Saarlooswolfhond, karakter eigenschappen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Saarlooswolfhond, karakter eigenschappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:21

Hallo iedereen!
Ik wil graag weten of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met de Saarlooswolfhond. En dan met name met betrekking tot het karakter van de honden.

Eerst even iets over mijzelf:
Al zolang ik me kan herinneren ben ik opgegroeid met/in het bijzijn van honden.
mijn tante is een labrador hobby fokster ( wel erkent uiteraard) , en ik heb altijd geholpen bij haar nestjes en haar volwassen honden.
Al heel vroeg heb ik gemerkt dat ik automatisch toetrek naar de honden de karaktertrekken eenkennig,afstandelijk naar vreemden, zeer gefixeerd op de baas enz.
Toen mijn tante haar 3e hond kreeg, een zwart labrador teefje uit Engeland, was ik dan ook opslag verliefd.
Dit beestje heeft zo ongeveer alles gesloopt en opgegeten wat er in de buurt is ( doet ze nog steeds), was verschrikkelijk eigenwijs, moest absoluut niets, maar dan ook echt niets van vreemden weten, en mn tante en oom waren de enigen die haar ( met mate) konden knuffelen en aanhalen. Ik was toen nog jong en stond er verder niet bij stil dat ook mijn band met die hond speciaal was. Totdat mijn tante mij een keer aantrof op bed, met die hond op mn schoot, diep in slaap. Op dat moment, dat zij mij vertelde dat die hond dat nog nooit bij iemand had gedaan ben ik gaan beseffen dat ik ECHT een voorkeur voor dat karakter heb.

Inmiddels hebben wij thuis 2 labradors, door mijn tante gefokt. De oudste heeft grotendeels het karakter van haar moeder overgenomen. De hond van mn tante waar ik zo'n band mee heb.
Ook onze hond geeft niet veel om vreemden ( tenzij ze iets eetbaars bij zich hebben:P), is ontzettend gefixeerd op mij of mijn moeder. Dit uit zich dan in dat zij (de hond) constant 'bij je is' , je overal op de voet volgt en je niet (tot nauwelijks) uit het oog verliest.

Omdat ik al zo lang met honden omga wil ik 'later' ook ontzettend graag een hond. Maar 1 ding staat voor mij vast: ik wil geen labrador!
Over het algemeen zijn deze honden ( naar mijn mening) veel te grote allemansvrienden. Ik wil geen hond die zomaar naar vreemden toe gaat, of zomaar door vreemden geaaid wil worden, of eten aanneemt van vreemden. En ja, ik vind dat zelfs onze oudste labrador nog teveel dit 'allemansvriend' gedrag vertoond.
Ik wil een hond die echt 'mijn' hond is, en niet geintresseerd in andere (vreemde) mensen. Ik wil een hond waarmee ik (sowieso) een klik heb en waar ik echt een band mee op kan bouwen. 'Mijn' trouwe maatje!

Nu lees ik al een tijdje her en der artikels over de het ras de Saarlooswolfhond. Al vanaf het begin fascineerd dit ras mij, zowel het uiterlijk, maar veel meer nog het innerlijk.
Ik heb nu het tijdschrift "hondenleven" voor mij liggen met daarin een rassenspecial over de Saarlooswolfhond.
De karakter eigenschappen dit hierin beschreven staan klinken mij als muziek in de oren maar ook wordt er geadviseerd om, voor aanschaf van dit ras, informatie in te winnen bij andere swh bezitters.
Dat ik dit topic open is niet zozeer omdat ik NU een eigen hond wil aanschaffen, maar meer omdat dit ras mij gewoon fascineerd en ik er graag meer over te weten wil komen. Ik ben dus zeer nieuwsgierig naar de ervaringen van mensen met dit ras. Mede ook omdat er misschien in de artikelen het karakter van dit ras een beetje 'opgehemeld' wordt. ( zou zomaar kunnen toch?)

(Voor het geval dat als ik ooit de tijd en ruimte voor een hond heb ( en dan met voorkeur 2 honden), dan ga ik tegen die tijd uiteraard nog meer informatie inwinnen en hondeneigenaren bezoeken)

EmEm

Re: Saarlooswolfhond, karakter eigenschappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:03

Hallo Zwitsal,

Ik heb een Saarlooswolfhond.
Overigens staat mijn hond ook in Hondenleven met een foto Haha! . Het is de hond linksonderaan op pagina 35.
De rasbeschrijving in het blad is prima. En het advies om eerst met andere Saarloos-eigenaren te praten is ook heel wijs.

