welk hondenras moeten we kiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

welk hondenras moeten we kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:25

hoi bokkertjes.
ik had een vraag we hebben nu 2 honden een yorkshire terrier van een jaar oud een reutje.
en een border collie X frieshe stabij.
we willen er graag nog een hond bij.
maar nu zitten we welk ras moeten we kiezen?
we zijn bezig met een hond uit spanje te halen een kruizing geen idee wat er allemaal inziet, het is een reutje van 5 maanden.

maar we willen graag een wat grotere hond.

me ouders hebben een fulltime baan. waarvan er 1 soms avond of nachtdienst heeft, dus overdag thuis is.
we hebben een aantal paarden en daar gaat de hond dan ook mee naartoe.
we hebben ook 6 katten in huis, dus liever geen jacht of drijfer hond.
aangezien er door de vorige hond een paar konijnen, een papagaai, en 2 katten gesneufelt zijn (was een border collie)
zijn we een beetje huiverig voor een jacht of drijfer.
om heel eerlijk te zijn denken we niet dat we het volhouden om naar curcus te gaan. mischien wel gehoorzaamheid maar echt verder een sport mee gaan doen flybal ofzo denk het niet.
aangezien ik straks ook een fulltime baan heb en de paarden nog moeten verzorgen (ben blij als ik dat al red)
verder hebben we geen kleine kinderen in huis, we wonen in een rijtjeshuis met een tuin.

ben benieuwd wat jullie voor ras bij ons vind passen.
me moeder is gek op berner sennen is dat wat?
als jullie nog wat willen weten hoor ik het wel
gr sam

HHD_Foto

Re: welk hondenras moeten we kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:28

Waarom willen jullie er nog een hond bij? Als ik je verhaal zo lees zou ik er helemaal geen hond bijnemen n.l. Knipoog

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:30

Als ik het goed begrijp willen jullie een vierde hond erbij? Pfoe, jullie liever dan ik...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:30

Craignethan schreef:
Waarom willen jullie er nog een hond bij? Als ik je verhaal zo lees zou ik er helemaal geen hond bijnemen n.l. Knipoog

sorry , hier idem
jullie hebben ook nog een stel varkentjes
heel erg leuk allemaal, maar neigt toch wel naar dierenverzamelaars als jullie er nog een hond bijnemen (no offence)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:36

we hebben inderdaad genoeg dieren ja we mogen niet klagen.
we hebben wel is 5 of 6 honden gehad. paar maanden terug hebben we er bijna 2 tegelijk in moeten laten slapen (kwamen uit spanje)
hebben nog een fijn leven bij ons gehad.
we zorgen er goed voor als we het niet aankunnen doen we het niet. als je dieren neemt moet je er goed voor zorgen, toch.
maakt niet uit hoeveel.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:43

Als jullie zeker weten dat jullie nog een hond willen en er goed voor zullen zorgen is dat prima, toch?
Goed erover nadenken is wel een vereiste natuurlijk. Berner Sennens zijn wel heel groot, weet niet of dat allemaal nog past (aangezien jullie al vrij veel dieren hebben...) in jullie huis? Ik ken Berner Sennens die écht heel groot zijn, niet zomaar een flinke hond maar echte joekels. Overigens: ik maak uit je beginpost op dat jullie ook een Friese stabij x Border hebt, maar dat is toch ook een jachthond?
Ik bedenk me net dat je in de 'familie' van de Berner Sennens ook kleinere 'neefjes' hebt: de Appenzeller Sennenhond is daar één van. Die zijn wat kleiner en (vaak) ook kortharig, maar ze schijnen vaak ook wat drukker te zijn. Ik zou zo gauw niet even een ras kunnen aanwijzen dat geschikt lijkt, al zou ik denk ik niet voor een ál te grote of al te energieke hond gaan als ik jullie was, aangezien het al vrij druk klinkt met de dieren die jullie nu al hebben. Ik vind zelf Jack Russels en vooral Kooikerhondjes altijd hele leuke beestjes, die zijn wat kleiner maar wel supervrolijk over het algemeen. Jack Russels zijn wel vaak nogal eigenwijs, dus als jullie niet veel tijd voor cursussen e.d. hebt moet je daar ook goed over nadenken.
Succes met jullie zoektocht!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:53

Persoonlijk zou ik het laten om er nog een hond bij te halen als ik het zo lees.
Bovendien is een hond uit spanje wel een risico. Vaak hebben die zich op straat moeten redden en jagen dus ook achter katten etc.. aan. En bovendien wat ik nooit gesnapt heb, waarom in het buitenland honden weg halen, terwijl de asiels in nederland bomvol zitten? Maar dat is ieder z'n eigen keus/mening.

