Aanschaf raskat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Aanschaf raskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 00:13

Hallo Allemaal!

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn vraag op bokt zou zetten, ik heb geen zin in een rel/discussie topic over het aanschaffen van een raskitten ipv een asielkat.

Sinds een klein jaar heb ik een HTK poes. Een schat van een beestje (met ADHD en aan de andere kant ontzettend sociaal en schootkat). Deze poes is gekomen omdat ik en mijn vriend gingen samenwonen en ik graag een poes wilde omdat ik dat gezellig vind (ik ben opgegroeid met katten en kan me geen leven zonder voorstellen). Ik had er graag een tweede bijgewild maar mijn vriendjelief vond 1 meer dan genoeg en ik vond dat ik ook zijn mening moest respecteren.. Het heeft me veel moeite gekost maar ik heb een jaar lang niet gezeurd om en tweede, slechts een aantal keer aangegeven dat een tweede kat goed zou zijn voor onze Jessie waar hij ondertussen hartstikke gek mee is door haar speelse karakter. Een week of 2 a 3 terug reageerde Jessie erg enthousiast op een katje in de tuin en toen was vriendjelief om, ik mag er een tweede kat bij!!!

Ik ben dus op zoek naar een speelvriendje/vriendinnetje voor Jessie. Nu overweeg ik om een raskat aan te schaffen. Ik heb geen doel om ermee te gaan fokken maar zou het wel leuk vinden om eens een keer een show mee te maken en wil ook niet helemaal uitsluiten dat ik ooit een nestje wil (al acht ik de kans klein, ik kan het nooit over mijn hart verkrijgen om ze allemaal weg te doen en moet ook de mening van vriendjelief (2 is genoeg) respecteren). Mijn voorkeur gaat uit naar een heilige birmaan of een britse korthaar (zowel karakter als uiterlijk spreken me aan). Nu mijn vraag:
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een raskat? Het is geen goedkope uitgave dus ik wil dan ook liever niet het risico lopen dat ik belangrijke dingen over het hoofd zie. Hoe zit het met kittens via marktplaats? Als zij een stamboom hebben en gezond zijn verklaard etc. zien jullie dan nog redenen waarom de kittens 'slechter' zouden kunnen zijn dan wanner je ze van een cattery koopt?

Ik zou graag reacties krijgen van iedereen die hier enige verstand van heeft, vooral van mensen die ook fokken etc.

Overigens ben ik niet onervaren met katten, ik ben opgegroeid met katten, heb jaren in een dierenpension gewerkt op zaterdag en in de vakanties en heb een nestje op de wereld geholpen toen de bevalling te zwaar bleek te zijn voor de moederpoes...

Alvast bedankt voor het lezen en antwoorden!

Chichiba

Re: Aanschaf raskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:06

Haihai...Leuk dat je een raskatje wilt aanschaffen...

Ik heb en een Brit je gehad en heb nu mijn 3de Birmaan...Het zijn beide geweldige rassen...
Vreselijk lief en mooi...

Als je uitgebreide info wilt kun je misschien eens op kattenplaza kijken...Daar zitten vele fokkers die je wel kunnen helpen...

Verder is het (vooral bij de Brit) heel erg belangrijk dat ze getest zijn...Beide rassen worden op FIV/FelV getest en de
Britten (Birmanen helaas nog niet zo veel) moeten getest zijn op HCM en PKD...Dit zijn erfelijke hart en nierziektes die
dodelijk zijn. Het is 'not done' om met een HCM/PKD verdachte kat te fokken...Vraag hier dus altijd info over...Je wilt
natuurlijk geen kitten kopen die na 7 maanden HCM verdacht blijkt...

