Praktische vragen mbt hondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Praktische vragen mbt hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 17:08

Heel misschien neem ik een jack russeltje over van stal. We gaan het op ons gemakkie proberen (eerst een middagje mee, dan eens een weekend, een dagje door de week enz) en als het goed gaat dan blijft ie waarschijnlijk bij mij wonen. (tenzij de eigenaresse hem uiteindelijk toch niet kan missen, die kans is natuurlijk altijd aanwezig Knipoog )

Nu ben ik er wel zo'n beetje over aan het nadenken omdat ik hem toch al wat middagen ga 'hebben'.

Over de al veelbesproken hondepoep: er is een uitlaatterrein vlak bij, dus daar hoef ik niet op te ruimen. Maar stel dat ie op een lange wandeling eens iets op de stoep doet, hoe ruimen jullie het op?

Hij is wel zo dat ie eigenlijk op stenen niets doet, hij loopt dan toch wel het gras of gemeenteplantjes in: moet je dan ook opruimen??

Winkels: hondjes mogen denk ik niet in veel winkels? Ik kreeg al visioenen van gezellig naar de stad wandelen enzo, maar in de praktijk kan dat dus niet, want waar laat je zo'n hondje dan als je een winkel in gaat? Of mogen hondjes toch wel in winkels binnen?

Vervoer in de auto: zijn daar regels voor? Die ene keer dat ie nu is meegeweest ligt ie lekker op de voorbank, maar mag dat eigenlijk wel, of moet een hond officieel achterin ofzo?

Hopelijk hebben 'doorgewinterde' hondenbezitters wat antwoorden voor me.

AstraGirlieJarig

Re: Praktische vragen mbt hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:21

poep op de stoep of in het gras waar dan ook = in een zakje ermee en in de dichtsbijzijnde vuilzak. Boetes hier zijn erg duur geworden. Je moet zelfs een zakje kunnen tonen als de politie het je vraagt waar ik woon.
In sommige winkels moge ze inderdaad niet, dan moet er iemand met je hondje buiten wachten of ze ergans aanbinden (wat ik nooit zou durven). Als je graag wandelt, zal het dus helaas niet in een stadskern zijn waar je winkel in winkel uit kan.
Best is om de hond ofwel met een gordeltje of tuigje in de auto vast te maken ofwel in een bench te steken. Dan zit hij veilig en kan hij jou niet lastigvallen, moet hij dat ooit doen.
Veel succes!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:00

Over je winkelvraag kan ik duidelijk zijn: als ze winkel etenswaren verkoopt, mag de hond niet naar binnen. In kledingwinkels doen ze vaak minder moeilijk (tenzij je je op de PC hoofdstraat begeeft natuurlijk Clown ).
Ik heb al eens meegemaakt dat ik met mijn pupje een hippe kledingwinkel binnenliep en dat zowat alle verkoopsters op me af kwamen racen, niet om me naar buiten te bonjouren, maar om m'n hondje te aaien Haha! .

En tsja, uitlaten gewoon doen op de daarvoor aangewezen plaatsen, dan krijg je de minste problemen Tong uitsteken

Je kunt je hond idd vastmaken met een hondengordel in de auto, maar dit is niet verplicht Lachen

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:05

Ik denk inderdaad dat een zakje mee de beste oplossing is.. Knipoog Tja en kwa in winkels gaan,Ik heb zelf 2 jaar in een winkel gestaan en ik vond het altijd zeer vervelend als er een hond mee ging.. Dit kwam doordat honden soms ook een ongelukje kunnen hebben dus pies in de winkel niet erg fris natuurlijk.. Plus vind ik altijd dat niet iedereen van honden houd en een hond gaat liever in het gras spelen en raggen dan dat hij met jou lekker gaat winkelen hahaha Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:46

Maanling schreef:
Maar stel dat ie op een lange wandeling eens iets op de stoep doet, hoe ruimen jullie het op?

Ik heb altijd boterhamzakjes bij me. Even oprapen ( net zoals je gehakt bij de vleesafdeling krijgt) en in de prullebak gooien.

Citaat:
Hij is wel zo dat ie eigenlijk op stenen niets doet, hij loopt dan toch wel het gras of gemeenteplantjes in: moet je dan ook opruimen??

Per gemeente zijn de regels verschillend. Mijn stelregel is: kan ik het nog zien, of kan ik erbij, dan ruim ik de poep op. Anders laat ik het liggen

Citaat:
Winkels: hondjes mogen denk ik niet in veel winkels? Ik kreeg al visioenen van gezellig naar de stad wandelen enzo, maar in de praktijk kan dat dus niet, want waar laat je zo'n hondje dan als je een winkel in gaat? Of mogen hondjes toch wel in winkels binnen?

Ook daar is niets over afgesproken. Sommige winkels hebben een sticker waarop staat dat de hond niet welkom is. Ik neem mijn hond geregeld eventjes mee. De Etos vraag ik niet eens of hij mee mag. De boekenwinkel neem ik hem dan wel weer mee naar binnen. 1 bepaalde kleding winkel mag hij in, de ander niet.
Gewoon vragen !! Niet iedereen waardeert het, en dan zullen ze dat ook zeggen.
Drogisterijen en winkels met voedsel neem ik mijn hond nooit mee naar binnen.

