Chip van hond/kat, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fake

Chip van hond/kat, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:21

Ik had een vraagje mbt. het chippen van een hond/kat.
Ik vroeg me namelijk af dat wanneer je een hond/kat vind die gechipt is en je daarmee naar bijvoorbeeld de dierenarts gaat om het chipnummer te laten controleren, hoe komen eigenaar en hond/kat dan weer met elkaar in contact?
Wordt dmv. het nummer op de chip een bijbehorend adres van de eigenaren gezocht? Of moeten eigenaren goed het chipnummer in de gaten houden of er niet ergens een hond/kat met hun chipnummer is gevonden dmv. van bijvoorbeeld een website?
(En als je nu een gechipte hond/kat doorverkoopt, moet dan het adres van de oude eigenaren dat in de chip vermeld staat worden omgezet naar het adres van de nieuwe eigenaren? Hoe gaat dit in zijn werk?)
En als de hond/kat dan gevonden is en het adres ed. van de bijbehorende eigenaren ook gevonden is, hoe wordt dan contact opgenomen met de eigenaren?

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik heb bokt al doorgespit en ook heb ik verder op internet gezocht, maar verder dan vage antwoorden waar ik niet goed wijs uit kom kom ik niet.
Misschien is er iemand die me verder kan helpen? Alvast bedankt! Lachen

Daihyo

Re: Chip van hond/kat, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:53

Als je kat wordt gechipt bij een dierenarts worden jouw gegevens in combinatie met het chipnummer doorgegeven aan een databank. De precieze naam ben ik even kwijt, maar kan ik wel opzoeken Ja
Op het moment dat je kat of hond is gevonden wordt hij gescand en kunnen ze door middel van die databank jouw gegevens erbij zoeken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:02

Amivedi maar elke dierenarts weet die instantie te vinden.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:03

friesiszwart schreef:
Amivedi maar elke dierenarts weet die instantie te vinden.

Amivedi is registratie voor gevonden zwerfdieren.
Daarvan is al gekeken of ze een chip hebben, anders zijn ze natuurlijk zo weer bij de eigenaar terug Knipoog

Op een site kun je inderdaad het chipnummer invoeren en dat komen de gegevens tevoorschijn. Volgens mij in eerst instantie alleen een naam en telefoonummer (als ik me goed kan herinneren). Als het dier naar een andere eigenaar gaat, of als je verhuisd, moet je inderdaad het adres veranderen.

Als je het dier via een asiel hebt, kan het zijn dat de chip op naam van het asiel staat. Zorg er dan voor dat als je gaat verhuizen, je de nieuwe gegevens aan het asiel doorgeeft. Er komen af en toe wel dieren binnen die dus wel een eigenaar hebben maar die niet te achterhalen zijn doordat er nog oude gegevens aan de chip zijn verbonden.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:06

het is de databank voor gezelschapsdieren,
hier is mijn hond bij geregistreerd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 05:53