De taal van ezels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

De taal van ezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:56

We hebben op stal een aantal ontzettend schattige en lieve ezels, maar ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk heel weinig weet over hoe zij communiceren. Het lijkt wel een beetje op paardentaal, maar toch ook weer niet.. En dat vind ik dan weer interessant Haha!

Dus wie weet er veel van ezels en geeft me even een cursus Ezelfluisteren? Haha!

kjoetie

Re: De taal van ezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:03

ohja, proefondervindelijk kan ik wel constateren dat een ezel alleen iets voor je doet als hij er zelf het nut van inziet, dat ze idd spreekwoordelijk koppig zijn als ze dat niet zien Nagelbijten / Gniffelen en dat als zo'n ding naast je oor begint te balken je de rest van de middag een piepend oor hebt Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:12

Wat een ezeltopics de laatste tijd, of ligt dat aan mij Haha!

Een ezel is in de meeste gevallen slimmer dan een paard (enkele ezels als uitzondering daar gelaten).
Ze doen alleen iets als ze zelf het nut er van in zien - zoals je zelf al aangeeft.

Verder zijn ezels geen vluchtdieren. Ze zijn aanvalsdieren. Als er een bedreiging is, vluchten ze niet zoals een paard maar zullen ze stil blijven staan om te kijken of 'het gevaar' iets onderneemt. Gebeurt dit niet, dan lopen ze weer door en zullen er in de meeste gevallen de volgende keren niet meer echt op letten.
Een ezel zal dus niet wijken voor druk. Een paard kan je opjagen (oftwel longeren), maar een ezel niet. Hij rent niet voor je weg, en bovendien zijn ze slim genoeg om te bedenken dat als je ze wilt longeren, jij lekker stil staat in het midden en zij moeten rennen.
Je zult het dus samen moeten doen Lachen

Verder kun je niet al te lang achter elkaar met ze werken. Ze werken namelijk alleen mee als ze het nut ervan in zien of het leuk vinden - en lang achtereen hetzelfde vinden ze niet leuk. Je kan beter tien minuten of een kwartier met ze werken en dan weer even een pauze inlassen.

Overigens kan je met ezels heel veel doen. Ik weet niet hoe groot die ezels bij jou op stal zijn, maar als ze groot genoeg zijn is (in)rijden een optie. Dit gaat met meer moeite dan het inrijden van een paard: een ezel wijkt immers niet voor druk, dus het zal hem ook niks schelen als je je kuiten aanlegt om te drijven. Een optie is om (wat sowieso het beste is) eerst te beginnen met oefeningen zoals grondwerk, stemcommando's zoals stap, draf, galop, ho. Als ze hier goed naar luisteren kan je met veel rust, geduld en wat helpers de ezel leren deze commando's te koppelen aan het drijven.

Verder kan je ezels beleren voor de wagen. Hier is natuurlijk wel iemand voor nodig met voldoende menervaring. Bij paarden is het meestal een heel gedoe als ze eindelijk voor het eerst voor de kar staan: wat als hij schrikt, bokt, wegrent, trapt, of met zijn benen over de strengen komt? Mijn ervaring leert dat je een ezel voor de wagen zet (uiteraard na de nodige oefeningen net als bij een paard) en hij loopt er zo mee weg.

Wat ook leuk is, als je ezels eenmaal goed de commando's kennen, niet gewoon te wandelen aan het halster maar te oefen aan de lange lijnen (ook een goede voorbereiding voor het werk voor de wagen). Onze ezels vinden dit erg leuk, en zo kan je ze toch een soort van longeren terwijl je er zelf achter loopt en de teugels in handen hebt. Zo kunnen die van ons aan de lange lijnen stap, draf, galop, wijken, schouderbinnenwaarts en 'achtjes draaien' met de lijnen.

Vrijheidsdressuur kan ook. Je kan alleen niet te lang bezig zijn achtereen want dan gaat het vervelen. Het beste is om af te sluiten met een oefening die ze goed beheersen zodat ook de ezels een voldaan gevoel eraan over houden.

