Hond stinkt, wat hieraan te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Hond stinkt, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:52

Ik heb een Shih Tzu van 4 jaar die keurig elke 2 maanden naar de trimsalon gaat voor een "schoonheidsbehandeling" scheren, knippen, wassen en fohnen. Niets mis mee zou je denken maar dat kleine beestje dat ruikt als een grote bouvier. Een enorme lijflucht draagt ze bij zich. Nou heb ik niet zo'n moeite met die lucht, ik ruik het wel maar heb er geen last van, echter we nemen haar overal mee naar toe en ik krijg regelmatig opmerkingen over haar geurtje..........We hebben nog 2 honden meer die vrijwel nooit een wasbeurt krijgen en die ruiken naar roosjes. Nu zal het misschien dan wel met het voer te maken hebben. Ze eet op het moment lams/rijst voer van Kenner en af en toe een restje van ons warm eten. We hebben haar een tijdje Barf voer gegeven ( van dat rauwe vlees) maar ik merkte geen verbetering qua lijflucht en dat voer stonk zo mogelijk nog erger dus weer over gestapt op de brokken. Wie heeft hier tips voor?

Mistic

Re: Hond stinkt, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:54

Het kan inderdaad aan het voer liggen.

Hoe lang heb je overigens "Barf" gegeven? Het lichaam heeft tijd nodig om zich te reinigen. De eerste tijd kan de lichaamsgeur erger worden omdat alle afvalstoffen het lichaam uit moeten.

Misschien kan je eens vragen aan de trimsalon wat voor shampoo ze gebruiken.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:56

Ik heb ook een Shih -Tzu van 4 jaar oud, zij stinkt eigenlijk nooit. Ze wordt elke 3 maanden getrimt, en dan echt vrij kort. Ze krijgt dan ook gelijk een uitgebreide wasbeurt etc. Wij hebben hondenparfum voor haar, hebben we bij de dierenwinkel gekocht. Dat spuiten we op op de momenten dat ze toch niet zo lekker ruikt.

Ik zal even het merk opzoeken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:59

vaak wassen kan juist leiden tot minder lekkere geurtjes,omdat het lichaam dat schoon is gemaakt, nieuwe vetten en beschermingslaag aanmaakt.

ik zou een keer brokken van de royal canin proberen.
rc staat erom bekend dat geurtjes minder worden.

ik voer het mijn katten en hun poep stinkt dus echt niet , geloof me !

verder zou ik niet te vaak wassen, borstelen kan geen kwaad.
geen extra'tjes geven iig

is het een open hond? een open reu of teef kan hormonen produceren en dat kan ook behoorlijk stinken
dan is sterelisatie of castratie de enige oplossing

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:53

Inderdaad, Royal Canin gaan voeren en ook volhouden! Niet omdat je na een week geen verbetering merkt stoppen, juist dan doorgaan. Het heeft even tijd nodig.

@ Crossmonster ; een gecastreerde reu wil ook nog wel eens meer stinken (door de vettigere vacht) dan een ongecastreerde reu Lachen dus dat klopt niet per definitie..

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 12:09

We hebben ruim 4 maanden Barf gegeven, dat leek mij lang genoeg om verbetering te moeten zien. Het is een ongesteriliseerd teefje. Ze wordt alleen gewassen in de trimsalon na het scheren, ik ben geen voorstander van veel wassen maar de shampoo haalt de geur niet weg overigens.
Ik zal Royal Canine eens gaan proberen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:24

en waarom laat je haar "open" ?
de lucht kan ook vanuit de baarmoeder komen namelijk Lachen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:31

Misschien dan slim om er toch eens mee naar de dierenarts te gaan. Een hond hoort namelijk niet te stinken.

Mijn hond wordt bijnan nooit gewassen, tenzij hij in de modder heeft liggen rollen (hij is wit en dan ziet het er niet uit).
Verder is hij ook niet gecastreerd en krijgt alleen vers vlees.