Over het wel of niet nestje...Een fokker zal het nooit goed vinden dat jij voor de leuk een nestje wilt...Je kunt de poes
natuurlijk gewoon buiten laten en zo een nestje van de buurtkater krijgen...Wil je het goed doen moet je een catterynaam
aanvragen...poes laten testen...kater uitzoeken (ook getest natuurlijk) Als je geen serieuze plannen hebt om te fokken en
dus ook geen catterynaam aanvraagt is de kans heel groot dat niemand zijn kater beschikbaar steld om jou poes te dekken...

Bovendien kost het heel erg veel geld...Testen...dekkater...reiskosten...Kittens blijven tot 13 weken bij de moeder...2 maal
enting...minimaal 3x ontworming...Etc.

Als je een Birmaan aanschaft moet je duidelijk aangeven dat je wilt showen...Een showkitten moet gelijke sokjes voor hebben
en achter ook met gelijke sporen...En dat is heel erg lastig te fokken...Bovendien heb je nooit showgarantie omdat de kat het
misschien wel helemaal niets vind...Ook moet je aangeven dat je wilt fokken...Niet iedere fokker zal jou zomaar een poesje
voor de fok verkopen...Bovendien kan het zijn dat je meer betaald voor een fokpoesje...

Dit alles toch wel in een notendop...

Veel succes met je beslissing...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:28

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:19

Hallo!!! Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb er veel aan, de uitleg hier en in het andere topic is al meer als ik wist!

Ik wil er nog even nadruk opleggen dat als ik een nestje zou willen dat ik dan best bereid ben om daarvoor aan de fokker een bepaald bedrag te betalen (danwel vooraf, danwel in een later stadium) en dat het dan zeker geen slipnestje van de kater van de buren zal zijn! Mijn voorkeur zal er zelfs naar uit gaan om dat te doen in overleg met de fokker omdat die toch meer verstand heeft van het fokken als ik. Qua kosten hoef ik me vooralsnog geen zorgen te maken, ik heb een leukbetaalde baan en vriendjelief ook. Ik zal zowieso geen nestje nemen voor de verdiensten.

Het topic is erg handig, ik heb het doorgelezen!

Wat ik graag nog zou willen weten is hoe jullie denken over de nestjes (met stamboom) die via marktplaats worden aangeboden??

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:21

Heel goed dat je het nestjes gebeuren met de fokker gaat bespreken...Hij/zij kan je zeker
verder helpen...Ervaringen van een andere (ervaren) fokker is erg waardevol...Zeker ook
wat uitpluizen van stambomen betreft...Wat voor kater er goed past bij jou poesje en
ook hulp bij de bevalling (al is het maar telefonisch) is fijn...

Ik dacht zet het van de kosten er maar bij. Er zijn nog steeds mensen die denken rijk te
worden of dat fokkers rijk worden van het fokken...Goed dat je er iig het geld voor hebt.

Persoonlijk zou ik erg critisch kijken op MP...Er zitten goede fokkers op maar ook vooral
veel slechte... Neem eens een kijkje op de sites van de rassenclubs en op kittentekoop.nl
Verder is het leuk om eens op een show te gaan kijken...Misschien kun je wel leuke contacten
leggen met de fokkers...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:09

ik adverteer ook op marktplaats simpelweg omdat er mensen zijn zoals jij die niet weten waar ze anders moeten zoeken Knipoog dat maakt mij echter geen slechte fokker (ik vat het niet persoonlijk op hoor chichiba).
Maar zorg wel dat je dan inderdaad een goede fokker neemt als vraagbaak en niet net toevallig een broodfokker, lastig beoordelen wie wat is maar laat je instinct spreken.
Er is een heleboel kaf onder het koren, gelukkig ken ik ook wat fokkers waar ik terecht kan voor vragen en dat is heel waardevol.
Veel plezier met je zoektocht en als je nog vragen hebt stel ze gerust!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:51

