Verveling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillSilence

Verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 11:44

Hallo Lachen

Ik zal maar bij het begin beginnen...

Wij hebben een hond, genaamd Jet, een bordercollie van bijna 6 jaar. Wij hebben vanaf dat ze pup is.
Het is een superlieve goed luisterende hond die goed om kan gaan met allerlei soorten mensen ook kinderen etc.
Tegen andere honden is ze wel wat dominant af en toe, en katten vind ze helemaal niks. (ze zet letterlijk als niemand oplet de achtervolging in..)
Toch is dat niet het grootste probleem. Wij hebben puppy training met haar gedaan en ze was/is hartstikke leergierig en braaf. En helemaal gek op de bal.
Nu in het begin was zij echt superbraaf en kreeg ze gewoon alle aandacht die ze verdiende.
Elke dag een lekker lange wandeling en niet alleen fysiek, ook mentaal van dat ze eerst moest denken voordat ze iets deed.
En ze deed alles ook supergraag en was ontzettend nieuwsgierig. Echt een superhond dus. Lachen

Mijn moeder heeft ook een cursus behendigheid met Jet gedaan, Ze deed het supergoed en had er hartstikke veel plezier in!
Maar na de eerste 'diploma' (waarvoor zij met vlag en wimpel was geslaagd Knipoog) toch maar besloten om ermee te stoppen, het was namelijk best verweg.
(2 uur met de auto heen +terug) Jet was toen ongeveer 4 jaar. Ik wil graag zo een cursus doen, maar ik ben nog te jong.

Nu is het zo dat wij hier in dit huis allemaal de laatste tijd een beetje druk hebben gehad.
En daarbij is de hond er af en toe een beetje bij in geschoten. Voor dat ik heel bokt over mij heen krijg, natuurlijk is dat niet goed en dat weet ik zelf ook.
Maar, Jet bleef zoals ze was en als we eens wat deden dan was ze superenthousiast en vrolijk.
Maar nu komt het, we merkte dat ze steeds minder goed ging luisteren. Ze is nu nog steeds superbraaf, maar af en toe negeert ze mij een beetje.
Niet echt negeren, maar langer wachtten totdat zij een 'commando' uitvoert. Ook een tweede keer vragen.
Maar het lijkt eigenlijk of ze nu meer hond is geworden, zo lijkt het wel. Ze snuffeld nu en gaat (hoe noem je dat?) zo strekkend lopen op de plaats in bladeren.
De bal is ze nogsteeds gek op, en als we in het bos zijn ofzo is ze superblij en helemaal in haar element.
Maar soms als we thuis zijn en ik ga dan die trucjes met haar doen lijkt het alsof het haar niks interesseert.
Ze doet alles wel, maar niet met dat enhausiasme van vroeger. En natuurlijk is dat onze eigen schuld, en ik voel me daar ook best schuldig over.
Soms is ze wel hartstikke zo van 'jihoe, wat leuk!' maar af en toe niet echt.
Ze is nogsteeds superlief en braaf, maar minder als 'vroegah'.

Na dat hele verhaal wil ik jullie misschien raad vragen?
Hoe kan ik dit nou het beste (als dat al kan) oplossen?
Ik heb al voorgesteld thuis dat we een soort schemaatje maken wie wat wanneer iets met Jet doet.
Dat vonden ze wel een goed idee maar uiteindelijk is er niet veel van terecht gekomen uiteindelijk. Ik zal binnekort nog eens vragen.

Bedankt in ieder geval dat je de moeite hebt genomen om mijn verhaal te lezen! Lachen

Groetjes Elisa.

Ps. Sorry trouwens als er al een topic hierover bestaat. Ik kon niks vinden met de zoekmachine.. Bloos

letziforevr

Re: Verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:00

Zoals je zelf ook vast weet zijn dit hele slimme honden die niet genoeg hebben aan een rustig leventje.
Ze willen hun hersens kunnen gebruiken en moeten hun energie kwijt.
Misschien is het een idee om 1x per dag met haar te gaan fietsen.
Natuurlijk moet je dit opbouwen, maar voor een hond is die dagelijkse beweging heerlijk!
Verder kan je haar meenemen naar een park en daar leuke dingen met haar doen (dingen verstoppen, parcoursje bouwen met hindernissen)
Geef haar brokjes in een voerbal, zodat ze daar een tijdje mee bezig is.

