nierfalen=>welk dieet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

nierfalen=>welk dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 16:28

Hallo,

ik heb het andere topic van nierfalen bij een kat niet helemaal doorgelezen, maar ik heb een specifieke vraag over voer
geschikt voor katten met nierproblemen in BELGIE.

Dus, mijn kat (bijna 16) heeft eerst tandvleesproblemen gehad, deze worden door een maandelijkse spuit goed onder controle gehouden, hij eet nog steeds héél graag. Probleem is dat hij geen grammetje bijkomt (en hij was altijd een lekkere dikzak en nu zo mager...), veel drinkt+veel moet plassen, en vaak overgeeft. De dierenarts vermoedt nierfalen, maar wil eigenlijk geen test uitvoeren om zeker te zijn omdat dit vrij belastend voor hem zou zijn? Ik heb wat symptomen op het internet vergeleken en ben er vrij zeker van dat het nierfalen is.

De dierenarts heeft niks voorgesteld van speciaal dieet, medicatie,... Het is niet dat ik hem koste wat het kost in leven wil houden, maar ik wil toch iéts proberen! Hij wordt nog graag geaaid, springt nog gewoon op een stoel, eet heel graag, spint,... maar ondertussen is hij ook langzaam aan het wegkwijnen...ik probeer hem zoveel mogelijk water op een dag te geven (door z'n nat eten) zodat z'n nieren wat gezuiverd worden ofzo... ik vind het echt vreselijk dat ik niks kan doen, dus daarmee mijn vraag: welk merk of dieetvoer raden jullie aan? Zijn hier medicatie of ondersteunende supplementen voor? Speciaal eten?

Het is nit mijn bedoeling zijn leven oneindig te rekken, maar zolang hij nog behoorlijk is, zou ik hem wel graag de beste verzorging geven... ik kan mijn maatje echt nog niet missen. Iemand veder nog tips of suggesties, do's en don'ts bij een kat met nierproblemen? Bedankt!

Wilawander

Re: nierfalen=>welk dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:51

Een kat met nierproblemen hoort onder behandeling van een dierenarts. (Misschien een andere?) anders lijdt je kat onnodig en zal niet lang te leven hebben als dit zo is.
Met een bloedonderzoek weet je al een heleboel.
Wat voor een spuit krijgt je kat? want tegen tandproblemen kan je maar één ding doen en dat is behandelen. Tandsteen verwijderen enz. Anders geraken er steeds bacterieen in de bloedbaan die naast nierproblemen ook ernstige hartproblemen kan veroorzaken.
Als dieetvoer kan ik je Royal Canin Urinary aanraden. Misschien in combi met Royal Canin Dental.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:19

Ik zou hem liefst ook gewoon laten behandelen voor z'n tanden, maar de DA zegt dat er een groot risico is dat hij de narcose niet overleeft... de spuit is een mengeling van antibiotica en ontstekingsremmer, normaal gezien geven ze dit 1x en moet de ontsteking dan over zijn, bij hem ging het dus een maand super (de duur van de werking van de spuit) en na die maand begonnen de tandproblemen opnieuw, dus nu worden ze permanent onder controle gehouden door de spuit.

Zou hij in zijn conditie (erg mager, nierprobleem) tandsteen verwijderen aankunnen? Want dan wil ik het de dierenarts nog wel eens voorleggen. Ik zal thuis een bloedonderzoek voorstellen, helaas heeft mijn vader het laatste woord, ik kan eventueel overwegen om hem dan zelf te brengen...

Ik weet trouwens niet wat het is met onze dierenarts, de laatste x dat we kwamen voor z'n spuit zei ze letterlijk: "leeft die nog??" Sjah...Het stoort me ook wel dat ze helemaal niks voorsteld. Dus zoek ik nu zelf naar behandelingen die mogelijk zijn, zodat, als ik de juiste info heb, ik zelf naar haar kan stappen en voorstellen of dit of dat niet kan helpen..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:24

Hm...
Bloedonderzoek lijkt me eigenlijk erg zinnig.
Nierproblemen klinken het meest waarschijnlijk, maar de symptomen zouden ook nog bij suikerziekte kunnen passen. Beide zijn met een simpele bloedproef aan te tonen of uit te sluiten en voor beide kan een kan dieet en misschien wat medicijnen, al heel veel schelen voor de kat waardoor deze lekkerder in zijn vel zal zitten en nog een prettige tijd kan hebben...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:29

Een bloedproef is toch enkel wat bloed afnemen en dan onderzoeken? Ik ga het hier thuis aankaarten, ben bang dat het niet enthousiast onthaald gaat worden omdat Poeffie al zo oud is en ze dus van mening zijn "hij is oud, dat komt niet mer goed", wat in principe waar is, maar je kan toch nog zorgen voor een goede levenskwaliteit...bloedonderzoek dus! Vind het wel absurd dat de DA zoiets niet zelf voorsteld.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:36

Ja, bloedonderzoek is inderdaad buisje bloed afnemen (misschien 2 als ook wil testen op suikerziekte, vaak kan dat uit dezelfde buis) en dat onderzoeken.
Je kat is inderdaad oud ja en beter wordt hij niet, maar bloedonderzoek is als het goed is niet heel erg duur en als daaruit rolt dat hij met een goed dieet een betere kwaliteit van leven heeft en misschien ook even een jaartje langer mee gaat, waarom daar dan op bezuinigen?
Ik hoop dat je ze thuis kunt overtuigen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:40

Voor katten is er gewoon nierdieet,maar meestal haal je dit gewoon bij de dierenarts.Je hebt blikjes en korrels,het is wel vrij duur.
Ik woon ook in Belgie,dus het is er verkrijgbaar.Ik vind je dierenarts toch vreemd reageren,dat is zeker een veearts?Mischiens eens een andere opzoeken?