Berner Sennen worden flink groot en kunnen ook echte kattenjagers worden. Iedere hond vereist een goede opvoeding/training en daar gaat tijd in zitten. Je moet je bedenken of je daar wel genoeg tijd voor hebt.
En wat wil je een pup of een oudere hond. Allemaal dingen waar je aan moet denken.
Wij hebben hiervoor ook meerdere honden gehad. Op dit moment hebben we er 3. Maar als er een aan z'n eind is komt er niks meer bij. Voortaan houden wij het bij maximaal 2 en meer niet.
Je moet ook opletten of het onderling met reuen ook wel past. Wat als je nou opeens een flinke dominante treft en die je york aanvalt.
Allemaal dingen waar je aan moet denken.
En stel je haalt een hond ui spanje, maar je hebt er problemen mee. Waar gaat deze dan heen? Ook in de bomvolle asiels in NL?
Iig veel succes met je zoektocht Haha!
Allemaal niet aanvallend bedoeld trouwens, alleen als goedbedoelde tips Knipoog

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:03

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:09

Citaat:
wij hebben 4 honden thuis 2 bordercollie een reu en een teef bandit en jessy. en nog een kruising border/friese stabij
en een cairn terrier.

en

Citaat:
k had een vraag we hebben nu 2 honden een yorkshire terrier van een jaar oud een reutje.
en een border collie X frieshe stabij.

Je zei dat er twee honden ingeslapen zijn. Zijn dit de twee bordercollie's? En hoe zit het dan met de Cairn, want nu hebben jullie een yorkie?

En sowieso; als ik het bericht lees over die bordercollie teef in dat hok, zou ik er zéker niet meer honden bij nemen....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:13

eigenlijk is het geen doen hier alle rassen neer te zetten die geschikt zijn. het ligt ook aan jullie eigen persoonlijkheid en jullie voorkeuren kwa uiterlijk ofzo. ik kan alleen zeggen verdiep je zelf in een honden enceclopedi en kies daar je favorieten uit. ga dan op internet zoeken voor meer info en zo beperkt je je steeds tot minder rassen tot je er 2 overhoud ofzo. ikzelf kan het niet vind er zoveel geweldig en wil ze alle. mijn eerste hond als ik het huis uit ga zou ik dan nu ook niet kunnen zeggen.

en als er nu een hondje je pad op komt gelopen (bij toeval) en het klikt en raakt verliefd ga dan voor die hond al is het geen grote of dat ras wat je wou. ikzelf zou het wel top vinden van spanje dan doe je gelijk iets goeds! en het diertje is je altijd dankbaar, wel let op bij een hond die dus al een paar maanden is, hoe hij reageert op andere honden/katten enc of op nieuwe situatie's is hij te angstig dan is het geen hond voor jullie waarschijnlijk, want dat kan een probleem op latere leeftijd veroorzaken vooral als jullie nieuwe dieren krijgen ofzo. bedoel beetje bang mag hij zijn maar toch stoer genoeg en moedig genoeg om toch een goede vooruitgang te zien Haha!

iig veel succes....btw een bouvier opzich (spreek uit ervaring) zijn super om mee te nemen naar paarden en met rijden zelfs, kunnen getraint worden door om uren te lopen maar ook om maar altijd korte wandelingentjes te maken. hebben niet SUPER veel beweging nodig maar kunnen het wel makkelijk aan mits opgebouwt, zijn van nature waaks, goedmoedig en normaal gesproken heel trouw. we hebben dr al heel wat gehad en 1 voor 1 super, een speelse hond vaak mits je blijft spelen, kindervriendelijk, katten ratten enc normaal geen probleem echt een boerderij dier. ze waren wel voor koeien vroeger maar eigenlijk is dat er meestal niet echt in terug te vinden zoals je dit wel ziet bij een jack russel of border of andere herders.