Ik heb nog nooit, maar dan echt nog nooit te horen gekregen dat mijn hond stinkt. Mensen nemen hem graag in huis om op te passen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:24

maras schreef:
Ik heb een Shih Tzu van 4 jaar die keurig elke 2 maanden naar de trimsalon gaat voor een "schoonheidsbehandeling" scheren, knippen, wassen en fohnen. Niets mis mee zou je denken maar dat kleine beestje dat ruikt als een grote bouvier.

Ik heb twee grote bouviers en zie niet in wat er mis zou moeten zijn met jouw hond als ze net zo ruiken als de mijne. Ook bouviers horen namelijk niet te stinken en de mijne doen dat dus ook niet.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:26

ik heb ook een shi tzu, en die stinkt ontzettend , we wassen hem regelmatig met hondenshampoo maar heeft allemaal geen nut

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:49

Ik zou ook even langs de dierenarts gaan en zijn mening vragen. Verder zou ik overwegen om het wassen bij de trimsalon 1 x over te slaan, en het alleen op trimmen te houden. Eens zien of het helpt.

Ik heb een halflangharige hond met ondervacht en die stinkt nooit. Hij word alleen gewassen als hij echt smerig is, dus zo min mogelijk. Ik heb ook altijd begrepen dat het wassen van honden het huidvet aantast, en dit veroorzaakt dus ''hondengeur''.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:16

Nakisha schreef:
Ik heb een halflangharige hond met ondervacht en die stinkt nooit. Hij word alleen gewassen als hij echt smerig is, dus zo min mogelijk. Ik heb ook altijd begrepen dat het wassen van honden het huidvet aantast, en dit veroorzaakt dus ''hondengeur''.

Ik vind dat altijd een soort 'middeleeuwse' gedachtengang. Vroeger vond men dat je je als mens ook maar niet te veel moest wassen, want dat vond men ongezond. Tegenwoordig denken we daar anders over. De huidige hondenshampoos zoals die in de meeste trimsalons worden gebruikt zijn zo mild voor de huid dat ze echt geen enorme aanslag op de huid zijn. Regelmatig wassen is dan ook echt niet slecht voor een hond mits je de juiste shampoo gebruikt. Stank bij honden (zonder dat de hond zich vies heeft gemaakt natuurlijk) wordt dan ook niet veroorzaakt door wassen, maar komt van binnen uit.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:12

Oprtalj; Dat ben ik, en vele dierenartsen die ik ken met mij, niet met je eens.
Wij hebben geen vacht, een mens is niet vergelijkbaar met een hond. Een hond heeft een bepaald huidvet wat vrij gemakkelijk ''weg te wassen'' is. Voor mensen geld dat niet. (Hoewel teveel wassen trouwens ook bij mensen de huid uitdroogt, meende ik?)

Ik geloof heus wel dat er tegenwoordig goede hondenshampoo's zijn die dit effect verminderen, maar toch... en dat die stank altijd van binnen uit komt, lijkt me ook niet met zekerheid te zeggen.

Daarbij, het is gewoon een optie. Je kunt het altijd even proberen. Een keertje 4 maandjes niet wassen *wat gelijk staat aan één keer wassen overslaan bij de trimsalon, gewoon alleen laten trimmen* zal het hondje immers geen kwaad doen. Het lijkt me een prima manier om te kijken of het helpt.

Ik zal gelijk toegeven; Ik ben niet zo van het wassen. Toen wij ons Franse bulletje kregen, viel het me op dat hij behoorlijk sterk ''naar hond'' rook. (En hij is een kortharig hondje!)
De eigenaar gaf ons zijn spulletjes mee, waaronder een aangebroken flesje hondenshampoo.
Sinds hij bij ons is, is hij zelden meer gewassen, en slechts één of twee keer met shampoo omdat hij naar kattenurine rook (lang verhaal)... en de geur is echt enorm verminderd. Mensen die hem niet zo vaak zien konden dit beamen, dus het ligt er niet aan dat ik ''aan de geur gewend ben geraakt''.
Minder vaak wassen kán de geur dus behoorlijk verminderen.

