Zieke poes? of aan het bijkomen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Zieke poes? of aan het bijkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 14:47

Van de week zijn wij met onze kat naar de da geweest..

We hadden haar vorig jaar gevonden in de berm..en om een lang verhaal kort te maken..haar vorige baasje wilde haar niet meer hebben dus is ze bij ons gebleven..

In haar paspoort staat dat ze gesterliseerd is alleen hadden wij onze vraagtekens erbij..Want dametje had de afgelopen paar dagen flink wat vriendjes verzameldbij ons in de tuin en werd ook regelmatig gedekt.. en ze was ook vreselijk krols..

Aangezien wij wilden weten of ze echt gesterliseerd was waren wij naar de da geweest en die vertelde ons dat ze misschien toch niet gesterliseerd is en dat we over een paar weken terug moeten komen zodat ze haar bloed kunnen controleren..prima..

Maar sinds gisteren is dametje niet meer krols..maar nu slaapt ze de hele dag, eet niet meer, voelt zich volgens mij ellendig....kijkt me wel aan met grote puppillen als ik haar roep maar komt niet naar me toe, terwijl ze dit normaal altijd doet...

Wie herkent dit?..

Black_White

Re: Zieke poes? of aan het bijkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:42

Hmm lijkt me niet echt een normaal verschijnsel. Ik zou toch maar even nog een keertje langs de DA gaan, bellen kan natuurlijk ook altijd.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:39

We gaan morgen met haar naar de da..want het gaat nog steeds niet goed...

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:47

Arm ding!
Het klinkt inderdaad alsof ze niet gesterilliseerd is. Want volgens mij worden ze dan niet meer krols, althans, niet zo erg. Ze kan zich nu ook ellendig voelen door de dekkingen van de katers (die gaan er echt niet zachtzinnig aan toe). Ik hoop voor jullie dat het niets ernstigs is. Veel sterkte morgen!
Weten jullie al wat je doet als ze drachtig blijkt te zijn?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:59

Ik weet niet wat de incubatietijd is van kattenleukemie en kattenaids...Maar je poes
kan dit natuurlijk makkelijk hebben opgelopen door de dekkingen...Misschien handig
om dit te laten testen...

Verder kan een poes ook nog krols gedrag vertonen als er wat weefsel is achtergebleven
tijdens de castratie...Dus niet goed gecastreerd is...Misschien toch alsnog een castratie?
Dan weet je of ze al gecastreerd is...zo ja dan kunnen alsnog de restjes worden verwijderd
(anders blijft ze krols worden en dat is niet gezond) zo nee kan ze alsnog geholpen worden...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:05

Escardo schreef:
Maar sinds gisteren is dametje niet meer krols..maar nu slaapt ze de hele dag, eet niet meer, voelt zich volgens mij ellendig....kijkt me wel aan met grote puppillen als ik haar roep maar komt niet naar me toe, terwijl ze dit normaal altijd doet...

dit doet 1 van onze katten ook als ze gedekt is Ach gut ze is een paar dagen down en wil niks van niemand weten. als je haar dan probeert te aaien blaast ze etc etc. en na een paar dagen trekt ze weer bij... weet naturlijk niet hoe het bij jou kat is, maar even na laten kijken kan nooit kwaad!

sweetheart schreef:
die gaan er echt niet zachtzinnig aan toe

als je het ziet word ik er naar van... haren vliegen in het rond en kater heeft poes bij haar nekvel vast. tegenstribbelen lukt dan ook niet erg, want hij sleept ze zo mee aan hun nekvel Ach gut

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:19

Rianneke schreef:
sweetheart schreef:
die gaan er echt niet zachtzinnig aan toe

als je het ziet word ik er naar van... haren vliegen in het rond en kater heeft poes bij haar nekvel vast. tegenstribbelen lukt dan ook niet erg, want hij sleept ze zo mee aan hun nekvel Ach gut

Ik kan het nog sterker vertellen, katten hebben een geinduceerde ovulatie, dat wil zeggen, hoe ruiger (pijnlijker) de seks, des te meer eitjes komen er bij de poes vrij voor bevruchting, dus des te meer nakomelingen. Om er voor te zorgen dat er veel nakomelingen zijn van de kater (dat is de natuur, de drang om voort te planten) hebben katers een weerhaak aan hun penis. Zo is de seks nog ruiger (pijnlijker) en komen er veel eitjes vrij. Geen wonder dus dat je ze heeeeel hard hoort gillen, dat zou ik ook doen.

