zó druk met andere honden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

zó druk met andere honden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 11:59

Hai allemaal!
Ik heb een superlieve, vriendelijke enthousiaste kruising labrador-akita reu.
Hij word 26 mei alweer 1 jaar, en de tijd van 4 kg wegende pup tot nu zijn voorbij gevlogen!
Hij is ontzettend braaf, luistert naar alle dagelijkse commando's, goed met mensen en kinderen.

Maar dan komt nu het probleem: als ik met hem ga wandelen en hij ziet andere hond(en), is hij door het dolle heen. Het is niet dat ik erheen gesleurd word, als ik de andere kant op ga dan komt hij wel mee. Maar ik wil natuurlijk dat hij andere honden gewoon rustig kan begroeten, en dat wil maar niet lukken. Een heleboel mensen zeggen: ach hij is ook nog zo jong, maar goed, ik heb wel een ruime 35 kg aan de riem (wat niet meer zo makkelijk te houden is). Hij doet dit overenthousiaste overigens zowel aan de riem als los, alleen het probleem met los is dat hij dan absoluut niet meer luistert en helemaal opgaat in zn spel. Soms komt hij wel, soms niet (als ik op het "juiste" moment (rustmoment) roep wel, maar dat is lastig).

We proberen het echt te trainen, door hem af te leiden als hij een andere hond ziet. Ook probeer ik hem zo rustig mogelijk naar de andere hond toe te leiden, en dan probeer ik hem rustig te laten snuffelen (wat vaak dus niet lukt) en verder te lopen.

Hebben jullie tips, ideeen, suggestie's?

Maartje_M

Re: zó druk met andere honden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:33

Herkenbaar verhaal. Onze Boerenfox had precies hetzelfde probleem in zijn puppy- en puberteit. Hij was echt oversociaal naar zowel mensen als andere honden. Onze hond is er echt overheen gegroeid, maar helaas duurt dat wel even.
Wij hebben ook verwoedde pogingen gedaan het hem af te leren, maar, misschien wat ontmoedigend, niets hielp echt goed.
Enige advies dat ik je kan geven: blijf consequent bezig zoals je nu al bent. Hij mag er alleen heen als jíj het wil en op de manier die jij wil.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:22

Onze Golden Finn is nu 11 maanden en gaat al weer even die fase door. Hele trossen bananen lijkt hij in zijn oren te hebben. Alles en iedereen is leuk. Om knettergek van te worden. Ik ga mee in het advies van degene hier voor mij: consequent blijven. Finn heeft tegenwoordig dus pech als hij niet luistert. Dan is het aanlijnen en doorlopen. Verder vragen we ook om hem niet te aaien en direct terug te sturen omdat hij op zo'n moment stout is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:49

Hoe vaak mag je hond zich uitleven met andere honden?

Ik denk dat je moet zorgen, met beloninkjes, dat je je hond onder appél kan zetten als dat nodig is. Streng en consequent, nú luisteren, geen gezeur.

Daarnaast heeft een jonge hond heel veel spel nodig om zich uit te kunnen leven en zich te kunnen ontwikkelen. Ik ben van mening dat je hem dat praktisch elke dag moet kunnen bieden.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:54

Ik loop regelmatig met mijn drie boxers over straat en die maken mekaar helemaal gek als ze een ander hond zien. Ik laat ze dan ook alledrie zitten en ze moeten rustig blijven zitten tot de andere hond (of paard, dat gebeurd hier ook nog wel eens) gepasseerd is. Het is voor mij de enige manier om de controle te behouden dus dan zo maar. Jou hond is nog jong en het wil nog wel eens helpen om te oefenen. Zoek iemand met een hond en maar elkaar blijven passeren, goed belonen als jouw hond rustig en braaf met je meeloopt, je kunt de afstand tussen jezelf en de andere persoon met hond steeds verkleinen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:59

Als je je hond onder appel wilt hebben werkt de clickertraining best heel goed. Wanneer de hond luister klikken en belonen met een snoepje. Dat maakt het voor de hond leuk en zinvol (krijgt namelijk een snoepje). Dit moet je eerst een beetje oefenen. Misschien een boek uit de bied/internet die je goed met deze methode kan helpen.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:04

ik heb sinds 5 weken een schotse terrier, in huis is het een engel alleen buiten een drama zodra er andere en dan vooral grotere honden in zicht komen. hij begint dan te piepen te trekken en te drammen. het probleem is als we hem bij die honden laten ruiken hij ze probeert te bijten en agressief wordt, dit gebeurt alleen bij grote honden en als hij aangelijnd is. het probleem is alleen als we hem los laten zijn we hem kwijt en kunnen we erachteraan. wij gaan ee trainer inschakelen en hopen daarmee een beetje rust in het koppie te brengen.

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:32

Het beste kan je aan de slag door de hond een andere associatie te gaan aanleren. Deze associatie is nu = zien honden en baas doet een beetje raar (lijn verkorten, oversteken, kalm praten tege me;...), aha trekken en sleuren om erbij te komen. Dit moet worden = zien honden, aha kijken naar de baas dan krijg ik lekkers. Hoe doen we dit? Door de hond eerst en vooral nooit meer los te laten lopen zodat hij je niet kan negeren. Dus altijd een lijn eraan in het begin. Spreek met een vriend af die ook een vriendelijke hond heeft en niet uitdaagt naar andere honden. Zoek de afstand op met jouw hond tot waar hij nog wel gehoorzaamt als je zijn naam roept, steeds belonen. Dan komt de hond van je vriend een stap dichterbij, vraag weer zijn naam. Nu komt het moment: Je hond wordt wat opgewonden en gaat drammen. Blijf nu regelrecht waar je staat en hou het uiteinde van de lijn tegen je lichaam, doe voor de rest niets en zeg niets. Vanaf de seconde dat hij z'n kop draait en naar je kijkt zeg je 'flink' en geef iets heel lekkers. Doe dit een aantal keren. Loop dan terug weg met je hond en zoek de volgende training weer diezelfde afstand op en begin zo opnieuw. Let wel: Vermijd in het begin drukke populaties honden, dit is direct al teveel van het goede.
Honden zouden enkel mogen naar andere honden toegaan indien jij daar toestemming voor geeft. Dat begint al bij de pup, hij wil naar een ander hondje en trekt die richting uit. Leer hem wat zelfbeheersing aan door enkel als hij netjes kijkt naar je en bv. gaat zitten, hij dan mag contact zoeken. Tong uitsteken

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:47

Misschien is het een idee om een cursus te gaan volgen?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 13:01

Eerst allemaal bedankt voor alle reactie's!
Ik heb nu niet zoveel tijd dus ik reageer later uitgebreid.

Meissie17, we hebben al een cursus gevolgd, en daar alle commando's geleerd. Maar voor dit probleem werkte deze cursus niet (die hij met glans af had gelegd), omdat hij zich daar heel anders gedroeg.

Dat systeem van naam roepen en belonen hebben we daar ook geleerd (als afleiding), dat gebruik ik nu ook.