Wanneer mag je een zwerfdier houden ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meissie17

Wanneer mag je een zwerfdier houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 18:40

Hallo,

Mijn oma heeft een paar dagen geleden een katje gevonden. Deze stond bij de auto toen ze de auto uit kwam zetten en is met haar mee gelopen. De kat is mee naar binnen gegaan, en is daar blijven slapen. Nu komt hij echter steeds terug naar mijn oma en ze is er helemaal gek mee.

Mijn oma heeft de dierenbescherming en politie al gebeld, er zijn geen vermissingen rond de beschrijvingen van die kat en de kat heeft ook geen chip.

Mijn oma word helemaal verliefd op dat beestje en wil hem nu houden. Nu is mijn vraag wanneer mag je nu een zwerfdier houden? (ze heeft al eerder katten gehad)

Groetjes!

Anoniem

Re: Wanneer mag je een zwerfdier houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:41

hmm goede vraag ik blijf dit even volgen

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:41

In dit geval als ik de eigenaar echt niet zou kunnen vinden, zou ik hem in huis houden. Maar mocht de eigenaar zich na een paar weken nog wel melden zou ik het beestje ook zo weer meegeven.
Ik zou ook nog asiels afbellen, om te vragen of daar mensen zijn geweest, of misschien kun jij op internet een advertentie plaatsen?
Als niemand zich meld zou ik hem houden. Maar dat is natuurlijk mijn mening, beter als in een asiel lijkt mij.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 18:49

Boertjes schreef:
In dit geval als ik de eigenaar echt niet zou kunnen vinden, zou ik hem in huis houden. Maar mocht de eigenaar zich na een paar weken nog wel melden zou ik het beestje ook zo weer meegeven.
Ik zou ook nog asiels afbellen, om te vragen of daar mensen zijn geweest, of misschien kun jij op internet een advertentie plaatsen?
Als niemand zich meld zou ik hem houden. Maar dat is natuurlijk mijn mening, beter als in een asiel lijkt mij.

Ze heeft alle asiels hier in de omgeving afgebeld en niemand weet wat.

Ik zat er idd ook aan te denken om een advertentie op mp te zetten, maar wat nou als je mensen krijgt die gewoon een 'gratis' kat willen (om het zo maar te zeggen).

Ja mijn Oma wil het beestje ook erg graag houden, en zij heeft ook zo iets van hij kan beter hier zitten dan in het asiel.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:51

Geen foto plaatsen, alleen neer zetten waar je hem gevonden hebt, kater of poes. En laat de mensen maar een beschrijving geven. zo heb ik dat ook een keer gedaan, en de eigenaars heb ik een foto laten sturen en zo goed mogelijke beschrijving (was bij deze niet zo moeilijk had geen staart meer). En toen dat alles klopte pas meegegeven, en ook legitimatie gevraagd (misschien overdreven, maar vond het wel belangrijk)
Evt. ook een vergoeding vragen voor gemaakte kosten (voer etc..) geen bedrag er bij zetten. Maar dan voorkom je dat mensen even snel een gratis kat op komen halen die eigenlijk niet van hun is.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 18:53

Boertjes schreef:
Geen foto plaatsen, alleen neer zetten waar je hem gevonden hebt, kater of poes. En laat de mensen maar een beschrijving geven. zo heb ik dat ook een keer gedaan, en de eigenaars heb ik een foto laten sturen en zo goed mogelijke beschrijving (was bij deze niet zo moeilijk had geen staart meer). En toen dat alles klopte pas meegegeven, en ook legitimatie gevraagd (misschien overdreven, maar vond het wel belangrijk)
Evt. ook een vergoeding vragen voor gemaakte kosten (voer etc..) geen bedrag er bij zetten. Maar dan voorkom je dat mensen even snel een gratis kat op komen halen die eigenlijk niet van hun is.

