Mijn konijn wordt dit jaar 8 jaar, behoorlijk op leeftijd dus voor een konijn. Hij zit nog goed in zijn vel, eet goed en heeft op wat darmprobleempjes na eigenlijk geen gezondheidsproblemen. Tot de laatste tijd... Omdat er op mijn kamer na een verbouwing geen plek meer was, is ie verhuisd naar een kamer boven, met vaste vloerbedekking. Dat was eigenlijk nooit een probleem want hij is altijd zindelijk geweest, deed zijn behoeftes keurig in zijn hok en liep dus ook het grootste deel van de dag los door de kamer te huppelen. We waren er dan wel bij, maar hielden hem niet constant in de gaten en hij zat vaak een beetje te suffen in een hoekje.
Maar sinds een paar maanden is ie niet zindelijk meer, laat in de hele kamer zijn plas en keutels achter en met een vaste vloerbedekking is dat natuurlijk niet prettig... Omdat we hem niet constant in de gaten willen en kunnen houden (elk moment dat ie stil zit, hem opjagen uit angst dat ie wat laat lopen) komt ie steeds minder los. Dat vind ik geen prettige situatie, maar dit is ook niets. Af en toe laten we hem loslopen in een afgeschermd deel wat bedekt is met kranten, maar ook dat is geen ideale oplossing, die krabt ie kapot als ie de kans krijgt waardoor het nog geen nut heeft.
Wanneer ie dan los is, is ie overal bezig om zijn geurvlaggen te vernieuwen, door met zijn kin overal overheen te strijken en ook denk ik door links en rechts te plassen. Dus eigenlijk is het een vicieuze cirkel, want door dat gedrag komt ie minder los, maar als ie minder los komt, moet ie die geurvlaggen steeds vernieuwen. Hem buiten zetten in een hok is geen optie.
Daarom vraag ik Bokt om raad. Hebben jullie enig idee hoe dit komt? Want mijn idee van geurvlaggen kan natuurlijk ook niet waar zijn. En belangrijker: hoe kom ik er weer vanaf? Hoop dat jullie me kunnen helpen!