Kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booga

Kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:30

Ik woon in de randstad en heb een kat.
Kat is dikke vrienden met de hond, maar de kat komt niet buiten.
Toch zou ik het fijn vinden als de kat ook naar buiten kon.
Aan een tuigje heb ik al geprobeerd, maar dat was echt drama.
Mijn grote angst is dat andere mensen hem binnen houden bij hun thuis (het is een leuk beest namelijk) of dat hij niet meer terugkomt.

Hij is nu bijna 2, gecastreerd en gechipt.

Wie heeft advies?

Ik hoop niet dat ik heel bokt over me heen krijg!

Margoooo

Re: Kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:32

Onze kat komt ook gewoon buiten. Maar wij wonen niet in de randstad Tong uitsteken

Ik denk dat als je kat genoeg speelgoed ed binnen heeft beter binnen kan blijven, omdat hij ook al 2 jaar binnen zit. Misschien een kat erbij?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:34

Ik zelf zou het doodeng vinden om mijn kat midden in de stad buiten te laten...de kans dat ie overreden wordt is zo groot.....Heb je een groot huis?
Dan zou ik zeggen, hou hem binnen en geef hem veel afleiding, speel veel met hem zodat hij zijn hersentjes moet gebruiken en hou hem dan binnen. Hoe stom het ook klinkt, tegenwoordig hoor je overal dat katten overreden worden en dan is iedereen in tranen, maar ik denk dan, ja als je zo dicht bij auto's woont is het niet eerlijk om je kat daaraan bloot te stellen, en logisch dat ie dan onder een auto terecht komt....

Heb je niet een tuintje wat je helemaal kunt omheinen en een dak met gaas eroverheen zodat ie toch in de buitenlucht kan zijn? Dan loopt je kat geen risico en kan hij toch buiten zijn.....

Zal nu ook wel heel Bokt over me heen krijgen maar dat is minder erg dan een kat die een auto over zich heen krijgt....

Booga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:38

Ik heb wel een tuintje, daar mag hij met alle liefde in, ook los, want er is geen verkeer, hij moet zijn best doen aan de voorkant te komen, aan de weg bij de auto's.
Maar er wonen hier heel veel oudere mensen die het schattig vinden, ik ben bang dat ze hem binnenhalen en niet meer buitenzetten.....
Ook ben ik bang voor gif en dat soort dingen.

Ik ga het opnieuw proberen met tuigje, maar dat zal geduld moeten hebben bij dat maffe beest van mij.

De reden dat ik hem niet kwijt wil is dat het het vriendje is van mijn hond, slapen en spelen samen.

Thanks voor de reacties tot nu toe Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:44

of laat hem binnen, of in je eigen tuin
Het klinkt misschien banketstaaf, maar de buurt heeft er niet voor gekozen om een kat te nemen, jijhebt er voor gekozen.

Wij wonen ook in de randstad, en worden (letterlijk en figuurlijk) schijtziek van al die kattenshit in onze tuin.
Om het nog maar niet te hebben over het feit dat ze je tuin naar zn grootje helpen (leuk hoor, dat graven!) en dat ze de vogels in de voillere terroriseren.

Jij vind Katten leuk, maar hou hem/haar lekker bij jezelf.

Wij hebben hier de oplossing gevonden. De hele tuin afzetten met schrikdraad die niet te zuinige tikken geeft

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:47

Ik ben tegen het loslopen van katten.
Om de volgende redenen :

-Kattenmeppers - vergif/vallen/schieten/verdrinken etc
-Verkeer ...
-diefstal
-ziektes
-parasieten
-overlast bij andere mensen (ze schijten allemaal in andermans tuin;) )

Waar ik groot voorstander van ben is een tuin waar kat niet uit kan, door een ren te bouwen of door schrikdraad te plaatsen.

Ik ben een groot kattenliefhebber en heb 2 grote kattenrennen gezet , no way dat er een kat hier los buiten komt..

Booga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:47

@ma_rie_tje: je hoeft niet al je kattenfrustratie op MIJ af te reageren hoor!!
Als je het anders, beetje vriendelijker, zegt komt de boodschap ook heus wel aan!!

Ik baal er ook van als andere beesten in mijn tuin zitten te poepen en ondanks dat ik een hond heb sta ik ook niet graag in de hondenpoep!!

Booga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:49

Dank je wel Crossmonster !! Goede redenen allemaal, ook voor mij dus!
Super dat je een ren hebt voor je katten, echt waar.