Ik kan me voorstellen dat je op het karakter valt. Dat is, naast het mooie uiterlijk, ook de reden waarom het ras mij aansprak. Onze hond Luthor wordt vrijdag 2 jaar. Hij is erg terughoudend naar vreemde mensen. En hij is ook niet te paaien met voer. Over het algemeen zijn Saarlooswolfhonden vooral gericht op de baas (de roedel) en minder op andere mensen. Mensen die hij kent (bijvoorbeeld familie of vrienden) kan hij ook als roedel gaan beschouwen. Maar er zijn ook Saarloosjes die wel vrij zijn en die gedrag veel minder vertonen. Onze hond is zo terughoudend naar vreemden dat hij daardoor soms ook echt schuw en angstig wordt. Dus dat is niet altijd gemakkelijk. Grote groepen mensen vind hij niet grappig. Daar tegenover staat dat hij ons als baasjes echt geweldig vindt. Hij flipt helemaal van vrolijkheid als je thuiskomt (maakt niet uit hoe lang of kort je bent weggeweest) en dat heeft hij echt alleen bij ons.
Een Saarlooswolfhond is geen gemakkelijke hond. Hij heeft niet echt de zogenaamde 'will to please' en is vrij eigenwijs. Een mooi afgerichte Saarloos die alle commando's perfect uitvoert, kun je wel vergeten. Het is gewoon een ras wat je geweldig vindt of niet en waar je helemaal voor gaat of niet (met alle voor- en nadelen die erbij horen).

Ik raad je aan om inderdaad veel info te verzamelen, en tegen de tijd dat je echt een hond zou willen, bij een aantal eigenaren langs te gaan om de hond eens in een thuissituatie mee te maken. Dat geeft vaak al veel helderheid.
Er worden ook evenementen georganiseerd met Saarlooswolfhonden die de moeite waard zijn als je meer wilt weten over de hond. Dan zie je er in 1 keer een hele berg bij elkaar.

En als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel Haha!

EmEm

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 23:40

EmEm, bedankt voor je reactie!
ik was al bang dat ik helemaal geen reacties zou krijgen aangezien dit ras toch niet bijzonder veel voorkomt in NL ( als ik t goed heb).

Ik heb nog wel een vraagje Lachen
Ik las ook in het artikel dat af en toe het 'jachtinstinct' van deze honden het overneemt. In hoeverre is jouw ervaring hiermee?
De honden van mn tante hebben ook wel eens zo'n aanval ( zij woont aan de rand van een beschermd natuurgebied waar vrij veel wild voorkomt) maar zijn eigenlijk wel redelijk makkelijk terug te roepen, waar wij altijd zeer blij om zijn aangezien daar vooral veel kuddes( of groepen , hoe noem je t) wilde zwijnen rond lopen die in de aanval gaan zodra ze iets tegen komen (idiote beesten). In belang van de veiligheid van de honden proberen we dus altijd te voorkomen dat ze achter het wild aangaan.
Maar hoe is dit met de saarloos ?
En het wantrouwen van jouw hond richting vreemden, levert dit nog problemen bij de dierenarts op ?

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:51

hallo,

Hier ook een saarloos bezitster Haha!

Ik heb een saarloosteef van bijna 1 en ik ben bang dat ik een redelijke uitzondering op de regel heb!
Mijn saarloos is een allemansvriend en commando's zijn geen probleem.
Ik moet wel zeggen dat mijn atia van pup af aan opgegroeit is tussen de mensen,ik heb zelf een manege bedrijf en daar loopt ze altijd los.
Ze voelt mensen wel goed aan en weet ook exact wanneer iemand iets op zijn kerfstok heeft dan mijd ze die iets meer dan gewoon.
Over jouw vraag met betrekking tot wild ,daar zou ik een beetje voorzichtig mee zijn ! Bij ons zijn de kippen zelfs achter gaas zeer interessant.
Met paarden daarin tegen gaat het super , ze is helemaal gek op de veulens en blijft er dan ook het liefst dichtbij in de buurt en doet graag een tukje bij ze in de weide.

Laat je ontzettend goed inlichten ,maar geen enkele hond is het zelfde.

groetjes Olga

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 00:28

hey olgamaria!
leuk dat jij ook een saarloos hond hebt ( nouja..'ook' .. ik heb er geen:P)..
Hier in de buurt is ( denk ik) vrij weinig wild te bekennen..op wat konijnen en hazen na..
ook in de wandelgebieden en bossen denk ik niet ( iig niet op de plaatsen die opengesteld zijn voor publiek)..
maar ik weet natuurlijk niet waar ik later woon, misschien is dat wel in een gebied met veel 'vrije' natuur ( voor zover dat nog kan in NL) en dus ook met veel wild..
vandaar dat ik er naar vraag.
maar dat vind ik dan wel een nadeel..dat ze daar echt op af gaan. een konijn of haas pakken zal voor de hond niet schadelijk zijn..
maar om nou te zien hou je eigen hond als een dol dwaze op een kudde wilde zwijnen afstormt... lijkt me toch niet erg fijn...

