhaal.
Afijn, volgende bak, een metalen bakje. Ging goed, tot meneer het bakje optilde met zijn tanden en ermee langs de tralies gaat lopen rennen. Niet fijn als wij willen slapen 's nachts.
Volgende optie heb ik vanochtend gekocht, een plastic bak. Aan de bovenkant afgerond zodat hij hem niet zou kunnen optillen, en met antislip aan de onderkant. Maar nee hoor, meneer wist er wel een oplossing voor. Vork Hij graaft net zo lang tot de voerbak op zijn kop ligt, en gaat er dan aan zitten vreten. Van mijn mooie splinternieuwe bak is al een hele rand afgevroten. Koe En dit zou niet erg zijn als hij alleen maar knaagt, maar hij eet het plastic óp, niet gezond.

En nu weet ik niet meer wat we moeten doen. Steen, geen optie: gevaarlijk. Metaal, geen optie: hij blijft herrie maken. Plastic, geen optie: hij vreet het op. Frusty En dat waren alle opties die ze bij de dierenspeciaalzaken verkopen. Allemaal leuk en aardig, maar hij moet ergens uit eten. Voer los in de kooi gooien is ook geen optie, hij graaft het direct onder. Nu halen we de voerbak direct na het etengeven weer uit de kooi, maar dit is lastig als hij niet alles opheeft en wij weg moeten.

En waarom hij het doet? Geen idee. Hij zit prinsheerlijk in de woonkamer in zijn enorme kooi, kan naar believen uit de kooi en dan door de hele kamer huppelen, heeft een eigen kleed in een hoek, krijgt voldoende hooi, biks en groenvoer en heeft massa's speeltjes. Wordt regelmatig opgetild om te kroelen en heeft de hele dag wel iemand om zich heen.

Ik ben ten einde raad door zo'n klein zwart/wit monster. Haha!

Keet

Re: Welke voerbak voor vraatzuchtig konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:52

gewoon op de bodem van zijn hok voeren?
in een vast hoekje
kost je meer voer maar kan ie niets slopen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:07

Als je wegmoet met die metalen bak voeren, van het geluid heb je geen last dan.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:25

Ik zou toch gewoon het voer los in het hok gooien. Als hij het dan begraaft, kan ie het ook wel weer opgraven als ie écht honger krijgt.

En anders misschien een bakje dat je ophangt?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:29

Indd wat Effy zegt een bakje dat je op kan hangen, den zo ophangen dat hij m er niet meer afkrijgt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:32

Zwaarder dan een gewoon stenen bakje?
Wij hebben hier bakjes formaat flinke baksteen waarin een uitholling zit voor voer, ding weegt ruim een kilo...
Knap konijn die dat weg krijgt...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:34

Misschien niet metteen de oplossing die je zou bedenken om te voeren, maar heb je een speelbal al wel eens overwogen? Het ding is rond dus knagen zit er niet bij. Het voer komt er gedoseerd uit waneer je konijn er meer bezig is. Of te wel hij moet denken/bewegen voor eten.
Normaal gesproken is dit voor naast het 'normale' voeren, maar met brokjes er in zou dit ook een prima oplossing kunnen zijn.

En nog iets heel anders: Wat voer je nu?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 19:48

Hij heeft een speelbal en ja, ook díe krijgt hij kapot, hij knaagt aan de plaatjes van wortels die er op zitten. Clown

Hij krijgt nu gemengd biks als basisvoer, geen idee wel merk moet ik zeggen. Lachen Verder krijgt hij groenvoer, een wortel en uiteraard hooi.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 04:30

ik heb voor mijn konijnen die ook met de bakjes slepen een papagaaien voerbak gekocht. Deze zet je vast op een bepaalde hoogte aan de tralies. Hij kan `m er eventueel uitpakken maar ik heb `t bakje met een paar puntjes vastgelast. daarnaast moeten ze nu ook wat moeite voor hun eten doen omdat ze op het randje van het bakje moeten staan met de voorpoten

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 04:44

Daar dacht ik ook het eerste aan, een bak die je op moet hangen.. Dan kunnen ze het in principe niet verslepen.. Alleen weet ik niet of die dingen ook in metaal/steen te krijgen zijn, heb ze alleen nog maar gezien in plastic en dat is weer geen optie voor jouw konijn.
Overigens wel knap dat hij een stenen bak met zijn tanden uit het hok kan gooien!

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:06

ik geef mijn konijn s`ochtends en sàvonds een handje biks zonder voerbakje, ze eet het gelijk op, verder krijgt ze onbeperkt hooi en wat groente of klein beetje fruit, mijn konijn heeft geen voerbakje in haar kooitje..

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:27

patsur schreef:
Daar dacht ik ook het eerste aan, een bak die je op moet hangen.. Dan kunnen ze het in principe niet verslepen.. Alleen weet ik niet of die dingen ook in metaal/steen te krijgen zijn, heb ze alleen nog maar gezien in plastic en dat is weer geen optie voor jouw konijn.

Ik heb een keer een ophang bakje van metaal gehad! Ja

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:44

Dit probleem hadden wij ook met ons konijn. Vreselijk, als je de voerbak eruit moest halen viel ze je gelijk aan. Voor de rest was het een schatje, alleen die voerbak....
We hebben uiteindelijk inderdaad een metalen bakje gekocht dat je aan de tralies moet hangen. Bovenaan bij de zijkant aan 2 kanten een gaatje geboord, vastgezet met tierebs (hoe schrijf je dat eigenlijk? Haha!) et voila! van bovenaf het voer erin gooien en niks meer aan de hand. Naja ze gromde dan nog wel, maar je vingers waren in ieder geval veilig

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:53

Naar zo'n bakje ga ik dan eens kijken.

Hij is overigens niet agressief naar mij toe met zijn voerbak, hij weet dat ik de baas ben, alleen als hij alleen is gaat hij tekeer met de bak. En als mijn vader de bak probeert te pakken, die valt hij aan. Clown

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:57

Ik had dat probleem met mijn vlaamse reus, die te dik werd en dus niet de hele dag beschikking had over krachtvoer wel hooi.
Als de bak leeg was gooide hij hem uit zijn hok, met andere woorden: vullen die bak!
Allerlei voerbakjes geprobeerd, zoals metaal, plastic en die gewone konijnenbakjes.
Het is uiteindelijk een groter kattenvoerbakje geworden.
Die ook afgerond is en te glad is om in zijn mond te pakken en ook nog tamelijk zwaar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:00

bakjes ophangen was bij ons ook geen succes ze kregen ze er altijd wel af. Plastic hield het ook nooit vol en andere bakjes werden begraven. Oftewel ze krijgen geen bakje meer en ze eten alles braaf op ik leg het bij het hooi ertussen kunnen ze lekker zoeken. Veel plezier knijn gna gna

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:00

Wij hadden vroeger zelfgemaakte bakjes, gemaakt van cement:

Bewaar een bakje van bijv de chinees, en een kleiner bakje bijv van salade.

Maak wat cement aan voor in het grote bakje, en zet dan het kleinere bakje er in.
Als het dan hard is verwijder je beide plastic bakjes en dan heb je een voerbak die levenslang meekan Lachen