Altijd een poging waard, toch? Baat het niet...

Maar de eerste tip, zoals je vast al had gelezen, blijft dan ook een bezoekje aan de dierenarts.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:52

Nakisha schreef:
Oprtalj; Dat ben ik, en vele dierenartsen die ik ken met mij, niet met je eens.

Het is mij bekend dat sommige dierenartsen voor wat betreft hun 'kennis' over vachtverzorging ook in de middeleeuwen zijn blijven steken, ja. Je staat er van versteld wat met wat voor dierenartsadviezen je als trimster soms te maken krijgt. Honden die volgens de da beter kaal geschoren kunnen worden om verharen tegen te gaan bijvoorbeeld en dus inderdaad ook de inmiddels allang achterhaalde gedachte dat wassen slecht is voor een hond.
Voor wat betreft adviezen over vacht en vachtverzorging, waar wassen dus ook onder valt, kun je echt beter terecht bij de trimsalon. Daar zit meer kennis en ervaring op dit gebied dan bij de da. En ik denk dat de meeste trimmers en trimsters het toch echt met me eens zullen zijn dat een hond niet gaat stinken van af en toe een wasbeurt met de juiste shampoo.

Citaat:
Wij hebben geen vacht, een mens is niet vergelijkbaar met een hond. Een hond heeft een bepaald huidvet wat vrij gemakkelijk ''weg te wassen'' is. Voor mensen geld dat niet. (Hoewel teveel wassen trouwens ook bij mensen de huid uitdroogt, meende ik?)

Mensen hebben toch ook haar op hun hoofd? (kale mannen daar gelaten). Dat was je toch ook geregeld met shampoo zonder daar last van te hebben? Dat wij ook huidvet hebben dat bij gebruik van het verkeerde product kan worden weggewassen merk je vanzelf als je je haar voortaan met Ajax zou gaan wassen.

Citaat:
Ik geloof heus wel dat er tegenwoordig goede hondenshampoo's zijn die dit effect verminderen, maar toch... en dat die stank altijd van binnen uit komt, lijkt me ook niet met zekerheid te zeggen.

Met zekerheid niet, nee. Maar als de hond niet door viezigheid gaat liggen rollen, zichzelf niet bevuilt/ gedeeltelijk onderplast o.i.d. dan is het wel het meest waarschijnlijke.

Citaat:
Daarbij, het is gewoon een optie. Je kunt het altijd even proberen. Een keertje 4 maandjes niet wassen *wat gelijk staat aan één keer wassen overslaan bij de trimsalon, gewoon alleen laten trimmen* zal het hondje immers geen kwaad doen. Het lijkt me een prima manier om te kijken of het helpt.

Mijn voorspelling is dat je dan een hond hebt die even hard of zo mogelijk nog harder stinkt en er ook nog eens minder goed uitziet daar je een vuile vacht nooit zo netjes kunt knippen en scheren als een schone vacht.

Citaat:
Ik zal gelijk toegeven; Ik ben niet zo van het wassen. Toen wij ons Franse bulletje kregen, viel het me op dat hij behoorlijk sterk ''naar hond'' rook. (En hij is een kortharig hondje!)
De eigenaar gaf ons zijn spulletjes mee, waaronder een aangebroken flesje hondenshampoo.
Sinds hij bij ons is, is hij zelden meer gewassen, en slechts één of twee keer met shampoo omdat hij naar kattenurine rook (lang verhaal)... en de geur is echt enorm verminderd. Mensen die hem niet zo vaak zien konden dit beamen, dus het ligt er niet aan dat ik ''aan de geur gewend ben geraakt''.
Minder vaak wassen kán de geur dus behoorlijk verminderen.

Maar hoe kun je nu met zekerheid stellen dat dat ligt aan het feit dat je hem niet wast? Was het wel een goede, milde shampoo? Geef je hem precies dezelfde voeding? Dezelfde tussendoortjes? Wordt hij in hetzelfde gebied uitgelaten? Was je even vaak zijn kussentje/kleedje? Doe je verder precies hetzelfde v.w.b. vachtverzorging? Etc. etc. Er zijn zoveel factoren die kunnen meespelen.