TS: Dat zou dus ook een mogelijkheid kunnen zijn dat ze zich niet erg lekker voelt, het is een beetje beurs daar binnen. Echte wonden en ontstekingen lijken me niet erg logisch, anders zou elke poes die een nestje krijgt daar last van hebben. En dat is ook niet zo.

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door sweetheart op 09-03-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:22

sweetheart schreef:
Ik kan het nog sterker vertellen, katten hebben een geinduceerde ovulatie, dat wil zeggen, hoe ruiger (pijnlijker) de seks, des te meer eitjes komen er bij de poes vrij voor bevruchting, dus des te meer nakomelingen. Om er voor te zorgen dat er veel nakomelingen zijn van de kater (dat is de natuur, de drang om voort te planten) hebben katers een weer haak aan hun penis. Zo is de seks nog ruiger (pijnlijker) en komen er veel eitjes vrij. Geen wonder dus dat je ze heeeeel hard hoort gillen, dat zou ik ook doen.

Ach gut nu heb ik nog meer medelijden...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 09:53

Ze is nog steeds erg down..maar ze heeft gelukkig weer een beetje gegeten en gedronken..vanmorgen pas....

Misschien komt het idd door het vele dekken van de katers.(die stonden hier gewoon op de wacht in de tuin)..

Ze slaapt nog erg veel maar ze komt weer naar me toe en wil weer aandacht..alleen optillen wil ze echt niet..begint ze meteen te blazen..dus het kan goed zijn dat ze bont en blauw is van binnen...had er zelf nooit aan gedacht...

We laten haar bloed controleren op haar hormonen..daaruit kunnen ze zien of ze echt gesterliseerd is...en stel dat ze wel drachtig is...tsja..dan hebben we straks een nestjes met kittens waar we dan een goed tehuisje voor gaan zoeken..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:03

Volgens mij is dit niet normaal.
Ik denk dat ze ziek is , maar het kan ook zijn door verandering ofzo.
onze poes kijk altijd heel raar uit haar ogen als er iets verranderd is , of als ze naar de dierenarts is geweest. Maar dat duur dan nog geen dag.
Opzich zou het ook kunnen dat ze gwn zwanger is , en dat ze daarom niet wil dat je haar op pakt.
Als het nog langer duurd , zou ik de DA toch maar bellen , en even met hem overlegen.
En als er nog eens kater komen , probeer ze gewoon weg te jagen en ik zou je poes een paar dagen binnen houden , je weet nooit wat die gekke katters doen.

Je moet trouwens wel uitkijken met die blik : ogen groot en dof.
Dat kan een teken zijn dat het echt niet lekker in haar hoofdje zit.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:07

Ok...we zijn bij de DA geweest gisteren..maar het bleek eigenlijk niet meer nodig...dametje was gistermiddag weer helemaal back in town!!....haha...dus ik denk dus echt dat het door haar krolse periode kwam..de DA kon ook niets raars ontdekken...nu afwachten tot we bloed kunnen prikken bij haar om te zien hoe het is met haar hormonen..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:14

Escardo schreef:
Hormonen..

Dan is Dat het vast geweest...

Gelukkig voor jullie , suc6 met jullie beesie ..

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:30

Fijn dat het nu beter gaat met je kat.
Heeft de DA al wat kunnen zeggen over of ze nu werkelijk gesterilisseerd is?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:53

sweetheart schreef:
Fijn dat het nu beter gaat met je kat.
Heeft de DA al wat kunnen zeggen over of ze nu werkelijk gesterilisseerd is?

nee nog niet...over 30 dagen kon ze bloed prikken en naar de hormoon waardes kijken om te zien of dat overeen komt met een gesterliseerde poes..
Dus dat is nog even afwachten...maar ik ben blij dat ze weer gewoon eet en drinkt en weer naar me toe komt...ze slaapt nog wel veel...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:55

Kun je nagaan hoe slecht het voor een poes kan zijn om telkens krols te worden. Het is gewoon echt een aanslag op dat lichaampje. En dan nog mensen die hun poes ongecastreerd laten rondlopen.... erg sneu. (niet naar TS bedoelt overigens!)