en dat niet iedere hond t zelfde is merk ik al bij onze 2 hondjes..
geen saarlozen weliswaar maar toch..ze zijn halfzusjes van elkaar via vaders kant en ook via moeders kant aan elkaar verwant (maar geen inteelt Tong uitsteken)
vreemden kunnen de 2 niet uit elkaar houden ( mijn vriend roept elke keer willekeurig een van de 2 namen en kijkt welke er reageert:P anders weet hij t verschil niet, en hij komt toch al een tijdje bij ons over de vloer)
maar t zijn 2 echt compleet! verschillende honden.
de oudste ( 4.5) is zoals ik al zei, ontzettend gefixeerd op mij of mn moeder, volgt ons overal, heeft bij ons een redelijk sterke 'will-to-please' .. wat alleen nog maar 100x erger wordt zodra je t woord 'koekje' zegt..ze is ook ontzettend intelligent, heeft nieuwe dingen zo snel door dat ik me er elke keer nog over verbaas.
de jongste ( 2.5) is zo ongeveer t tegenover gestelde. Niet zo gefixeerd op eten, die ziet t vanzelf wel wanneer der etensbak gevuld klaar staat ( terwijl de ander al 2 uur van te voren begint te drammen).. de jongste wil ook met alles en iedereen spelen, is veel zelfstandiger dan de oudste, gaat zo een hele dag buiten in de tuin in de zon liggen, en t maakt haar niet uit waar de rest is.
ik denk dat als er bij ons ingebroken wordt dat de oudste met ontblote tanden in de woonkamer staat ( want ze is dan wel weer zo schijterig dat ze er niet in der eentje naar toe durft) terwijl de jongste snel een speelte gaat halen want joepie! wat leuk! iemand om mee te spelen! de jongste is dus ook echt typisch labrador ( op t eetgedrag na dan).. een vreselijke allemansvriend en knuffelhond.
vreemden vinden de jongste ook altijd het leukst en het schattigst. ( misschien ook mede doordat ze nog steeds de uitstraling van een 1 jarige pup heeft en zich ook regelmatig zo gedraagt ( lees : een onbehouwen, ongeleid, oncontroleerbaar over-enthousiast projectiel Tong uitsteken) )
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 21-02-08 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:38

het zijn prachtige honden,ik zou er dolgraag een willen hebben,wat mij zo aantrekt is het wolfbloed erin,terug naar het begin van de hond...(huskies en herders komen ook in de buurt van een wolf...)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:58

Zwitsal schreef:
Ik heb nog wel een vraagje Lachen
Ik las ook in het artikel dat af en toe het 'jachtinstinct' van deze honden het overneemt. In hoeverre is jouw ervaring hiermee?
De honden van mn tante hebben ook wel eens zo'n aanval ( zij woont aan de rand van een beschermd natuurgebied waar vrij veel wild voorkomt) maar zijn eigenlijk wel redelijk makkelijk terug te roepen, waar wij altijd zeer blij om zijn aangezien daar vooral veel kuddes( of groepen , hoe noem je t) wilde zwijnen rond lopen die in de aanval gaan zodra ze iets tegen komen (idiote beesten). In belang van de veiligheid van de honden proberen we dus altijd te voorkomen dat ze achter het wild aangaan.
Maar hoe is dit met de saarloos ?
En het wantrouwen van jouw hond richting vreemden, levert dit nog problemen bij de dierenarts op ?

Nou, die van ons jaagt aardig. Dat is soms best een probleem. Niet zozeer op wild, want daar rent hij even achteraan, kan hij meestal toch niet pakken en dan komt hij vrij snel weer terug, want roedel blijft toch nummer 1. Maar hij jaagt helaas ook op voorbij fietsende mountainbikers, voorbij rennende mensen en koeien! En dat is niet grappig. We kunnen hem dan niet terugroepen. Hij gaat er dan als een haas vandoor en luistert dus niet meer. Pas ook een keer bij de koeien in de wei. Die hond van ons vindt het prachtig als die koeien allemaal om hem heen gaan staan. Van terughoudendheid of angst is dan ineens geen enkele sprake meer. En hij komt ook niet naar ons toe als we blijven roepen. Eigenlijk is het beste om stil te zijn en gewoon weg te lopen, dan zou hij wel komen, want dan merkt hij dat hij alleen is. Maar het gaat om koeien van andere mensen, dus dan kun je niet maken (hoewel hij de koeien niks doet, hij blaft er alleen naar en daagt ze uit). Oplossing is dus dat hij niet meer los gaat wanneer er koeien in de buurt zijn (of als we daarover twijfelen).
Verder luistert hij vrij goed wanneer hij los loopt. Het is dus niet zo dat je een Saarloos helemaal niet los kunt laten in het bos, wat ik pas ook een keer van iemand hoorde die geinformeerd had naar een Saarloos.
Maar een kudde wilde zwijnen zou die van ons niet kunnen weerstaan en hij zou dan ook niet terug te roepen zijn. Maar dat is zeker niet zo bij alle Saarloosjes. Misschien ligt het aan onze opvoeding (hoewel we er toch zeker serieus mee bezig zijn), maar ik denk dat die van ons gewoon niet zo'n gemakkelijke hond is (dus nog moeilijker dan moeilijk Haha! ).

