hond met roos?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

hond met roos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:23

Mijn hond heeft van de ene op de ander dag in 1x (zo lijkt het) roos gekregen.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?
En kan je er iets tegen doen? Het lijkt me dat het betekent dat hij een droge huid heeft toch?

Barroco

Re: hond met roos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:31

Ik ben naar de Da met hem geweest, hij is waarschijnlijk een zogenaamde sebo reu.
Iemand bekend met deze term?

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:56

Wat is seborroe?
Citaat:
Seborroe is een huidafwijking waarbij de huid droog, of juist vettig aanvoelt. De vacht vertoont vaak klitten als gevolg van overmatige talgproductie van de huid en meestal is schilfering aanwezig ("roos"). Seborroe kan ontstaan als het natuurlijke evenwicht van de huid is verstoord, maar het kan bij bepaalde rassen ook erfelijk zijn. Een shampoo tegen seborroe verwijdert de schilfertjes, het teveel aan talg en reinigt de huid sneller en geeft de vacht weer een mooie, gezonde glans

en..

Citaat:
In een aantal gevallen is bij huidproblemen ook seborroe aanwezig. Dit is een chronische huidaandoening door met overmatige verhoorning en een afwijkende talgproduktie (te weinig of juist te veel), wat leidt tot een versterkte schilfering. Je ziet meestal een overmatige schilfering samen met een droDe kleur van de schilfers varieert van grijswit tot geelbruin. Een enkele keer is er juist sprake van een vettig aanvoelende vacht. Honden met seborroe ruik je vaak aan hun penetrante 'hondengeur' en vaak hebben ze ook oorontsteking. Seborroe zie je geregeld bij Cocker Spaniels, Ierse Setters, Teckels, Dobermann Pinchers en Springer Spaniels. Meestal is de oorzaak bij deze rassen onbekend.

Seborroe kun je ook aantreffen bij een aantal huidaandoeningen (demodex-infecties, schimmelinfecties en allergieën) en bepaalde ziektes, zoals Ziekte van Cushing, Hypothyreoidie, tumoren van de testikels bij de reu en afwijkingen aan de eierstokken bij de teef.
De behandeling van seborroe bestaat uit wassen met speciale shampoos, waarmee de overmatige schilfering en de talgproduktie wordt genormaliseerd. Bij een erg droge huid kan het herstel worden bevorderd met behulp van 'vochtinbrengers', dat zijn vloeistoffen die o.a. glycerine, melkzuur en propyleenglycol kunnen bevatten.
Is er ook sprake van een pyodermie (ernstige huidontsteking) dan worden antibiotica gecombineerd met wassingen met zwavel/salicyl-shampoo.
Als onderhoudsshampoo bij seborroe heeft uw dierenarts uitstekende shampoo's voor u. Ze moeten nogal eens langdurig worden toegepast. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk de oorzaak op te sporen en deze te behandelen.
ge huid. De schilfers zijn vaak aan elkaar geplakt en lijken aan de haren gekleefd te zitten.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 22:21

Oh, super bedankt, daar heb ik wat aan.
Ik zat al te googlen op sebo reu maar daar kon ik niks mee vinden Knipoog.