Schriktraining vinden de meeste ezels helemaal geweldig. Over balkjes stappen, over zeilen heen, tussen balkjes door achterwaarts zonder ze aan te raken, schuine planken als 'wip' om overheen te lopen enz.

Onze ezel Gijs is dol op vrijspringen (op de BoktWiki staan foto's van onze ezels bij het artikel over ezels).
Het is vanzelfsprekend dat de ezel dit uit zichzelf moet willen aangezien je hem niet kan opjagen. Vandaar dat Gijs er zelf overheen gaat Lachen

Als je vragen hebt kan je me altijd Pb'en Lachen
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 20-02-08 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:14

heej bedankt Haha!

Kun je me wat vertellen over de lichaamstaal van ezels onderling? en hoe het kuddegedrag eruit ziet?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:19

Leuk al die ezeltopics! Na heel wat jaartjes ezelervaring kan ik zeggen dat idd ezels in meerdere gevallen slimmer zijn dan paarden.
Ezels doen echt alleen dingen die ze leuk vinden en zo niet, staken ze gewoon. Niets wegrennen (vluchten dus), daar doen ze niet aan. Ze stoppen gewoon waar ze mee bezig zijn.
Wat mijn ervaring is dat ezels ook vaak een sterke voorkeur hebben voor bepaalde mensen. Gebeurde er ooit iets vervelends met jou en een ezel, hoef je niet te verwachten dat die ezel je snel vergeeft.
Ezels doen verder dus idd niet aan wijken voor druk uit zichzelf. Het zit niet in ze, omdat het geen vluchtdieren zijn. NH gaat dus erg moeilijk met ezels.
Verder hebben ezels en paarden tijdens het dekken (weet niet of dit voor iemand verder interessant is, haha dus zal er niet heel erg over uitwijden) heel andere gewoonten.

Mijn ervaring is doe iets met een ezel wat hij/zij leuk vindt en geef de ezel telkens uitdaging. Wie niet eerlijk is tegen een ezel, heeft een probleem, die wordt jarenlang onthouden.
Ezels weten precies wat ze willen en laten zich niet met voer omkopen (wat vele paarden wel doen Haha!)

Ezels zijn geweldige dieren met een ontzettend individueel karakter.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:21

Kuddegedrag: er is vaak voor iedereen een duidelijke plaats binnen de groep. Er hoeft niet vaak ingegrepen te worden, omdat de plaatsen zo duidelijk zijn. Ezels verdragen veel van elkaar, maar zetten elkaar ook op hun plek door hele kleine subtiele hints, een oortje naar achter, of een duw.
Wat mij ook opvalt is dat de veulens erg goed opgevoed worden door de moeders. Zo heb ik een zeer strenge ezelmoeder rondlopen op mijn werk. Veulen wordt met harde hand opgevoed, maar is dan ook een dondersteen!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:25

Ik wil wel graag nog wat meer weten over het paargedrag van ezels idd Ja vind het erg interessant!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:26

Zie onderaan mijn profiel wat foto's van kuddegedrag Lachen Daar zie je duidelijk dat Keji (de zwarte ezelmerrie) Jason (de bonte ezelruin die hoger in de rangorde wil komen) weer even op zijn plaats zet.
Verder heb ik mijn vorige post nog behoorlijk wat bijgewerkt Knipoog

Ezels zijn harder dan paarden. Ze slaan veel harder, ze zijn veel ruwer tegen elkaar.
De rangorde is meestal duidelijk. Merries kunnen behoorlijk hard zijn en staan vaak boven de ruinen, die over het algemeen wat softer zijn. Als ze hengstig zijn kunnen ze de ene keer zich heel erg opdringen aan de ruinen/hengsten maar de andere keren kunnen ze het andere dier met veel lawaai van zich afslaan.
Als ezels aan het 'vechten' zijn voor het bepalen van de rangorde, kan dit er echt hard aan toe gaan. Zo staan ze bij ons keihard te brullen als leeuwen en slaan ze zo hard dat je het van ver weg al hoort.

