Fietsen met hond, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fietsen met hond, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:19

Hey Bokkers!

Ik heb zonet voor het eerst met onze 5 jarige jack russell gefietst, omdat hij wat overgewicht heeft door een tekort aan beweging.
Hij deed zowaar alsof hij nooit anders heeft gedaan en doordat hij in een tuigje zit kon ik 'm ook makkelijk corrigeren als hij te hard wilde.

Mijn vraag is nu, hoe op te bouwen qua conditie..
want dat hij geen conditie heeft is wel duidelijk.
We zijn hooguit 5 minuten bezig geweest en hij is echt moe Huilen van het lachen
Dus hoe op te bouwen en hoevaak per week? Iemand tips?

xx Iris,

LiNdA1986

Re: Fietsen met hond, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:21

Misschien kan je eerst beginnen met wandelingen, steeds ietsje langer en als hij dat goed volhoudt, dan stukje bij beetje het fietsen opbouwen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:25

En niet teveel/te lang op het asfalt; krijgt ie hartstikke zere voetzooltjes van en 's zomers bijvoorbeeld is de weg heel heet.

Verder weet ik dat er ook een soort beugel bestaat voor op je fiets; daar maak je de riem aan vast en áls hij een plotselinge beweging maakt, dan schiet het los ipv dat jij op de grond ligt. Maar dat is misschien wat ver gezocht, het is immers geen Deense Dog Haha!

Qua conditie opbouwen; elke week steeds iets langer? Ik weet het ook niet zo goed. Is geheel afhankelijk van zijn conditie en het soort hond denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:29

Wandelen is met hem geen probleem, dat houdt hij wel gemakkelijk voor.
Asfalt hebben we hier amper. Het zijn meestal klinkers of gewoon stoeptegels.

Ik denk dat een beugel wat overbodig zal zijn *LOL*
Hij is niet zo bijster sterk en trekt me niet zo 1 2 3 om (dat heeft ie nl. al getest *LOL* )

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:30

Je moet ook zeker niet te snel fietsen!! Ze zeggen vaak de hond bepaalt wel het tempo, maar vaak gaan de honden over hun eigen grenzen heen!!
En inderdaad niet teveel op het asfalt, misschien kan jouw hondje in de berm mee lopen of zo.
Rustig aan beginnen met korte afstanden en steeds beetje langer gaan, maar geleidelijk!
Succes!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:06

Je hond zeker niet harder dan in een draf tempo laten lopen.
Maar ga eerst maar gewoon je wandelingen opbouwen en uitbreiden aangezien je hondje nog geen conditie heeft. Dan kun je later een stukje fietsen er bij pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:35

Zoals ik hierboven ook al zei, met gewoon wandelen heeft hij wel een goede conditie Ja

Ik laat hem ook zeker in een rustig 'draf' tempo lopen en fiets zelf heel langzaam en laat hem ook niet zo hard lopen als hij zelf wil, want hij wil wel veel harder Clown

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:41

Eerst wandelen en misschien afwisselen met een balletje gooien?
Is een hele mooie intervaltraining, wel rustig opbouwen...