4 (!) katten samen voegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

4 (!) katten samen voegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 10:34

hallo allemaal,

Mijn vriend en ik hebben besloten samen te gaan wonen. Hardstikke leuk, ik heb er zin in!
Het enige dilemma waarmee ik zit zijn onze katten.
Ik heb er 2 en mijn vriend heeft er 2. En we willen ze allemaal NIET weg doen!
Heeft iemand tips over hoe je het best katten kan samen voegen?
(of een ander topic gevonden waarin tips staan, ik kon het niet vinden)

Het is de bedoeling dat mijn katten naar het huis van mijn vriend gaan, zij zijn dus de 'indringers'.
Mijn katten:
Poes 1: Miep, ongeveer 5 jaar, gezellig voor mensen, ze kon wel eens dominanter zijn dan de kater.
Kater 2: Sjaak, ongeveer 5 jaar, echt zo'n dikke kater, dikke kop, vecht regelmatig met andere katten, maar ik vraag me af of hij ook de baas is.

Zijn katten:
Kater 3: Tinus, 2 jaar, beetje naief, gericht op mensen en ontloopt zijn huisgenoot-kater.
Kater 4: Rinus, 4 jaar, stoere grote kater, kijkt een beetje de kat uit de boom. volgens mij geen echte vechter.
Alle katten zijn gecastreerd.

Het moment van samenwonen duurt nog even, maar ik zou al graag een plan hebben. ik heb wel eens gehoord dat het handig is om een dekentje met de geur van het ene stel katten bij de andere katten neer te leggen.
En de katten in het 'nieuwe huis' op te sluiten, met drinkbakjes, kattebak en voldoende slaapplekken, eerst in 1 kamer, waar de katten die er al wonen niet bij kunnen. Dan wisselen, zodat alle katten alle schuilplekjes kennen en de weg weten, en dan pas aan elkaar introduceren.

Ik ben benieuwd of er meer tips zijn en of jullie meer dingen hebben waar we aan moeten denken.

salsaentango

Re: 4 (!) katten samen voegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:23

tja bij ons hebben we gewoon de katten in huis gezet en kijken wat er gebeurd.. bij de 1 was het was blazen en 's nachts gingen ze stieken bij elkaar liggen, tot wij erbij kwamen dan doen ze net als of ze rusie hebben haha.

met de 2e die we bij de 2 katten dede was het iets langer.. steeds blazen en grommen.. maar na een tijdje was dit ook zo over Tong uitsteken wij hebben ze in de keuken 's avonds als we op bed gaan en we hebben die kleintje er toen ook zo in gedaan.. wel even een mandje erin maar daarna was er niks aan de han Lachen

hoe het gaat met was oudere katten weet ik eerlijk gezegt niet Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:23

doekjes klinkt als een goed idee, dat de geur alvast bekend wordt.
Miss de katten eerst tijdeijk erbij zetten (wellicht in een reismand) en de katten van je vriend leren dat dat betekend dat er iets leuks gaat gebeuren (eten geven, spelen, wat dan ook)
Dit eten kan je bijvoorbeeld bij de reismandjes zetten. Zoek ook eens op google, is genoeg te vinden!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 18:01

Het schijnt dat het bij katten helemaal mis, of helemaal goed kan gaan, vandaar dat ik liever niet een paar keer de katten mee wil nemen en dan weer terug.
Ik heb het idee dat het beter doorgepakt kan worden.

ik heb overigens ook een mail gestuurd naar een wetenschapper in kattengedrag.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:49

Wat nog wel eens wil werken is de katten allemaal samen in pension doen (voor een weekend of een week?) en daarna sámen weer naar huis. In huis eventueel een en ander veranderen. Op die manier zijn ze allemaal bezig met nieuwe situaties accepteren en zijn ze elkaars steun en toeverlaat.

Succes!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:09

Tja, ik ben daar eigenlijk niet zo moeilijk in. Ik vang op voor het asiel + dat ik er regelmatig eentje bijpak die "opgelapt" moet worden. Mijn filisophie erover is, ze moeten toch onderling uitmaken wie er de baas gaat zijn...dat gaat vreemd genoeg bij mij eigenlijk altijd goed (zonder gevechten of al teveel gekrijs) . Ik heb er zelf 6, in het hoogseizoen kan dat oplopen tot een kat of 20-25.....dus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:24

de twee indringers in 1 kamer waar geur van andere 2 hangt, de andere 2 in andere kamer, na paar dagen omruilen en dan weer na 2 dgn voorzichtig indringers loslaten en huis laten verkennen terwijl de andere 2 nog even opgesloten blijven.
Alle katten nagels knippen als voorzorg en dan hele bubs loslaten en duimen. Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 13:12

cissy schreef:
Alle katten nagels knippen als voorzorg en dan hele bubs loslaten en duimen. Knipoog

Haha!
Ik denk dat we het inderdaad op deze manier gaan doen.
nagels knippen is bijzonder slim!!!!
Dank!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:15

Gewoon bij elkaar zetten en het letterlijk laten uitvechten dan ben je het snelste overal van af. Bij ons ginghet op deze manier altijd goed. Poes zal weinig problemen geven, kater zal een stevig robbertje vechten worden.