Citaat:
Altijd een poging waard, toch? Baat het niet...

Maar de eerste tip, zoals je vast al had gelezen, blijft dan ook een bezoekje aan de dierenarts.

Nee, een keer een wasbeurt overslaan zal de hond op zich niet schaden, maar ik zou toch echt eerst naar een dierenarts gaan voor een algemene check-up i.p.v. het een paar maanden aan te gaan kijken, want dat doe je als je het alleen maar gaat proberen met niet wassen. En de kans dat het daaraan ligt is m.i. dus erg klein.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:29

Oprtalj schreef:
Mensen hebben toch ook haar op hun hoofd? (kale mannen daar gelaten). Dat was je toch ook geregeld met shampoo zonder daar last van te hebben? Dat wij ook huidvet hebben dat bij gebruik van het verkeerde product kan worden weggewassen merk je vanzelf als je je haar voortaan met Ajax zou gaan wassen.

Het is algemeen bekend (nou ja, niet bij iedereen dus) dat shampoo ook voor ons niet goed is.

Mensen die iedere dag hun haren wassen moeten dat ook iedere dag blijven doen, aangezien het binnen een dag alweer vet wordt. Je haar reageerd dus zeer sterk op het elke dag wassen.

Ik was mijn haar 2 keer per week en heb nooit vet haar. Zelfs als ik het maar 1 keer per week zou wassen zou het nog niet vet zijn.

Zoals ik al eerder zei, was ik mijn hond ook haast niet. Alleen als hij echt smerig is, en dan heb ik het niet over stank.
Overigens borstel ik mijn hond ook niet. Hij is kortharig en heeft (mede door rauw vlees) nooit problemen met verharen en zit altijd super in zijn vacht.

In elke shampoo, voor mens maar ook voor de hond, zitten chemische stoffen. Die zijn nooit goed.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:53

Hier ook een niet stinkende hond.. Wordt nooit gewassen en eigenlijk nooit geborsteld.. Ze is inmiddels ruim 9..

Tot een half jaar geleden kreeg ze Eukanuba te eten, wat goed ging, maar toen had ze wel iets meer lichaamslucht dan tegenwoordig nu we vers voeren..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:05

Mistic schreef:
Oprtalj schreef:

Het is algemeen bekend (nou ja, niet bij iedereen dus) dat shampoo ook voor ons niet goed is.

Mensen die iedere dag hun haren wassen moeten dat ook iedere dag blijven doen, aangezien het binnen een dag alweer vet wordt. Je haar reageerd dus zeer sterk op het elke dag wassen.

Ik was mijn haar 2 keer per week en heb nooit vet haar. Zelfs als ik het maar 1 keer per week zou wassen zou het nog niet vet zijn.

Zoals ik al eerder zei, was ik mijn hond ook haast niet. Alleen als hij echt smerig is, en dan heb ik het niet over stank.
Overigens borstel ik mijn hond ook niet. Hij is kortharig en heeft (mede door rauw vlees) nooit problemen met verharen en zit altijd super in zijn vacht.

In elke shampoo, voor mens maar ook voor de hond, zitten chemische stoffen. Die zijn nooit goed.

Mag ik vragen waarom jij, als je weet dat shampoo zo slecht is, toch twee keer per week je haar wast? En niet 1 keer per week, of nog beter dan: helemaal nooit?
Ik zeg niet dat je iedere dag moet gaan wassen. Dat geldt zowel voor mensen als voor honden. Maar als jij vindt dat je zonder problemen 1 of 2 keer per week je haar kunt wassen, waarom zou 1 keer in de twee maanden dan dé reden moeten zijn dat een hond stinkt?

