Hond gaapt erg veel, stress?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SanderD

Hond gaapt erg veel, stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:53

De volgende situatie doet zich voor. Sinds oudejaarsdag, 31 december '07, hebben we een Beagle, Max.
Max is al 3 jaar oud en heeft eerst bij een ouder stel gewoond, dat ging verhuizen naar een bejaardenhuis etc. In ieder geval, zo is hij bij ons gekomen, anders werd het wss asiel.

Hond is nu dus al bijna 3 maanden bij ons, maar hij gaapt ontzettend veel. Hij is ook nog altijd wat onrustig, ookal is het natuurlijk normaal dat een hond van die leeftijd energierijk en fit is. Beagles zijn ook 'jachthonden' heb ik gelezen, dus die hebben sowieso veel beweging nodig (gebeurd ook).
Een vriend van me, die ook honden traint, meende dat dit stress was, weet iemand hier meer van? Via zoeken heb ik hier niets over kunnen vinden. Heeft dit gewoon tijd nodig of zou het wat anders kunnen zijn?

'Veel gapen' is dus echt om de 10 minuten bijna. Scheve mond

roylinde

Re: Hond gaapt erg veel, stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:40

dan zal het een grote kans kunnen zijn dat het inderdaat stress is...
natuurlijk is dat moeilijk te beoordelen van achter de pc uit een verhaal, maar het klinkt als stress inderdaat

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:42

Ja, ik heb daar ook wat van gehoord, maar weet er het fijne niet van. Het was een manier om de bloedruk (?) ofzoiets even omlaag te helpen ofzo... ? Onze herder doet het meestal vlak voor we gaan wandelen. Ja Ook spanning.
Laatst bijgewerkt door Liedje op 27-02-08 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:45

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:49

Bedankt voor de tips en links, ik ga het even lezen! Lachen

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:11

in welke situaties geeuwt de hond dan? Probeer het een te noteren wanneer hij dit telkens deed in welke situatie. Geeuwen is inderdaad een manier om stress te laten afvloeien, ik heb dat ook al ik zenuwachtig ben Lachen
Het zou zorgen dat er meer zuurstof naar de hersenen wordt gebracht...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:35

Idd stress. Ook niet zo gek. Hij woont pas 3 maanden bij jullie. Een heel andere omgeving, andere mensen en heel andere gewoonten. Doe veel met je hond en vermijd stresssituaties. Als je een jaar verder bent, ken je je hond niet weer. Tenminste dat is mijn ervaring bij m'n vorige hond, een asieldier. Dat heeft echt wel een jaar geduurd, voordat hij relaxt was. Neem de tijd, dus.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 13:48

Nog even terugkomend op de links die horse_girl vermeldde, de hond geeft naast gapen eigenlijk alleen het stress-signaal 'zichzelf krabben met zijn poten'. Voor de rest valt dat wel mee.

@AstraGirl: Het gebeurt niet in een specifieke (stressgevoelige) situatie. Zoals ik al zei, doet hij het eigenlijk voortdurend en soms wel iedere 10 minuten, dus ook als ik samen met hem speel en zijn bal weggooi om te apporteren, bijvoorbeeld.

Ik ga er iig inderdaad de tijd voor nemen, heb van de oude eigenaren gehoord dat zij 'm ook pas een half jaar hadden, wij zijn (blijkt nu) dus de derde eigenaar al... beestje heeft dus al genoeg meegemaakt, dus het is natuurlijk wel allemaal logisch gedrag.
Ben trouwens nog vergeten te vermelden dat we al een andere hond hadden, een 10-jarige teckel (teef). Daar kan hij het prima mee vinden, het is nu al een combo zou ik willen zeggen, slapen samen in de mand e.d. Ik denk dat het wel goedkomt met hem! Lachen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:23

Kan heel goed stress zijn.
Maar het kan ook een gewoonte zijn geworden.

Mijn ene hond gaapt ook regelmatig. Vooral met het aanlijnen (loopt meestal los). Ik heb toen aan mijn hondentrainer (gedragstherapeut voor honden) gevraagd wat ik nu moest doen.
Hij vond mijn hond niet gestresst overkomen en dacht dat het een gewoonte kon zijn.

Let dus goed op andere signalen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:02

Goh wist ik niet joh dat gapen een teken van stress kan zijn!
Wat wij wel bij de hond van mijn ouders merkten (die had binnen 2 weken 2 verschillende baasjes) dat die pas echt na een jaar helemaal zichzelf werd, ze liet elke keer een klein beetje meer van zichzelf zien Lachen En elke keer dachten wij weer, goh dit is nou dr ware aard en dan een maand later werd ze weer wat opener en vrolijker Lachen