Ik ben geen voorstander van nagels afknippen, dan neem je ze onnodig hun verdedigingswapen af.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:24

Denk dat je niet veel problemen kunt verwachten, volgens mij passen ze goed bij elkaar. Ze zullen elkaar aftasten dat zeker, maar al snel zal het goed komen. Evt zou ik wel de poes sterilseren (als dat niet al gebeurt is) Dan krijgen de mannen ook geen ruzie als het kattetijd is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:44

daniella74, het gaat niet om de hele nagels maar om de puntjes zodat de wonden wat minder diep worden en zolang je ze maar van alle katten knipt dan hebben ze gelijke wapens Lachen
en een poes kan ook vechten hoor vergis je daar niet in!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:50

Toch ben ik er geen voorstander van.

Over het algemeen geven katers onderling meer vechtpartijen dan kater/poes. Mijn ervaring is dat poezen meestal eerder in de koude oorlog-tactiek vervallen dan vechten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:57

dus jij hebt liever dat ze elkaar openkrabben? ze voelen er niet veel van hoor van het knippen, better safe than sorry Lachen

Ik had juist vechtpartijen tussen mn poezen ipv de katers, die liepen weg of bemoeiden zich niet met de dames (heb ik het wel over gecastreerde katers en open poezen!)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:00

Je hebt van die geurtjes bij de dierenwinkel. Die moet je in het stopcontact doen. Het is een geur die wij niet ruiken, maar katten wel. Dat zou je in het huis van je vriend kunnen doen.
Verder in het begin de katten in een aparte kamer. Na een tijdje de katten van kamer wisselen, nog wel met de deur dicht. Zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen. En dan kun je ze korte tijd aan elkaar laten wennen. Beginnen met etenstijd. Dan hebben ze honger en associeren ze elkaar met iets goeds.

Het is geen garantie. Het kan super goed gaan als je ze bij elkaar zet, maar ook helemaal mis.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:30

Feliway is dat, ik heb er weinig aan gehad in het verleden (piskater)

Niet teveel stressen, ze moeten het toch zelf uitzoeken. Ik heb overigens 6 katers (toevallig krijg ik er altijd katers bij van het asiel) en alles gaat goed.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:37

Mist schreef:
Feliway is dat, ik heb er weinig aan gehad in het verleden (piskater)

Niet teveel stressen, ze moeten het toch zelf uitzoeken. Ik heb overigens 6 katers (toevallig krijg ik er altijd katers bij van het asiel) en alles gaat goed.

Wij hadden ook een gestreste knettergestoorde piskater, we hebben heel wat flesjes er doorheen gejaagd maar hij pisde en sproeide vrolijk door. Hij werd wel iets minder neurotisch dat dan weer wel.

Wij zetten op advies van de DA (gespecialiceerd in katten) de boel gewoon meteen bij elkaar en hebben nog nooit hoeven ingrijpen. Een keer zijn de grote kater en een volwassen poes als een grote harige bal door het huis geschoten (3 etages), 1 piepje van de poes gehoord en daarna ging katertje zijn buik wassen en was het 10 jaar echte liefde. Wij hebben altijd grotere vechtpartijen met buurkatten dan intern en ook dat zoeken ze maar lekker zelf uit.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:27

Mogelijk is een tweede kattenbak wel handig, je heb nogal kieskeurige katten en dan moeten ze in ene de 'kleine' kattenbak met z'n vieren delen, = 4 verschillende geurtjes!

Verder is het enige advies wat ik heb: gewoon bij elkaar zetten, niet mee bemoeien en vooral niet te snel opgeven als het niet meteen goed gaat... Laat ze het samen maar uitvechten, soms duurt het even maar het komt altijd wel goed!
Ik heb in een dierenpension gewerkt en daar was het een komen en gaan van katten en poezen in de cattery, sommigen hadden wat moeite met elkaar maar we hebben nog nooit een kat apart moeten houden omdat ze het niet samen konden oplossen... Liever wel samen in een 'grotere' ruimte en niet een kamertje, dit geeft ze ruimte om de boel uit te stoeien als dat nodig blijkt te zijn... Succes en laat je nog weten hoe het ging!