Begrijp me goed: iedereen moet zelf weten òf en zo ja, hoe vaak hij zijn hond wast. Als je je hond nooit wil wassen en hij ziet er goed uit en stinkt niet, dan heb ik daar geen problemen mee. Sterker nog: ik was mijn bouviers ook zelden. Stinken ook niet, mede doordat ze barfen. Ik heb geen aandelen in de shampooindustrie en klanten die hun hond niet willen laten wassen betalen hier hetzelfde tarief als mensen die hun hond wel laten wassen, dus dat maakt voor mij ook niets uit. Ik vind het alleen gewoon niet terecht dat wassen door veel mensen als zijnde slecht voor de hond wordt afgeschilderd, want dat is niet waar. Ik heb zelfs honden van huidproblemen afgeholpen door regelmatige wasbeurten met het juiste product.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:15

Een hondenhuid is niet gemaakt om met regelmaat gewassen te worden. Je haalt door het wassen de natuurlijke beschermlaag weg. De huid wordt geactiveerd om weer een nieuwe laag aan te maken met als risico dat je hond zelfs ontstekingen kan gaan krijgen door overmatige talgproductie enzovoorts. Je verstoort dus de werking van een gezond iets. Waarschijnlijk voelt de vacht ook vettig aan...
Je voert een lam en rijst brok van een niet geweldig merk. Buiten dit voer om krijgt je hond nog ander eten wat de werking van het voer weg neemt, dus eigenlijk voer je voor niets een lam en rijst product. Er zijn niet voor niets speciale producten op de markt welke op elkaar zijn afgestemd om elkaars werking niet te verminderen.

Een voerverandering kost veel tijd voor dat je er eventueel wat van kunt zien, reken op minimaal 6 weken. Als je van voer verandert is het wel raadzaam om in die beginperiode absoluut niets bij te voeren want anders heb je nog geen goed beeld of het nut heeft gehad of niet!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:48

meggiemeg schreef:
Een hondenhuid is niet gemaakt om met regelmaat gewassen te worden. Je haalt door het wassen de natuurlijke beschermlaag weg. De huid wordt geactiveerd om weer een nieuwe laag aan te maken met als risico dat je hond zelfs ontstekingen kan gaan krijgen door overmatige talgproductie enzovoorts. Je verstoort dus de werking van een gezond iets.

Pertinent niet waar!!!
Je ziet juist vaker huidontstekingen bij honden die niet of zelden worden gewassen (en dan voral bij honden met dikke ondervachten). De langharige hondjes die relatief het vaakst gewassen worden, zoals bijvoorbeeld de Maltezers en de Shih Tzu's hebben zelden huidontstekingen. Als honden die wel regelmatig met het juiste product worden gewassen huidontstekingen krijgen dan hebben die een andere oorzaak en zie je vaak juist een verbetering als je regelmatig wast.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:01

Toen ik nog als dierenartsassistente werkte had ik zeer vaak honden met huidproblemen omdat de eigenaren het zo nodig vonden om hun hond met zeer grote regelmaat te wassen (lees wekelijks of twee wekelijks) en al die honden hadden verschrikkelijke huidproblemen. Veel van die baasjes vermenselijken een hond.........

Een juiste shampoo en zo nu en dan eens wassen kan geen kwaad, alleen de term zo nu en dan is nogal vaag. Zelf heb ik poedels die alleen maar gewassen worden als ze naar de trimster gaan en dat is eens in de 3½ maand. Ik was ze thuis met een speciale shampoo en mijn honden ruiken niet, ook niet na 3 maanden en ze zijn nat geregend!

Wat ik helaas ook vaak heb gezien is dat mensen dus met een lam en rijst product gaan beginnen en hun huisdier buiten dat product om nog van alles gaan bijvoeren zoals: koekjes, kluiven, mee eten met het warm eten van het baasje, stukjes worst, stukjes kaas enzovoorts. Na een poosje roepen ze dan: dat lam en rijst haalt ook niets uit! En dan vinden ze dat nog raar ook!
Vaak denken ze ook dat een bepaald voer al met een paar dagen resultaat zal gaan geven, iets wat niet klopt. De mensen hebben te weinig geduld om iets af te wachten!