Hopelijk komt er iets duidelijks uit de bloedproeven!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:56

Loos alarm dus...wat het eerste betreft. Ik hoop dat er geen nestje komt. En laat controleren op Kattenaids en Leukemie. Medicijnen daarvoor kunnen aardig in de papieren lopen, en misschien is dat wel de reden geweest dat de buren haar niet meer wilden hebben.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:01

@cassidy...Toen wij haar overnamen van de dierenambulance zijn we meteen met haar naar de DA geweest om haar helemaal te laten onderzoeken op kattenziektes..gelukkig had ze dat niet..
Degene die haar niet meer wilde had haar voor een door ons onbekende reden de straat op gegooid...

Ook wij hopen dat er geen nestje komt maar stel dat blijkt dat ze toch drachtig is laten we de kittens toch maar komen en daarna sterliseren...

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:26

Maanling schreef:
Kun je nagaan hoe slecht het voor een poes kan zijn om telkens krols te worden. Het is gewoon echt een aanslag op dat lichaampje. En dan nog mensen die hun poes ongecastreerd laten rondlopen.... erg sneu. (niet naar TS bedoelt overigens!)

Ik snap compleet wat je bedoeld, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Krols worden is de natuur, netzoals wij mensen ongesteld worden. Ook wij kunnen er goed ziek van zijn, maar slecht is het niet, dus waarom bij katten wel?
Snap je wat ik bedoel? Het is gewoon een natuurlijk proces.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:45

Ik snap je niet helemaal. Je bent het met me eens dat het een aanslag is op het poezenlijf, telkens krols worden. Het is voor een poezenlijfje gewoon heel zwaar. Maar omdat het 'natuurlijk' is, is het niet slecht?

Of snap ik jou nu niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:50

Escardo schreef:
Ook wij hopen dat er geen nestje komt maar stel dat blijkt dat ze toch drachtig is laten we de kittens toch maar komen en daarna sterliseren...

Als je snel genoeg bent hoef je niets te laten komen. Als je toch al wilde steriliseren...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:59

Dat klopt, hebben ze bij een asielpoes die ik in huis heb genomen ook gedaan. Dan is het een soort abortus en castratie in één.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:32

sweetheart schreef:
Maanling schreef:

Ik snap compleet wat je bedoeld, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Krols worden is de natuur, netzoals wij mensen ongesteld worden. Ook wij kunnen er goed ziek van zijn, maar slecht is het niet, dus waarom bij katten wel?
Snap je wat ik bedoel? Het is gewoon een natuurlijk proces.

Hier het antwoord zoals Chichiba het in een ander topic mooi verwoorde:
Citaat:
Krols worden is erg slecht voor poezen...Vaak eten en drinken ze slecht tot niet in die periode
waardoor ze heel erg afvallen. Als dat om de 3 weken is en dan een aantal dagen kun je je
voorstellen dat dat niet gezond is...
Ook kunnen ze baarmoederontstekingen krijgen en mamatumoren.

Als mensen denken dat dat natuurlijk is heb je het mis...Een kat zou van nature 2 tot 3 keer
krols worden. In het voorjaar...gedekt en nestje...in de zomer...gedekt en nestje en eventueel
nog een keer in het najaar...

Omdat katten tegenwoordig veel in huis worden gehouden (heel normaal) en ook het klimaat
veranderd worden poezen vaker krols. Als het voorjaar eraan komt kunnen ze zelfs elke 3 weken
krols worden...
De meeste poezen zullen idd alles proberen om te ontsnappen...

Verder kan ze gewoon geholpen worden. Het eerst krols moeten zijn geweest is achterhaald.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:29

onze katten zijn nooit zo vaak krols (gelukkig) want van dat gejank rond het huis word je ook simpel Ach gut
die van ons zitten nu aan de pil Cool

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:32

Kunnen ze kanker van krijgen. Ook geen goed alternatief dus.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:49

dan is er geen goed alternatief als je tijdelijk niet met je kat wil fokken Haha! appart houden is echt bijna niet te doen, want die katers doen alles voor een krolse kat Ach gut en wij bepalen welke kater er mee speelt... anders krijgen we straks rare kleuren of korter haar!
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 19-03-08 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt