Wat kan dit zijn? Kale plekken in vacht bij kat..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Wat kan dit zijn? Kale plekken in vacht bij kat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:17

Mijn kater van 10 maanden ging ik vandaag zoals bijna elke dag borstelen maar ging even alle klitten grondig onder handen nemen aangezien het een ragdoll is met een heeeeeeeleboel haar...

Toen was ik bij zijn oksel bezig en ontdekte een onwijze kale plek. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik zie hem nooit krabben, het was niet rood en heeft geen vlooien o.i.d.

Zo ziet het eruit..
Afbeelding

Ik moet er wel bij zeggen dat hij de laatste tijd wel heeeel veel haar verliest, je wordt er gek van! Je trekt zo de haren uit zijn vacht.
Zelf zat ik te denken aan stress.... maar waarvan?? Ons andere poesje van 5 maanden?? Ik zou het echt niet weten... Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Bergje

Re: Wat kan dit zijn? Kale plekken in vacht bij kat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:50

Heeft hij meer van die kale plekken? Mijn langhaar heeft ook een aantal van die plekken waar gewoon minder/dunner haar zit. Met name rond januari/februari gaat mijn langhaar vreselijk verharen. Dat is ook het tijdstip bij uitstek om ze flink te blijven borstelen! Ik kan niet goed zien hoe de kale plekjes er verder uitzien, mijn kater (korthaar) heeft ooit van die nare plekjes gehad, dat bleek een vlooienallergie te zijn. Daar had hij ook echt last van. Maar je geeft zelf al aan dat er geen vlooitjes aanwezig zijn. Ik zou het zelf even afwachten of er nog meer plekken bijkomen of dat het hetzelfde blijft.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:23

T kan van alles zijn.
Mijn tip is, neem een plukje haar (liefst met wortel) en breng dit even bij de DA. Die kan dan onderzoeken wat t is. Kost niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:14

Rond deze tidj is het normaal dat persen hun vachten verliezen, soms
gaat dat gepaard met een hele vervelende partij knopen....
Als je zo'n dot eruit kampt kan het een kale plek geven zoals op de foto, dan
hoef je je geen zorgen te maken, en gezien de zwarte puntjes op de foto
oogt het dat het haar ook wel weer aan het terugkomen is.

Mocht het niet terugkomen, kan het ook schimmel zijn, en ja dat is erg vervelend,
bovendien besmettelijk voor de mens! Dit kan je alleen et weten komen door dr mee naar de DA te gaan die zet er een UV lampje op.
In de jaren 80-90 heb ik dit ook bij een pers gehad, ze werd oevral kaal, met name op de buik. Toen moest ze elke dag ondergedompeld worden in een bad, heel vervelend, en zeer hardnekkig, wel een paar maanden lang, en ze heeft ons hele gezin toen besmet.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 19:38

Ik heb ook wel het idee dat er weer wat haar groeit en als je zo'n vervilte klit eruit haalt haal je heel makkelijk een hele pluk haar eruit. Misschien dat het daardoor komt...
Ik denk niet dat het schimmel is ofzo , hij heeft geen jeuk, ziet neit rood etc.
Hij komt niet buiten dus het kan ook geen paracietje zijn en aangezien hij onwijs veel haar los laat ga ik op jullie mening af en dat is dat hij gewoon onwijs in de rui is en da thet vanzelf wel weer over gaat!

Bedankt!

Owja hij heeft precies aan de andere kant ook zo;n plek, allen dan iets kleiner..

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:42

Mijn ene poes kreeg na haar sterilisatie ook kale plekken, eerst werd er gedacht aan vlooienallergie maar dit bleek het niet te zijn. Een buurman vertelde me toen dat zijn kat dit ook had gehad en het een hormonen probleem was bij zijn kat, de dierenarts vond dat dat ook mogelijk was en na behandeling met pilletjes voor de hormonen zijn de kale plekken toen ook snel over gegaan (ze zag er echter echt niet uit, niet zomaar zo'n kale plek in een mooie dikke vacht).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:48

het is inderdaad dé tijd van het jaar waarin de katten hun vacht verliezen, als je ze niet bijhoudt met kammen dan kan het gebeuren dat een klit er uitkomt incl de haren erom heen en dan kun je kale plekken krijgen. Mijn noren hebben soms ook zo'n kale plek in hun kraag, groeit vanzelf weer dicht. Als je het niet vertrouwt kun je inderdaad zo'n pluk bij de dierenarts brengen om te laten nakijken op schimmel.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 18:26

Ja, hij is 10 maanden en we hebben een kitten poesje van 5 maanden dus het kan ook een combinatie zijn van hormonen gecombineerd met de tijd van het jaar..

Bedankt voor de tips...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:57

heb je de kant onlangs vloeiendruppels gegeven. Daar reageert een van mijn katten op deze manier op.