Paargedrag is ook anders. De merrie dringt zich op aan de hengst, maar als deze erop in gaat zal zij hem vaak nog wat rake klappen verkopen. De ezelhengst is een aanhouder en vind dit eerder opwindend dan dat hij zich laat afschrikken. Vandaar dat het ook makkerlijker is om muildieren (ezelvader x paardenmoeder) te fokken dan een muilezel (ezelmoeder x paardenvader). Want omdat de ezelmerrie zo slaat, wordt de paardenhengst hierdoor afgeschrikt.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 20-02-08 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:29

wat bv. een groot verschil is tijdens het dekken in tegenstelling tot paarden, meppen ezellinnen van zich af ook als ze hengstig genoeg zijn om gedekt te worden.
Een ezelhengst zal een schop tegen zijn borst dus zien als heeee, die kan gedekt worden. Een paardenmerrie zal niet van zich af schoppen in uiterste hengstigheid.
Als men een ezelhengst een paardenmerrie wil laten dekken, moet je daar wel op bedacht zijn. Als de paardenmerrie van zich af schopt, wil zij dus (nog) niet (meer). Voor de ezelhengst is dit echter een trigger om door te gaan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:29

haha sorry, zelfde verhaal

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:43

Inderdaad Def, zelfde verhaal Lachen

Ik heb het even voor je uit mijn profiel geplukt.

Van links naar rechts:
Keji (zwarte ezel) daagt Jason (bonte ezel) uit. Jason gaat hier eerst niet op in als hij Keji's dreigende houding ziet.
Keji begint schijnaanvallen uit te voeren, door om hem heen te cirkelen en tegen hem aan te botsen. Je ziet Jason met de oren in de nek.
Dan pikt Jason het niet meer en als ze voor elkaar staan beginnen ze naar elkaar te happen met de oren plat in de nek.
Keji bijt terug, klaar voor de 'aanval'
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Weer v.l.n.r:
De strijd begint, ze gooien hun volle gewicht er tegenaan. Steigeren, schoppen en bijten.
Hier zie je goed dat Keji met haar volle gewicht tegen Jason aan springt. (grote foto).
Ze draaien om elkaar heen en Keji haalt flink uit naar Jason (ezels zijn erg lenig in de gewrichten van de heup en achterbenen zoals je ziet).
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:45

Haha mooie foto's! Wij verwachten een dezer dagen een ezelkindje Haha!
Als hij of zij er is, zal ik even een mooie foto plaatsen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:47

Wat leuk! Ik ben benieuwd Lachen

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je, kjoetie, als je wilt heb ik nog meer van dit soort foto's Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:48

heej wat leuk en interessant dit, dank jullie voor de reacties!

En meer van dit soort foto's zijn natuurlijk altijd welkom Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:50

Ik zal even voor je kijken Lachen

Edit - nog wat foto's voor je opgediept.

Keji (achterste ezel) schraapt met haar voorbeen over de grond, klaar om de aanval in te zetten.
Afbeelding

Keji springt op Gijs (dit is dus een poging om hem aan haar te onderwerpen, niet om hem te dekken want ze is een merrie en Gijs een ruin).
Afbeelding

Gijs maakt kauwbewegingen (wat ook door hengstige merrie's wordt gedaan bij de dekking) als teken dat hij zich onderwerpt aan Keji.
Afbeelding

Uitdagen doormiddel van steigeren:
Afbeelding

Rollen zijn omgedraaid, Gijs probeert Keji omver te drukken door zich vast te bijten in haar vacht/rug.
Afbeelding

Klappen komen hard aan:
Afbeelding

Overigens bijten ezels tijdens het vechten vaak in elkaars voorbenen, zo proberen ze de ander op zijn knieeën te dwingen.

Mar het kan ook lief en aardig zijn: Gijs en Keji 'kroelen' elkaar.
Afbeelding

Of even je zware hoofd laten leunen op je vriend.
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:54

Overigens, als je andere foto's wilt - van bijv. vrijspringen, spelen, gangen enz. dan kan je me altijd een Pb'tje sturen Lachen