Gerbils kijken vanavond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Gerbils kijken vanavond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:28

Vanavond gaan mijn vriend en ik voor gerbils kijken. Het wordt namelijk tijd voor wat meer leven in huis. Haha! Ik heb nog niet eerder gerbils gehad en weet er nog niet zo heel erg veel vanaf, behalve wat internet info. Dus als iemand tips heeft hoor ik het graag! Waar moet ik vanavond bijvoorbeeld op letten, of eventueel tips voor het houden van gerbils. Lachen

Havanna__

Re: Gerbils kijken vanavond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:06

Wat leuk dat je gerbils krijgt! Haha!

NIETS van plastic in de kooi zetten, want dat gaat sneuvelen! Ze knagen meestal alles aan gort.

Beter ook geen kooi met plasticen hoekjes ofzo, want ze knagen zich overal uit. Je hebt wel kooien met tralies die helemaal aan de binnenkant zitten, of anders een glazen bak ofzo...

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:06

Mijn broertjes heeft tot eergisteren een gerbil gehad. Hij had het diertje (helaas gedwongen alleen) in een groot aquarium gezet met een hele dikke laag bodembedekking. Gerbils zijn echt dol op graven en je doet ze echt tekort als ze hier de mogelijkheid niet voor krijgen. Ik vind het in ieder geval erg leuke diertjes en als ik weer eens ruimte heb komt er zeker een groepje hier wonen!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:53

We willen ook sowieso een glazen bak kopen als het allemaal doorgaat. Welke bodembedekking is het beste? Ik las ergens houtkrullen of zaagsel, klopt dat? We willen er ook sowieso twee.

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:03

Heel goed dat je er twee neemt! Lachen
Het zijn echt hele sociale groepsdiertjes, die eigenlijk niet alleen kunnen.

Heb je voor op de bodem weleens gedacht aan houtsnippers of No Smell? (www.no-smell.nl)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:04

Inderdaad minimaal met twee houden al raad ik je aan om minimaal drie te nemen. Dit met het oog mocht er eentje onverwachts wegvallen dat je niet hals over kop opzoek hoeft naar een nieuw maatje.

Je kan zaagsel gebruiken als bodembedekking al is dit wel vrij stoffig. Tegenwoordig heb je diverse soorten bodembedenking. Zo kan je inderdaad houtsnippers gebruiken maar ook bijvoorbeeld hennep of corbo. Kijk wat binnen je budget past en wat jezelf fijn in gebruik vind.

Daarbij vinden gerbils een bak met zand ook wel fijn om in te graven. Hier kan je zilverzand voor gebruiken (ook chinchillazand maar dat is veel duurder) dit is in grootverpakking te verkrijgen bij een bouwzaak voor 3 euro en daar kan je hele tijd mee vooruit! (moet je wel plek hebben voor zo'n zak).

Daarnaast hebben gerbils veel ruimte nodig en omdat ze veel knagen is een glazen bak inderdaad het meest geschikt.

Voor inrichting kan je bijvoorbeeld wilgentakken gebruiken of takken van een fruitboom. Let er wel op dat de boom niet langs een drukke weg staat ivm uitlaatgassen.

In een glazen bak is het ophangen van een waterflesje wat lastig omdat ze die vaak stuk knagen (of de zuignapjes waarmee je het flesje in een glazen bak kan bevestigen). Het beste kan je gewoon een bakje nemen.

Als huisje kan je denken aan een bloempot o.i.d. Grote stenen zijn ook leuk voor de inrichting.

Als nestmateriaal kan je denken aan bijvoorbeeld wc-papier, maar ook een stuk van een fleecedeken wordt steeds vaker gebruikt. Daarnaast kan je ook wc-rolletjes of kartonnendoosjes geven (let wel op de bedrukkingen ivm inkt) die ze lekker stuk kunnen knagen en dan als nestmateriaal kunnen gebruiken.

Ga ook even wat voeders vergelijken, voor gerbils is er steeds meer op de markt. Zelf zal ik adviseren om alleen pellets te gaan voeren omdat ze dan niet kunnen selecteren. Wees zuinig met tussendoortjes Knipoog

en natuurlijk veel plezier Haha!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:08

Zo, wat een informatie ineens! Ik zal zo eens die site van No Smell bekijken. Lachen Bakje zand moet lukken, zal dan wel chinchilla zand zijn. Waterflesje leek me inderdaad ook al niet zo handig. Knipoog Ben benieuwd of het wat gaat worden vanavond!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:13

Havanna__ schreef:

Heb je voor op de bodem weleens gedacht aan houtsnippers of No Smell? (http://www.no-smell.nl)

No Smell lijkt wel wat. Is dat duur? En kunnen ze daar wel goed in graven?