Mijn tuintje is zo klein, dat zou dan 1 grote ren worden, hahahaha.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:51

ik heb ook meer ren als tuin Haha!
maar dat vind ik niet erg, de katjes gaan voor alles Lachen

als je een kleine tuin hebt, zijn er tal van mogelijkheden om deze zo te maken dat de kat er niet uit kan Lachen

dus schrikdraad, of een gaas over de tuin spannen Knipoog

kat blij, jij blij, buurt blij Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:53

ik bedoel het niet om mn frustraties af te reageren! dat zeker niet.
Ik wou alleen de kant van de niet katten bezitter laten zien. Daar wordt vaak niet aan gedacht, en zoals cross ook zei: ze scheiten in anders mans tuin.

je eigen tuin met schrikdraad afzetten is natuurlijk ook een optie. Hou je je eigen kat binnen, en kan die (samen met de hond) lekker los lopenin de tuin.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:58

Ik zit op dit moment zelf ook behoorlijk in de zenuwen, woon ook in de Randstad en mijn lieve kat al 2 dagen niet gezien.

Hij is wel vaker een hele dag op stap, maar nu met die krolse poezen begin ik me toch zorgen te maken.

Mijn kat is ook 2, en loopt nu zo'n jaar buiten, het is altijd goed gegaan en meestal kwam hij meerdere keren per dag even kijken of zijn voerbak al gevuld was.

Ik heb er zelf voor gekozen mijn kat gewoon buiten te laten omdat ik in een vrij klein huisje woon, woon dan gelukkig nog wel in een vrij landelijk/groen buurtje en vind het dan ook heerlijk om te zien hoe die beestjes zich vermaken.
Toch heb ik ook minder leuke ervaringen: mijn 1e kat is doodgereden op een drukke weg zo'n 8 kilometer hier vandaan!!(was ook een kater,waarschijnlijk ook op zoek naar krolse poezen) en mijn 2e kat dood gebeten door 2 honden.

Moet je eerlijk bekennen, als blijkt dat er nu weer iets is gebeurd met mijn kat, komt mijn volgende(als die er dan nog komt) absoluut niet meer buiten.

Het valt mij vooral op dat mensen zelfs in woonwijken steeds harder gaan rijden(hou dan ook mijn hart vast als er zo'n mafkees door de straat racet), ook heb ik wel eens gezien dat er nog even extra gas word gegeven als er een kat midden op de weg zit.

Als ik jou verhaal zo lees, heeft jou kat helemaal geen behoefte om naar buiten te gaan.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:02

Wil er nog even iets bij vermelden.

Voordat ik mensen over me heen krijg dat je geen huidieren moet nemen als je in een klein huisje woont, ik woonde bij aanschaf van de kat in een groter huis. Doordat ik uit elkaar ben met mijn ex vriend woon ik dus nu kleiner.

Mijn stelling is: een dier neem je niet voor even maar voor de rest van zijn leven, dus vandaar dat ik mijn kat niet heb weg gedaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:02

wendyashley schreef:
Ik zit op dit moment zelf ook behoorlijk in de zenuwen, woon ook in de Randstad en mijn lieve kat al 2 dagen niet gezien.

Hij is wel vaker een hele dag op stap, maar nu met die krolse poezen begin ik me toch zorgen te maken.

Mijn kat is ook 2, en loopt nu zo'n jaar buiten, het is altijd goed gegaan en meestal kwam hij meerdere keren per dag even kijken of zijn voerbak al gevuld was.

Ik heb er zelf voor gekozen mijn kat gewoon buiten te laten omdat ik in een vrij klein huisje woon, woon dan gelukkig nog wel in een vrij landelijk/groen buurtje en vind het dan ook heerlijk om te zien hoe die beestjes zich vermaken.
Toch heb ik ook minder leuke ervaringen: mijn 1e kat is doodgereden op een drukke weg zo'n 8 kilometer hier vandaan!!(was ook een kater,waarschijnlijk ook op zoek naar krolse poezen) en mijn 2e kat dood gebeten door 2 honden.

Moet je eerlijk bekennen, als blijkt dat er nu weer iets is gebeurd met mijn kat, komt mijn volgende(als die er dan nog komt) absoluut niet meer buiten.

Het valt mij vooral op dat mensen zelfs in woonwijken steeds harder gaan rijden(hou dan ook mijn hart vast als er zo'n mafkees door de straat racet), ook heb ik wel eens gezien dat er nog even extra gas word gegeven als er een kat midden op de weg zit.

Als ik jou verhaal zo lees, heeft jou kat helemaal geen behoefte om naar buiten te gaan.

Is jouw kat niet gecastreerd?

want de dierenbescherming kan de katten niet meer kwijt.....asiels zitten overvol en ze hebben zelfs geen plaats meer om katten op te vangen. Dierenbeschermingsinstanties laten de katten zelfs bij medewerkers thuis zitten omdat er geen plaats meer is...

