Welke leeftijd en geslacht erbij zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Welke leeftijd en geslacht erbij zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 13:45

Ik heb tot eind vorig jaar altijd 1 mannetjeskonijn en 2 vrouwtjescavia's bij elkaar gehad. Eind vorig jaar is daarvan dus 1 cavia overleden en zitten konijn en cav samen in het hok.
Nu wil ik er eigenlijk nog een konijn en cavia bij kopen en erbij zetten.
Eigenlijk zou ik dan het liefst een jong konijn en een jong cavia erbij zettten, maar is dat wel verstandig? En wat voor geslacht van zowel konijn als cavia zou het beste om erbij te zetten?
Konijn is al 8 jaar oud en cavia is al 6 jaar oud, ze zaten al met zijn drieen 5 jaar bij elkaar.
Is het eigenlijk wel zo verstandig om er wat bij te doen of kan ik ze maar beter gewoon met zijn tweeen laten zitten?
Wie helpt mij me twijfels weg te nemen?

nobbygaard

Re: Welke leeftijd en geslacht erbij zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:51

Is er echt niemand die advies kan geven?

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:51

Konijn weet ik niet of ik er wat bij zou zetten. En als ik het al zou doen zou ik een voedster doen en de ram laten castreren. 2 rammen samen gaat namelijk meestal minder goed. Bij de cavia zou ik een zeugje zetten. Zelf heb ik ook een wat oudere cavia gekoppelt met een jonge en dat ging ook erg goed. Alleen in mijn geval zat er geen konijn bij. Het zou wel kunnen met konijn erbij denk ik maar dat ligt ook wel een beetje aan de karakters van de beestjes. Succes! Lachen

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:53

Ik ga met Marrke mee.. Vraag desnoods of je het konijntje of de cavia terug mag brengen als het echt niet gaat, want het zou zonde zijn als ze elkaar [bij wijze van spreken] afslachten, daar heb jij noch de verkoper iets aan! Knipoog
En wat de diertjes zelf betreft, als ze de cavia dood hebben zien gaan is er niets aan de hand en hebben ze dit inmiddels geaccepteerd. Ik zou ze lekker met zijn tweetjes laten zitten, voor hen prima en jij zit niet met een schuldgevoel mocht het straks misgaan met andere dieren die er bij komen. Lachen [Niet denken dat ik daar van uit ga hoor! Want zo is het niet bedoelt.]
Laatst bijgewerkt door Blinnii op 29-02-08 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:55

Ik zou het risico niet nemen en je konijn en caaf nu bij elkaar laten. Als je zelf nog een konijn en cavia bij wil zou ik die apart huisvesten. Blijkt het later wel te klikken kan je ze altijd nog bijelkaar zetten.

Het kopelen op latere leeftijd is niet makkelijk tenminste met konijnen.

Maar goed al wil je toch dieren bij elkaar zetten hieronder mijn advies.
Kies inderdaad voor jonge dieren. Ik zou er wel een ram bijzetten. Puur en alleen omdat het castreren van een oud konijn teveel stress en risico met zich meebrengt. Al is de kans wel klein dat ram x ram goed gaat....

cavia's gaat vaak wel goed. Daar zou ik een zeugje (vrouwetje) bijzetten.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:57

marrke schreef:
Konijn weet ik niet of ik er wat bij zou zetten. En als ik het al zou doen zou ik een voedster doen en de ram laten castreren. 2 rammen samen gaat namelijk meestal minder goed. Bij de cavia zou ik een zeugje zetten. Zelf heb ik ook een wat oudere cavia gekoppelt met een jonge en dat ging ook erg goed. Alleen in mijn geval zat er geen konijn bij. Het zou wel kunnen met konijn erbij denk ik maar dat ligt ook wel een beetje aan de karakters van de beestjes. Succes! Lachen

De ram is al gecastreerd, dus dat is geen probleem en ook de ram is al gewend geweest om samen met een voedster te zitten. Ze hebben namelijk 3 jaar geleden al met zijn vieren gezeten. Toen had ik dus al deze gecastreerde man, een voedster en de 2 cavia zeugjes waarvan er vorig jaar dus 1 overleden is.
De ram is erg gemakkelijk en lief, maar ik twijfel toch of het goed zal gaan als ik er twee jonge bij zal zetten.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:00

Als je zelf dus al zoveel twijfelt, waarom zou je het dan doen? Knipoog
Geloof mij, die twee hebben het prima naar hun zin met zijn tweeën. Zolang jij gewoon zorgt dat ze op tijd hun eten krijgen, op tijd verschoont worden en dat ze regelmatig voldoende aandacht krijgen, hebben die beesten het prima met zijn tweetjes.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 23:10

Blinnii schreef:
Als je zelf dus al zoveel twijfelt, waarom zou je het dan doen? Knipoog
Geloof mij, die twee hebben het prima naar hun zin met zijn tweeën. Zolang jij gewoon zorgt dat ze op tijd hun eten krijgen, op tijd verschoont worden en dat ze regelmatig voldoende aandacht krijgen, hebben die beesten het prima met zijn tweetjes.

