Hond vind het niet leuk in de auto wat te doen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corinec

Hond vind het niet leuk in de auto wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:54

M'n oom heeft een Labrador die het vreselijk vind om met de auto mee te gaan. Mn oom heeft de Labrador gekregen toen hij al 4 was. Waarschijnlijk is hij vroeger gepest in de auto en vind hij het daarom niet leuk. Hij jankt echt de hele boel bij elkaar. M'n oom wil echter wel eens bij ons op bezoek komen (ongeveer 1,5 uur rijden) maar dan moet de hond dus mee.
Heeft iemand misschien een tip om de autorit voor de hond wat aangenamer te maken en ook voor m'n oom.

fjordnina

Re: Hond vind het niet leuk in de auto wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:58

Korte ritjes naar iets leuks organiseren kan al een heleboel oplossen.

Onze hond blaft erg veel, dat lossen we momenteel op door bij iedere keer blaffen foei te zeggen en zodra hij stil is, hem uitbundig belonen, eventueel met een koekje. Werkt perfect, maar in de auto zul je daar wel een bijrijder voor mee moeten nemen, anders kun je gewoon niet consequent genoeg zijn omdat je de aandacht tussen hond en verkeer moet verdelen.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:00

Mn oom gebruikt de auto eigenlijk nooit voor korte ritjes maar als hij dat doet ook al gaan we dan lekker wandelen me them in het bos dan jankt hij nog steeds. Het rare is ook dat hij in de trein nergens last van heeft.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:46

Ik denk dat daar ook wel wat tijd overheen gaat, dat is niet 1,2,3 opgelost...

Idd denk ik toch vooral korte ritjes maken en dan bijvoorbeeld naar het bos of weet ik veel waar...

Mijn pup jankte ook altijd in de auto op het begin. Totdat we dus naar het bos gingen, of bij mensen op bezoek waar ze lekker de aandacht kreeg etc. Nu is ze 4 maanden en staat te springen om in de auto te gaan!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:50

Dat is inderdaad niet in 1x weg, geduld hebben, veel oefenen en dus veel korte ritjes maken.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:21

vroeger hadden we nog een kleine auto (Fiat Tipo). Mijn hond wilde daar ook nooit in. altijd tegenstribbelen en als je wat langer reed ging die kotsen. Nu hebben we een station auto en zit hij wat comfortabeler. we zijn veel leuke dingen met hem gaan doen (bos, strand enz) en hij gaat er nu zonder problemen in en ook geen gekots meer. Ok, ik weet het, niet de goedkoopste oplossing Haha!
Maar ik denk dat het toch al een stuk scheelt als je heel veel leuke dingen met hem gaat doen. en iedere keer als hij in de auto zit even belonen met wat lekkers ofzo Lachen

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 23:30

Mn oom heeft speciaal voor de hond een grotere auto aangeschaft. Eerst had hij een Twingo daar moest de hond op de achterbank en met elke bocht viel hij daar vanaf. Nu heeft hij een Mitsubishi Spacestar en die is echt groot. Maar het helpt allemaal niets.

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:07

Kijk eens naar de lichaamstaal van de hond als hij de auto in moet, is hij echt bang (staart echt geplakt tegen buik) of doet hij zo om aandacht te krijgen (staart af en toe kwispel). Als hij echt bang is, dan moet je echt vanaf 0 terug beginnen. Vanaf nu krijgt d hond zijn maaltijden bij de auto, steeds iets dichter totdat hij in de auto kan eten. Dan gaat je oom eens zitten in de bestuurzetel terwijl hij eet. Doet hij niets? mooi, laat hem verder eten. Begint hij terug onrustig te worden, dan was dit al een stap teveel. Opbouwen in verschillende stapjes = in bestuurszetel zitten, sleutel erin doen, motor aanleggen, paar meter rijden, straat rijden, ... Als dit eenmaal goed gaat, dan korte ritjes maken (zoals al eerder vermeld) en leuke dingen gaan doen. Is het om aandacht te doen, dan vergt er een heel andere aanpak. Maar probeer dus eerst uit vissen waarom hij jankt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:45

Begin met als hij de auto inspringt hem een beloning te geven, dan er weer uit. Als dat goed gaat ga je een klein stukje rijden, naar een locatie die je hond leuk vind (onze hond zou 'oma' heel leuk vinden of naar een bos) uiteraard moet dat niet te ver zijn.

Het is gewoon een kwestie van het opbouwen, dan moet het uiteindelijk goed gaan en vergeet goed gedrag niet te belonen. En je moet geduld hebben Knipoog

Volgens mij staat er in de Hart Voor Dieren van deze maand ook een heel stuk in.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:40

misschien een bench proberen waar hij zich veilig in voelt. met z'n eigen geurtje erin.

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:38

ja, een bench is een goed idee inderdaad. Je kan ook een mandje of een ligkussen, deken voor binnen eens in de auto gaan leggen, dat is ook vertrouwd.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:42

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Zn eigen mand met deken gaat al mee in de auto. Het in de auto gaan is het probleem niet daar springt hij zelf in maar het begint als de auto weg rijd. Hij heeft de staart niet tussen de benen volgens mij. Ik weet niet of eten een goed idee is hij heeft zn brokken altijd in 30 sec op haha.