Dat ze soms minder enthousist is kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ze niet meer in de catagorie jonge honden valt.
Onze hond is nu ruim 11 en is na zijn vijfde ook wat rustiger geworden.
Natuurlijk heeft hij nog steeds het gekke half uur en speelt hij nog veel, maar ze worden volwassen en dan is het logisch dat ze soms wat minder enthousiast reageren.

Succes met je hond! Knipoog

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:12

Buiten cursus om zijn heel veel leuke dingen te bedenken om je hond bezig te houden. Zo zijn er denkspelletjes (google maar eens op Nina Ottosson) waar je thuis mee aan de slag kunt. Ook kun je dingen bedenken als een bal verstoppen, koekjes verstoppen enzovoorts.
Ook kun je haar allemaal trucjes leren. Er is een boek hondenkunstjes van Mary Ray waar in staat hoe je het allemaal kan leren. Ze heeft geloof ik ook een boek over doggydance.

Hoe oud ben je trouwens? Want de leeftijd verschilt heel erg per hondenschool. Ik heb wel eens een meisje van een jaar of 10 in de cursus gehad en die deed het beter dan haar ouders Haha! Wij keken altijd naar de combinatie. Maar er zijn ook heel veel hondenscholen die heel strak een leeftijdsgrens van 15 ofzo aanhouden.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:20

StillSilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:03

Bedankt voor jullie adviezen!

Ik ben zelf 14 jaar en voor de hondenclubs hier in de buurt is dat echt te jong (en sowiezo kan ik geen auto rijden natuurlijk Tong uitsteken)
Ik heb inderdaad wel een boek 'hondenspelletjes', ik zal er weer eens in kijken!

Trouwens, hebben jullie een idee hoe je een dominantie probleem kan oplossen? Valt dit uberhaupt op te lossen?
Ze is niet dominant tegen mij, maar tegen andere honden, meestal alleen als ze voor haar gevoel iets te enthausiast aankomen rennen, maar af en toe snauwt ze ze gewoon af als ze niet eens naar haar kijken. Ik doe nu meestal dat ik zelf haar aandacht vraag. Of ik laat haar en negeer het verder. Tips? Lachen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:16

Jammer! Ik heb zelf het geluk gehad dat ik bij een hondenschool terecht kwam waar er geen probleem van werd gemaakt (ik was 13 toen ik begon). Gelukkig had ik hele lieve ouders die mij iedere week er trouw naar toe reden Haha!

Dat snauwen zie je (helaas) bij heel veel borders. Ik denk niet dat het zozeer een dominantieprobleem is, meer een: ik leef rondom mijn bal en baas en niks mag mij daarin storen. Ik zou het vooral proberen te voorkomen. Dus als er een andere hond aan komt bij je roepen en aandacht vragen. Het is namelijk behoorlijk zelfbelonend gedrag (de meeste honden schrikken en gaan weg) dus met negeren zal het niet overgaan.

StillSilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 19:39

Lysette schreef:
Jammer! Ik heb zelf het geluk gehad dat ik bij een hondenschool terecht kwam waar er geen probleem van werd gemaakt (ik was 13 toen ik begon). Gelukkig had ik hele lieve ouders die mij iedere week er trouw naar toe reden Haha!

Dat snauwen zie je (helaas) bij heel veel borders. Ik denk niet dat het zozeer een dominantieprobleem is, meer een: ik leef rondom mijn bal en baas en niks mag mij daarin storen. Ik zou het vooral proberen te voorkomen. Dus als er een andere hond aan komt bij je roepen en aandacht vragen. Het is namelijk behoorlijk zelfbelonend gedrag (de meeste honden schrikken en gaan weg) dus met negeren zal het niet overgaan.

Aah oke, dank je!
Zo had ik er nog niet over na gedacht. Lachen
Soms is ze af en toe best leuk met andere honden, meestal als ze snel genoeg zijn zodat ze haar niet 'te pakken' kan krijgen.
Bedankt! Haha!