Pas op met tennisballen; Gebitsschade!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Pas op met tennisballen; Gebitsschade!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:12

Lieve mensen,

De meesten zullen het misschien al weten... maar ik heb besloten om dit toch even uitgebreid onder de aandacht te brengen!

Het was mij opgevallen dat Rhodi's hoektanden zo snel afsleten. Ik begreep daar niets van, maar aangezien hij veel knaagt, dachten we eerst dat het gewoon normale slijtage was...
Aangezien ik het toch zeker wilde weten, begon ik te googlen en kwam dit deze website tegen:

http://dierengebit.nl/hond-gebitsproble ... anden.html

Helemaal onderaan staat een foto van een hond met ernstige gebitsschade. Deze website waarschuwt voor het spelen met tennisballen:

Citaat:
Als de hond ouder wordt is het normaal dat er slijtage aan het gebit optreedt. Deze slijtage ontstaat door het langs elkaar schrapen van de tanden bij kauwen van eten, maar bijvoorbeeld ook door het kauwen op stokken en speeltjes, vooral het spelen met tennisballen is berucht om de slijtage die het geeft. De oorzaak van het afslijten is het zand dat op de voorwerpen zit. Het zand fungeert als schuurpapier als de tanden over de voorwerpen heen glijden.
.....
Over het algemeen hoeft gebitsslijtage niet behandeld te worden. Wel kan geprobeerd worden het gedrag wat de slijtage veroorzaakt tegen te gaan. Gebruik bijvoorbeeld gladde ballen. Daar blijft minder zand aan kleven dan bij tennisballen. Als de slijtage sneller verloopt dan het lichaam het reparatieve dentine kan aanmaken kan de pulpaholte open komen te liggen. Deze kan dan geinfecteerd raken en dit kan tot ontstekingen van de kaak leiden. Gebitsbehandeling is dan wel noodzakelijk. Afhankelijk van de ernst van de aantasting kan de tand of kies getrokken worden of kan er een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd worden.

Onze Rhodi is stapelgek van tennisballen en speelt daar inderdaad ontzettend veel mee. Dat heeft dus de slijtage veroorzaakt. Vandaag heb ik alle tennisballen direct opgeruimd.

Dus mensen; PAS OP MET TENNISBALLEN!!

jesito

Re: Pas op met tennisballen; Gebitsschade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:08

dat wist ik dus niet, mijn jacks spelen ook graag met tennisballen en zijn 5 en 8 jaar oud maar ik heb geen las van vermatige slijtage van de tanden, ligt er ook aan denk ik hoe gefrustreerd ze erop knagen.
Je hebt van die honden die het als een kaugum gebruiken.
Wel rot voor je hond dat hij niet meer met zijn lievelingsspeeltje kan spelen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:11

maar aan elk speeltje wat ze buiten gebruiken zit toch zand? mijn hond heeft buiten zo'n rubberen ring liggen maar die is altijd zanderig. verder knaagt ze heeel veel aan botjes. dat is toch alleen maar goed?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:57

Dat heeft niks te maken met alleen tennisballen. Elk speelgoed kan dit veroorzaken. Dit afslijten gebeurt niet door het zand maar bij het oppakken van het speelgoed op bijvoorbeeld asfalt of stenen. En het kauwen op stenen wat sommige honden doen.
Dus dan zou je al het speelgoed moeten wegpakken.

Trouwens als zand de tanden zo extreem zouden slijten, hadt mijn hond geen tanden meer in zijn bek. Tong uitsteken Zand schuurt wel het glazuur wat weg.
Mijn andere hond heeft wel de puntjes van de tanden maar dat komt door het pakwerk. Is een beroepskwaal van honden in de africhting. Kom het regelmatig tegen. Clown

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:09

Ja ja.. bij mij was het bekend.. mijn hond heeft altijd dekentjes waar ze op sabbelt.. haar tanden zijn dus helemaal versleten door het zuigen op een fleece dekentje ~geeft dus het zelfde effect als tennisballen..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:23

Het gaat om het zand, niet om de bal Knipoog
Dus zand kan op elk voorwerp blijven hangen en slijtage veroorzaken.

Paniek om niks vind ik.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:26

De "echte" botten die verkocht worden in dierenwinkels, al dan niet gerookt of gevuld met merg, zijn ook véél te hard en dus veroorzaken deze schade aan de tanden.

Beter kun je dus de geperste botten geven, al doen deze de spijsvertering niet altijd goed. Of rauwe botten van niet dragende delen (dus geen poten!)..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:39

Voor de mensen die niet goed hebben gelezen:

Het VACHTJE van de tennisbal op zich is al schadelijk. Wanneer daar zand in gaat zitten, krijg je puur schuurpapier.
Rubberballen zijn gladder, waardoor het zand er makkelijker af komt. Het vachtje van de tennisbal houd zand vast.

Ik zou deze waarschuwing niet posten als ik niet zeker was. Knipoog Onze hond kreeg vroeger nl. rubberballen aan een touw, en toen bleven de tanden gaaf. Pas sinds we tennisballen zijn gaan gebruiken, zette de slijtage in. Toen ik informatie ging zoeken over afgesleten hoektanden bij honden, kwam ik deze website en nog een paar anderen tegen die waarschuwden voor tennisballen. Toen viel bij mij pas het kwartje.

Ieder moet natuurlijk doen wat hij of zij het beste vind. Ik vond het alleen de moeite waard om deze waarschuwing te verspreiden, want ik vind het echt jammer dat ik het niet eerder wist!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:21

Ik snap je hoor Nakisha. Mijn hondje haar tanden zijn ook kort afgesleten door dat dekentje, dat geeft het zelfde effect als bij de bal.. en dan zit er altijd zand op en dat maakt de tanden vooral na jaren een heel stuk korter...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:32

James; Dat klopt helaas helemaal.

De ellende van afgesleten tanden is, dat de wortel bloot kan komen te liggen. Ontstekingen kunnen heel veel ellende veroorzaken. Boos!