Caviahok zelf bouwen, wie ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Caviahok zelf bouwen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:50

Al geruime tijd loop ik met het idee rond om zelf een caviahok te bouwen. Simpelweg omdat ik mijn plastic-caviakooi te klein vind (ik heb de grootste maat gekocht, maar alsnog te klein na mijn mening), plastic is niet mooi en het heeft weinig mogelijkheden.

Ik zit nu te denken aan een houten- of glazenhok of een combi van beiden.

eisen:
- Het te bouwen hok moet goed schoon te houden zijn;
- Geschikt zijn voor binnen;
- Mogelijkheden hebben voor huisjes, hooiruif, waterflesje, etensbakje e.d.;
- Het hok moet niet te zwaar zijn, verplaatsen moet mogelijk zijn;
- Natuurlijk moet het hok caviavriendelijk zijn (voldoende ventilatie, kijk mogelijkheden en voldoende ruimte etc.).

Ik zit te denken aan de hokken waar de zwangere cavia's in zitten in Dierenpark Emmen. Of aan de bakken die de Caviaopvang in Westervelde heeft. Deze hokken lijken mij alleen erg zwaar.

Wie heeft hier ervaring mee? En welke ondergrond kan ik het beste gebruiken (glas, aluminium, rubber, hout)? Is een metalen frame mogelijk waar ik als het ware de glasplaten in schuif? Welk kostenplaatje hangt aan een leuk 'doe-het-zelf-project'?

Wie oh wie heeft ervaring met het bouwen van een hok en kan mij ideeën aandragen? Ook zou ik graag foto's willen ontvangen, zodat ik een beetje een beeld krijg (via topic of pm)

salsaentango

Re: Caviahok zelf bouwen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:42

ik heb zelf een flat laten bouwen bij stichting caviaopvangcentrum beertje en ik kan je in 1 woord zeggen geweldig.! die maken de kooien en flatten supper mooi.. ook handig met verschonen..

wil wel een foto er van maken.. maar je kan ook altijd op de site kijken (zie mijn onderschrift *LOL*

ik moet nu op school zelf een bouwen.. hopen dat die niet in elkaar stort haha

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:52

salsaentango: Ik heb de site bekeken, de flats zien er prachtig uit! Ik zoek alleen geen flat. Ik heb twee caviaberen en die wil gewoon bij elkaar in één hok houden.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:59

Ik blijf dit topic even volgen, wil zelf graag een eigen cavia hok bouwen. Mijn 2 dames zitten in een plastic onderbak met traliewerk van een meter breed. Ik heb 1 keer een grotere bak gezien, die was 1.20 breed, maar meteen 80 euro, vind ik iets te duur, maak ik liever mn eigen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:16

LaraCroft schreef:
Ik blijf dit topic even volgen, wil zelf graag een eigen cavia hok bouwen. Mijn 2 dames zitten in een plastic onderbak met traliewerk van een meter breed. Ik heb 1 keer een grotere bak gezien, die was 1.20 breed, maar meteen 80 euro, vind ik iets te duur, maak ik liever mn eigen.

Zo'n hok (plastic onderbak) heb ik ook. Een hok van 1.20m lang (ik denk dat je dat bedoelt i.p.v. breed) was afgelopen zaterdag in de aanbieding in Emmen voor € 34,95-

Ik ben helemaal flauw van het lelijke plastichok, maar kan maar geen goede inspiratie vinden om zelf een mooi hok te bouwen. De ene dag neig ik naar glas, de andere dag naar hout...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:47

Je kunt ook een soort van aquarium laten bouwen. Drinkflesje ophangen is wat lastiger maar je kunt hier ook mooie houten standaardjes voor maken.
Ik heb gehoord dat wel prijzig is maar misschien wel een leuke oplossing...

Als je het zelf wilt doen zou ik met glas idd een frame maken waar je de glasplaten in kan schuiven, is ook makkelijk met schoonmaken!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:19

Tijgertje86 schreef:
Zo'n hok (plastic onderbak) heb ik ook. Een hok van 1.20m lang (ik denk dat je dat bedoelt i.p.v. breed) was afgelopen zaterdag in de aanbieding in Emmen voor € 34,95-

Ik ben helemaal flauw van het lelijke plastichok, maar kan maar geen goede inspiratie vinden om zelf een mooi hok te bouwen. De ene dag neig ik naar glas, de andere dag naar hout...

Das wel een mooie aanbieding, maar helaas is Emmen voor mij te ver weg. Dan moet ik met de bus, das zo lastig met zo'n bak Clown

Een houten lijkt mij echt ideaal, wellicht met 2 verdiepingen, en een lade helemaal onderin voor voeropslag. Lijkt me geweldig.

edit: typfoutje

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:23

Ik heb een zelfgemaakte flat (door mijn vriend), zie foto. Van meubelplaten en zeil op de grond. Voor vragen, pm me maar!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 09:31

Laracroft: Ja, om zo'n hok nu in de bus mee te slepen. Ik had hem anders rustig voor je op willen halen. Knipoog

Sodera: Ik zat ook al te denken aan een glazen hok, met een stalenframe, waar je de glasplaten in en uit kunt schuiven.

Nadina: WOW! Wat een prachtig hok! *Krijgt meteen nieuwe inspiratie* Bedankt voor het plaatsen van de mooie en duidelijke foto's! *LOL*

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:06

Geen dank, succes!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:30

Tijgertje86 schreef:
salsaentango: Ik heb de site bekeken, de flats zien er prachtig uit! Ik zoek alleen geen flat. Ik heb twee caviaberen en die wil gewoon bij elkaar in één hok houden.

ze maken allerlei hokken hoor hihi ook gewoon een hok waar je beertjes lekker met zijn 2en in kunnen zitten Haha!