Edit: dat wil niet zeggen dat je je hond geen koekje meer mag geven zodra je aan een lam en rijst dieet bent begonnen, er zijn tegenwoordig ook koekjes in de lam en rijst variant te verkrijgen!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:06

Chubby schreef:
Hier ook een niet stinkende hond.. Wordt nooit gewassen en eigenlijk nooit geborsteld.. Ze is inmiddels ruim 9..

Tot een half jaar geleden kreeg ze Eukanuba te eten, wat goed ging, maar toen had ze wel iets meer lichaamslucht dan tegenwoordig nu we vers voeren..

Mijn hond is ook wat ouder en begint ook vreselijk te stinken *sorry hond*
Mag ik vragen wat je bedoeld met vers voer? Die Rodi ofzo?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:11

Ik stel zelf een compleet vleesmenu samen en dat wissel ik af met zgn. KVV Kompleet Vers Voer (ik geef AHV, Rodi is ook een KVV maar van mindere kwaliteit).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:18

Oké bedankt voor je uitleg Chubby.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:32

meggiemeg schreef:
Toen ik nog als dierenartsassistente werkte had ik zeer vaak honden met huidproblemen omdat de eigenaren het zo nodig vonden om hun hond met zeer grote regelmaat te wassen (lees wekelijks of twee wekelijks) en al die honden hadden verschrikkelijke huidproblemen. Veel van die baasjes vermenselijken een hond.........

Een juiste shampoo en zo nu en dan eens wassen kan geen kwaad, alleen de term zo nu en dan is nogal vaag. Zelf heb ik poedels die alleen maar gewassen worden als ze naar de trimster gaan en dat is eens in de 3½ maand. Ik was ze thuis met een speciale shampoo en mijn honden ruiken niet, ook niet na 3 maanden en ze zijn nat geregend!

Ik wil ook echt niet promoten dat je je hond heel erg vaak moet gaan wassen. Overal waar té voor staat is niet goed en dat geldt ook voor het wassen van de hond.
Het is ook natuurlijk maar de vraag met welk product de honden die jij in de praktijk zag waren gewassen. Bovendien zie jij daar natuurlijk alleen maar de honden die klachten hebben. Ik als trimster krijg alle honden binnen en dus ook regelmatig gewassen honden zonder huidproblemen, dus ik denk dat ik een beter beeld krijg van de mogelijke schadelijkheid van wassen dan de dierenartsassistentie die alleen maar te maken krijgt met de extreme gevallen. Ik ken ook zat (show)honden die inderdaad 1 maal per week worden gewassen met een milde shampoo en die nergens last van hebben.
Maar om on-topic te blijven: in deze discussie gaat het om een hond die één keer in de twee maanden wordt gewassen bij een bezoek aan de trimsalon en om de vraag of die ene wasbeurt in de twee maanden schadelijk is en stank kan veroorzaken. En dan ben ik van mening dat dat niet schadelijk is en dat die stank hoogstwaarschijnlijk een heel andere oorzaak heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:42

ik ben ook van mening dat de stank een andere oorzaak heeft
ik zou iig een dierenarts op gaan zoeken om uit te zoeken wat de oorzaak is

ik heb een jack en een bullmastiff...de bull is wel wat geurderiger dan de jack...
maar voor een bull valt de geur echt wel mee..ken idd honden die je al ruikt bij binnenkomst..
ik was de honden zelden, ondanks dat een sloot of vieze plas regematig slachtoffer is voor hun spelerij
ik spoel ze alleen af met lauw water

wanneer de bull ruikt haal ik alleen een babydoekje over de buitenkant van zijn vacht.....hiermee is eigenlijk de geur ook weg...de lucht komt namelijk niet van zijn huid maar zit op de vacht zelf van al het straatvuil,liggen op de vloer enz enz...en uiteraard de afscheiding die op de oppervlakte van zijn vacht gaat liggen...