hoelang draagtijd guppen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

salsaentango

hoelang draagtijd guppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:34

ik heb een beste vracht guppen in mijn aquarium en heb een kleinere waar ik de mama's en baby's in doe..
we hebben een kweekbakje waar je ze dan in kan doen zodat de kleintjes niet meteen worden opgegeten..

maar ja als ik door heb dat een guppie zwanger is heb ik het idee dat het wel een eeuwigheid duurt.. weet iemand misschien echt hoelang dat duurt voordat er baby's zijn.? Haha!

roylinde

Re: hoelang draagtijd guppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:59

de draagtijd was geloof ik 4 weken, ofzo... maar het gaat vaak heeeeel snel inderdaat dat dr keintjes komen Lachen nog even gedult en je hebt een bak vol guppen Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 23:03

haha ja ik heb een tijd geleden een gup die is bevallen van 25 guppen.! echt een hele bak vol haha er leven nu nog 23 Haha! dus een mooie 'nestje' haha.. hmm 4 is dan nog wel te doen Tong uitsteken haha soms hadden we de guppen er wel 8 weken ofzo in maar er kwam ook maar niks haha en ze waren zoo dik Tong uitsteken

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:49

De draagtijd bij guppen is volgensmij idd ongeveer 4 weken. Vrouwtjes hoeven meestal maar 1 x bevrucht te zijn om meerdere nestjes te krijgen (meestal rond de 20 baby's waarvan het grootste gedeelte word opgegeten).
Ik ben ooit begonnen met 10 guppen (5 man en 5 vrouw). Na een paar jaar waren de 1e guppen er niet meer maar wel alle nakomelingen en de nakomelingen van de nakomelingen etc. Door het doorfokken verloren ze kleur (natuurlijke reactie om inteelt in het wild te voorkomen: inteeld = kleurverlies = minder aanttrekkelijk om mee te paren). Omdat ik in het begin ook zo enthousiast was over de baby's had ik op een gegeven moment zo veel guppen dat ik heb geprobeerd de mannetjes en vrouwtjes uit elkaar te houden (inmiddels 2 aquaria) wat niet echt lukte omdat ik er meestal niet optijd bij was om de baby's die mannetjes werden uit de bak te zetten van de vrouwtjes... Ik heb ze eigenlijk niet meer geteld maar ik had er echt veel te veel. Op een gegeven moment heb ik 1 aquarium en alle guppen aan mijn nichtje gegeven die er heel blij mee was. Ik ben verder gegaan met niet-levendbarende tropische vissen (heb wel 1 gup en 1 balloonmolly maar dat zijn 2 mannetjes dus ik verwacht geen kleintjes Lachen ) Het enige wat ik zeker weet is dat ik nooit maar dan ook echt nooit meer begin aan guppen... ze bleven maar kleintjes krijgen die niet snel genoeg opgegeten werden. Mocht je echt graag met guppen blijven kweken heb ik 1 advies: als het er te veel zijn geef er zoveel mogelijk weg of zet er een vis in die veel kleintjes eet (volgensmij doe een Botia dat wel). Het klinkt cru, maar het is net zo erg om er 50 in een kleine bak te hebben...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:08

Guppen kunnen voor problemen zorgen ja *LOL*
het is dan verstandig om ze in een gezelschaps bak te doen met iets grotere vissen, zodat de jongen worden opgegeten, en als j perse jongen wil groot brengen heb je speciale bakjes die blijven drijven in je aqua!
De draagtijd is inderdaad 4 weken, maar als je ze koopt is de kans héél groot dat ze al bevrucht zijn!
de vrouwtjes slaan sperma op, dus ook zonder mannen kans op babygeluk Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 10:20

dat bakjje hebben we al staat ook in het begin.. daar doen we ze altijd in en dan doe ik ze in de 'kleine' aquarium om groter te worden en als ze dan groot genoeg zijn doe ik de mannetjes weer in de grote aquarium en op den duur gaan daar gewoon een paar van weg Tong uitsteken

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:52

Zo'n bakje wat in je aquarium kan blijven drijven voor jonge visjes kun je beter niet gebruiken. Is maar een hele kleine omgeving waar die visjes dan in zitten en zorgt daardoor voor stress. En zo groeien ook je zwakkere guppen op. Bij mij zitten er kleine guppen in een gezelschapsbak met ook een bettaman erbij en ik hou er echt nog genoeg over Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:43

wij hebben ze altijd in zo'n bakje gedaan en nog nooit zwakke visjes gehad.. maar wij hebben er eens een nestje gehad van 12 en die deden we voor de zekerheid in een bakje.. maar toen ze een week later waren hadden we ze uit die bakje gedaan en ze werden allemaal opgegeten.. we moeten even een nep plantjes erin doen Lachen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:55