Dat is een handige tip. Ik ga er gelijk mee aan de slag. Ik heb net met me oma gebeld en ze zei dat de kat al de hele middag weg is, dus ik ben benieuwd of die nog terug komt maar dat denk ik haast wel haha.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:58

Als een kat ergens lekker eten krijgt en vertroeteld word, komen ze vaak wel weer. Zeker als het een buitenkat is. Onze kat slaapt ook regelmatig verderop in de schuur op de trekker en eet daar het kattenvoer op. Daar tegenover komen zijn katten ook wel eens een nachtje logeren Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:29

Hahaha, dat zou me moeten gebeuren dat iemand ons (dierenambulance) opbelt een kat als gevonden doorgeeft, maar er wel bij zegt dat de eigenaar rekening moet houden met verzorgingskosten van 2.50e per dag (ofzo). Ik zou echt niet meer bijkomen... *LOL*

Denk dat je er ook te ver in kan gaan in alle achterdocht. Als jij zegt: heb een zwart witte kat gevonden daar en daar en iemand kan jou een foto tonen van de bewuste kat of precies uitleggen waar de aftekeningen zitten, je al goed genoeg op weg bent hoor...

En: je kunt overal gratis kittens en katten halen. Das iets heel anders met honden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:34

kat is niet gechipt en niet bekend bij asiels e.d.

dan mag je de kat toch zo in huis nemen..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:35

Als ik het verhaal zo lees weet je niet zeker of het uberhaupt wel een zwerfdier is.Niet iedereen is zo slim om een hem te laten chippen of een plaatje om te hangen.Veel katten worden buitengelaten door de eigenaren, en katten vinden meestal wel adressjes om te vertoeven, in dit geval je oma.Het wil dus niet standaard zeggen dat het een 'zwerver' is.
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 19-02-08 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:38

Ik vind het ook heel moeilijk..
Ikzelf ben mijn kater vanaf dec 2006 kwijt, hij was toen 7 maanden. Hij zou toen in januari gecastreerd worden, maar helaas toch te laat.
Gechipt was hij ook nog niet, maar vind het ook niet netjes als zomaar iedereen hem mag houden dan!

Dierenasiels schrijven het vaak ook niet op als een kat vermist wordt opgegeven, ik heb een half jaar lang dagelijks moeten bellen, stond nergens op. Helaas ook nooit teruggevonden..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:39

Bij de meeste asiels is het minimaal twee weken dat ze op een eigenaar wachten. Zoniet, is ie adopteerbaar. Ik vraag me af of dat wettelijk is. Ik denk het eigenlijk wel.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:47

Je zou ook een bandje om zijn nek kunnen doen met de vraag of de eigenaar je even kan bellen. Dan weet je of hij een baasje heeft.
Officieel is een dier nog 1 jaar na vondst opeisbaar door de eigenaar. Bij plaatsing in een asiel werkte het anders, dan staat er een termijn van (ik dacht) 4 weken.

Ik heb 2 jaar geleden een kat gevonden, bij asiel, amivedi en politie gemeld. Zelf op marktplaats gekeken of iemand hem miste. Ik heb hem in eerste instantie ook niet binnen gelaten maar alleen drinken (water) gegeven en een droog plekje (een oude krabpaal) onder het mom van als hij honger krijgt loopt hij wel naar huis. Maar 24 uur later zat hij er nog. Een vriendin wilde hem graag hebben indien geen baasje.
Na een maand laten enten etc.. Als er daarna nog iemand zeg gemeld had, had die de dierenarts rekening moeten betalen om hem mee te krijgen.
(kat stond overal geregistreerd dus als ze hem terug wilde was een maand wel erg lang)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:00

Mijn kater staat ook bij amevedi geregristreerd, maar nooit wat van gehoord, vraag me ook af of iemand wel echt verglijkt. en sowieso zoals in mijn geval heb ik een foto van 6 maanden oud, zou zal hij er nu met bijna 2 jaar niet meer uitzien..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:02

twin: is ie wel gechipt of niet?
Enne de aftekeningen veranderen toch niet?

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:23

marlies85 schreef:
Als ik het verhaal zo lees weet je niet zeker of het uberhaupt wel een zwerfdier is.Niet iedereen is zo slim om een hem te laten chippen of een plaatje om te hangen.Veel katten worden buitengelaten door de eigenaren, en katten vinden meestal wel adressjes om te vertoeven, in dit geval je oma.Het wil dus niet standaard zeggen dat het een 'zwerver' is.

De kater is wel erg mager. Ik ga vanavond langs mijn oma en zal haar even zeggen dat ze beter nog even kan wachten met chippen, om zeker van de zaak te zijn dat het geen huisje heeft.