Zijn wantrouwen tegen vreemden levert inderdaad problemen bij de dierenarts op. Onze hond zal echt never naar iemand vreemd toe gaan en een dierenarts hoort daar ook bij. Gelukkig is de hond gezond en hard, dus we hopen dat we er niet vaker dan eens per jaar voor de enting hoeven komen. Die problemen bij de dierenarts bestaan eruit dat hij weg wil van de dierenarts en dus niet goed te onderzoeken is. Tot nu toen heb ik nog geen agressiviteit bij de hond gezien naar anderen in zo'n situatie. Dat is ook weer typisch Saarloos: niet aanvallen, maar vluchten.

Nog meer vragen? Haha!

EmEm

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:21

Nee meer vragen kan ik zo niet bedenken Tong uitsteken
Wel 'goed' dat hij bij de DA dan niet gaat bijten.
Onze hond ( die oudste dus) heeft al een aantal keer bij de DA gelegen voor ingrepen (gescheurd zwemvlies dat niet uitzichzelf heelde, ver ingescheurde nagel, wonden die gehecht moesten worden enz) dus zodra ze nu op de tafel moet wordt ze wild. onze oude DA heeft het er alleen maar erger op gemaakt eigenlijk. dat was zo'n lompe vent :S zodra onze hond bang werd riep hij er 3 of 4 assisentes bij om de hond tegen de tafel gedrukt te houden, bek dichtbinden en volspuiten met een verdovings/kalmerings middel. en dan nog was t amper te doen ( ja vind je t gek, ik zou ook door t lint gaan als ik op die manier behandeld werd ).
Mede hierdoor zijn we van DA veranderd en we zijn nog maar 2 keer bij hem geweest ( eerste keer algemene controle, 2e keer inenting) en die man doet het geweldig.
in plaats van onze hond met 5 man tegen de tafel te drukken wacht hij rustig en praat hij rustig op der in totdat ze iets kalmeert.
maargoed..bij de vorige DA ging ze dus ook uit pure angst bijten (vandaar dus het bek dichtbinden :S)..

maar vandaar dus dat ik er even naar vroeg aangezien we er dus ervaring mee hebben.. en t is echt niet nice om te zien als jouw hond zo volledig in paniek is. Boos!

Die hond van mn tante (Waar ik zo gek op ben) die vind koeien ( en paarden en kippen Tong uitsteken) ook zo intressant..
als er gewoon ruiters voorbij komen niet.. maar als er dieren in een wei staan....!!
tijd terug was ze ook ontsnapt en in de koeienstal terecht gekomen..gelukkig heeft ze geen van die beesten wat aangedaan ( of die beesten haar).
we hebben een kwartier naar der lopen zoeken.. toen kwam ze die stal uit en zagen we haar, helaas besloot ze om t volgende kwartier in de wei " pak me dan als je kan" te spelen.. grrr.. en doorlopen helpt helaas ook nooit want ze kent de weg uitstekend en weet zelf wel hoe ze terug bij huis moet komen als ze daar zin in heeft Vingers aflikken

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:25

trouwens...toen ik t artikel in de "hondenleven" las vond ik gelijk de foto van jouw hond al de mooiste!
wat een prachtbeest zeg!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:41

Zwitsal schreef:
trouwens...toen ik t artikel in de "hondenleven" las vond ik gelijk de foto van jouw hond al de mooiste!
wat een prachtbeest zeg!

Dankjewel!
Morgen is hij jarig! Haha!
Als je nog meer foto's wilt zien, dan kun je op de site kijken die je in mijn profiel vindt. Daar staan foto's op van pup tot nu.
Schrik niet van die enorme oren als je hem als pup ziet Haha! . Zijn oren zijn nog steeds niet klein, maar nu is zijn hoofd er een beetje tussenin gegroeid Haha! .

Nou veel succes met je honden! En als je ooit nog wat wilt weten, dan kun je me altijd pb-en!