wat te doen met hyperactieve border?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AprilRain

wat te doen met hyperactieve border?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 16:27

Hoi

ik heb hier thuis een 11 jarige border collie... maar we zitten met een probleem.
Hij is een beetje hyper.
Vroeger deed ik hondenschool, maar ik zat in no time in de hoogste klasse en m'n hond ging zich gewoon vervelen...
fietsen, wandelen, balletjes we deden het allemaal.

Tijdens onze afwezigheid zaten de honden (nog een teefje van 5) buiten.
eerst in de tuin, later de overdekte veranda en als laatste de buitenkennel.
uit de 1e 2 wist hij steeds te ontsnappen en in het laatste heeft hij gewoon z'n knie kapot gemaakt door het proberen te ontsnappen. (vorig jaar)
2 operaties later gebruikt hij z'n poot wel weer, maar het is niet wat het moet zijn. Zitten kan hij niet en hij heeft last met het rechtkomen en na lange wandelingen is hij echt stijf (maar nog steeds niet uitgeteld)

We hebben de afgelopen jaren echt alles geprobeerd maar zonder resultaat.
Nu zitten de honden overdag in huis, maar slaat natuurlijk de vernielzucht toe ...

Wie weet wat ik met onze hond nog kan doen, gezien z'n leeftijd en knie?
elke dag sederen vind ik geen oplossing!

het enige waar ik nu nog aan denk is dagopvang..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: wat te doen met hyperactieve border?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:19

Heb geen pasklaar antwoord maar het lijkt er erg op dat je hond zich heel erg verveelt (en niet goed zonder baasjes thuis kan zijn, spanning?) en daardoor veel te veel energie heeft. Hoe lang is hij overdag alleen? Sommige borders zijn zo extreem op mensen gericht dat ze helemaal niet zonder baasje(s) kunnen en dan erg in de stress schieten. Sederen is zeker geen oplossing voor het probleem want daarmee neem je de oorzaak niet weg! Ook dagopvang zou ik niet voor kiezen tenzij iemand bij jou aan huis op kan passen.

Ik zou zelf eerder kiezen voor de dingen blijven doen, die hij vroeger ook deed. Is dan wel niet goed voor de knie maar wel voor zijn kwaliteit van leven. Dus veel lange wandelingen, en veel uitdagende spelletjes en de tijd die hij zonder baasje thuis is zo kort mogelijk houden. Je zou ook glucosaminaat door het voer kunnen geven, tegen artrose/stijfheid in gewrichten want een hond op die leeftijd die aan de knie is geopereerd heeft vaak extra ondersteuning nodig om de boel zo soepel mogelijk te houden. Dit is vaak wel bij de dierenspeciaalzaak te koop.

Wel vreemd dat je niet meer bij de hondenschool terecht kunt. De club waar wij bij zitten (is wel in Nederland) heeft een recreantengroep met allemaal oudere honden die zo hun niveau van training onderhouden, en lekker met hun baasjes bezig zijn. Een goede hondenschool kan ook tips en adviezen geven over hoe je met jouw hond en zijn handicap verantwoord bezig kan zijn. Onze border heeft bijvoorbeeld geen heupkop meer en daar wordt in de training prima rekening mee gehouden.

Het kan trouwens ook nooit kwaad je DA naar advies te vragen. Hij moet zeker weten wat in jouw geval verantwoord is om te doen.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:43

Hey

bedankt voor je antwoord... ik kan nog wel op de hondenschool terecht denk ik, maar m'n border kan dus niet meer alle oefeningen uitvoeren. Ik wou eigenlijk frisbee gaan doen maar met het springen zit dat er al helemaal niet meer in.
zwemmen zei de DA veel zwemmen, ware het niet dat m'n border wel graag het water ingaat zolang hij maar de bodem voelt Knipoog

ze zitten nu overdag niet zo lang alleen ik vertrek tegen 8u en m'n zus komt eens een keertje langs nu ze kan... en m'n moeder komt tegen 15u30 thuis. normaal als m'n zus aan het werk is, zitten ze dus van 8u tot 15u30 alleen (wel lang dus)
In de vakantieperiodes kan m'n moeder hem meenemen naar het werk en dan is hij helemaal happy!
Ik weet dat hij echt niet zonder baasjes kan, maar werken moet nu eenmaal ..

Het enige waar ik schrik voor heb is dat z'n knie weer kapot gaat en hij weer een keertje onder het mes moet, hij is al wat ouder hè Verdrietig (in z'n hoofd nog wel een pup Haha! )

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:49

Probeer de curcus schapenhoeden, is een echte uitdaging en gaat niet snel vervelen. Ook blijven ze elke keer bij leren en doen die schapen steeds iets anders, er zijn ook wedstrijden en andere dingen. Het is ook niet alleen maar rennen, ze moeten er ook bij denken en dan goed reageren, na de training zijn ze ook echt stuk, het werkt alleen wel verslavend voor de hond, maar gelukkig ook voor de baas. Ik denk dat hij het wel kan doen met zijn knie, er worden geen extremen dingen gevraagd, en die mensen zijn gewent aan dit soort honden, weten precies wat ze er mee kunnen doen. Dit is natuurlijk wel waar deze hondjes eigenlijk voor woorden gefokt.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:54

