Nierfalen bij een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Nierfalen bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:07

De laatste week is onze kat (15jaar) erg mager geworden, na een bezoek aan de dierenarts en een bloedonderzoek bleek dat haar nieren niet meer (goed) werken. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en weten wat er eventueel aan gedaan kan worden? Een dieet hebben we gehoord, maar ze krijgt al haar hele leven een dieet voor katten met blaasgruis. (dat heeft de andere kat, en anders at die het niet-blaasgruisdieet eten op).

Natasjaa

Re: Nierfalen bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:08

Ik heb ook een kat gehad die nierfalen had, ik zou toch overschakelen op het speciale nierdieet, mijn kat heeft het daar nog 4 jaar goed op gedaan en is uiteindelijk 19 jaar geworden.
Wat je zou kunnen doen om te voorkomen dat ze elkaars voer opeten is scheiden tijdens het voeren?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:10

Pytje schreef:
De laatste week is onze kat (15jaar) erg mager geworden, na een bezoek aan de dierenarts en een bloedonderzoek bleek dat haar nieren niet meer (goed) werken. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en weten wat er eventueel aan gedaan kan worden? Een dieet hebben we gehoord, maar ze krijgt al haar hele leven een dieet voor katten met blaasgruis. (dat heeft de andere kat, en anders at die het niet-blaasgruisdieet eten op).

Waarom een kat zonder blaasgruis zijn hele leven op een blaasgruisdieet zetten ???
Als ik geen suikerziekte heb ga ik me toch ook niet volspuiten met insuline ?

Verder lees ik even mee !
Heb zelf een kat met suiker en slechtwerkende nieren .
Ze word dit jaar 13 en gaat ook behoorlijk invallen aan de achterkant .
En af en toe heeft ze de neiging te gaan "huilen " als ze van de kattebak komt !

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:14

nightlover schreef:
En af en toe heeft ze de neiging te gaan "huilen " als ze van de kattebak komt !

Dat huilen, vermoed je dat dat van pijn is? Dan zou ik ook eens laten testen op blaasgruis of nierstenen, daar moet wel wat aan te doen zijn toch?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:16

nightlover schreef:
Pytje schreef:

Waarom een kat zonder blaasgruis zijn hele leven op een blaasgruisdieet zetten ???

Ik vind dat je dit niet kan vergelijken, een blaasgruisdieet is een volledige voeding en insuline is een medicijn.

Onze kat had blaasgruis eerst een daarna nier problemen hiervoor heeft hij een ander dieet gekregen en daar heeft hij het nog jaren op gedaan. (17 jaar geworden uiteindelijk)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:17

Ligt er helemaal aan hoe ernstig het is. Met een speciaal dieet voor katten met slechtwerkende nieren, kunnen ze het nog een poos goed doen hoor. Ja Maar het kan ook zijn dat hij af en toe aan de dialyse moet.

@ Nightlover: Als hij gaat huilen, is dat toch een teken dat zijn nieren al behoorlijkslecht werken. Katten drinken extra omdat allen zo ongezuiverd door de nieren heen gaat, en ze denken dat ze niet genoeg hebben gehad. Als hij gaat huilen etc ( soms ook kwijlen) neemt hij of erg veel vocht op ( ook icm suikerziekte wat ook veel drinken veroorzaakt, eigenlijk met de zelfde reden; veel drinken om gifstoffen weg te spoelen) of er wordt gewoon niets meer in zijn lichaam opgenomen. Let erop dat hij niet uitdroogt! Hoeveel zulke katten erg veel drinken, wordt er dus minder opgenomen in het lichaam, in plaats daarvan komt het er in sneltreinvaart weer uit. Ben jij ook bij de da geweest de laatste tijd?

Edit: ik begreep dat er vocht uit zijn ogen komt, anderen blijkbaar dat hij miauwt. Welke van de 2 is het?

