iemand ervaring met MSI bij honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

iemand ervaring met MSI bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:45

ik heb net even een en ander zitten lezen over MSI oftewel Sfincter Mechanisme Incompetentie.

mijn hond heeft de laatste tijd veel last van urineverlies. dit op alle plaatsen waar ze eigenlijk gaat liggen.
ook haar bench bevuilt ze regelmatig, terwijl ze dat nooit heeft gedaan.

het is een rottweiler teef van 7,5 jaar. ze is gecastreerd. de info die ik allemal kon vinden vertelden me dat rottweilers naarmate ze ouder worden en gecastreerd zijn meer kans hadden hierop.

maar je leest zoveel wat het kan zijn, zoveel verschillende test. ik heb eigenlijk geen idee wat ik er mee aan moet.
ja naar de dierenarts gaan, maar ben benieuwd of zo'n behandeling ook werkt.

of zijn er mensen die wat op dit probleem gevonden hebben? ik had haar bijv een oude onderbroek van mij aangedaan met een maandverbandje Haha!
dat deed ik ook altijd toen ze nog loops was, maar helaas hielp dat niet zo goed bij dit probleem.

het is nogal lastig.. ze is al die jaren gewend geweest op de bank en bed te liggen, maar snapt nu niet dat ze niet meer mag.. omdat ze plasjes achterlaat. dat heeft ze zelf niet eens zo door.
dus dat is haar moeilijk af te leren.

iemand tips?

EmEm

Re: iemand ervaring met MSI bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:27

Iemand die ik ken heeft een teef met dit probleem.
Ze heeft daarvoor medicijnen van de dierenarts gekregen die het probleem grotendeels oplossen. Moet je dan wel levenslang blijven geven. Maar bij deze hond was het een direct gevolg van de sterilisatie. Ik weet niet of dat nog verschil maakt met jouw hond.

Ik zou toch eens gewoon bij de dierenarts langsgaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:21

Urine verlies komt af en toe bij alle rassen voor op oudere leeftijd als ze zijn gecastreerd. Het maakt geen verschil of dit in jonge jaren of op oudere leeftijd is gebeurt.

Bij ons in de praktijk tekenen de mensen een formulier voor de castratie dat ze erop zijn gewezen dat incontinentie op latere leeftijd mogelijk is.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:58

daar is bij ons helemaal niets over gezegd.
maar goed. zemoest dan wel gecastreerd worden, want ze had een baarmoederontsteking

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:21

gekke_koei schreef:
daar is bij ons helemaal niets over gezegd.
maar goed. zemoest dan wel gecastreerd worden, want ze had een baarmoederontsteking

Dat is dan niet zo aardig van de dierenarts want het is algemeen bekend dat dit voorkomt net zo dat veel honden na de castratie dikker (kunnen) worden.
Ja dan hadt je toen weinig keus. Heb hier zelf ook een teef van 2 jaar die gecastreerd is doodat ze baarmoederontsteking hadt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:41

kan me ookniet heugen dat ik het op school of tijdens stage al eens had geleerd(2 jaar paraveterinair gedaan, maar niet afgerond)

niet dat het uitmaakt. het lijkt nu nu ik haar vaker en uitgebreider uitlaat minder te worden.
ook geven we haar wat meer te eten. ze was idd veel te dik na de castratie maar de laatste tijd is ze heel wat afgevallen. terwijl ze nooit veel meer kreeg dan ze nu krijgt. hebben haar wel van gewone brok naar senior gezet en daardoor is ze fitter en dunner geworden.
geven haar ook al het water wat ze nodig heeft.
ze heeft nu gewoon wat druppeltjes in plaats van veel grotere plasjes.