Oproep aan iedereen, laat je kat pas buiten als hij gecastreerd of gesteriliseerd is...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:08

idd, dat vind ik behoorlijk egoistisch ... een buitenlopende kat niet stereliseren of castreren,
verder vind ik je stelling heel oke, dat je de volgende kat niet buiten laat lopen.
als je de kat voldoende aandacht geeft, heeft ie niet veel ruimte nodig hoor Lachen

en dan nog, ik heb er 6 in huis, en waar zitten ze altijd... in de kamer waar ik ook ben
zelfs op de wc zit ik nooit alleen Haha!
ze hebben gewoon veel aandacht nodig, lekker vaak mee spelen etc, dan missen ze de vrijheid niet hoor.
mooiste is natuurlijk een kattenren, maar die dingen zijn stervensduur...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:09

ma_rie_tje schreef:
Ik wou alleen de kant van de niet katten bezitter laten zien. Daar wordt vaak niet aan gedacht, en zoals cross ook zei: ze scheiten in anders mans tuin.

je eigen tuin met schrikdraad afzetten is natuurlijk ook een optie. Hou je je eigen kat binnen, en kan die (samen met de hond) lekker los lopenin de tuin.

Ik snap jou ook wel, ik vind het ook niet fris als ik in mijn tuintje bezig ben, of als mijn dochter binnen komt rennen dat er weer in haar zandbak is gepoept.

Vraag me alleen af, hoe doen jullie dat met schrikdraad? katten zijn toch behoorlijke circus artiesten.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:16

wendyashley schreef:
mijn 1e kat is doodgereden op een drukke weg zo'n 8 kilometer hier vandaan!!(was ook een kater,waarschijnlijk ook op zoek naar krolse poezen) en mijn 2e kat dood gebeten door 2 honden.

.

Dat zijn dan straks 3 kattenlevens die je op je geweten hebt? Ik hoop dat deze kat wél levend terugkomt en dat je er nú lering uit trekt. Scheelt toch weer een leven....

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:17

Mindfields schreef:
wendyashley schreef:

Is jouw kat niet gecastreerd?

want de dierenbescherming kan de katten niet meer kwijt.....asiels zitten overvol en ze hebben zelfs geen plaats meer om katten op te vangen. Dierenbeschermingsinstanties laten de katten zelfs bij medewerkers thuis zitten omdat er geen plaats meer is...

Oproep aan iedereen, laat je kat pas buiten als hij gecastreerd of gesteriliseerd is...

Mijn kat is zeker wel gecastreerd, hij denkt zelf alleen dat hij nog kater is.
Ik heb hem laten castreren toen hij 4 maanden oud was omdat hij mijn hele huis onder liep te sproeien.

Mijn kat komt trouwens ook uit het asiel, is als kitten daar geboren, moeder is na de bevalling overleden omdat ze zwak en graatmager was. Ik moest hem al ophalen toen hij 3 weken oud was,ook i.v.m ruimte gebrek van het asiel.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:46

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:24

wendyashley schreef:
ma_rie_tje schreef:

Ik snap jou ook wel, ik vind het ook niet fris als ik in mijn tuintje bezig ben, of als mijn dochter binnen komt rennen dat er weer in haar zandbak is gepoept.

Vraag me alleen af, hoe doen jullie dat met schrikdraad? katten zijn toch behoorlijke circus artiesten.

Schrikdraad over de schutting, en over het dak van de schuur. een paar lagen hoog en voldoende stroom erop zetten.
Een schutting is het makkelijkste, omdat je daar gewooneen draadje overheen legt (met van die plastic "ogen") Ze zullen toch over die rand moeten om in je tuin te komen.
Bij de tuin waar de vogels zitten is langs de gehele rand (schuttingen, schuurtje en garages die rondom zitten) schrikdraad gespannen. Verschillende lagen met max 15 cm er tussen, op schutting schuin van ons af (dus overhellend naar de buitenkant) in 3 lagen. Op de rand van de garages is het zelfs tot ruim een meter hoog (in verschillende lagen, dus kunnen ze niet tussendoor).

nadeel voor de kat: als die er wel overheen komt, komt die er bijna niet meer uit (springt dan tgen het schrikdraad aan)
Voordeel voor ons: als het een keer gebeurd (ze moeten heel gek doen om de tuin in te komen) zijn ze zich zo kapot geschrokken dat ze het niet nog een keer doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:36

Bij een kleine tuin is vaak het handigst een net te spannen, handig is als er een boom in het midden staat waar hij overheen kan. Die netten (speciaal voor katten) zijn bijna onzichtbaar kijk hier eens http://www.nettenlijn.com/nlkat.html staan ook goede voorbeelden op !

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:48

Rosita schreef:
wendyashley schreef:
mijn 1e kat is doodgereden op een drukke weg zo'n 8 kilometer hier vandaan!!(was ook een kater,waarschijnlijk ook op zoek naar krolse poezen) en mijn 2e kat dood gebeten door 2 honden.

.