De dierenwinkel pets place heeft mij ook verteld dat we het beestje gewoon moeten laten inenten en chippen.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:36

Update: Het katje is er alweer. Ik ga zo nog even een kijkje nemen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:39

Hij hoeft niet een zwerkat te zijn, het kan ook gewoon een kat zijn die op meerdere adresjes eten probeert te scoren.
De kat van mijn ouders vertoeft bijvoorbeeld op 2 adressen, de ene nacht slaapt hij daar en de andere nacht bij mijn ouders en soms gewoon op straat. Dus misschien zijn die mensen hem helemaal niet kwijt en hebben ze dus ook geen asiel gebeld, misschien wat briefjes in de buurt hangen of iemand z'n kat kwijt is. Op internet zou ik niet doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:41

ik zou in de plaatselijke supermarkt briefje ophangen
als na paar weken nog niemand gebeld heeft, zou ik het houden

evt een bandje omdoen met een briefje is ook een idee, met de vraag of de evt. eigenaar kan bellen
word niet gereageerd, is grote kans dat de kat geen baasje heeft

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:46

zo doet onze kat dat ook... zijn hoofdverblijf is hier, maar als het hem hier niet bevalt wat hij voorgeschoteld krijgt dan gaat hij naa de overburen...
De hele straat geeft hem eigenlijk eten... als er een auto de straat in rijdt, dan rent hij er ook meteen op af, hij weet precies waar er iets te halen valt....
Wij hebben hem overigens wel een bandje om gedaan omdat hij inderdaad wel eens dagen weg blijft, loopt de hele dag in en uit met zn kattenluikje hier....

Volgens mij mag je een dier na 3 weken houden, maar dan moet je het dier wel overal aangemeld hebben... Amivedi, Dierenbescherming, Dierenartsenpraktijken in de buurt, Dierenambulance en Asiels en eventueel advertenties ophangen...

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 22:14

Lynn_Nikita schreef:
ik zou in de plaatselijke supermarkt briefje ophangen
als na paar weken nog niemand gebeld heeft, zou ik het houden

evt een bandje omdoen met een briefje is ook een idee, met de vraag of de evt. eigenaar kan bellen
word niet gereageerd, is grote kans dat de kat geen baasje heeft

Ja in de de buurtsupers staan overal advertentie´s. Mijn oma gaat donderdag naar de DA, dus ff kijken wat hij zegt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:42

Als je weet dat het dier geen baasje heef dan kan je hem houden.
Zo te lezen heeft je oma al aardig wat moeite gedaan, ik zal voor de zekerheid nog even checken of het dieren een chip heeft en anders zou ik het dier gewoon houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:13

Bij een asiel geldt een tijd van 14 dagen, als de eigenaar dan nog geen contact opgenomen heeft- dan mag een dier herplaatst worden wettelijk gezien.

Ik zou het gewoon melden bij het plaatselijke asiel dat het dier gevonden is, maar dat ze bij oma mag blijven als er niemand voor komt. Het staat dan geregistreerd dat je je best gedaan hemt om de eigenaar te vinden.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:20

Mist schreef:
Bij een asiel geldt een tijd van 14 dagen, als de eigenaar dan nog geen contact opgenomen heeft- dan mag een dier herplaatst worden wettelijk gezien.

Ik zou het gewoon melden bij het plaatselijke asiel dat het dier gevonden is, maar dat ze bij oma mag blijven als er niemand voor komt. Het staat dan geregistreerd dat je je best gedaan hemt om de eigenaar te vinden.

Daar ga ik helemaal in mee Lachen Ik ben zelf vrijwilligster bij een dierenasiel en daar geldt idd een tijd van 14 dagen waarin de eigenaar het recht heeft om het dier op te eisen. Ik zou ook melden bij het asiel dat je een kat gevonden hebt, dan heb je in mijn ogen aan je plicht voldaan Knipoog

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 11:57

De kat is aangemeld bij alle instanties in de een omtrek van 10 km. Ik ben benieuwd of er nog iemand komt. De kat is in ieder geval niet vermist, hij staat niet op mp en is ook nergens vermist bij instanties. Maar we wachten het af Vingers aflikken