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:41

Een bloedonderzoek is zeker aan te raden.
De klachten van een nierpatient zijn behoorlijk vergelijkbaar als die van een kat met suikerziekte ....
Beide worden mager, gaan dof/slecht in de vacht zitten en drinken meer.

En uit 1 buisje kunnen ze idd beide testen.
Verder kun je dan over gaan op speciale nierdieeten oa de renal van royal canin (urinary is voor blaasgruis) , kd van hill's of renal van specific. Met deze 3 voeders heb ik in ieder geval goede ervaringen. succes !

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:45

@Nickeltje: Bedankt Lachen Ben nu een heleboel info aan het verzamelen die ik mee als argumentatie kan gebruiken, dus hopen dat het lukt. Het is niet zo dat er hier voor een oud dier niet meer gezorgd wordt, toen hij vorig jar die tandvleesproblemen kreeg (en er nog geen werkende medicatie was gevonden) hebben we hem een maand met de hand gevoederd, en hij knapte echt geweldig op eenmaal de antibiotica aansloeg... ik begin nu te vrezen dat het dan toch een weerslag op z'n nieren (of iets anders) moet hebben gehad, het is nu al een maand dat hij steeds magerder wordt..

@silvana: het is geen veearts, een gewone dierenarts voor huisdieren, maar een aantal jaar geleden is onze vaste dierenarts in een grote praktijk gestapt, wij zijn 'meegegaan', maar in deze praktijk heb je niet altijd dezelfde dierenarts tenzij je echt een afspraak maakt, dus deze dierenarts kennen we eigenlijk niet echt.

@noortjeput: bedankt voor de voertips! Zijn dit droge brokken of nat eten? Hij eet momenteel nog beiden, maar droge brokken schrokt hij meer binnen zonder te kauwen (nog steeds wat gevoelige tanden), terwijl hij nat vlees wel echt kauwt.

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:17

van alle 3 de merken hebben ze brok en natvoer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 18:17

Ok, bedankt!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:29

Onze poes heeft de zelfde problemen: steeds ontstoken tandvlees en nierproblemen. Tegen die tandvleesproblemen krijgt ze ook elke maand een spuit. het nadeel van die spuit is dat ze suikerziekte kan krijgen. Ik denk dat jouw kat ook suikerziekte heeft. Volgens onze Da kan suikerziekte worden onderzocht dmv een klein prikje in het oor. Wij moeten het goed in de gatenhouden of ze erg veel drinkt. Wij hebben er vorig jaar 2 keer voor gekozen om bij poes het tandsteen te laten weghalen. Poes is nu 12 (toen nog 11), heeft slechte nieren EN een hartprobleem. Zij had ook kans om te overlijden tijdens de operatie. Gelukkig heeft ze het gehaald en loopt nog lekker gezond rond. Ik heb er wel voor gekozen om het nierdieet te laten vervallen. Ik vind het belangrijk dat ze gewoon goed eet. Ik haal van die Rodi (honden)hamburgers lamshart. Vindt ze erg lekker en zijn gezonder dan blikvlees. Ook rauwe lamshart is gezond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 11:49

bedankt voor je reactie, ik ga nu zéker aandringen bij de DA om een test zodat er uitsluitsel is wat het is, en dan aangepaste voeding e.d. halen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:06

Zowel voor gebits- en tandvleesproblemen als voor nier- en blaasproblemen én voor suikerziekte kan ik een versvleesdieet aanraden. Het is niet duurder dan een dieetvoer van de dierenarts, extra medicatie is bij lichte vordering van de aandoening vaak niet nodig en vlees is ook in Belgie goed verkrijgbaar Knipoog

Zie www.voernatuurlijk.nl of www.barfplaats.nl en dan met name deze topics:

Diabetes:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 710.0.html

Nierfalen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 019.0.html

en:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 436.0.html

Tandsteen en tandvleesproblemen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 045.0.html

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 08:48

Bedankt! Ik ga straks de topics eens doorspitten. Weet je toevallig ook waar in België versvlees te verkrijgen is? (het zijn namelijk nederlandse sites?)

Kan je, bij wijze van spreken, gewoon een kippefilet rauw nemen en die in kleine stukjes snijden? Maar ik zal eerst de sites eens doornemen Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:15

Ik weet niet waar in Belgie je zit, misschien heb je ook wat aan adresjes in nederlands Brabant?

Hier in ieder geval wat tips voor Belgie:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg578267

Uiteraard kun je ook een heleboel vinden in de reguliere supermarkten, bij slagerijen en poelierbedrijven! Dat is vaak wel wat duurder..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:12

De prijs maakt me niet zo veel uit Lachen Maar goed, eerst eens de sites doornemen dus!

edit: ik was vandaag gaan kijken naar die voeding van royal canin (dat ik in de tussentijd al wat beters kon geven) maar die was in de aveve(boerenbond) niet verkrijgbaar. Moet ik hiervoor mss naar een dierenspeciaalzaak? (ja wrs, maar als iemand een adresje heeft...k zal zowiezo zelf ook wel even het internet afschuimen)

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:31

Er lopen nu twee topics naast elkaar over nierfalen bij katten. Graag in het andere topic verder praten. Lachen

[BB] Nierfalen bij een kat