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:01

__Marloes__ schreef:
Havanna__ schreef:

Heb je voor op de bodem weleens gedacht aan houtsnippers of No Smell? (http://www.no-smell.nl)

No Smell lijkt wel wat. Is dat duur? En kunnen ze daar wel goed in graven?

Het is niet goedkoop, maar je doet er veeeel langer mee dan met andere bodembedekking.
Ze kunnen er helaas niet zo goed in graven, maar dat geld voor alles, behalve zand Lachen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:17

Ja dat is ook wel weer waar. Ik zag op die site staan dat zo'n grote zak ongeveer 6,95 kost, klopt dat ook? Want dat valt dan wel mee vind ik.

Nou we gaan zo, dus laat wel horen of het wat was! Lachen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:02

Ik ben twee dikstaartgerbils rijker! Haha! Zondag mogen ze bij hun moeder weg, dus ik hoop dat ik voor die tijd alle spullen heb kunnen regelen. Wil ze natuurlijk zo snel mogelijk hier hebben!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:03

je kan voor gerbils ook speelzand gebruiken. 20kg kost 1,75 ong. als je het zand dan een beetje nat maak (geen moeras van maken Clown ) kunnen ze er leuk tunneltjes in graven Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:48

Je kan voor de gerbils ook Corbokorrels nemen, hebben die van mijn ouders ook.
Een terrarium is ook wel fijn voor de. Doe er wat buizen en verstopplekjes (bijv.huisjes) in.
En goed dat je er 2 neemt, want 1 is zielig.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:51

Wat leuk dat je twee dikstraatjes hebt Haha! Denk dat je alles wel rond krijgt. In iedergeval de belangrijkste dingen wel Knipoog

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:04

Komt helemaal goed!
Ik ben net een klein kind, kan niet wachten tot zondag. Clown

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:11

Gerbils zijn erg leuk! Ik had er 1 in een terrarium, met potgrond gemengd met zaagsel erin waar hij goed in kon graven! Ik wilde er later nog eentje erbij, maar dat ging dus echt niet en werd gelijk vechten.. Dus koop er 2 tegelijk Knipoog
Verder vond mijne van die made dingen heeel lekker, kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen..

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:17

Wij hebben twee broertjes, dus dat komt in orde. Lachen
Maareh, maden, dat las ik ja. Moet dat? Clown Levende zeker of niet? Daar hou ik dan weer niet zo van. Tong uitsteken

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:20

Heel toffe beesten.
Had vroeger 1 wildkleur en 1 zo'n beige met rode ogen. Die eerste was altijd snel en dun (en kon wel ong 30 cm ver springen!), die beige was altijd lui... Heel grappig als ze samen in het rad gingen, dan was die beige natuurlijk altijd de pineut Knipoog.
Heel veel plezier ervan!

Enneuh; idd opletten met wat je in de kooi zet, want ze vreten idd alles naar de vergetelheid Tong uitsteken.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:21

__Marloes__ schreef:
Wij hebben twee broertjes, dus dat komt in orde. Lachen
Maareh, maden, dat las ik ja. Moet dat? Clown Levende zeker of niet? Daar hou ik dan weer niet zo van. Tong uitsteken

moet niet maar ze vinden het erg lekker Tong uitsteken ik hield er ook niet zo van maar ik had ze gewoon in een pot en een schepje ROFL

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:25

Dat durf ik ook niet hoor! Straks ontsnapt er één.. Tong uitsteken
Mijn vriend ziet er de lol wel van dat ik het niet durf. Hij wil ze straks wel voeren, maar de maden niet, die moet ik doen! Boos!

Iemand trouwens creatieve namen in gedachten?
Momenteel ben ik blijven hangen bij Jut en Jul. Haha!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 18:05

Alle spullen zijn binnen, dus komt helemaal goed! Lachen
Heb vanmiddag ook even gekeken naar meelwormen, denk dat ik die wel durf te geven. Knipoog

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:13

Haha dat komt wel goed ja Lachen
Je moet ze wel in een bakje doen, want ik was een keer het hok aan het verschonen en toen kwam ik er nog tegen Vingers aflikken

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 23:45

Ohja, dat is wel een slim idee!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:28

__Marloes__ schreef:
Dat durf ik ook niet hoor! Straks ontsnapt er één.. Tong uitsteken
Mijn vriend ziet er de lol wel van dat ik het niet durf. Hij wil ze straks wel voeren, maar de maden niet, die moet ik doen! Boos!

Iemand trouwens creatieve namen in gedachten?
Momenteel ben ik blijven hangen bij Jut en Jul. Haha!

De mijne heetten Speedy en Taz... Tong uitsteken
En? Zijn ze nog steeds leuk? Ik gok erop van wel Knipoog.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 22:50

Ja ze zijn leuk!
Ze heten trouwens Rex en Rambo. Haha!