Dat zijn dan straks 3 kattenlevens die je op je geweten hebt? Ik hoop dat deze kat wél levend terugkomt en dat je er nú lering uit trekt. Scheelt toch weer een leven....

Ja maar waarschijnlijk wel 3 gelukkigere kattenlevens dan wanneer ze haar katten binnen gehouden had!!
Tuurlijk verschilt het per kat maar neem bijvoorbeeld mijn kat (HTK, via marktplaats, als kitten en niet uit het asiel... zal wel mega aanval krijgen want het is natuurlijk belachelijk dat ik die keuze gemaakt heb!) die is vandaag voor het eerst een uurtje naar buiten geweest, ze is al een jaar en al die tijd binnen gebleven waardoor ze nu wat voorzichtiger is en niet te ver van huis gaat... wel geniet ze er echt van en was ze helemal enthousiast... Ik zal haar nooit lang buiten laten en hoop dat er zo min mogelijk mensen last hebben van mijn kat, toch verkies ik wat bewegingsruimte voor haar (en nee, ik woon niet klein maar buiten is toch anders) boven het binnenhouden van mijn katje... Gelukkig woon ik in een katvriendelijke buurt, het barst hier van de rondlopende katjes die leuk samen spelen!

edit: Ik besef me dat ik heel erg offtopic ga doordat ik erg pissig wordt van deze harde reactie: TS mijn excuses!!
Ik zou je keuze laten afwegen van hoe druk je buurt is en of er meer katten lopen etc. Als je bang bent dat ze binnengehouden wordt door iemand anders zou ik het inderdaad neit doen en gewoon nog even met het tuigje aan'klooien'. Het went vaak wel en anders heb je het even druk met de kat uit de bosjes vissen en het touwtje te ontwaren maar kan ie iig even buiten zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:17

Tuurlijk Ja een kat hoort lekker buiten te kunnen ravotten, frisse neus halen, sluipen, prooien jagen, spelen en zelfs een goede vechtpartij kan goed zijn voor de rangorde...Dat kunnen wij ze toch niet ontnemen door ze eenzaam in huis op te sluiten?
Kijk als de situatie het niet toelaat en je woont bv aan een snelweg, js dan wordt het moeilijk...maar dan nog...Ik woon aan een baan, de enige in en utgang van de wijk die geasfalteerd is en dus veel verkeer langsraasd, maar er zit een strook groen tussen.
Hier zijn nog nooit katten doodgereden.
Als ik dan mn lieverd koel en fris van de buitenlucht binnen zie wandelen om dan te knorren of zijn leven dr van af hangt in zn mandje ligt te trappelen...dan denk ik...Nee dat ga ik ze niet ontnemen.
En ook niet van mn raskat, die mag ook lekker naar buiten.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:19

Citaat:
Ja maar waarschijnlijk wel 3 gelukkigere kattenlevens dan wanneer ze haar katten binnen gehouden had!!

Is hier ooit onderzoek naar gedaan? Of denk je dat alleen maar? Zou de bestuurder van de auto die de kat raakte nu ook gelukkiger zijn? (TS heeft nog niet gereageerd dus poeslief is niet thuisgekomen?).

Waarom wil 'niemand' zijn verantwoording nemen als het om katten gaat? Het is jouw kat, jij moet ervoor zorgen dat een ander er geen last van heeft en dus óók ervoor te zorgen dat hij niet bij een ander voor de wielen van een auto terecht komt. Wel eens bedacht wat voor trauma bij de bestuurder dat kan opleveren? Als het leven van je kat je dan blijkbaar niet kan schelen, denk daar dan eens aan.

Lekker je tuintje of balkonnetje afzetten met een stroomdraadje (ja, net als bij je paard), poes bij de deur houden en er niet een ander mee lastig vallen op welke manier dan ook.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:05

helemaal met Rosita eens ! Een paar maanden geleden heb ik snachts op een industrieterrein een konijntje aangereden, het leefde nog, wel lag 1 oog en gedeelte van de hersenen eruit. Redden kon dus niet meer, ik heb het dood moeten slaan met de krik van mijn auto. Gezellig he ? het had ook een kat kunnen zijn.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:25

crossmonster schreef:
Ik ben tegen het loslopen van katten.
Om de volgende redenen :

-Kattenmeppers - vergif/vallen/schieten/verdrinken etc
-Verkeer ...
-diefstal
-ziektes
-parasieten
-overlast bij andere mensen (ze schijten allemaal in andermans tuin;) )

Waar ik groot voorstander van ben is een tuin waar kat niet uit kan, door een ren te bouwen of door schrikdraad te plaatsen.

Ik ben een groot kattenliefhebber en heb 2 grote kattenrennen gezet , no way dat er een kat hier los buiten komt..

Mee eens!
En voor de katten zelf is het ook veel veiliger als ze de tuin niet uitkunnen.