Het was ook zeker niet aanvallend bedoeld...Ik ken ook goede fokkers die op MP ad's zetten...Ik wilde
alleen duidelijk maken erg kritisch te zijn...Hoor ook veel erg slechte dingen over MP...Een gewaarschuwd
mens..........Vandaar...
Je hebt helemaal gelijk dat niet iedereen de rasverenigingen of sites voor kittens weet te vinden...
Ook op bv kittentekoop kun je slechte fokkers tegen komen...
Dat je een catterynaam hebt zegt niet altijd alles...
Vooral veel vragen...Langsgaan als ze geen kittens hebben (anders ben je snel om) en objectief
beoordelen of het er zo aantoe gaat zoals jij het fijn vind...Geen schuwe of opgesloten katten (gebeurt
nog steeds) stambomen en testen inzien...Eventueel een kopie vragen...zodat je op internet wat
verder kunt zoeken naar de afkomst...Of het er schoon is...hoe de katten eruit zien...

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 14:40

De site kittenkoop.nl doet het niet bij mij... ik heb erg veel aan jullie tips en ga nu rustig wat rondkijken en zoeken en hoop een leuke kitten tegen te komen!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:16

Citaat:
Persoonlijk zou ik erg critisch kijken op MP...Er zitten goede fokkers op maar ook vooral
veel slechte... Neem eens een kijkje op de sites van de rassenclubs en op kittentekoop.nl
Verder is het leuk om eens op een show te gaan kijken...Misschien kun je wel leuke contacten
leggen met de fokkers...

Het is Kittentekoop.nl...Zie mijn quote...

Veel succes met het zoeken...

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:23

ik heb 3 hele lieve heilige birmanen alle 3 een ander karakter
ik heb ze bij een fokker hier in schiedam vandaan
en hele goede fokker! we hebben ze dr alle 3 vandaan.

als je daar meer over wil weten stat me PB open!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:27

Wij hebben alweer een aantal jaar geleden een Britse Korthaar kitten gekocht bij een fokster hier in de buurt. We hebben contact gezocht met 2 rasverenigingen, en zijn zo aan ons adresje gekomen. We zijn meerdere keren gaan kijken, om een idee te krijgen van de fokster en de manier van omgaan met de katten. Deze fokster had zowel de vader als moeder in huis op het moment dat wij er waren, dus dat was ook fijn. Toen het ons allemaal beviel hebben we een kittentje uitgezocht, en dat grijze pluizige bolletje loopt hier nog steeds rond (oké, wel een stukje groter inmiddels Haha! ).

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:34

Wij fokken ook britse kortharen. Onze katten zijn getest op de bekende testen uitgezonderd hcm omdat dit geen 100% uitsluitsel kan geven of ze het wel of niet krijgen. Kan alleen als het met DNA getest kan worden.

Onze poes hebben wij ook via marktplaats gekocht en onze kater via de brittenclub. Vorig jaar ons eerste nestje gehad en deze verkocht via MP, Kittentekoop en de brittenclub. Wij zijn geen fokkers die zeggen met onze kittens mag je niet fokken. Dat laten wij aan de koper over.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:59

Misschien geeft het geen uitsluitsel maar wel een indicatie...Als het er nu niet zit...wil het niet zeggen dat het er volgend
jaar niet is...Dat kan nog...Daarom is het belangrijk om jaarlijks een echo te maken (ook na het fokken) en het zo in de gaten
te houden...Mocht er dan toch een ouderdier HCM blijken te hebben kun je de eigenaren van de kitten waarschuwen...zodat
die kunnen testen...om eventueel vroegtijdig te scannen en beginnen met medicatie...
Ook kun je een poesje/katertje wat nog voor de fok is...uit de fok nemen...

Zo heb je er toch alles aan gedaan een zo gezond mogelijk kitten te fokken...

Nog vergeten...licht je de toekomstige eigenaar dan wel in mbt de erfelijke gebreken die er kunnen zijn als je met een poesje
gaat fokken? Dat ze moeten testen ed...?

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:03

Nou wij hebben nog geen kopers gehad die wilden fokken. En de kopers hadden alle britse kortharen dus zijn op de hoogte van eventuele afwijkingen. Haha!