Tevens vaak niet een heel stenge opvoeding nodig omdat ze nogal snel leren en makkelijk in de omgang zijn.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:20

kijk op marktplaats daar worden genoeg honden aangeboden die een nieuw thuis zoeken.. er zijn er hier in NL ook veel die het niet goed hebben, daar hoef je niet helemaal voor naar spanje.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:00

Ik zou eerder wat dieren weg doen dan er nog een bij nemen. Niet slecht bedoelt, maar heb net even snel dat stuk over die opgesloten border gelezen en mijn nekharen staan gewoon overeind. Ik vind het dus absoluut niet verstandig nog een bij te nemen, mij is dan ook de vraag waarom je dat wilt hebben jullie niet genoeg?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:06

Heeey Benfan... kiekeboe!!! Haha! Ken je me nog?? Haha!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:07

Ik zou er ook geen dier meer bijnemen, het lijkt wel een soort verslaving. Toen ik het toppic las van die border werd ik echt een beetje boos!

Het lijkt wel een soort verslaving, maar niet genoeg hebben aan het aantal beesten wat je al hebt en alleen maar meer en meer.

Zorg eerst eens even goed voor de dieren DIE je al hebt....

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:41

Boertjes schreef:
Bovendien is een hond uit spanje wel een risico. Vaak hebben die zich op straat moeten redden en jagen dus ook achter katten etc.. aan. En bovendien wat ik nooit gesnapt heb, waarom in het buitenland honden weg halen, terwijl de asiels in nederland bomvol zitten? Maar dat is ieder z'n eigen keus/mening.
Knipoog

Afgod

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 03:30

oke hier moet ik ff wat uitleggen.
dat topic met de border collie is bij mijn moeder thuis, waar ik toen der tijd nog woonde.
nu woon ik bij kennissen, en alleen mijn frieshe stabij is met me meegegaan.

ja mijn frieshe stabij kruizing, is ook jachthond ja.
maar dat ligt ff anders die is ten eerste van mij du moest mee verhuizen, en al wou ik dat niet kon en niet laten zitten op me werk vastgebonden aan een fietsenrek!!!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 03:45

gipsyboy schreef:
me ouders hebben een fulltime baan. waarvan er 1 soms avond of nachtdienst heeft, dus overdag thuis is.

gr sam

als ik dit zo lees gaat het toch niet om kennissen... en wel degelijk familiegerelateerd

ik zou onder geen beding een hond erbij nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:03

Duitse herder (kruising). Afgod

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:09

ik zou dan een labrador nemen zijn heel rustig maar eigelijk ben ik het wel met de rest eens

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:35

je verhaal komt een beetje vreemd op mij over, de 1ne keer woon je nog thuis de andere keer bij kennissen, als het laatste klopt dan zou ik er geen hond bijnemen totdat je een eigen plekje hebt om te wonen, anders ben je of aan het heen en weer slepen met honden of je doet ze weg omdat ze niet meekunnen waar je dan gaat wonen.

Ook wil je graag een hond erbij maar het mag schijnbaar niet te veel tijd kosten, houd het dan gewoon bij de hond(en) die je al hebt en steek daar je tijd in.

Ik zie ook liever dat je een hond uit het asiel haalt dan uit het buitenland, als je zo graag wat voor die honden wil doen maak dan geld over naar mensen die die honden daar helpen.

