Cavia schurft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Cavia schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 10:55

Sinds ongeveer 3 weken heb ik mijn cavia's, de ene had aan het begin een klein droog plekje op zijn oor wat nu groter wordt.

Ze komen bij de dierenwinkel vandaan dus ik dacht aan schurft, nu las ik op internet juist dat schurft op de achterkant begint.

De mijne heeft dus een droge schilferige plek op zijn oortje.

jesito

Re: Cavia schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:15

effe na laten kijken door de da, voor het erger wordt.
Als je nou zeker weet dat het schurft is kun je pipetjes voor krijgen van bogena volgens mij.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:45

zit er schilfertjes op.? dan inspuiten met anti schruft (alleen zijn lichaam) en de plekje even met een doekje doen want als het in zijn geziicht komt is niet zo prettig Lachen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:27

Schurft kan op het hele lichaam ontstaan, niet perse aan de achterkant? Meestal rond het hoofd kan ik je uit ervaring vertellen. Wij fokken hobbymatig met 2 soorten rascavia's en helaas kan het iedereen gebeuren. Een cavia draagt altijd schurft met zich mee, allen dan in een mate waar het lichaam tegen bestand is en breekt het niet zichtbaar uit. Door stress bijvoorbeeld van het verhuizen van de winkel naar jou, kan de weerstand van de caaf wat lager zijn en de schurft toch uitbreken.

Het verschil tussen schurft en schimmel is moeilijk op het oog te zien, dat moet een dierenarts bekijken. Is het wel schurft, dan kun je hiervoor in de dierenwinkel verschillende middelen kopen, even kijken wat je het handigst vind, spray vind ik niet zo voor in het gezicht, pipetjes doen op het kale stukje huid achter het oor, daar trekt het het beste in de huid in.

Sterkte in ieder geval!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:21

Smeer eerst eens in met tea three zalf. Eén keer smeren bij één van mijn caafjes en weg was de schurft. Ja

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:33

kunnen mijten, luizen of schimmel zijn.
dierenarts, kan preparaatje maken... en het dan zien..
of ziet al mijten lopen..... (bewegende zandkorrels met vergrootglas)
of ziet bijvoorbeeld neten aan de haren zitten van luizen...

tegen over je cavia lopende extra huisdieren.. mijten/luizen...
of ivermectine preparaten gebruiken
of advantage... (bolfo gold in de dierenwinkel)
of stronghold..
wassen met defencare shampoo... kan ook....

tegen schimmel, andere preparaten nodig...
opties: injecties met insol (knetterduur) of wassen met imaverol (niet geregistreerd)
of tabletten program geven... in combinatie met...
(vroeger... hadden we nog een leuk goedje, sommige cavia fokkers hebben
dat nog... maar is uit de handel.. dus zinloos om het te noemen..)

en zo kun je er nog een paar verzinnen.. althans.. als je
er enigzins verstand van hebt..

have fun.....ik zou ergens goed professioneel advies gaan vragen als ik jou was..

Overigens.. niet alleen aangedane dier behandelen... ook vriendjes.. etc.....

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:10

luizen en mijten kun je zien.. luizen zijn net als wat sjolvir zegt zandkleur.. als je dat ziet kun je er makkelijk zelf wat aan doen..

ga eerst eens naar iemand die er verstand van heeft (opvang bijv) das vaak veel goedkoper dan meteen naar de da Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 21:40

De enige reden waarom ik twijfelde aan schurft was dat ik had gelezen en gehoord dat het op het achterwerk begon, nu ik hier lees dat het ook op het hoofdje kan beginnen weet ik eigenlijk wel zeker dat het schurft is.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:35

Direct behandelen tegen schurft en ik denk dat het ook handig om je handen te wassen nadat je in contact bent geweest met de cavia's.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:37

Oei, daar moet je heel snel bij zijn! Mijn cavia's hadden het ook, en dan in een vele ergere vorm.. voor meer informarmatie kun je PBen! (het was zelfs zo erg dat ze niet meer zelf gingen eten, moest hun gaan voeden 4x perdag.. )

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:38

Schurft kan ook inderdaad gevaarlijk worden voor de cavia als je het niet behandeld. Ja Zo snel mogelijk aanpakken voorkomt dat het zover komt, denk ik.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 08:28

De cavia's zijn beide behandeld, het is nu nog maar een heel klein plekje dus ik hoop dat het snel over is. Ze eten en drinken nog prima en zijn erg levendig.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:32

gelukkig maar Haha! ja altijd voor zorgen dat je je handen goed wast als je de cavia's (in deze toestand) hebt aangraakt of gepakt.. zodra ze gezond zijn zonder schruft tja dan hoeft het niet meer natuurlijk haha