Behendigheid, daar zijn deze honden bij uitstek geschikt voor, ze zijn ontzettend slim je moet ze niet alleen fysiek maar ook mentaal bezig houden. Misschien ook in huis opdrachten leren, denk aan pantoffels halen, post brengen of dergelijk. Er bestaan ook degelijke hondenrugzakken, dan kan hij mee boodschappen doen bijvoorbeeld. Een hondenuitlaatservice voor overdag kan natuurlijk geen kwaad.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:57

idd schapen hoeden, is ook lekker veel denkwerk bij nodig. En misschien is het een idee om voor de uren dat je niet thuis bent een boer/mensen met erf te zoeken waar hij in beweging kan blijven. Borders zijn echt diehard werkers, thuis liggen maffen ligt niet in hun aard.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:08

dat m'n border een die hard werker is... I know Knipoog
maar hij is een beetje een mislukte border Bloos Heeft nl schrik van schapen, paarden enz
ik ga iig wel eens horen wat de mogelijkheden zijn, rekeninghoudend met z'n knie.
hij zakt nl wel eens door z'n slechte poot...

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:23

Ideaal is natuurlijk een grote ren. Borders staan erom bekend heel erg mentaal gefrustreerd te kunnen raken. Zo kende ik er eentje die op een gegeven moment alleen nog maar over de grond kroop buiten, puur psychologisch. Baasje was gescheiden en woonde nu in een flat.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:29

orri schreef:
Ideaal is natuurlijk een grote ren. Borders staan erom bekend heel erg mentaal gefrustreerd te kunnen raken. Zo kende ik er eentje die op een gegeven moment alleen nog maar over de grond kroop buiten, puur psychologisch. Baasje was gescheiden en woonde nu in een flat.

een grote ren heeft hij, maar dan staat hij te springen tot hij bij de balken van het dak kan en daarin begint hij dan te bijten... gevolg is dus nu z'n kruisbanden over.
wat is er met de border uiteindelijk gebeurd?

nu zaterdag ga ik eens kijken bij een frisbee vereniging en zien wat zij zeggen.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:37

Bang van paarden en schapen is ook iets om mee aan de slag te gaan, dit kan over gaan hoor, mits juiste manier van training. Eigenlijk zijn het ook geen huis honden, wij hebben er heel lang een gehad en die hebben we overgenomen van mensen die het niet meer wisten, wat te doen. Alle inprentingsfases al voorbij en niet gewent aan de boerderij, het duurde wel ff voordat hij zijn plekje had gevonden maar aan de dieren was hij snel gewent zo ook met de schapen werken, dat was echt zijn lust en zijn leven. Ook molletjes vangen in het weiland was een grote hobby. Helaas is hij nu al weer een tijdje dood, en hebben we nu 2 overgenomen dogo Argentino's is iets heel anders maar ook weer leuk. Ook bij deze honden geld zijn geen huis honden. Echte werkers en hebben een hoop ruimte nodig.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 14:49

met de juiste begeleiding moet dat inderdaad lukken!

heb iig al een afspraak voor z'n eerste zwemles, ben eens benieuwd!

ja alle honden zijn weer anders hè, heb hier een akita die liever lui is dan moe! wandelen vind ze heerlijk en een spelletje af en toe ook... maar ooh wat vind ze het heerlijk om languit op haar mat te liggen
een uurtje buiten vindt ze meer dan genoeg Dromen
de border daarentegen vindt alleen z'n rust als zowel ik en men moeder thuis zijn...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:21

Mensen, we hebben het hier over een 11 jarige border collie die al stijf wordt van een lange wandeling. Daar ga je niet meer mee schapen drijven of behendigheid doen. Dan kun je m daarna helemaal opvegen.... Nagelbijten / Gniffelen

Zwemmen is een super idee voor de spieren, maar alsnog: ik mis een beetje de uitdaging! BC's moeten ook mentaal bezig gehouden worden! Koop een boek met hondenkunstjes en ga eens flink aan de slag. Clickeren, targettraining.
Onze hond kan van allerlei leuke trucjes.

Zij is 7 maar heeft toch al last van arthrose. We kunnen dus geen behendigheid meer doen, en dat vind ze heel erg jammer. (als ze had kunnen praten had ze me dat vast gezegd...) Moet daarom een beetje creatief zijn om haar bezig te houden. Lachen

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:01

Tja, lastig dat ze al wat ouder is! Maar ik denk dat je met een beetje creativiteit nog een hoop kan bedenken... Bij een border is het vooral belangrijk dat ze bezig zijn met hun koppie. Ik kan met mijn border een wandeling van 2,5 uur maken, maar zodra hij thuis uit de auto springt kan hij me nog aankijken van: 'Oké baas, dat was leuk, maar wat gaan we nu doen?'. Ik heb daarom gekozen om met hem te gaan schapendrijven, aangezien dat echt iets is waar hij bij moet nadenken. Na een uurtje bij de schapen, ligt hij thuis uitgeteld op de bank. Maar goed, dat is bij jou geen optie, dus dan zou je op zoek moeten gaan naar andere mogelijkheden. Heb je wel eens van die hondenspellen geprobeerd?

Afbeelding

Verkrijgbaar bij veel hondenshops, alleen tja, het nadeel is dat wanneer hij hem doorheeft, de lol er snel vanaf is.

Verder vind ik het lastig hoor. Probeer zelf leuke spelletjes te bedenken waarbij hij na moet denken bijvoorbeeld. Succes!!

Edit: Even gespiekt in je profiel, maar wat een mooi aussie pupje heb jij daar Haha!

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 09:37

Bedankt voor de reacties!!

en bedankt voor het compliment ivm de aussie! als het goed is komt hij volgend weekend...