Ik heb thuis veel ruimte, mijn baan laat het ook toe om meer honden te houden, zou het ook erg leuk vinden, maar doe het niet omdat ik veel tijd in mijn honden wil stoppen, ook qua trainingen enzo, dat is voor mij een heel belangrijke reden om het bij twee te houden en niet meer alleen voor de heb, iedere hond meer houd in minder tijd voor de honden die er al zijn.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:52

lijkt me gewoon geen goed plan als ik je verhaal zo lees.
ik zou het gewoon hierbij laten wat dieren betreft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:28

gipsyboy schreef:

Als je bij je kennissen woont, hoe verklaar je dit stukje dan? Lachen
Bovendien heb je het in je gehele post over je thuissituatie, dus je kunt maar beter gewoon eerlijk zijn. Dat komt al een stuk netter en betrouwbaarder over.
Het lijkt me geen handig plan om er een hond bij te nemen. Zeker gezien de situaties die zich voorheen voor deden. Je moet aan de dieren denken in deze, en niet aan jezelf Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:38

gipsyboy schreef:
aangezien er door de vorige hond een paar konijnen, een papagaai, en 2 katten gesneufelt zijn (was een border collie)

Mwah valt toch mee toch? Clown Geeft toch een beetje aan dat jullie geen geschikte hondenbezitters zijn. Ik zou het dus maar bij 3 laten Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:47

gipsyboy schreef:
hoi bokkertjes.
ik had een vraag we hebben nu 2 honden een yorkshire terrier van een jaar oud een reutje.
en een [***] X frieshe stabij.
we willen er graag nog een hond bij.
maar nu zitten we welk ras moeten we kiezen?
we zijn bezig met een hond uit spanje te halen een kruizing geen idee wat er allemaal inziet, het is een reutje van 5 maanden.

maar we willen graag een wat grotere hond.

we hebben een aantal paarden en daar gaat de hond dan ook mee naartoe.
we hebben ook 6 katten in huis, dus liever geen jacht of drijfer hond.
aangezien er door de vorige hond een paar konijnen, een papagaai, en 2 katten gesneufelt zijn (was een [***])
om heel eerlijk te zijn denken we niet dat we het volhouden om naar curcus te gaan. mischien wel gehoorzaamheid maar echt verder een sport mee gaan doen flybal ofzo denk het niet.
aangezien ik straks ook een fulltime baan heb en de paarden nog moeten verzorgen (ben blij als ik dat al red)
verder hebben we geen kleine kinderen in huis, we wonen in een rijtjeshuis met een tuin.

ben benieuwd wat jullie voor ras bij ons vind passen.
gr sam

Als ik je vorige topic lees, plus de dingen die ik hier onderstreept heb: neem alsjeblieft geen hond..
Je hebt drie honden en zes katten in een rijtjeshuis. Ik vind het niet vreemd dat je vorige hond zoveel slachtoffers gemaakt heeft. Tien beesten in een rijtjeshuis, zonder extra afleiding van een sport of curus.. Tuurlijk maakt dat brokken. Dat heeft niets, maar dan ook niets, met jacht of drijfinstinct te maken. Dat heeft met pure stress en verveling te maken. (Ja hoor, wij hebben hier twee borders, waarvan ééntje uit echte werklijnen met dus een deftig drijfinstinct, vier katten.. die honden DENKEN er zelfs niet aan om achter één van de katten te gaan).

Ik vraag me af waarom je juist nog een hond wilt, aangezien je echt aangeeft dat je niet zoveel tijd hebt. Is het niet slimmer om je drie andere honden dan een leuker, gevulder leven te geven (in de zin van wandelingen, cursus, sport), inplaats van vier honden te hebben maar geen tijd te hebben om er mee bezig te zijn?
Je neemt geen hond voor het leuk, je neemt geen hond als je er niet genoeg tijd in kan steken, je neemt geen hond als je die hond niet alles kan geven wat hij nodig heeft..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:57

Wat een vaag topic dit.
Ik wil verder niet eens serieus reageren. Wil ook niet de TS ter verantwoording roepen (zoals sommigen wel proberen), want dat heeft geen zin.
Lijkt mij dat er hier omgegaan wordt met dieren alsof het postzegels zijn...die heb ik nog niet...dus die moet ook bij mijn verzameling...
Zo'n mentaliteit kan ik niks mee...en mijn ervaringen in het verleden heeft mij geleerd dat je dat ook als buitenstaander niet kunt veranderen...zeker niet op een anoniem forum....hoe spijtig ook.