Nog maar 1 cavia, zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Nog maar 1 cavia, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:35

Jaren geleden heb ik cavia's gefokt. Daar op een gegeven moment mee gestopt en de cavia's die ik toen had gehouden met het plan, als ze oud zijn en ze gaan dood, komen er geen nieuwe meer.
Nu had ik er nog 2, en zojuist is de ena laatste op 7 jarige leeftijd overleden.
Ik heb nu nog 1 sheltie van 4 of 5 jaar oud.
Ze zit in een grote buitenvoliere en heeft gezeldschap van vogels, maarja, dus niet meer van cavia's.
Zit nu een beetje in dubio. Er komt geen nieuwe cavia bij. Kan ik dr gewoon laten lopen of beter kijken of ik er iemand blij mee kan maken of iets?

Mar_Nimbus

Re: Nog maar 1 cavia, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:38

ik zou kijken of ik er iemands mee blij kon maken
cavia's vinden het niet gezellig allen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:12

Ikzelf zou kijken voor een andere caaf van die leeftijd, dan zijn ze in ieder geval samen, want alleen is wel zielig.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:18

Ik heb altijd maar 1 caafje gehad.. Wist niet dat ze niet graag alleen waren.. Scheve mond

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:58

ze zijn niet graag alleen maar het is geen ramp.. zolang ze genoeg aandacht krijgen.. ik heb ook een cavia alleen gehad die werd ouder dan een met een vriendje Tong uitsteken maar het is natuurlijk wel zo, wij willen ook graag vrienden en mensen af en toe om je heen.. en dat hebben de caafs ook.. misschien idd iemand zoeken die er een bij heeft.. of kijken naar eentje van dezelfde leeftijd.. of gewoon zo laten maar als hij altijd bij een vriendje is geweest is dat natuurlijk wel zielig..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:44

Ik zou kijken of je er iemand blij mee kan maken als ik jou was, cavia's blijven toch groepsdieren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 19:04

LiNdA1986 schreef:
Ikzelf zou kijken voor een andere caaf van die leeftijd, dan zijn ze in ieder geval samen, want alleen is wel zielig.

Zoals in mijn openingspost staat komen er geen nieuwe cavia's meer bij. Ik wil ontzettend graag mijn voliere beplanten, en zolang er cavia's inzitten gaat dat niet (aangezien die de planten opeten, met alle gevolgen van dien).
Beestje zit mij niet in de weg, ze hoeft van mij dus niet weg zodat ik planten neer kan zetten (anders hadden de anderen die ik had allang weg geweest).
Daarbij, als ik een andere caaf zóu kopen, blijf je steeds tegen hetzelfde probleem aan lopen en moet ik dus (kennelijk) mijn hele leven cavia's houden (die beestjes gaan nu eenmaal een keer dood)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:10

stef schreef:
LiNdA1986 schreef:

Zoals in mijn openingspost staat komen er geen nieuwe cavia's meer bij. Ik wil ontzettend graag mijn voliere beplanten, en zolang er cavia's inzitten gaat dat niet (aangezien die de planten opeten, met alle gevolgen van dien).
Beestje zit mij niet in de weg, ze hoeft van mij dus niet weg zodat ik planten neer kan zetten (anders hadden de anderen die ik had allang weg geweest).
Daarbij, als ik een andere caaf zóu kopen, blijf je steeds tegen hetzelfde probleem aan lopen en moet ik dus (kennelijk) mijn hele leven cavia's houden (die beestjes gaan nu eenmaal een keer dood)

En dus zou ik in jouw geval iemand zoeken die op zoek is naar een tweede cavia. Alleenzitten is geen leven voor een cavia. Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:21

Leg er een knuffeldier bij als maatje, kunnen ze lekker tegen aan liggen. Deze tip heb ik zelf van een eigenaresse van een knaagdieren-opvang bij mij in de buurt gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:30

Nou een knuffeldier zie ik alleen als misschien een tijdelijke oplossing, maar het is zeker geen permanente oplossing.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:40

Jawel dat is het dus wel.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:15

`Kan dat dan ook met ratten? Ik heb nu nl twee ratten, maar ben bang dat ik er straks geen nieuwe bij kan zetten. Dit omdat ze elkaar dan misschien niet accepteren Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:26

SuperSmurf schreef:
`Kan dat dan ook met ratten? Ik heb nu nl twee ratten, maar ben bang dat ik er straks geen nieuwe bij kan zetten. Dit omdat ze elkaar dan misschien niet accepteren Lachen

Als je een knuffeldier bedoeld, dan weet ik het niet.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:19

hihi jep dat bedoelde ik ja Lachen Die van mij zijn ook van begin af aan samen, mar er komt natuurlijk een tijd dat 1 van de twee overlijd..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:17

Jennylicious schreef:

Lijkt me nou niet echt ideaal, als ik naar deze 2 dames hier kijken rennen ze samen ze slapen samen 'babbelen' tegen elkaar, dat heb je bij een knuffel allemaal niet. Die zit alleen maar stil te zitten ik denk niet dat je cavia er al snel achter is dat zijn nieuwe vriend nep is.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:23