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:24

Huilen van een kat die van de bak komt duidt niet alleen op nierfalen, maar op een blaasonsteking die daar door onstaat. Heb hier hellaas zeer veel ervaring mee, mijn kat heeft ruim 15 jaar met nierfalen rond gelopen. Ze heeft hellaas de 24 net niet mogen halen. Dus bij vragen staat mijn PM open. Mijn kat heeft niet altijd speciaal voer gehad, maar hebben op advies van de DA goed opgelet op de zoutwaardes die in het voer zaten van wat wij kochten en wisselde dit met speciaal nierdieet voer wat wij gewoon bij Ranzijn kochten.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:26

nightlover schreef:
Pytje schreef:

Verder lees ik even mee !

Dat staat ook in de eerste post, omdat de kat mét blaasgruis dan het eten van de kat zonder blaasgruis (en dus normaal voer) op at, en ze last bleef houden van de blaasgruis.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:43

maaikedd schreef:
Huilen van een kat die van de bak komt duidt niet alleen op nierfalen, maar op een blaasonsteking die daar door onstaat. Heb hier hellaas zeer veel ervaring mee, mijn kat heeft ruim 15 jaar met nierfalen rond gelopen. Ze heeft hellaas de 24 net niet mogen halen. Dus bij vragen staat mijn PM open. Mijn kat heeft niet altijd speciaal voer gehad, maar hebben op advies van de DA goed opgelet op de zoutwaardes die in het voer zaten van wat wij kochten en wisselde dit met speciaal nierdieet voer wat wij gewoon bij Ranzijn kochten.

Dank je! Hoe snel hadden jullie het ontdekt bij de kat? En was hij toen al magerder geworden?

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:08

Bij deze kat vrij snel omdat de vorige kat het ook had, ze begon met meer drinken en te plassen totdat ze jankend van de bak af kwam en onze vorige DA verder ging kijken omdat ze toen de 10 al was gepasseerd en de blaasonstekking na 3 weken nog niet over was. Nee, het magerder worden was iets van de laatste jaren, maar mevrouw was altijd al stevig, dus viel in eerste instantie niet echt op, geloof dat het me een jaar of 4 geleden pas was opgevallen dat ze magerder werd. Moet er wel bij melden dat ze inmiddels een jaar geleden is overleden. Ze heeft de laatste jaren wel op medicijnen geleeft en moesten zomers bijna elke week naar de DA als het warm weer was, omdat ze nniet genoeg dronk en daardoor uitdroogde. Let daar vooral op dit kun je makkelijk herkennen. Vacht optillen en weer loslaten als deze omhoog blijft staan is de kat aan het uitdrogen, moet wel bij melden dat ik veel ervaring met katten heb, heb namelijk mijn leven niets anders om me heen gehad ben inmiddels met kat nummer 7 bezig en dat in 28 jaar, heb er nog 2 bij mijn moeder in de rondte rennen, maar kan ze hellaas niet meenemen. Heb er inmiddels 2 thuis, waarvan 1 gekregen en een kleintje van net 9 maanden. Moet mijn oudste nu ook in de gaten gaan houden want is een geholpen kater en die krijgen er eerder last van. Maar zou zeker even een bezoekje aan de DA plegen en dan even laten kijken naar de nierwaardes en kijken of er een blaasonstekking zit, want dit is allemaal goed onder controle te houden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 20:47

ze is vandaag bij de dierenarts geweest en hij heeft een bloedonderzoek gedaan, het enige wat daar uit kwam, was nierfalen. Ze heeft inmiddels weer wat gegeten dus daar ben ik heel blij om!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:05

Nierfalen heb je in verschillende gradaties, ik heb 2 katten met nierfalen, de een heeft ook medicijnen (enacard- maar meer bekend is het medicijn Fortekor). De medicijnen verhogen de bloeddruk waardoor de nieren beter doorbloed worden.

Je merkt aan een kat met nierproblemen vrij snel als het niet goed gaat, symptomen zijn: niet/weinig eten, kotsen (het maakt ze misselijk) en een vettige ruwe vacht, veel drinken en veel plassen.

Wat heel belangrijk is bij katten is dat gebitsproblemen (rood tandvlees, ontstoken kiezen, rotte kiezen) een hele snelle uitwerking heeft op de nieren. De "troep" komt in het bloed en de nieren zuiveren bloed. Je merkt dit pas als de nieren maar nog voor 30% werken.

Een van mijn katten Charley (bejaarde opvanger) heeft een niercrisis en levercrisis gehad (lever en nierwaardes waren zo hoog dat ze niet meer gemeten konden worden !) en is daar bovenopgekomen- hoewel de DA hem wilde inslapen. Na een 2e operatie aan zijn tanden is het zelfs nu zo dat zijn waardes weer HELEMAAL goed zijn- een medisch wonder misschien ?

Macho had licht verhoogde nierwaardes, met nierdieet + versvlees dieet zijn ook zijn nierwaardes weer normaal !

Charley werd geschat (destijds) op minimaal 16 jaar- nu...eh....durf het niet te zeggen maar hij speelt weer als een kitten (snachts onder het bed waardoor ik hem af en toe achter het behang zou willen plakken Boos! ) en Macho is 8 jaar, maar heeft ook een heel zwaar medisch verleden met operaties aan zijn ogen, tanden en als kitten heel veel AB moeten slikken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:08

Oke, klinkt allemaal positief uiteindelijk. Het gebit was helemaal in orde, haar vacht ziet er ook nog goed uit, ze was wel een tijdje aan het kokhalzen zonder de kotsen (had ik al een keer een topic over geopend). het drinken en plassen hebben we eigenlijk niet gezien, omdat ze binnen en buiten kunnen drinken en we geen kattenbak hebben (nu wel om het ff te checken allemaal).

Wat houdt het versvlees dieet precies in? Gewoon dagelijks wat vers vlees?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:14

Voor versvlees verwijs ik je graag naar http://www.voernatuurlijk.nl en http://www.barfplaats.nl
Het is écht de moeite waard, alhoewel het wel wat van je vraagt.. Ik wil ook gerust je vragen daarover beantwoorden, maar lees je eerst maar eens een beetje in Knipoog

Je kunt je dierenarts vragen naar een ACE remmer als Fortekor. Dit geeft, zeker bij verdergevorderd nierfalen, enorm goede resultaten!

Ik zou zéker een combi tussen beide zaken aanraden. Ben geen voorstander van brokken en dus ook niet van wat voor brokdieet dan ook Bloos Een kat is een vleeseter tenslotte.. Ook je blaaskat kan er enorm mee opknappen! Niks geen brokken meer, gewoon samen hetzelfde eten.. Waarvan ze zowel fysiek als mentaal kunnen genieten..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:16

Ik ben dus 2 katten verloren aan nierfalen. Max van 17, werd 1 weken tijd vel over been. Ook zijn waardes konden niet meer worden gemeten, dus heeft hij een nacht aan de dialyse gelegen. Dit hielp niet, en bij de 2e meting hoorde hij dood te zijn. Ze konden niets meer doen en omdat hij verder geen zieke indruk maakte mocht hij weer mee naar huis om dood te gaan, en moest vooral alles eten wat hij wilde omdat het toch geen kwaad meer kon doen. De nierfunctie was 0,0. Hij heeft het nog precies een week vol gehouden. Pipo, de andere kat had kattenaids en kreeg daardoor acute nierfalen. Hij was binnen een dag dood. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het advies van de DA? Ik neem niet aan dat hij de diagnose heeft gesteld en vervolgens geen behandeling heeft gestart/voorgesteld?

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:16

Mist schreef:
Nierfalen heb je in verschillende gradaties, ik heb 2 katten met nierfalen, de een heeft ook medicijnen (enacard- maar meer bekend is het medicijn Fortekor). De medicijnen verhogen de bloeddruk waardoor de nieren beter doorbloed worden.

.

Net andersom dus , Fortekor en enacard verlagen heeeel minimaal de bloeddruk en zorgen ervoor dat de nieren en het hart beter doorbloed worden en daardoor effectiever kan pompen.

Een uitkomst voor zowel een blaas als nierpatient is bijv. een kattenfontein, waardoor ze meer gaan drinken !
Laatst bijgewerkt door noortjeput op 15-02-08 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:18

Mystica schreef:
Ik ben dan ook erg benieuwd naar het advies van de DA? Ik neem niet aan dat hij de diagnose heeft gesteld en vervolgens geen behandeling heeft gestart/voorgesteld?

Een brokdieet, waar de dierenarts zo'n 30% marge op maakt Knipoog

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:18

oh en nog iets Het is bij nierpatienten van groot belang om de Bloeddruk te meten !
Een hoge bloeddruk kan zowel oorzaak als gevolg zijn van nierfalen !
Bloeddruk meten is vrij eenvoudig en pijnloos voor de kat !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:21

Als ik eerlijk moet zijn, dan vind ik het slecht van jouw DA dat hij je zonder advies naar huis stuurt- ik zou graag willen weten wat de ureum en creatine waardes waren (met de parameters van het toestel- dit kan per toestel verschillen namelijk) en dan behoort de DA te bepalen of er medicatie nodig is, of dat nierdieet volstaat.

Drinken is ook heel belangrijk, ik heb zo'n cat-it staan (soort waterfontein waar katten heel graag uit drinken)

Ik heb me de eerste tijd aan het nierdieet gehouden- maar omdat ik 1 kat (ik heb er 6) heb die geen blikvoer lust ben ik me gaan verdiepen in versvlees. Ze krijgen dat bij mij 2-3x per week; kipfilet, kippenvleugeltjes, lamshart, biefstuk Schijnheilig eigenlijk alles BEHALVE varkensvlees- dat mag je nooit aan een kat geven ! Er is op internet veel over te vinden, ook heb je kant en klare pakketen verkrijgbaar in supermark of dierenwinkel (prins, duck, carnibest) wat ook voor katten is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:22

noortjeput schreef:
Mist schreef:

.

Net andersom dus , Fortekor en enacard verlagen heeeel minimaal de bloeddruk en zorgen ervoor dat de nieren en het hart beter doorbloed worden en daardoor effectiever kan pompen.

Een uitkomst voor zowel een blaas als nierpatient is bijv. een kattenfontein, waardoor ze meer gaan drinken !

oeps....sorry !

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:22

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:24

Chubby schreef:
Mystica schreef:
Ik ben dan ook erg benieuwd naar het advies van de DA? Ik neem niet aan dat hij de diagnose heeft gesteld en vervolgens geen behandeling heeft gestart/voorgesteld?

Idd een brokdieet. En maandag moeten we weer contact opnemen. Dit weekend moeten we haar binnen houden en kijken hoe haar ontlasting in de gaten houden. Heb net even vlug gekeken naar het vlees en ik denk dat we een combi gaan maken van de brokken en vers vlees.

We zullen maandag ook informeren naar de fortekor. Iedereen in elk geval heel erg bedankt!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:24

Chubby schreef:
Mystica schreef:

Maar je andere kat krijgt toch ook een speciaal voer? Nagelbijten / Gniffelen ( Neemt niet weg dat je niet ondertussen naar andere dingen kunt zoeken hoor. Knipoog ) Dierenartsen maken btw weinig winst op medicijnen etc. Je betaald, itt bij een dokter, maar iets meer als de inkoopsprijs. Anders waren DA's wel niet zo rijk als dokters Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:26

ik heb 2 weken geleden een ong. 8 jarige kat in laten slapen met deze kwaal.
Hij begon eerst heel veel te eten en drinken en ineens ging hij afvallen, was in 3 dagen vel over been, at en dronk niets meer. Nog onderhuids vocht toe gediend bij de DA, maar de dag erop was hij al comateus

Deze kat was als kitten al erg gesleten: ik heb hem gevonden als kitten van een week of 4 met zwaar katten- en niesziekte en opgelapt (het enige wat hij daaraan overgehouden had, was dat hij blind was geworden) , dat zal ongetwijfeld meegespeeld hebben

Strekte met je kat!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:31

Op medicijnen wordt ook zat marge gemaakt hoor Knipoog En wat denk je van alle consultkosten om e medicatie goed af te stemmen enzo.. Maar op dieetvoer maakt de dierenarts helemaal een fijne marge!

Fijn dat het vers vlees je wat lijkt TS! Ik lijk wel op oorlogspad wat dat aangaat Bloos Ik heb een aantal maanden geleden zowel de katten- als de hondenbrokken de deur uitgedaan en heb daar nog geen énkel moment spijt van gehad.. En ze kregen hier goede brok en leken prima gezond en gelukkig.. Tot ik alsnog het verschil zag met hoe ze zich nu voelen..