Citaat:
Vervoer in de auto: zijn daar regels voor? Die ene keer dat ie nu is meegeweest ligt ie lekker op de voorbank, maar mag dat eigenlijk wel, of moet een hond officieel achterin ofzo?

In NL is er NU nog niets geregeld. Ze willen er wel naar toe dat net als in Duitlsand, de hond met een autogordel vastzit. Er zijn ook al op veel plekken honden autogordels te koop. Ik denk niet dat het lang duurt voordat het in NL ook veplicht is om je hond vast te zetten in de auto.
Overigens heb ik een honden gordel, maar mijn hond zit dus heel fout en gezellig op de passagierstoel, los.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:48

Oja, dat snap ik wel, maar het gaat me dan ook meer om de wandeling erheen, dan even bij moeder kopje koffie drinken (die heeft een kledingzaak, daar zijn hondjes overigens wel welkom Knipoog ) en dan zoiets: tja als ik er dan toch ben even hier of daar een boodschap doen. Maar het gaat me absoluut niet om te winkelen! Geen tijd voor, ik ben al in geen maanden meer verder als de AH gekomen, maar moet nu echt naar de hema foto's (van Jo uiteraard Bloos ) ophalen. En ik vind dat helemaal niets, met hond winkel in winkel uit, daar doe je geen enkel hondje een plezier mee denk ik.

En dan wordt het dus toch zakjes bij me dragen (gatverdamme wat lijkt me dat vies hondedrol oprapen).

Bedankt allemaal!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:43

hihi ja hondendrol oprapen is even wennen ^^ ik vond het ook goor in t begin..mar gewoon neus dicht, oprapen, en snel zakje dichtdoen.
bij ons staat er een boete op van 75 euri als je t niet doet dus ja :S
en verder. ik zou sowieso niet je hond buiten een winkel laten wachten ( even vastleggen aan een lantaarnpaal oid) want, k weet niet hoe dat nu is, wij werden er constant voor gewaarschuwd dat er zoveel honden dan meegenomen worden, en als proefdier gebruikt worden..
brr...

en over in de auto : ( heb voorgaande berichten niet gelezen)
volgens mij is t verplicht om je hond in een speciale honden gordel te leggen.
hoeft volgens mij niet verplicht achterin.
alleen in italie moeten ze, als je meer dan 1 hond in de auto mee neemt, verplicht achterin achter een hek.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:46

Citaat:
In NL is er NU nog niets geregeld. Ze willen er wel naar toe dat net als in Duitlsand, de hond met een autogordel vastzit. Er zijn ook al op veel plekken honden autogordels te koop. Ik denk niet dat het lang duurt voordat het in NL ook veplicht is om je hond vast te zetten in de auto.
Overigens heb ik een honden gordel, maar mijn hond zit dus heel fout en gezellig op de passagierstoel, los.

ah ik dacht dat t al wel verplicht was, maarja.
wij hebben ook zo;n ding..
maar ze liggen ook altijd los ^^ is ook geen doen met 2 honden Tong uitsteken die komen constant verstrikt in elkaars riemen te liggen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:03

Volgens mij verschilt het per gemeente wat de regels zijn tav hondenpoep. Bij ons in de gemeente Veenendaal moet je ontlasting opruimen maar ben er eerlijk in; ik doe dat nooit (riskeer wel bekeuring van € 70). Mijn hond poept altijd op het gras in de berm naast de weg en daar loopt normaal niemand. Als mijn hond poept op een plek waar wel veel mensen (kunnen) lopen ruim ik het wel op, bij ons staan blauwe bakken naast de weg waar het in kan en waar als het goed is ook afvalzakjes in zitten waar je de poep mee op kunt ruimen. Als je hond poept op het honden losloopveld hoef je het niet op te ruimen, maar ik kom daar niet graag omdat je er struikelt over de hondenpoep en daarom mijn hond daar toch niet wil poepen. Voor de hoeveelheid hondenbelasting die we hier in Veenendaal betalen vind ik zelf de faciliteiten ver onder de maat maar ook dat verschilt per gemeente.

In Veenendaal mogen geen honden in het winkelcentrum komen (staan grote borden bij de toegangswegen) dus shoppen met de hond zit er niet in, maar het lijkt mij zelf ook helemaal niet handig en zeker niet leuk voor de hond. Hond blijft dus thuis als ik de stad inga.
Wat auto betreft zijn geen regels voor maar meest veilige is met een speciaal hesje waar je de gordel door kunt halen (zijn te koop in de dierenspeciaalzaak). Wij hebben zelf de hond in de achterbak achter een hondenrekje.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:11

Aranel schreef:
Over je winkelvraag kan ik duidelijk zijn: als ze winkel etenswaren verkoopt, mag de hond niet naar binnen.

Bij ons is er twee straten verder een buurtwinkel, kleine supermarkt zeg maar.. Ik ga er altijd te voet heen, mét de hond. Hond mag mee binnen, op voorwaarde dat hij vooraan in de winkel blijft liggen. Maargoed, ik woon in een klein dorpje, iedereen kent ons en weet ook dat onze honden écht blijven liggen waar ze moeten blijven liggen. Als dat niet het geval zou zijn, dan zouden ze buiten moeten blijven.

Verder: altijd een poepzakje meenemen! Jij loopt ook niet graag in een drol van één of andere hond omdat baaslief de drol niet opgeruimt heeft..