Ik heb bij Hummer ook een tijdje een knuffel gehad maar ik kan toch wel degelijk een verschil merken nu ie zijn vriendje Jeep erbij heeft Nagelbijten / Gniffelen

Dus nee! Een knuffel is zeker niet de oplossing

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 16:53

Keerzijde is dat als ik haar weg geef ze hoogst waarschijnlijk in een normaal formaat hok komt, terwijl ze nu zo'n 8m2 tot haar beschikking heeft...
Vind ik dan ook weer sneu...
zit dus nog in dubio

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:28

stef schreef:
Keerzijde is dat als ik haar weg geef ze hoogst waarschijnlijk in een normaal formaat hok komt, terwijl ze nu zo'n 8m2 tot haar beschikking heeft...
zit dus nog in dubio

Maar je wilt toch geen cavia's meer? Waarom, doe je haar niet weg, met het hok voor een beschaafd bedrag erbij? En zeg je gaat alleen weg met hok.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:29

pluklief schreef:
Jennylicious schreef:

Lijkt me nou niet echt ideaal, als ik naar deze 2 dames hier kijken rennen ze samen ze slapen samen 'babbelen' tegen elkaar, dat heb je bij een knuffel allemaal niet. Die zit alleen maar stil te zitten ik denk niet dat je cavia er al snel achter is dat zijn nieuwe vriend nep is.

Nouja in het asiel hadden ze wel gemerkt dat hun konijnen en cavia's er blijer van werden, het is ook geen speelmaatje nee, maar wel om lekker tegen aan te liggen, of achter te schuilen als ze bang zijn.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:30

En trouwens, mijn konijn heeft ook een knuffel, en die gebruikt hem wel als speelmaatje door het ding door het hele hok te gooien, dan weer er naar toe te gaan om vervolgens weer door het hok te gaan gooien (A).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:01

Jennylicious schreef:
En trouwens, mijn konijn heeft ook een knuffel, en die gebruikt hem wel als speelmaatje door het ding door het hele hok te gooien, dan weer er naar toe te gaan om vervolgens weer door het hok te gaan gooien (A).

Toch is het anders Knipoog

Je kunt een paard ook niet tevreden stellen met een gummibal! Die heeft ook op zijn minst een shetje nodig als maatje!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:14

Ik heb hetzelfde "probleem" ...
Mijn ene caafje heb ik net na de kerst in moeten laten slapen.
Mijn ander zit nu ook alleen en ook wij nemen geen nieuwe meer.
Ik laat sylvester nu elke dag een poosje los lopen en zijn hok staat altijd open zodat de poes erbij kan (die zijn vriendjes!).
Ook ligt er een knuffel in zijn hok en daar slaapt hij gezellig tegenaan.
Hij knort,piept en holt achter de poes aan als hij los loopt!
Volgens mij vermaakt hij zich wel...maar ja, het scheelt misschien dat ik nog een poes heb en dat er 2 parkietjes in de kamer zitten die geluid maken.
Laatst bijgewerkt door letziforevr op 08-03-08 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:16

Ik ben altijd zo bang dat onze katten ze wat doen Bloos

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 18:21

Jennylicious schreef:
stef schreef:
zit dus nog in dubio

Maar je wilt toch geen cavia's meer? Waarom, doe je haar niet weg, met het hok voor een beschaafd bedrag erbij? En zeg je gaat alleen weg met hok.

Nee, je leest kennelijk niet. In mijn eerste post staat duidelijk dat ze nu in mijn buitenvoliere zit. Dat ik geen cavia's meer wil is ook niet waar, ik wil er geen nieuwe bij, zodat ik in de toekomst de voliere kan beplanten.

Dus even voor de duidelijkheid: Ze zit nu in een buitenvoliere waar ze 8m2 tot haar beschikking heeft (nachthok niet mee gerekend). Als ik haar weg geef komt ze in een kooitje van 1m2, want zoveel mensen hebben nu eenmaal geen voliere waar ze ook nog cavia's in hebben/ Beestje heb ik van jongs af aan, ze weet dus niet beter dan die 8m2, is het dan wel fair om haar in een kooitje te stoppen?
Daarbij is ze 4 of 5 jaar oud en niet handtam.
Denk dus dat weggeven ook moeilijk wordt....
Ik merk nog weinig aan haar trouwens

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:34

De poes en Sylvestertje

http://groups.msn.com/_Secure/0aACMGhgf ... 2574390734
http://groups.msn.com/_Secure/0aABsHRkf ... 2625717184

Hier was de poes trouwens net 1 jaar, ze weegt inmiddels bijna 5 kg en is dus nu "iets" groter als de cavia!
Toen Fred een spuitje kreeg (de andere cavia) is de poes meegegaan in het vervoers koffertje zodat de cavia minder bang was.
De dierenarts moest wel lachen, dit had ze nooit eerder gezien Tong uitsteken

Let trouwens even op de tekening van de poes!!
Grappig he, links en rechts zijn precies hetzelfde!