Ukkie (muis) is er slecht aan toe..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Ukkie (muis) is er slecht aan toe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:21

Beste Bokkers,

Altijd al heeft mijn muis slecht gegeten. Niet slecht in de zin van weinig, maar hij at gewoon niet alles op. Ik heb verschillende merken voer geprobeerd, maar dat maakte niet uit. De meest gezonde dingen liet hij liggen en hij pikte alleen de lekkere dingen uit zijn voer. Ook kaas, sla en fruit liet hij gewoon liggen. Een soort Ratatouille was het dus. Het gaf eigenlijk nooit veel problemen; hij had een rond buikje en zag er gezond uit.
Aan het begin van deze maand was het me echter al opgevallen dat hij wat magertjes werd. Hij liet bijna al zijn voer liggen en dus had ik hem speciaal voer met besjes er in gegeven, maar ook dat liet hij veel liggen. Op zich at hij wel, dus ik maakte me niet zo erg zorgen. Nou ben ik dus een week op wintersport geweest (mijn ouders bleven thuis en zorgden voor hem) en nu ik dus terug was, zag ik dat hij echt heel mager was. Ook zijn vacht is heel dun - je kijkt zo op zijn huid - en hij heeft erg veel 'roos' (stof in zijn vacht en dat is niet van het zaagsel). Hij is ook erg langzaam en nog rustiger dan normaal, dus nu begin ik me wel erg zorgen te maken.
Ik ben net naar de dierenwinkel geweest en heb ander voer gekocht; brokken waarin in elke brok alle nodige bestandsdelen zitten. Ook heb ik kersensnoepjes gekocht. Hier heeft hij er net eentje van opgegeten, maar dat andere voer heeft hij nog niet aangeraakt. Nou kan het natuurlijk even duren voordat hij er van begint te eten, maar ik vrees eigenlijk dat hij niet meer zo heel lang heeft als hij niet gauw wat eet.
Wat adviseren jullie dat ik moet doen?

Groetjes, Daphne.

Yellowfish

Re: Ukkie (muis) is er slecht aan toe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:26

Je zou kunnen proberen om labbrokken te voeren.. hier zit alles in wat een muis nodig heeft. Voer je eigenlijk ook eiwitrijk voer? zo nu en dan wat meelwormen bijvoorbeeld? en met regelmaat een paar kattenbrokjes of hondenbrokjes kan ook geen kwaad. Hondenbrokjes zijn vaak beter omdat die minder zout zijn. Een goed hulpmiddel bij het dikker maken van je muis is een dik brintapapje maken, af en toe een stukje kip geven, en eens wat meer pompoenpitjes geven..

Voorzover ik uit je verhaal begrijp zit je muis trouwens alleen.. mocht dat niet het geval zijn, excuses Knipoog maar mocht dat wel het geval zijn vermoed ik dat het alleen maar snel achteruit zal gaan met je muis. Muizen hebben vriendjes nodig om gelukkig te zijn, en een muis die niet gelukkig is zal inderdaad niet veel eten en niet lekker in zijn vel zitten.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 20:52

Ik heb echt al geprobeerd om van alles te voeren, maar hij laat gewoon alles liggen. En momenteel voer ik dus labbrokken waar alles in zit, maar die heeft 'ie ook nog niet aangeraakt. Ik zal proberen om af en toe hondenbrokjes, kip en pap te geven. Meelwormen vind ik echt te vies, die wil ik niet in het hok. En pitten laat hij sowieso altijd liggen.

Ukkie zit inderdaad alleen, maar het is een mannetje en met een andere man er bij gaat hij vechten en met een vrouwtje.. Tsja Knipoog En ik wil geen babymuisjes. Bovendien zit hij al meer dan een jaar alleen en dat is altijd goed gegaan, het is nu opeens dat hij er slecht aan toe is.

Ik ga nog naar dierenwinkel om medicijnen tegen parasieten en wormen en alles te halen, zodat ik zeker weet dat het daar ook niet aan ligt. En anders kan het ook de leeftijd zijn, want Ukkie is inmiddels tussen de 1 en 1,5 jaar.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:53

Dat het altijd goed leek te gaan wil nog niet zeggen dat je muis gelukkig is, en dat is neem ik aan wat je toch wilt. Ik zou toch aanraden er een vriendje bij te nemen, eventueel zou je op het muizenforum kunnen kijken voor een jong, niet dominant ventje, die eventueel terug kan als blijkt dat het niet klikt.

