kat nog niet castreren, missende bal...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

kat nog niet castreren, missende bal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:19

Vandaag mijn kater (maincoonxragdoll) voor castratie naar de da gebracht.
Blijkt tijdens het vooronderzoek dat er 1 bal nog niet is ingedaald.
Ik ging dus weer met mijn kat naar huis toe met het advies: kom over een maand of 4 nog maar eens terug, misschien is ie dan wel ingedaald .
Nu is mijn kater dus inmiddels al 8 maanden en volgens mij is de kans op indalen nu nog erg klein.
Volgens mijn da is op deze manier de castratie een stuk ingrijpender dan normaal omdat de "missende" bal opgezocht moet worden.
Iemand ervaring met een kater met het zelfde probleem?

Patsab

Re: kat nog niet castreren, missende bal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:25

Hoi,

Mijn zus heeft ook een katertje van een maand of 8 waarvan beide ballen niet zijn ingedaald, operatie is wel mogelijk maar dan wel duurder dan de * normale* castratie.

Ook haar werd geadviseerd nog even te wachten maar tot op heden nog steeds geen *balletjes* te voorschijn gekomen Zij zijn groot en ik is klein!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:35

Patsab dat het wat duurder is vind ik niet eens zo heel erg, maar er moet echt naar gezocht worden tijdens de operatie, het kan namelijk in het hele lichaam rond hangen.
Het schijnt ook erfelijk te zijn en voornamelijk bij raskatten voor te komen. Met katers die dit probleem hebben mag ook eigenlijk niet gefokt worden.
De fokker heeft me er in iedergeval niets over medegedeeld Boos!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:11

Komt wel vaker voor hoor. En de kater kan gewoon geopereerd worden. Is inderdaad duurder daar via de buikholte de bal moet worden opgehengeld. Haha! (Even simpel uitgedrukt). Laat je hem nu niet castereren dan zal hij waarschijnlijk gaan sproeien en dat wil je ook niet. Wij hebben wel vaker van die gevallen gehad en nooit geen problemen. (werk in een DA praktijk).
het kan erfelijk zijn maar hoeft niet.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:10

Mijn dierenarts gaf me juist het advies om nog wat te wachten zodat het misschien nog indaalt. Gelukkig sproeit hij nog niet, maar zodra dat gebeurt mag de da gaan "hengelen" Knipoog

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:04

De locatie van 'the missing testikel' is vaak wel te achterhalen d.m.v. voelen. Haha!
Een normale castratie blijft de DA buiten het lichaam, als er een testikel niet ingedaald is, moet de buikholte open.
Hopelijk gaat ie nog zakken!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 00:21

De da heeft ruim 10 minuten lopen voelen, maar kon niets vinden. Gelukkig vond de kat het allemaal reuze gezellig.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:43

bron: www.degraafschapdierenartsen.nl

Endoscopie Sinds april 2007 ook bij De Graafschap Dierenartsen

Endoscopie betekent in het lichaam kijken. Er wordt door middel van een kijkbuis (de optiek) door een gaatje in het lichaam gekeken. Door gebruik te maken van speciale kleine tangetjes en schaartjes kunnen er stukjes weefsel ontnomen worden. Ook is het mogelijk een operatie door middel van een endoscopische techniek uit te voeren. Dit wordt ook wel minimaal invasieve chirurgie genoemd. Als men een operatie in de buik uitvoert noemt men dit een laparoscopie. Een ingreep in de borstholte wordt thoracoscopie genoemd. Een gewrichtsoperatie wordt athroscopie genoemd.

Castratie Cryptorche (binnenbal) reu en kater

Bij sommige reuen en katers is een teelbal niet in het balzakje afgedaald maar in de buikholte blijven hangen. Als het nodig is de bal te verwijderen kan dit door middel van een laparoscopische operatie. Ook hier bestaat een groot voordeel ten opzichte van de ouderwetse operatie omdat de endoscopische ingreep minder pijnlijk en minder uitgebreid is.

Miscshien interessant?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:44

zeker interessant!