Alweer kleine konijntjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Alweer kleine konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 09:27

Als je het hele verhaal wilt lezen moet je even bij het toppic babykonijntjes kijken.
Maar een maand na het eerste nest heb ik dus weer kleintjes, pap had dus blijkbaar meteen weer erop gezeten nadat ze bevallen was.
Dit keer geen schamele 5 maar liefst 8 kleintjes.
De konijntjes van het eerste nest gaan als een trein en groeien super hard, 11 maart zijn ze 6 weken.
Mensen dachten dat het tweede nest het wel niet zou halen, maar ze leven alle 8, alleen zag ik net dat een kleine wat magerder was en ook kleiner dan de rest.
Met zoveel heb je denk ik altijd wel dat een wat achterblijft.
Moeder krijgt veel extra zoals luzerne, zemelprakjes en samen met de jongen onbeperkt brokjes zolang.
en natuurlijk hooi, groenten, brood enzo.
Trouwens alles zit bij mekaar in de ren dus moeder, eerste nest en het nieuwe nest.
Wel heb ik voordat ze de kleintjes kreeg een extra nachthok in de ren gezet en daar heeft ze het tweede nest gekregen.
alleen papie zit nog alleen die is 3 weken geleden al gecastreerd maar die moet nog even wachten tot de jonkies wat groter zijn.
Wie heeft nog een goed idee wat ik moeder nog extra kan geven?

jesito

Re: Alweer kleine konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 09:28

Als jullie foto's willen zien in mijn profiel staat mijn site

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:48

Nog meer extra is er al haast niet voor moeder en je kan haar wel dik voeren, maar feit is dat de oudste jongen ook nog steeds bij moeder drinken. Zeer verstandig om die er dus bij weg te gaan halen, want dit gaat moeders anders niet trekken. Konijntjes blijven gewoon door drinken zolang het kan het is al een wonder dat ze geen van beide verstoten heeft. Eventueel kan je het kleintje gaan flessen, maar dan moet je het bij de moeder weghalen anders de natuur zijn gang laten gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 13:50

Ik heb het idee dat ze de oudere jongen allang niet meer laat drinken want zij drinken al veel water en eten alles mee.
Waar kan ik zo'n konijnenmelk halen?
Een fokker vertelde me dat ik ook volle koffiemelk kon gebruiken omdat deze vet is.
Maar ik heb gelezen dat koeienmelk niet goed voor ze is.
Hoe vaak moet je de kleintjes voeden, want ik werk overdag, de hele dag.

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:55

Konijnenmelk ( van dat poeder ) volgens mij kan je dat halen in de dierenwinkel, en anders even kijken bij een dierenopvang misschien?

Wij hadden het hier staan, maar dat is nu op, ik ben de naam vergeten.

M'n moeder komt zo thuis, en dan plaats ik wel even hier, waar je het kunt halen enzo Lachen

Wij verwachten deze week ook kleine konijntjes. Haha! Haha!

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:04

Kittenmelk schijnt ook goed te zijn Lachen
Dat kun je gewoon bij een dierenwinkel halen, en dan zit het in een potje, Het is poeder.
Succes iig. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 15:28

oke dank je wel.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:25

Kittenmelk is NIET goed!! Is bij langer na niet vet genoeg.
Koffiemelk is ook NIET goed en koeienmelk al helemaal niet! Ze mogen geen lactose.
Je moet ook niet gaan bijvoeden, maar de volledige voeding dan op je nemen. Dus dan is het, het kleintje bij de moeder weghalen. Ga eerst eens wegen komt het kleintje dagelijks aan. Kleinere jongens zijn er echt wel is bij dat hoeft geen probleem te geven.

De melk die je moet hebben kan je kopen op http://www.konijnenbelangen.nl/ Deze mensen willen je ook altijd te woord staan over hoe en wat. Je kan ze namelijk ook niet met een flesje gaan voeden, maar moet met een spuitje met een speciaal speentje zie ook de handleiding: http://www.konijnenbelangen.nl/plaatjes ... nijnen.pdf

Verder zullen de jongen echt nog drinken de oudste. Het maakt niet uit dat ze al water drinken en alles me eeten. Als ik ze hier bij moeders laat zie je ze met 12 weken er nog onder liggen. Tenminste als er moeders zijn die laten zien dat ze voeden, want meestal voeden ze 's nachts en maar zelden zie je dat gebeuren. Ik raad dan ook echt aan die oudste jongen er bij weg te halen zodat de moeder optimaal zonder gestress van andere jongen om haar heen voor haar nieuwe erg grote nest kan zorgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:33

Er zitten in dat nieuwe nest kleintjes met een lekker vol buikje maar er zijn er twee die rimpelig zijn dus blijkbaar niet veel krijgen.
Dus de rest krijgt blijkbaar wel genoeg.
Ik denk echt niet dat moeder die ene jongen nog laat drinken want een week geleden zag ik idd een van de jongen onder haar kruipen en zij hupte meteen weg na een drietal pogingen van het jong ging hij maar water drinken.
Ik vind het zonde om hun erbij weg te halen.
Hoe regeld zich in de natuur zoiets vraag ik me af?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:34

gewoon apart zetten, hier ving het mannetje de jonkie sop en voedde ze op, mams kon verder op de kleinste letten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:38

Natuurlijk zal een moeder het jong niet laten drinken, konijnenmoeders geven niet continue melk ze voeren ook niet voor niets maar 2 maal daags. Het zijn geen kittens, kalfjes of veulens. Die je zo vaak ziet lurken. Je doet er verstandig aan om de jongen erbij weg te halen zowel voor de rust van de moeder als het mogelijke nog drinken. Huiskonijnen zijn niet te vergelijken met wilde konijnen.
De twee rimpelige kan je het beste gaan wegen. Kijken of ze elke dag aankomen. Als ze al fel over been zijn zou ik mijn keuze maken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:34

Ik heb geen fatsoenlijke weegschaal, maar de donkere die gister nog erg dun was die had het buikje nu beter gevuld maar nu is er nog een die echt heel dun is en is ook het kleinste.
De rest heeft ook al haartjes en zie je al kleur dat zie je bij dit jong veel minder.
Ik laat de natuur zijn gang gaan ik heb geen tijd om ieder 3 uur te voeden en ik wil niet alle jongen bij de moeder weghalen.
De rest ziet goed uit en met moeder gaat het ook goed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:59