Hij is al flink op leeftijd, het kan inderdaad ook gewoon zijn dat hij aan het aftakelen is, maar dan nog vind ik het ronduit zielig dat je hem alleen laat zitten Lachen

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:55

Waarom geen meelwormen voeren als je je muis er toch beter mee maakt? Ze zien er inderdaad niet superfris uit maar je hoeft ze zelf niet op te eten Knipoog
Desnoods pak je ze met n pincet of schud je ze uit t bakje en blijf je gewoon bij t kooitje zitten zodat je kan opletten of ze niet wegkruipen..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:01

Ik zou wel graag een muis er bij willen, maar vergeet ook niet dat ik nog bij mijn ouders woon en mijn vader wil er geen dieren meer bij. Als het zou mogen, zou ik het zeker proberen, maar het kan gewoon echt niet.

Ik zou werkelijk ook geen idee hebben waar ik die vieze dingen moet kopen Tong uitsteken

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:02

Bij de meeste dierenwinkels verkopen ze het wel, en mij biologieleraar had ook een voorraadje altijd Tong uitsteken
Maar als je naar een betere dierenwinkel gaat verkopen ze zeker, vooral wanneer ze ook reptielen enzo verkopen..

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:13

Ik heb tamme ratten(10) .. zieke en vermagerde ratjes geef ik wat pap gemaakt van kattenmelk(of sojamelk) Je kan gewoon bambix of nutrix in de supermarkt kopen! Mijn ratten zijn er dol op en in korte tijd komen ze er flink van aan.
En ik ben het met de rest eens dat een muis alleen houden voor een heleboel (onnodige)eenzaamheid zorgt. Eigenlijk heeft zo'n beest een ellendig leven en dat is wel heel erg zielig. Ik heb ratten gekend die van ellende dood gingen omdat ze alleen waren.
Je zou een ander mannetje langzaam aan kunnen introduceren door bijv. de kooi op te splitsen in 2 delen. Ze moeten elkaar eerst leren kennen, het is logisch dat ze elkaar niet meteen accepteren. Dit is uiteindelijk ook zo met honden en katten!
Succes!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:21

Als je geen twee, of meer muizen mag had je nooit een muis moeten nemen maar dat is mijn mening.

Volgens mij staan er nu aardig wat tips in het topic qua voeding waar je iets mee kunt Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:55

Ukkiee schreef:
Ik zou wel graag een muis er bij willen, maar vergeet ook niet dat ik nog bij mijn ouders woon en mijn vader wil er geen dieren meer bij. Als het zou mogen, zou ik het zeker proberen, maar het kan gewoon echt niet.

Ik zou werkelijk ook geen idee hebben waar ik die vieze dingen moet kopen Tong uitsteken

Vind je het gek van je muis? Het arme dier zit alleen en dat terwijl ze juist in een groep leven.

En als je er dan niet meer dan 1 mag, kan je beter niks nemen!

Maar zo zie ik het.

Hopelijk gaat het snel beter met je muis.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:41

Erg bedankt, aan de tips over het eten heb ik inderdaad wel veel.

Wat betreft het alleen hebben van een muis.. Het is niet zielig. Althans, ik vind het niet zielig. Hij heeft het goed hoor. Bovendien leven paarden ook in een groepsverband en dan vraag ik me toch af waarom de meesten hier maar één paard hebben Knipoog Omdat het soms gewoon niet gaat om er nog een bij te nemen, ook al zou je wel willen. Dat geldt ook voor mij. En dan kan je wel roepen dat een paard misschien anders is, maar dat vind ik niet. Maar ik vind een paard alleen dus ook niet zielig, zolang je hem maar genoeg aandacht geeft. En zo denk ik dus ook over andere dieren.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:09

Het is WEL zielig, je kunt het niet zielig vinden, maar feit is dat het zo is. Een dier alleen houden terwijl het een groepsdier is, is onrechtvaardig

Paarden zijn inderdaad ook kuddedieren, en dat is ook de reden dat deze ook niet alleen gehouden moeten worden. Ja, de meeste mensen hebben maar 1 paard, maar die staan wel samen met paarden van anderen, dus niet alleen. Mensen die een paard alleen hebben staan zijn in mijn ogen ook totaal niet goed bezig Lachen

Een mens kan NOOIT een maatje van de diersoort vervangen, hoeveel aandacht je hem ook geeft.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:13

Yellowfish schreef:
Het is WEL zielig, je kunt het niet zielig vinden, maar feit is dat het zo is. Een dier alleen houden terwijl het een groepsdier is, is onrechtvaardig

Paarden zijn inderdaad ook kuddedieren, en dat is ook de reden dat deze ook niet alleen gehouden moeten worden. Ja, de meeste mensen hebben maar 1 paard, maar die staan wel samen met paarden van anderen, dus niet alleen. Mensen die een paard alleen hebben staan zijn in mijn ogen ook totaal niet goed bezig Lachen

Een mens kan NOOIT een maatje van de diersoort vervangen, hoeveel aandacht je hem ook geeft.

