Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maras schreef:Ik heb een Shih Tzu van 4 jaar die keurig elke 2 maanden naar de trimsalon gaat voor een "schoonheidsbehandeling" scheren, knippen, wassen en fohnen. Niets mis mee zou je denken maar dat kleine beestje dat ruikt als een grote bouvier.
Nakisha schreef:Ik heb een halflangharige hond met ondervacht en die stinkt nooit. Hij word alleen gewassen als hij echt smerig is, dus zo min mogelijk. Ik heb ook altijd begrepen dat het wassen van honden het huidvet aantast, en dit veroorzaakt dus ''hondengeur''.
Nakisha schreef:Oprtalj; Dat ben ik, en vele dierenartsen die ik ken met mij, niet met je eens.
Citaat:Wij hebben geen vacht, een mens is niet vergelijkbaar met een hond. Een hond heeft een bepaald huidvet wat vrij gemakkelijk ''weg te wassen'' is. Voor mensen geld dat niet. (Hoewel teveel wassen trouwens ook bij mensen de huid uitdroogt, meende ik?)
Citaat:Ik geloof heus wel dat er tegenwoordig goede hondenshampoo's zijn die dit effect verminderen, maar toch... en dat die stank altijd van binnen uit komt, lijkt me ook niet met zekerheid te zeggen.
Citaat:Daarbij, het is gewoon een optie. Je kunt het altijd even proberen. Een keertje 4 maandjes niet wassen *wat gelijk staat aan één keer wassen overslaan bij de trimsalon, gewoon alleen laten trimmen* zal het hondje immers geen kwaad doen. Het lijkt me een prima manier om te kijken of het helpt.
Citaat:Ik zal gelijk toegeven; Ik ben niet zo van het wassen. Toen wij ons Franse bulletje kregen, viel het me op dat hij behoorlijk sterk ''naar hond'' rook. (En hij is een kortharig hondje!)
De eigenaar gaf ons zijn spulletjes mee, waaronder een aangebroken flesje hondenshampoo.
Sinds hij bij ons is, is hij zelden meer gewassen, en slechts één of twee keer met shampoo omdat hij naar kattenurine rook (lang verhaal)... en de geur is echt enorm verminderd. Mensen die hem niet zo vaak zien konden dit beamen, dus het ligt er niet aan dat ik ''aan de geur gewend ben geraakt''.
Minder vaak wassen kán de geur dus behoorlijk verminderen.
Citaat:Altijd een poging waard, toch? Baat het niet...
Maar de eerste tip, zoals je vast al had gelezen, blijft dan ook een bezoekje aan de dierenarts.
Oprtalj schreef:Mensen hebben toch ook haar op hun hoofd? (kale mannen daar gelaten). Dat was je toch ook geregeld met shampoo zonder daar last van te hebben? Dat wij ook huidvet hebben dat bij gebruik van het verkeerde product kan worden weggewassen merk je vanzelf als je je haar voortaan met Ajax zou gaan wassen.
Mistic schreef:Oprtalj schreef:Mensen hebben toch ook haar op hun hoofd? (kale mannen daar gelaten). Dat was je toch ook geregeld met shampoo zonder daar last van te hebben? Dat wij ook huidvet hebben dat bij gebruik van het verkeerde product kan worden weggewassen merk je vanzelf als je je haar voortaan met Ajax zou gaan wassen.
Het is algemeen bekend (nou ja, niet bij iedereen dus) dat shampoo ook voor ons niet goed is.
Mensen die iedere dag hun haren wassen moeten dat ook iedere dag blijven doen, aangezien het binnen een dag alweer vet wordt. Je haar reageerd dus zeer sterk op het elke dag wassen.
Ik was mijn haar 2 keer per week en heb nooit vet haar. Zelfs als ik het maar 1 keer per week zou wassen zou het nog niet vet zijn.
Zoals ik al eerder zei, was ik mijn hond ook haast niet. Alleen als hij echt smerig is, en dan heb ik het niet over stank.
Overigens borstel ik mijn hond ook niet. Hij is kortharig en heeft (mede door rauw vlees) nooit problemen met verharen en zit altijd super in zijn vacht.
In elke shampoo, voor mens maar ook voor de hond, zitten chemische stoffen. Die zijn nooit goed.
meggiemeg schreef:Een hondenhuid is niet gemaakt om met regelmaat gewassen te worden. Je haalt door het wassen de natuurlijke beschermlaag weg. De huid wordt geactiveerd om weer een nieuwe laag aan te maken met als risico dat je hond zelfs ontstekingen kan gaan krijgen door overmatige talgproductie enzovoorts. Je verstoort dus de werking van een gezond iets.
Chubby schreef:Hier ook een niet stinkende hond.. Wordt nooit gewassen en eigenlijk nooit geborsteld.. Ze is inmiddels ruim 9..
Tot een half jaar geleden kreeg ze Eukanuba te eten, wat goed ging, maar toen had ze wel iets meer lichaamslucht dan tegenwoordig nu we vers voeren..
meggiemeg schreef:Toen ik nog als dierenartsassistente werkte had ik zeer vaak honden met huidproblemen omdat de eigenaren het zo nodig vonden om hun hond met zeer grote regelmaat te wassen (lees wekelijks of twee wekelijks) en al die honden hadden verschrikkelijke huidproblemen. Veel van die baasjes vermenselijken een hond.........
Een juiste shampoo en zo nu en dan eens wassen kan geen kwaad, alleen de term zo nu en dan is nogal vaag. Zelf heb ik poedels die alleen maar gewassen worden als ze naar de trimster gaan en dat is eens in de 3½ maand. Ik was ze thuis met een speciale shampoo en mijn honden ruiken niet, ook niet na 3 maanden en ze zijn nat geregend!