Nja dan heb je waarschijnlijk geluk gehad. En als ik je een tip mag geven, echte plantjes zijn je vissen een stuk blijer mee dan plastic plantjes Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:57

_Tara_ schreef:
Nja dan heb je waarschijnlijk geluk gehad. En als ik je een tip mag geven, echte plantjes zijn je vissen een stuk blijer mee dan plastic plantjes Knipoog

ja dat geloof ik zeker Tong uitsteken maar als ik levende plantjes erin doe dan gaan ze allemaal 1 voor 1 dood.. en dat word best duur met zo'n reuze bak als die we hebben haha..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:58

Wat voor plantjes koop je dan meestal? Plantjes zijn inderdaad wel duur ja :S Misschien even in de winkel vragen of hun weten hoe 't komt dat je plantjes steeds dood gaan? Al geven ze in de winkel vaak ook niet 't beste advies...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:04

wij kopen allerlei plantjes.. van die grote met lange bladeren of van dat soort gras sprietjes.. enige plantjes die hier nog leven zijn van die soort rood bruine (beetje klein)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:07

Je zou eens moeten vragen naar waterpest, cabomba, belgisch groen. Dat zijn snelgroeiers. Die kunnen heel wat hebben en groeien ook nog snel. Vandaar de naam Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:07

hmm. oke Haha! zal er eens naar kijken want elke keer nieuwe kopen heeft ook niet veel zin Tong uitsteken

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:56

Als je bang bent dat ze doodgaan kan je het beste waterpest kopen Ja die doet zijn naam eer aan.
je hebt geen voedingsbodem in je aqua neem ik aan?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:29

[quote="lieniminnie"]Als je bang bent dat ze doodgaan kan je het beste waterpest kopen Ja die doet zijn naam eer aan.
je hebt geen voedingsbodem in je aqua neem ik aan?[/quote]
in 1 wel en in 1 niet Tong uitsteken de een heeft alleen steentjes erin voor de rest nep plantjes.. (is ook niet met verwarming) en de andere zit helemaal over de hele bodem voeding in.. en in het begin gingen ze goed groeien en eerder bij mijn ouders thuis ook maar nu ineens...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:32

Voedingsbodem is voor plantjes als waterpest ofzo ook niet nodig. Meeste planten halen hun voedsel toch wel uit 't water. Ik heb ook in 1 bak voedingsbodem en in de ander niet. En de planten groeien in ze allebei even hard.
Heb je niet toevallig in die bak waar de plantjes niet groeien zo'n belletjes ding?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:45

nee inderdaad daarom raad ik die ook aan!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:47

lieniminnie schreef:
nee inderdaad daarom raad ik die ook aan!

Wat raad je aan?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:49

waterpest

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:57

O ok ik snap het. Ja dat is inderdaad een hele sterke plant. Wat bij mij ook erg goed groeit is belgisch groen, vallisneria en bacopa. Al blijf ik 't wel belachelijk vinden dat planten in de winkel allemaal zo duur zijn :s Om maar niet te beginnen over 't feit dat ze planten verkopen die niet eens in je aquarium overleven.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:06

Zeker, is ook zo Scheve mond
Maar mijn ervaring met waterpest is dat het groeit en groeit, dus waar voor je geld Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:57

hmm ik zal er eens naar kijken.. wij hebben wel zo'n zuurstof ding erin in alle aquariums.. wij hebben 1 soort planten gehad die groeiden wel heel goed maar nu ook niet meer.. die plantjes zie je ook wel eens in de sloten Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:58

ooh haha dat waren die plantjes Tong uitsteken (waterpest Tong uitsteken)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:22

Ik denk dat 't door dat zuurstofding komt dat je planten niet goed groeien. Door die belletjes wordt namelijk CO2 in je water minder. En die CO2 hebben je planten nu juist nodig om te groeien. Ze zetten die CO2 dan om in O2.
Alleen als je bijvoorbeeld nepplanten hebt of vissen die alle planten opeten is zo'n zuurstofding wel nodig.