Inderdaad, je neemt de woorden uit mijn mond! Knipoog

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:54

Aangezien je zegt dat hij al een jaar alleen zit, is het al een oudere muis. Het mager worden en slecht in de vacht zitten kunnen de gevolgen zijn van ouderdom.
Als je muis al een slechte eter is, zal ik hem alleen labbrokken geven. Bij select voer kunnen ze alleen de lekkere dingen eruit halen en dat kan met die brokken niet. Fruit en dergelijke eten mijn muizen ook niet echt; ze krijgen het zelfs niet. Je kan hem naast het gewone voer ook meelwormen voeren bijvoorbeeld. De meeste vinden dat om te smullen!
Mocht hij achteruit gaan, dan zou ik naar de dierenarts gaan met je muisje. Succes!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:00

Heel erg bedankt Lachen Momenteel voer ik hem dus al labbrokken en hier eet hij een beetje van. Ik heb hem ook een stukje zoete appel gegeven en dat luste hij wel (da's namelijk ook de enige appelsoort die ik lust Tong uitsteken). Nu gaat hij niet meer achteruit, maar er zit ook nog niet veel vooruitgang in. Misschien moet hij eerst gewoon een beetje voedingsstoffen binnen krijgen voordat hij er beter uit gaat zien.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:57

Brinta en trostgierst kun je eventueel ook als extra geven af en toe. Hier vinden ze dat erg lekker.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:18

Yellowfish schreef:
Je zou kunnen proberen om labbrokken te voeren.. hier zit alles in wat een muis nodig heeft. Voer je eigenlijk ook eiwitrijk voer? zo nu en dan wat meelwormen bijvoorbeeld? en met regelmaat een paar kattenbrokjes of hondenbrokjes kan ook geen kwaad. Hondenbrokjes zijn vaak beter omdat die minder zout zijn. Een goed hulpmiddel bij het dikker maken van je muis is een dik brintapapje maken, af en toe een stukje kip geven, en eens wat meer pompoenpitjes geven..

Voorzover ik uit je verhaal begrijp zit je muis trouwens alleen.. mocht dat niet het geval zijn, excuses Knipoog maar mocht dat wel het geval zijn vermoed ik dat het alleen maar snel achteruit zal gaan met je muis. Muizen hebben vriendjes nodig om gelukkig te zijn, en een muis die niet gelukkig is zal inderdaad niet veel eten en niet lekker in zijn vel zitten.

Extra Eitwitrijkvoer is in principe niet nodig als je goede brokken voert.
Sowieso zou ik geen katten of hondenbrokken voeren, want dit is minder goed voor de muis. Hierin zit namelyk rode jodium in en door de snelle metabolisme van de muis wordt dit niet afgebroken. Dit stapelt zich op in oa de nieren en de lever van de muis.

Als je de mogelykheid hebt zou ik er een mannetje bij zetten. Hier gaat dat eigenlijk al heel vlot goed. Zorg voor een neutrale omgeving tijdens het kennismaken (dan worden ze niet territoriaal).

Hoe oud is je muis als ik vragen mag?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:36

Ukkiee schreef:
En anders kan het ook de leeftijd zijn, want Ukkie is inmiddels tussen de 1 en 1,5 jaar.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:50

Sorry, overheen gelezen!
Dan is die inderdaad al wat ouder..
Ik hoop voor je dat die er weer bovenop komt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:46

Ukkiee schreef:
Erg bedankt, aan de tips over het eten heb ik inderdaad wel veel.

Wat betreft het alleen hebben van een muis.. Het is niet zielig. Althans, ik vind het niet zielig. Hij heeft het goed hoor. Bovendien leven paarden ook in een groepsverband en dan vraag ik me toch af waarom de meesten hier maar één paard hebben Knipoog Omdat het soms gewoon niet gaat om er nog een bij te nemen, ook al zou je wel willen. Dat geldt ook voor mij. En dan kan je wel roepen dat een paard misschien anders is, maar dat vind ik niet. Maar ik vind een paard alleen dus ook niet zielig, zolang je hem maar genoeg aandacht geeft. En zo denk ik dus ook over andere dieren.

stjah dat is zielig, maar een beetje respectabel paardenmens laat zijn paard wel bij andere paarden staan in de wei dag en nacht, overdag of desnoods een paar uurtjes in een bak ofzo.

Je muis is ongelukkig.
optie 2: ziek.. nalaten kijken door de da zoiezo.
optie 3: maatje voor hem erbij

En je kan hem zoiezo Waltham papje gaan geven. Even kopen bij de dierenarts.
Zit alles in. 3 eetlepels water, 1 eetlepel waltham poeder... als hij dit niet lust..... katten, knaagdieren.. ze doen er een moord voor.