Ik heb soms het idee dat mijn cav het mist om te babbelen met een soortgenoot.
Ze babbelt minder als ze voorheen deed.
En dat terwijl er met voeren, verschonen en aandacht niets veranderd is.
Maar ik vind het ook weer zielig voor het konijn als ik er alleen een nieuwe cavia bij zou doen omdat ik bang ben dat die dan een beetje erbij gaat hangen.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:26

Hmmmm.. ik snap je punt. Lastig hoor, ik weet het ook niet zo goed..
Anders koop je een jonge voedster en een jong zeugje en zet je die eerst samen in een kooitje [schaf ze dan bij voorkeur op dezelfde plek aan]. Zo kunnen deze twee prima aan elkaar wennen en kun je ze alle vier aan elkaar laten wennen als ze bijvoorbeeld loslopen ofzo. Gaat het dan goed, kun je ze prima bij elkaar zetten. Gaat het niet goed, dan zet je de cavia's bij elkaar en de konijnen bij elkaar. Kan dat ook niet, houd ze dan gewoon in paren gescheiden en zet ze dan af en toe eventjes bij elkaar, zodat de cavia's lekker kunnen babbelen. Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:11

ik zou zo wie zo geen caaf en nijn bij elkaar zetten.. maar als dit goed gaat tja dan zal ik het zo laten als ik jou was Tong uitsteken en dan later als de nijn of caaf overlijd er pas een bij doen.. want ik denk dat de kans groot is dat straks een van de 2 rusie gaat maken of dat die 2 ruzie krijgen door een nieuwe Lachen

@ blinnii: dat is ook een goeie oplossing Haha! dat kan natuurlijk ook Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:34

Cavia's en konijnen samen is absoluut geen goede combinatie. Er zijn teveel redenen waardoor het fout kan gaan die ik nu niet allemaal ga noemen. Mijn advies is dan ook, neem een caviavriendje voor je cavia, en een konijnenvriendje voor je konijn. En zet dan de cavia's en den konijnen niet meer samen!

Het bestje kun je een zeugje nemen, aangezien je al een zeugje hebt en het niet verstandig is om nog een nestje van een 6 jarige cavia te krijgen Knipoog

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 14:02

loveyoutoo schreef:
Cavia's en konijnen samen is absoluut geen goede combinatie. Er zijn teveel redenen waardoor het fout kan gaan die ik nu niet allemaal ga noemen. Mijn advies is dan ook, neem een caviavriendje voor je cavia, en een konijnenvriendje voor je konijn. En zet dan de cavia's en den konijnen niet meer samen!

Het bestje kun je een zeugje nemen, aangezien je al een zeugje hebt en het niet verstandig is om nog een nestje van een 6 jarige cavia te krijgen Knipoog

Uit elkaar halen doe ik ze absoluut niet, daarvoor zijn te al te veel aan elkaar gehecht na 5 jaar lang. Dan laat ik ze liever voorlopig lekker nog met zijn tweetjes.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:59

Ik zou zeggen ga naar de opvang neem konijn en cavia mee en zoek de juiste maatjes voor ze uit. Mocht het niet goed klikken kunnen ze nog terug. Een jong dier zou ik nu niet doen.
Geslachten: voedster bij het konijn en zeugje of gecastreerde beer bij de cavia.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:05

Ik zou ook een cavia voor de cavia en een konijn voor het konijn aanschaffen en ze daarna scheiden. Een cavia en konijnen hebben op dat gebied ook niet veel aan elkaar, zegt men. Plus dat een soortgenoot dat zeker wel goed kan maken, denk ik.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 23:57

Sinds eergisteren heb ik er een cavia zeugje van 8 weken oud bij gezet en het gaat echt super.
Ze zijn echt heel lief voor elkaar.
Mijn andere cavia is gelijk veranderd, ze is ineens weer een stuk vrolijker en babbelt er op los. Ook loopt ze weer lekker actief achter het konijn en de nieuwe cavia aan te lopen wanneer ze los lopen in de oude badkamer van ons. Dit deed ze de laatste tijd niet meer, ze ging dan gewoon ergens zitten en kwam niet meer van haar plek af.
De cavia zat in de dierenwinkel ook bij een konijn en was dus daar al aan gewend.
Hier wat foto's:
De langharige had ik al en heet Tijgertje, het konijn heet Mickey en de nieuwe cavia is dus de zwart witte en heet Ratje Toe. Dit omdat mijn vriend haar op een rat vind lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding